Opcja wynajmu pianina z wykupieniem, czyli leasing pianina

Czym jest oferta wynajmu pianina z wykupieniem?

Wynajem pianina cyfrowego z możliwością wykupienia to opcja, która jest bardzo popularna wśród klientów Elpiano. Chciałabym więc więcej napisać o tej ofercie, ponieważ daje ona dużą swobodę klientom, a w porównaniu z kosztami samego wynajmu pianina na pierwszy kwartał - nic nie kosztuje :)

Klienci pytają, czy wynajem pianina w opcją wykupienia oznacza de facto leasing pianina. Można tak to ująć, a poniżej doprecyzuję szczegóły tej oferty.

Ile kosztuje dodatkowo opcja wynajmy pianina z wykupieniem?

Od razu zaznaczę, że wybranie wynajmu pianina z opcją wykupienia kosztuje dokładnie tyle samo, co sam wynajem. Dopiero jeśli po kwartale chcemy skorzystać z opcji wykupienia, wówczas koszt wykorzystania tej możliwości wyniesie 199zł. Jeśli klient nie będzie chciał z tej opcji skorzystać, tylko pozostać przy samym wynajmie, wówczas nie poniesie żadnych dodatkowych kosztów. Czyli jeśli klient chce wynająć pianino na kwartał, a nie wie on, czy po kwartale będzie dalej grać, to proponuję mu, by skorzystał z wynajmu z wykupieniem. Jeśli z tej możliwości nie skorzysta - to i tak nic nie będzie go ona kosztować. A jeśli pianino się spodoba, wówczas wpłacone wcześniej raty za wynajem nie przepadają, tylko zostają wliczone jako część zapłaty za wykupienie pianina na własność.

Jak w praktyce wygląda skorzystanie z oferty wynajmu pianina z wykupieniem?

Zaznaczę, że podane poniżej ceny dotyczą modeli nowych. Jeśli dysponujemy akurat używanym pianinem, wówczas możemy jeszcze bardziej obniżyć ceny zarówno wynajmu jak i wykupienia pianina. Przy odbiorze pianina klient płaci stawkę na wynajem na kwartał (w zależności od modelu 690 - 890zł), pobierana jest też kaucją zwrotna na czas wynajmu (w zależności od modelu 450 - 750zł). I te koszty przy samym tylko wynajmie są takie same jak przy ofercie wynajmu pianina z opcją wykupienia.

Jeśli klient podpisuje umowę wynajmu pianina z wykupieniem, wówczas otrzymuje dodatkową możliwość wykupienia instrumentu właściwie w każdej chwili użytkowania. Tym nasza oferta różni się od tradycyjnego leasingu, gdzie moment przejęcia użytkowanej rzeczy jest dopiero po z góry określonym okresie leasingowania. Tu w każdym momencie, po wpłaceniu brakującej kwoty, klient może wykupić pianino na własność. Gdy po kwartale (lub wcześniej) wynajmu klient chce zatrzymać pianino na własność, wówczas dopłaca kwotę brakującą do ceny pianina, czyli od ceny pianina odejmowana jest rata, którą zapłacił za wynajem oraz kaucja. Dodatkowym kosztem jest 199zł, które pobieramy z uwagi na to, że płatność była odroczona w czasie. Czyli przez pierwsze 3 miesiące można w dowolnym momencie dopłacić brakującą kwotę + 199zł, a pianino stanie się Państwa własnością.

Jak wygląda leasing pianina w dłuższym okresie?

Oferujemy również możliwość spłaty rat za pianino w dłuższym okresie, czyli można systematycznie przedłużać wynajem z opcją wykupienia aż do momentu całkowitej spłaty. Dodatkowy koszt z tego tytułu to 99zł kwartalnie. Po kilku kwartałach, gdy suma rat za wynajem pianina (poza dodatkową opłatą 99zł kwartalnie) osiągnie kwotę ceny pianina, wówczas pianino staje się własnością wynajmującego.

Jakie są korzyści leasingu pianina w porównaniu do samego wynajmu?

Wynajem pianina z opcją wykupienia (leasingu) pozwala na to, by po kilku kwartałach płatności stać się właścicielem pianina. Jest to bez porównania lepsze wyjście aniżeli płatność za sam wynajem, gdzie płacone raty niejako "przepadają". Sam wynajem polecam jedynie osobom, które po kwartale czy dwóch planują wyjazd w kraju czy całkowite porzucenie gry na pianinie. W innych przypadkach zachęcam do skorzystania z wynajmu pianina z opcją wykupienia - po okresie leasingu pianino stanie się Państwa własnością :)

Co zrobić, gdy dziecko nie chce już grać na pianinie?

Wraz z nastaniem wakacji zaskakująco często słyszę pytanie - co zrobić, gdy dziecko, po roku czy dwóch latach nauki gry, już dłużej nie chce grać na pianinie. Można oczywiście od razu przyjąć to do wiadomości i odstawić pianino do kąta, czy nawet je sprzedać. Jestem jednak przekonana, że warto zrobić coś więcej.

Najszybciej uczymy się, gdy to, co robimy wypływa z pasji, a nie z przymusu. Jeśli podczas roku szkolnego nauka gry na pianinie stała się po trosze przymusem, to okres wakacji jest idealnym momentem, by to zmienić. Jak więc zaszczepić tę chęć, by dziecko z własnej woli siadało do pianina i ćwiczyło?

Wiem, że inspiracją na wiele lat może być jeden piękny koncert albo nawet jeden piękny utwór. Warto więc poszukać takiego koncertu czy wydarzenia muzycznego, które mogłyby wpłynąć na dziecko. Polecam koncert z prostym, ale porywającym repertuarem, jak np z utworami takimi jak: Polonez As-dur Chopina, koncert fortepianowy b-moll Czajkowskiego, Sonata Księżycowa Beethovena, Etiuda Rewolucyjna Chopina ...

W Warszawie dość łatwo znaleźć jest odpowiedni koncert. Podczas wakacji Filharmonia ma przerwę, jednak jest za to bezpłatny cykl koncertów Chopinowskich w Łazienkach. Koncerty odbywają się w każdą niedziele o godzinie 12 oraz o 16 przy pomniku Chopina.

Już 14 lipca, czyli w najbliższą niedzielę, jest idealny dla dziecka koncert: O godzinie 12 wystąpi Miko Okumura z następującym repertuarem:

  • Noctrun op.55-2 Es-dur
  • Fantasie-Impromptu op.66 cis-moll
  • Waltz op.64-1 Des-dur
  • Waltz op.64-2 cis-moll
  • Ballada op.52 f-moll
  • 4 Mazurki op.33:
  • Polonaise op.53 As-dur

Zarówno Fantazja - Impromptu cis-moll jak i Polonez As-dur, są to właśnie takie utwory, które, usłyszane w odpowiedniej atmosferze i skupieniu, mogą zainspirować na długie lata. Podczas koncertu w Łazienkach polecam usiąść blisko pomnika, tak by nie być rozpraszanym przez spacerowiczów :)

Szczegóły o Koncertach Chopinowskich dostępne są tutaj.

Inne wydarzenie, które może stanowić inspirację, to koncert oratoryjny Requiem Mozarta. W ramach XXIII Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie, w najbliższy piątek, 12 lipca 2013r., można usłyszeć Requiem Mozarta. Wysłuchanie tego dzieła w nastrojowym wnętrzu (Kościół Seminaryjny) stanowi niezapomniane przeżycie. Polecam również wcześniejsze przybycie, tak by móc zająć dobre miejsca - zazwyczaj na ten koncert przybywa bardzo wiele osób i trudno o miejsca siedzące. Oto szczegóły koncertu.

Jeśli trudno jest dojechać lubz znaleźć odpowiedni koncert, inspiracją może być nawet film z piękną muzyką w tle - przykładowo film Amelia. Ta muzyka zapada w pamięć, a nie jest trudna - zachętą dla dziecka będzie też to, że może nauczyć się tak grać w ciągu kilku godzin - polecam nagranie, jak nauczyć się grać utwór z filmu Amelia bez znajomości nut.

Bardzo istotną kwestią są wartościowe i pozytywne zajęcia muzyczne dla dzieci. W pierwszych latach nauki kluczowe jest podejście nauczyciela, inspiracja albo ze strony nauczyciela albo też współuczesniczących w nauce dzieci. O takich zajęciach napiszę niebawem - zapraszam :)

Wynajem pianina cyfrowego

Wraz z rozpoczęciem wakacji otrzymuję dużo zapytań o wynajem pianina - zapraszam do przeczytania poniższego wpisu, z pewnością odpowie on na większość z Państwa pytań :)

Czy pianino wynajmowane jest pianinem nowym?

W ofercie wynajmu Elpiano mamy przede wszystkim pianina nowe. Ceny na stronie Elpiano dotyczą pianin całkowicie nowych, objętych 24 miesięczną gwarancją.

Czy możliwe jest, by pianino wynajmowane na kwartał zatrzymać na dłużej lub zakupić potem po niższej cenie?

Tak, standardowa oferta Elpiano, pozwala zarówno na przedłużenie okresu wynajmu na kolejne kwartały, jak również na wykupienie pianina po niższej cenie.

Jeśli będą Państwo chcieli przedłużyć wynajem, wówczas opłata za kolejne kwartały jest niższa o 200zł w porównaniu z pierwszym kwartałem najmu.

Drugą możliwością jest wykupienie pianina na własność, przy dopłaceniu brakującej kwoty do ceny pianina. Wcześniej zapłacona rata za wynajem pianina jest odejmowana od ceny zakupu pianina, należy jednak pamiętać, że pobieramy opłatę 199zł z tytułu tej opcji. Czyli jeśli decydują się Państwo początkowo wynająć pianino, a potem wykupić, to w sumie opłata za pianino jest o 199zł wyższa w porównaniu z ceną zakupu (bez wynajmu), plusem jest jednak odroczenie tej płatności z czasie.

Trzecia opcja (nieoficjalna ;) ) jest taka, że jeżeli po pierwszym kwartale nie mogą Państwo zdecydować się na zakup, a równocześnie chcą zachować tę możliwość wykupienia pianina w przyszłości, to wówczas z pewnością możemy ustalić przedłużenie opcji wynajmu o kolejny kwartał wraz z zachowaniem opcji wykupienia po kolejnym kwartale najmu.

Czy jest możliwość wynajęcia pianina używanego po niższej cenie?

Teoretycznie jak najbardziej taka możliwość jest. W praktyce jest to zależne od tego, czy akurat mamy w magazynie używane pianino. Jeśli mamy - są to prawie zawsze pianina prawie nowe, czyli po 1 kwartale używania, w idealnym stanie. Oferujemy je w niższej cenie - jest to cena taka jak w przypadku najmu na kolejne kwartały, czyli w zależności od modelu w granicach od 490zł do 690zł. Dodatkowo pobierana jest kaucja zwrotna, zgodnie z cennikiem na stronie. Proszę więc śmiało dzwonić i pytać o dostępność tańszych, używanych pianin - w tym momencie mamy kilka sztuk, więc zapraszam :)

Czy jest możliwość wynajęcia pianina na krótszy okres aniżeli cały kwartał?

W takich przypadkach staramy się dostosować do potrzeb Klienta, jednak cena za wynajem na okres krótszy nie jest niestety dużo niższa od ceny najmu na kwartał. Zawsze jednak znajdujemy odpowiednie rozwiązanie, więc zapraszam również wówczas, gdy chcą wynająć Państwo pianino na kilka tygodni.

Posted on July 2, 2013 .

Pianina cyfrowe Elpiano oraz Casio - porównanie oferty cz. 1.

Zapraszam do zapoznania się z wcześniejszymi wpisami na blogu, gdzie porównywałam modele Elpiano do pianin cyfrowych Yamahy.

W ofercie Casio znajdują się obecnie 2 serie pianin cyfrowych: Privia oraz Celviano. Część pianin serii Privia to raczej keyboardy - czyli sama klawiatura. Na podstawie oferty "pianin cyfrowych" Privia można zacząć zastanawiać się, gdzie przebiega granica pomiędzy keyboardem a pianinem cyfrowym.

Część serii Privia to modele opisywane przez producenta jako "stage pianos", czyli pianina przenośne. Sądząc po nazwie, możnaby pomyśleć, że główna różnica jest taka, że stage pianos nie mają obudowy (nóg). Warto jednak zwrócić uwagę, że funkcja przenoszenia wymaga lekkości instrumentu, co wpływa na mechanizm klawiatury, który jest używany w stage pianos. Czyli specyfika pianin przenośnych determinuje użyty w instrumencie mechanizm klawiatury - jest to zazwyczaj mechanizm prostszy: w modelach, które miałam możliwość testować, klawiatura wydawała się płytsza, było mniej poziomów dynamiki (czyli pośrednich poziomów od gry cichej do głośnej).

Do większości pianin przenośnych (stage pianos) można dokupić tzw stand, albo wybrać opcję stage pianos w obudowie. Oczywiście w żadnym stopniu nie wpłynie to ma poprawę mechanizmu klawiatury. Fakt, że dany model pianina jest dostępny albo w obudowie albo jako stage piano (bez obudowy), powinien raczej zwiększyć uważność przy testowaniu klawiatury, by mieć pewność, że taki mechanizm nam odpowiada.

Na Targach we Frankfurcie 2012 testowałam model Privia PX-735. Klawiaturę tego modelu opisałam następująco: "W przypadku PX-735 klawiatura była twarda i ostra, wydała mi się też mało dynamiczna - nieduża była różnica w brzmieniu między grą mocną a lekką".

Najbardziej zaawansowanym modelem serii Privia jest model PX850. Model ten był przedstawiony na Targach Muzycznych w 2013r, zapraszam do przeczytania relacji ze stoiska Casio, tutaj fragment o klawiaturze Privia PX850:

Klawiaturę modelu Privia PX-850 opisałam jako: "nazbyt twardą. Dobrze jest, gdy klawiatura stawia opór, tu jednak przezwyciężanie tego oporu wymaga naprawdę sporo wysiłku. Przykładowo w dobrych modelach Kawai jest świetne wrażenie, że dźwięk można pogłebiać prawie bez ograniczenia, mocniejsze stawianie ręki pozwala na uzyskanie głębszego dźwięku. W modelach Casio tego efektu brakuje."

Z serii Privia wybrałam do porównania najbardziej zaawansowany z tej serii model PX-850.

Drugą z serii pianin cyfrowych w ofercie Casio jest seria Celviano. Oferowane są tu 3 modele: AP-250, AP-450 oraz AP-650. Do porównania z podstawowym modelem Elpiano DPR-2000 wybiorę więc podstawowy model z serii Celviano, model AP-250.

Ceny przedstawionych poniżej modeli wydają się być bardzo odległe. Model Privia PX-850 jest raczej bliższy keyboard'om (z uwagi na klawiaturę oraz na rozbudowane funkcje dodatkowe), więc jest raczej przeznaczony dla innych odbiorców aniżeli modele Elpiano czy seria Casio Celviano.

  DPR-2000 Celviano AP-250 Privia PX-850
MARKA Elpiano Casio Casio
ILOŚĆ BRZMIEŃ 128 18 18
POLIFONIA 64 GŁOSY 128 GŁOSÓW 256 GŁOSÓW
REGUL. KLAWIATURY 9 poziomów 3 poziomy 3 poziomy
KLAWISZE Z "IVORY TOPS" - TAK TAK
AKOMPANIAMENT TAK - -
STYLE 80 - -
NAGRYWANIE 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI
REVERB TAK TAK TAK
CHORUS TAK TAK TAK
BRILLIANCE TAK TAK TAK
LAYER/DUAL TAK TAK TAK
SPLIT TAK TAK -
DUO - TAK TAK
DAMPER RESONANCE - TAK TAK
METRONOM TAK TAK TAK
TRANSPOSE/TUNE TAK TAK TAK
FUNKCJA EDUKACYJNA - TAK TAK
WYŚWIETLACZ LED - -
UTWORY DEMO PONAD 1000 60+10 60+10
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK
ZŁĄCZA LINIOWE LINE IN / OUT - LINE OUT
USB TO HOST TO HOST DEVICE, HOST
mp3 TAK - -
KARTA PAMIĘCI TAK - -
WEJŚCIA SŁUCHAWKOWE 2 2 2
GŁOŚNIKI 2 x 15W 2 x8W 2 x 20W
PRODUCENT KOREA PŁD JAPONIA JAPONIA
MIEJSCE PRODUKCJI KOREA PŁD RÓŻNE* RÓŻNE*
CENA BRUTTO 3 090 zł od 3499zł           (Min. CENEO) od 4548zł           (Min. CENEO)

 Pozostałe określenia z tabeli (te bez linków), które mogą wymagać wyjaśnienia:

  • KLAWISZE "IVORY TOPS" - oznacza, że powierzchnia białych klawiszy pokryta jest lakierem imitującym wrażenie gry na klawiszach z kości słoniowej.
  • CHORUS - efekt pozwalający uzyskać wrażenie jakby to kilka tych samych instrumentów wykonywało równocześnie dany utwór, jest to efekt współbrzmienia
  • DAMPER RESONANCE - funkcja opisywana przez producentów jako: "Próbki tłumika rezonansu, gwarantują wzbogacenie Twojej gry podczas operowania pedałami"
  • DUO - możliwość przedzielenia klawiatury pianina na 2 mniejsze klawiatury po 44 klawisze, z nutą c' po środku
  • UTWORY DEMO - utwory demonstracyjne, można je słuchać, albo też równocześnie grać na pianinie - odtwarzanie ich nie blokuje brzmienia klawiatury
  • mp3 - możliwość nagrywania oraz odtwarzania plików w postaci mp3
  • MIDI IN/OUT - ważna funkcja, umożliwiająca nagrywanie i odtwarzanie plików w postaci Midi, czyli w postaci łatwej do przetwarzania na komputerze
  • USB TO HOST - wyjście na kabel USB, umożliwiające podłączenie do komputera
  • KARTA SD - w przypadku modelu Elpiano DPR-2000 zawiera w sobie utwory demo, możliwe jest też nagrywanie plików muzycznych na tę kartę w formacie łatwym do odczytania przez pianino, choć raczej ("bez obróbki") nie do odtwarzania na komputerze

Niebawem przedstawię na blogu porównanie kolejnych modeli Casio z serii Celviano do modeli Elpiano DPS-1200 oraz DPR-2200 - zapraszam :)

Pianina cyfrowe Elpiano oraz Yamaha - porównanie oferty cz. 2.

Wszystkich zainteresowanych porównaniem modeli oraz producentów pianin cyfrowych zapraszam do moich wcześniejszych wpisów. Przedstawiłam w nich głównych producentów pianin cyfrowych, którzy prezentowali swoje instrumenty na Targach Muzycznych we Frankfurcie 2013. Firmy, które opisałam to Yamaha, Roland, Kawai, Casio. Zapraszam też do przeczytania tego, jak Elpiano przedstawia się na tle konkurencji.

Zapraszam też do przeczytania porównania modeli Yamaha Arius YDP-142 oraz YDP-162 do modelu Elpiano DPR-2000.

A poniżej porównanie wybranych pianin cyfrowych Yamaha do modeli Elpiano. Modele te są zbliżone pod względem klawiatury oraz specyfikacji i ceny. Klawiatura modeli Elpiano DPS-1200 oraz DPR-2200 jest o takim samym mechanizmie, wykorzystane są też takie same próbki brzmieniowe. Z kolei u Yamahy Arius YDP-181 i Clavinova CLP-430 mają różniące się między sobą mechanizmy klawiatury, na korzyść Clavinovy CLP-430. Odmienne są też wykorzystywane próbki brzmieniowe. Określenie mechanizmu klawiatur we wszystkich modelach to "Graded Hammer Action", czyli klawiatura młoteczkowa, ważona (oczywiście też jest dynamiczna). Sama nazwa klawiatury nie przekazuje wiadomości, jak naprawdę pracuje klawiatura. Stąd zapraszam do relacji z Targów Muzycznych, gdzie dokładnie opisałam pracę klawiatur modeli Yamahy.

Porównanie modeli: Yamaha Arius YDP-181, Yamaha Clavinova CLP-430, Elpiano DPS-1200 oraz Elpiano DPR-2200:  

RÓŻNICE: YDP-181 CLP-430 DPS-1200 DPR-2200
MARKA Yamaha Yamaha Elpiano Elpiano
POLIFONIA 128 GŁOSÓW 128 GŁOSÓW 128 GŁOSÓW 128 GŁOSÓW
ILOŚĆ BRZMIEŃ 14 14 128 128
REGUL. KLAWIATURY 3 poziomy 3 poziomy 9 poziomów 9 poziomów
AKOMPANIAMENT - - - TAK
STYLE - - - 80 RYTMÓW
NAGRYWANIE 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI
REVERB TAK TAK TAK TAK
CHORUS - - TAK TAK
BRILLIANCE   TAK - TAK
DAMPER RESONANCE - TAK - -
LAYER/DUAL TAK TAK TAK TAK
SPLIT - - TAK TAK
ACOUSTIC CONTROL
- TAK - -
DUO - TAK - -
METRONOM TAK TAK TAK TAK
TRANSPOSE/TUNE TAK TAK TAK TAK
WYŚWIETLACZ LED LED LED LCD
UTWORY DEMO 14+50 14+50 12 PONAD 1000
HALF PEDAL TAK TAK - -
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK TAK
LINE IN/OUT - TAK TAK TAK
USB TO DEVICE DEVICE, HOST - TO HOST
KARTA PAMIĘCI - TAK - TAK
WEJŚCIA SŁUCHAWKOWE 2 2 2 2
GŁOŚNIKI 2 x 20W 2 x 30W 2 x 25W 2 x 45W
PRODUCENT JAPONIA JAPONIA KOREA PŁD KOREA PŁD
MIEJSCE PRODUKCJI RÓŻNE* RÓŻNE* KOREA PŁD KOREA PŁD
CENA BRUTTO od 4690zł  (Min. CENEO) od 5999zł   (Min. CENEO) 3 190 zł 3 890 zł

 

*Miejsce produkcji pianina Yamaha określone jest jako "różne", co wynika z faktu, że Yamaha ma wiele fabryk; największe z nich są ulokowane w następujących krajach: Japonia, Indonezja, Chiny, Tajwan. Niestety nie udało mi się uzyskać informacji, gdzie dokładnie jest produkowany model Arius. Jeśli ktoś z Państwa wie, będę wdzięczna za informację.

Niektóre określenia z kolumny lewej zawierają linki do nagrań i opisu, co dana opcja / funkcja w pianinie oznacza. Warto też zauważyć, że niektóre różnice w opcjach są mniej znaczące (jak np opcja chorus czy duo), podczas gdy inne są kluczowe (jak np obecność akompaniamentu).

Pozostałe określenia z tabeli (te bez linków), które mogą wymagać wyjaśnienia:

  • CHORUS - efekt pozwalający uzyskać wrażenie jakby to kilka tych samych instrumentów wykonywało równocześnie dany utwór, jest to efekt współbrzmienia
  • BRILLANCE - efekt pozwalający na lekką zmianę barwy (rozjaśnienie czy przytłumienie brzmienia)
  • DAMPER RESONANCE - opisywane na stronie Yamahy jako " Próbki tłumika rezonansu,  gwarantują wzbogacenie Twojej gry podczas operowania pedałami
  • ACOUSTIC CONTROL - funkcja opisywana na stronie Yamahy jako: "inteligentna kontrola poziomu akustycznego", która automatycznie dostosowuje głośność instrumentu do mniejszych pomieszczeń, zachowując dobrze zbalansowane i bogate brzmienie nawet na niskich poziomach głośności.
  • DUO - możliwość przedzielenia klawiatury pianina na 2 mniejsze klawiatury po 44 klawisze, z nutą c' po środku
  • UTWORY DEMO - utwory demonstracyjne, można je słuchać, albo też równocześnie grać na pianinie - odtwarzanie ich nie blokuje brzmienia klawiatury
  • HALF PEDAL, czyli pół-pedał - prawy pedał (sustain) reaguje inaczej na połowiczne wciśnięcie, a silniej wówczas, gdy jest dociśnięty całkowicie
  • MIDI IN/OUT - ważna funkcja, umożliwiająca nagrywanie i odtwarzanie plików w postaci Midi, czyli w postaci łatwej do przetwarzania na komputerze
  • USB TO HOST - wyjście na kabel USB, umożliwiające podłączenie do komputera. Jest to mniejsze, kwadratowe wyjście pozwalające na nagrywanie i odtwarzanie plików w formacie MIDI, jak też pozwala na transfer plików na i z komputera
  • USB TO DEVICE - wyjście na "pendrive", jest to typowe, "płaskie" wejście na przenośną pamięć
  • KARTA SD - w przypadku modelu Elpiano DPR-2200 zawiera w sobie utwory demo, możliwe jest też nagrywanie plików muzycznych na tę kartę w formacie łatwym do odczytania przez pianino, choć raczej ("bez obróbki") nie do odtwarzania na komputerze

Poniżej zdjęcia modelu Yamaha Arius YDP-181, prezentowanego na targach muzycznych we Frankfurcie w roku 2012. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Pianina cyfrowe Elpiano oraz Yamaha - porównanie oferty cz. 1.

We wcześniejszych wpisach przedstawiłam głównych producentów pianin cyfrowych, którzy prezentowali swoje instrumenty na Targach Muzycznych we Frankfurcie 2013. Firmy, które opisałam to Yamaha, Roland, Kawai, Casio. Zapraszam też do przeczytania tego, jak Elpiano przedstawia się na tle konkurencji - oto wcześniejszy wpis.

Poniżej przedstawiam informacje o poszczególnych modelach Yamahy, w porównaniu z modelami Elpiano. Yamaha oferuje kilka serii pianin cyfrowych. Seria podstawowa to Arius, gdzie wcześniej dominowały modele YDP-141, YDP-161 oraz YDP-181, obecnie YDP-141 i YDP-161 zastąpione są już nowszymi modelami: YDP-142, YDP-162. W tabelach poniżej przedstawiona jest specyfikacja modeli Arius YDP-142, YDP-162 oraz Elpiano DPR-2000.

W ofercie Elpiano znajdują się 3 modele: DPR-2000, DPS-1200 oraz DPR-2200. Porównanie modeli Arius do modelu Elpiano DPR-2000 wydaje się najbardziej odpowiednie z uwagi na to, że model DPR-2000 to podstawowy model Elpiano, podobnie jak seria Arius Yamahy.

Porównanie modeli: Elpiano DPR-2000, Yamaha Arius YDP-142 i YDP-162:

RÓŻNICE: DPR-2000 Arius YDP-142 Arius YDP-162
MARKA Elpiano Yamaha Yamaha
POLIFONIA 64 GŁOSY 128 GŁOSÓW 128 GŁOSÓW
ILOŚĆ BRZMIEŃ 128 10 10
REGUL. KLAWIATURY 9 poziomów 3 poziomy 3 poziomy
KLAWISZE "IVORY TOPS" - - TAK
AKOMPANIAMENT TAK - -
STYLE 80 RYTMÓW - -
NAGRYWANIE 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI
REVERB TAK TAK TAK
CHORUS TAK - -
DAMPER RESONANCE - TAK TAK
LAYER/DUAL TAK TAK TAK
SPLIT TAK - -
DUO - TAK TAK
METRONOM TAK TAK TAK
TRANSPOSE/TUNE TAK TAK TAK
WYŚWIETLACZ 3-CYFROWY LED - -
UTWORY DEMO PONAD 1000 10+60 10+60
MP3 TAK - -
MIDI IN/OUT TAK - -
USB TO HOST TAK TAK TAK
KARTA SD TAK - -
ZESTAW NUT TAK TAK TAK
GŁOŚNIKI 2 x 15W 2 x 6W 2 x 20W
PRODUCENT KOREA PŁD JAPONIA JAPONIA
MIEJSCE PRODUKCJI KOREA PŁD RÓŻNE* RÓŻNE*
CENA BRUTTO (Z VAT) 3090zł od 2777zł       (Min. na CENEO) od 3699zł     (Min. na CENEO)
 

*Miejsce produkcji pianina Yamaha określone jest jako "różne", co wynika z faktu, że Yamaha ma wiele fabryk; największe z nich są ulokowane w następujących krajach: Japonia, Indonezja, Chiny, Tajwan. Niestety nie udało mi się uzyskać informacji, gdzie dokładnie jest produkowany model Arius. Jeśli ktoś z Państwa wie, będę wdzięczna za informację.

Postaram się wyjaśnić użyte powyżej terminy, które mogą wydawać się niejasne. Dodatkowo niektóre określenia z kolumny lewej zawierają linki do nagrań i opisu, co dana opcja / funkcja w pianinie oznacza. Warto też zauważyć, że niektóre różnice w opcjach są mniej znaczące (jak np opcja chorus czy duo), podczas gdy inne są kluczowe (jak np obecność akompaniamentu).

Przy porównywaniu pianin cyfrowych kluczowa jest - moim zdaniem - klawiatura. W przypadku opiosywanych wyżej modeli mechanika klawiatury jest porównywalna, więcej o klawiaturze i brzmieniu Yamahy Arius opisałam tutaj na blogu Elpiano. Odnośnie brzmienia - tu warto zwrócić uwagę na moc głośników, która znacząco wpływa na jakość dźwięku.

Pozostałe określenia z tabeli (te bez linków), które mogą wymagać wyjaśnienia:

  • KLAWISZE "IVORY TOPS" - model YDP-142 ma powierzchnię białych klawiszy pokrytą lakierem imitującym wrażenie gry na klawiszach z kości słoniowej.
  • CHORUS - efekt pozwalający uzyskać wrażenie jakby to kilka tych samych instrumentów wykonywało równocześnie dany utwór, jest to efekt współbrzmienia
  • DAMPER RESONANCE - opisywane na stronie Yamahy jako " Próbki tłumika rezonansu, gwarantują wzbogacenie Twojej gry podczas operowania pedałami
  • DUO - możliwość przedzielenia klawiatury pianina na 2 mniejsze klawiatury po 44 klawisze, z nutą c' po środku
  • UTWORY DEMO - utwory demonstracyjne, można je słuchać, albo też równocześnie grać na pianinie - odtwarzanie ich nie blokuje brzmienia klawiatury
  • mp3 - możliwość nagrywania oraz odtwarzania plików w postaci mp3
  • MIDI IN/OUT - ważna funkcja, umożliwiająca nagrywanie i odtwarzanie plików w postaci Midi, czyli w postaci łatwej do przetwarzania na komputerze
  • USB TO HOST - wyjście na kabel USB, umożliwiające podłączenie do komputera
  • KARTA SD - w przypadku modelu Elpiano DPR-2000 zawiera w sobie utwory demo, możliwe jest też nagrywanie plików muzycznych na tę kartę w formacie łatwym do odczytania przez pianino, choć raczej ("bez obróbki") nie do odtwarzania na komputerze

Niebawem przedstawię na blogu porównanie serii Clavinova do modeli Elpiano DPS-1200 oraz DPR-2200 - zapraszam :)

Marsz turecki - W. A. Mozart - jak zagrać bez znajomości nut?

Jak nauczyć się grać na pianinie "Marsz turecki" W. A. Mozarta,  bez znajomości nut? Łatwy tutorial na pianino - zapraszam do nauki!

Nuty do “Marsza tureckiego” dostępne poniżej pod nagraniami.

"Marsz turecki" - część pierwsza (1/4):

 

"Marsz turecki" - część druga (2/4):

 

"Marsz turecki" - część trzecia (3/4):

 

"Marsz turecki" - część czwarta (4/4):

 

“Marsz turecki” - nuty wraz z podpisanymi nazwami literowymi nut (proszę kliknąć, by powiększyć):

 
 

Kompozycje Sylvain Guinet'a

Miałam szczęście nawiązać kontakt z francuskim kompozytorem, Sylvain Guinet.  Ten młody kompozytor jest zdobywcą wielu nagród muzycznych:

  • 1er prix concours freescore catégorie piano, 2012

  • 2eme prix concours freescore catégorie chanson, 2013

  • Prix "Lions" de la culture au Brésil avec l'équipe Televisual, 2012

Odkrywanie muzyki stworzonej przez Sylvain Guinet’a pozwala na zadumę i odpoczynek. Pozwala przenieść się w sferę marzeń. Tutaj można wysłuchać kompozycji Sylvain Guinet'a.

Mam wrażenie, że to muzyka stworzona do filmów. Kompozycja na fortepian solo „Forget-me-not” jest romantyczna, wdzięczna, bardzo piękna. Myślę, że może też stanowić silną zachętę dla wszystkich tych, którzy myślą o nauce gry na pianinie. Ta kompozycja może stanowić utwór, dla którego wykonania warto uczyć się grać na fortepianie.

Oto link do partytur Sylvain Guinet'a, są one bezpłatne, dostępne na stronie:

http://www.free-scores.com/Download-PDF-Sheet-Music-sylvain-guinet.htm

W muzyce Sylvain Guinet’a niezwykle silne są emocje. Może dlatego tak chętnie do kompozycji tego kompozytora dodawany jest obraz. Filmowe sceny doskonale pasują do muzyki. Można to zobaczyć w utworze „Je t écrirai”. Obraz stworzony do muzyki Sylvain Guinet’a tworzą wraz z muzyką idealną całość. Niezwykle brzmi również utwór Lotus, inspirowany muzyką z filmu "Amelia" - zapraszam do wysłuchania tego utworu w interpretacji pianisty Franco di Nitto:

Przez lekkość, romantyzm i piękno, muzyka Sylvain Guinet’a często przypomina mi utwory japońskiego wybitnego kompozytora Joe Hisaishi (zdobywca Oskara za muzykę filmową).

Szczerze wierzę, że talent i wrażliwość Sylvain Guinet’a doprowadzą go równie daleko.

Pianina cyfrowe - nowości, cz. IV. Relacja z Targów muzycznych Frankfurt 2013.

Podczas Targów muzycznych we Frankfurcie 2013 testowałam wiele pianin cyfrowych. Wrażenia ze stoisk Yamahy, Kawai i Casio opisałam we wcześniejszych wpisach - zapraszam do zapoznania się z nimi.

Kolejnym stoiskiem był Roland. Roland zaprezentował wiele modeli, sporo na pograniczu keyboardów i pianin cyfrowych. Przykładowo model FP-50 określany jest przez producenta jako "digital piano" ma klawiaturę keyboard'ową. Przy wyborze instrumentu do nauki gry na pianinie ważne jest, by klawiatura była jak najbardziej zbliżona do tej w pianinie akustycznym, czyli by czuć było głębię klawiatury, by było wrażenie pracy młoteczka (dobra repetycja klawisza).

Przechodząc więc do pianin cyfrowych Roland:

Pianina cyfrowe Roland mają wiele ciekawych rozwiązań mechaniki klawiatury i w odróżnieniu np od Casio, różne modele prezentowane przez Rolanda mają odmienne mechanizmy klawiatury, warto więc każdy z modeli wypróbować. Ciekawostką jest fakt, że Roland nie zaprezentował w tym roku nowych pianin cyfrowych - wszystkie pianina cyfrowe, które testowałam, były już przedstawione na targach rok wcześniej. Stąd zapraszam do przeczytania moich wrażeń z testowania tych samych modeli Rolanda na Targach muzycznych we Frankfurcie w roku 2012.

Roland HP-507:

Sam producent określa, że jest to model stworzony w oparciu o model V-Piano Grand. V-Piano Grand to  pianino, gdzie grający może wszystkie ustawienia pianina samodzielnie programować. Piszę programować, bo nie jest to przełączenie między jedną opcją a drugą, natomiast jest to możliwość ustawienia wszystkich parametrów samodzielnie "od zera". Więcej o V-Piano, jak też o modelu HP-507, prezentowanym już na targach w roku 2012, napisałam na blogu rok temu.

Klawiatura modelu HP-507 jest godna polecenia. Dużym plusem jest możliwość pogłębiania dźwięku, pod tym względem klawiatura przypomina pianino akustyczne czy koncertową serię CA Kawai.

Minusy też się znajdą - górna cała oktawa prawie nie gra, bardzo płytka. Dodatkowo z uwagi na mechanizm umożliwiający pogłębianie dźwięku, łatwo o to, by jakiś klawisz nienaturalnie się wybił (czyli by zagrał zbyt głośno w stosunku do uderzenia). Być może jest to kwestia przyzwyczajenia się do tej klawiatury.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • plusem jest duża ilość brzmień - samego brzmienia Grand Piano jest 10 wariantów
  • powierzchnia klawisza pokryta lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej
  • mocne głośniki: 2x60W plus 2x10W
  • minusem jest cena (ok 5000USD)

Poniżej zdjęcia modelu Roland HP-507, prezentowanego na targach muzycznych we Frankfurcie. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Roland DP-90:

Klawiatura tego modelu jest zbliżona do tej, którą oferują modele HP-505 czy HP-507. Jest tu też dobrze wyczuwalna możliwość pogłębiania dźwięku, minusem jest słabiej odczuwalny system młoteczkowy - nie ma imitacji odskoku młoteczka po uderzeniu w strunę.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • plusem jest powierzchnia klawisza pokryta lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej
  • duża liczba brzmień (10 brzmień samego Grand Piano)
  • głośniki o przeciętnej mocy (2x12W)
  • brak akompaniamentu

Roland F-120:

Mechanizm klawiatury tego pianina jest odmienny, aniżeli wyżej opisane modele. Przy testowaniu klawiatuę opisałam jako "dziwną", "sprężynującą". Odniosłam wrażenie, jakby klawiatura była płytka i blokowana już w momencie naciśnięcia, co wydaje się nienaturalne. Jednak dużym plusem jest to, że - podobnie jak w innych modelach Rolanda - sam dźwięk (brzmienie) można wciąż i wciąż pogłębiać. Czyli dynamicznie klawiatura jest świetna, mechanicznie - dziwna.

Podobne wrażenie miałam przy testowaniu tego modelu na targach w ubiegłym roku, swoje wrażenia opisałam tutaj - zapraszam :)

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • powierzchnia klawisza pokryta lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej
  • głośniki o przeciętnej mocy (2x12W)
  • brak akompaniamentu

Roland RP301:

Klawiaturę tego modelu opisałam jako "w miarę ok, lepsza niż w F-120, ale brak młoteczka". Podobne odczucia miałam przy testowaniu tego modelu rok wcześniej na targach. Wówczas klawiaturę opisałam jako zbyt miękką, trochę "keyboardową". Ale - tu powtórzę moją opinię o pianinach Rolanda - dużym plusem jest możliwość pogłębiania dźwięku. Czyli mechanicznie już klawisz jest naciśnięty do maximum, ale jeszcze przez zmianę ułożenia ręki czy zagranie z większym oparciem, brzmienie może być bardziej donośne, przestrzenne.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • powierzchnia klawisza pokryta lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej
  • głośniki o przeciętnej mocy (2x12W)
  • brak akompaniamentu

Pianina cyfrowe - nowości, cz. III. Relacja z Targów muzycznych Frankfurt 2013.

Po opisaniu pianin cyfrowych Yamahy oraz Kawai, które prezentowane były na Targach Muzycznych we Frankfurcie, w poniższym wpisie przedstawię pianina firmy Casio.

Casio Privia PX-850:

Pierwszy z modeli, który obejrzałam, to Casio Privia PX-850. Klawiaturę tego modelu opisałam jako nazbyt twardą. Dobrze jest, gdy klawiatura stawia opór, tu jednak przezwyciężanie tego oporu wymaga naprawdę sporo wysiłku. Przykładowo w dobrych modelach Kawai jest świetne wrażenie, że dźwięk można pogłebiać prawie bez ograniczenia, mocniejsze stawianie ręki pozwala na uzyskanie głębszego dźwięku. W modelach Casio, które wypróbowałam (czyli też Celviano AP-450 i AP-650) tego efektu brakuje.

Brzmienie - to z głośników trudno ocenić z uwagi na hałas panujący na targach. Przy korzystaniu ze słuchawek brzmienie było zbyt elektroniczne. Dużym plusem jest to, że cała klawiatura gra, nie ma stłumionych dźwięków w górnej części klawiatury. Dodatkowo nie było już problemu rezonansu klawiszy, jaki wyczuwałam przy zbliżonym do tego modelu PX-735, który testowałam rok wcześniej na targach.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • dużym plusem jest polifonia aż 256 głosów
  • powierzchnia klawisza pokryta lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej
  • minusem jest nieduża ilość brzmień (18 barw)
  • brak akompaniamentu

Casio Celviano AP-450:

Kolejne testowane modele Casio były z serii Celviano:

Tu powtórzę kilka kwestii, które już pojawiły się w opisie modelu PX-850 oraz przy opisie Casio na targach w poprzednim roku. Czyli klawiatura twarda, choć przyjemniej się gra aniżeli na PX-850. Tu zwiększeniu pracy palców towarzyszy lepsza reakcja pianina na dynamikę. Plusem jest pokrycie powierzchni klawisza lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej.

Casio Celviano AP-650:

Brzmienie i praca klawiatury zbliżone do modelu Celviano AP-450. Dużym plusem tego modelu są mocniejsze niż w AP-450 głośniki (2x30W), oraz dostępny w pianinie akompaniament wraz z rytmami (aż 180 rytmów).

Tak niewiele piszę, bo mam wrażenie, że brzmienie i praca klawiatury są w tych modelach bardzo podobne. Myślę, że przy wyborze modelu Casio warto zwrócić uwagę na funkcje dodatkowe, bo to one głównie wpływają na różnice między pianinami.

Poniżej zdjęcia modelu Casio Celviano AP-650, prezentowanego na targach muzycznych we Frankfurcie 2013. Proszę kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Preludium C-dur - J. S. Bach - jak zagrać bez znajomości nut? Część 2.

Oto kolejne nagranie, w którym przedstawiam w kilka minut, jak nauczyć się grać na pianinie bez znajomości nut. Tym razem jest to ciąg dalszy Preludium C-dur J. S. Bacha.

Nagranie pierwszej części dostępne jest tutaj.

Zapraszam do nauki gry :)

A oto nuty, z których korzystałam w tym nagraniu:

Pianina cyfrowe - nowości, cz. II. Relacja z Targów muzycznych Frankfurt 2013.

We wcześniejszym wpisie o Targach Muzycznych Frankfurt 2013 przedstawiłam stoisko z pianinami cyfrowymi Yamaha. Zapraszam do zapoznania się z moją wcześniejszą relacją :)

Po stoisku Yamahy zdecydowałam się do przejścia do Kawai. Zaczęłam od serii CA, która, obok serii CS, oferuje pianina o doskonałej mechanice klawiatury.

Kawai CA65:

Mechanizm klawiatury tego modelu jest bardzo dobry, pozwala na wrażenie gry jak na fortepianie. Klawisze są drewniane, pokryte lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej. Klawiatura modelu CA65 określona jest przez producenta jako "Grand Feel Wooden Keys Graded Hammer Action with Ivory Touch, Triple Sensor and Let-off Simulation", czyli w wolnym tłumaczeniu: klawiatura o wspaniałym odczuciu / dotyku, drewnianych klawiszach, ważona, młoteczkowa, pokryta lakierem przypominającym w odczuciu klawisze z kości słoniowej, z potrójnym czujnikiem oraz specjalnym mechanizmem "let off" odskoku klawisza. W prostszych słowach mogę opisać, że poza wyraźnym odczuciem, że klawiatura jest ważona oraz idealnie (naturalnie i nieprzesadnie) młoteczkowa, głównym plusem tej klawiatury jest fakt, że jest ona głęboka. Oznacza to, że nawet po uderzeniu klawisza do głębi, nie odczuwa się twardej blokady, jest natomiast wrażenie, jak w pianinie akustycznym, że można jeszcze więcej brzmienia wydobyć, że można jeszcze jeszcze głębiej zagrać. Mam nadzieję, że taki opis pomoże trochę zrozumieć Państwu, jak pracuje klawiatura. Warto przy tym zauważyć jak szerokie i niedokładne są opisy klawiatury typu: ważona czy młoteczkowa. Te same określenia są użyte dla klawiatury modelu Kawai CA65 jak i np keyboardowej klawiatury przenośnego "pianina" Yamahy P-35.

Brzmienie bez zarzutu, choć przyznam, że wrażenia samej klawiatury przyćmiły już inne zalety tego modelu.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • dużym plusem jest polifonia aż 256 głosów
  • mocne głośniki : 2x50W
  • brak akompaniamentu

Poniżej zdjęcia modelu Kawai CA65, prezentowanego na targach muzycznych we Frankfurcie. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CA95:

Klawiatura jest tu taka sama jak w opisanym powyżej CA65. Czyli naprawdę dobra mechanika klawiatury opisana jako: "Grand Feel Wooden Keys Graded Hammer Action with Ivory Touch, Triple Sensor and Let-off Simulation". Model CA95 w porównaniu do CA65 oferuje więcej opcji dodatkowych, m.in. więcej brzmień (80 vs 60 w CA65). Dodatkowo model CA95 oferuje jeszcze lepsze (mocniejsze) nagłośnienie.

Ważną, poza klawiaturą i brzmieniem, kwestią w przypadku pianin cyfrowych Kawai jest fakt, że nawet zaawansowane pianina tej firmy nie oferują akompaniamentu, który w instrumentach konkurencji w tej cenie jest standardem.

Kawai CN34:

Po wrażeniach z gry na CA65 i CA95, klawiatura modelu CN34 wydała mi się bardziej płytka. Oczywiście też jest to bardzo dobra klawiatura, wyraźnie ważona, młoteczkowa. Jednak po uderzeniu brak głębi dostępnej w modelach serii CA, jest to klawiatura twardsza.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • dużym plusem jest polifonia aż 256 głosów
  • wiele brzmień: aż 324 głosy (brzmienia)
  • jak chyba we wszystkich pianinach cyfrowych Kawai - brak akompaniamentu

Poniżej zdjęcia modelu Kawai CN34, prezentowanego na targach muzycznych we Frankfurcie. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai_CN34_opis_pianino_cyfrowe.JPG

Kawai CL36:

Jeden z prostszych (i tańszych) modeli pianin cyfrowych Kawai. Klawiatura wyraźnie płytsza od wyżej opisanych modeli, ale również całkiem dobra. Brzmienie naturalne, wszystkie oktawy brzmiące, choć głośniki mogłyby być mocniejsze (są 2 x 15W).

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • polifonia 96 głosów
  • niewiele brzmień: 15
  • jak chyba we wszystkich pianinach cyfrowych Kawai - brak akompaniamentu

Zapraszam do kolejnych wpisów o innych producentach pianin cyfrowych. 

Pianina cyfrowe - nowości, czyli relacja z Targów muzycznych Frankfurt 2013.

W dniach 10 - 13 kwietnia 2013 odbyły się we Frankfurcie Targi Muzyczne. Targi te przyciągają producentów branży muzycznej z całego świata. Można wypróbować najnowsze instrumenty, porozmawiać z producentami, poznać najnowsze osiągnięcia firm muzycznych.

Ja zawęziłam wizytę tylko do działu pianin, głównie pianin cyfrowych. I tak na wypróbowanie wszystkich pianin nie starczyłoby czasu :)

Ważne jest, by testowanie pianin zacząć od pianin oferujących doskonałą mechanikę klawiatury. Ma to ogromne znaczenie, by mieć w pamięci odpowiedni wzorzec tego, jak powinno brzmieć i jak powinno się czuć pod palcami pianino. Ja zaczęłam od Yamahy Arius i sama nie wiedziałam, co jest nie tak. Dopiero gdy przeszłam do Yamahy Clavinova CLP-480, to poczułam, jaka powinna być klawiatura. Zatem moje wrażenia z działu pianin cyfrowych Yamaha:

Yamaha Arius YDP-142:

Najtańsze z pianin cyfrowych Yamahy prezentowanych na targach. Opis klawiatury to "Graded Hammer Standard", czyli klawiatura "ważona i młoteczkowa". Rzeczywiście jest ważona, czyli klawisze z prawej strony chodzą lżej niż klawisze basowe. Minusem jest natomiast brak odczucia, że jest to klawiatura młoteczkowa. Nie miałam odczucia, jakby młoteczek uderzał w strunę. Gdy producent nazywa swoją klawiaturę jako "młoteczkowa", to powinniśmy mieć wrażenie, że młoteczek uderza w strunę, tu tego niestety brakuje. Klawiatura jest bardzo twarda.

Odnośnie brzmienia - bardzo dobre na słuchawkach, basy brzmią donośnie i głęboko. Najwyższa oktawa jest głucha, choć rzadko się gra na tej części klawiatury, więc nie jest to znaczący minus. Brzmienie mocno traci przy grze bez słuchawek, głośniki są tylko 2x6W, więc nawet przy maksymalnym ustawieniu głośności brzmienie jest niepełne. Przy grze na słuchawkach brzmienie, szczególnie basów, doskonałe.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • dużym plusem jest polifonia 128 głosów
  • niewiele innych opcji, przykładowo nie ma rytmów i akompaniamentu, niewielka ilość brzmień (10 brzmień) 

Yamaha Arius YDP-162:

Klawiatura opisana jako "Graded Hammer Keyboard with synthenic ivory top", czyli klawiatura ważona i młoteczkowa. Nie jest to dokładnie taki sam mechanizm klawiatury jak w modelu Arius YDP-142, choć podobny. Dodatkowo też klawiatura jest pokryta warstwą imitującą odczucie kości słoniowej (pozwala to uniknąć ślizgania się palców). Podobnie jak w przypadku modelu YDP-142, brakuje tu odczucia, że jest to rzeczywiście klawiatura młoteczkowa. Jeśli ktoś wcześniej grał na keyboardzie, to nie będzie mu to przeszkadzać. Zgodnie z opisem producenta, klawiatura jest rzeczywiście ważona, czyli klawisze z prawej strona klawiatury chodzą lżej niż klawisze basowe, po lewej stronie.

Kwestia brzmienia - podobnie jak w modelu Arius-142, górna oktawa jest słabo słyszalna. Plusem tego modelu są natomiast mocniejsze niż w Arius-142 głośniki, o mocy 2x20W. Dzięki nim brzmienie jest głębokie również przy grze bez słuchawek.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie modelu YDP-162 to, podobnie jak w YDP-142:

  • dużym plusem jest polifonia 128 głosów
  • niewiele innych opcji, przykładowo nie ma rytmów i akompaniamentu, niewielka ilość brzmień (10) 

Yamaha Arius YDP-S51:

Klawiatura tego modelu to Graded Hammer, czyli "ważona, młoteczkowa", podobnie jak w opisywanych powyżej modelach Ariusa mogę potwierdzić, że jest to klawiatura ważona, czyli klawisze z prawej strony klawiatury pracują lżej niż te z lewej strony (basowe). Nie ma niestety odczucia, że jest to klawiatura młoteczkowa.  

Pod względem brzmienia, pracy klawiatury oraz innych opcji jest to model taki sam jak Arius YDP-142, z tą różnicą, że YDP-S51 ma mocniejsze głośniki, o mocy 2x20W. Inne istotne funkcje są takie same, czyli: polifonia to 128 głosów, brak rytmów i akompaniamentu, 3 stopnie twardości klawiatury. Model ten wyróżnia się natomiast inną obudową, określaną przez producenta jako "smukła" (zamknięte pianino jest w kształcie prostopadłościanu, zdjęcie modelu poniżej).

YDPS51.jpg

Po wypróbowaniu modeli z serii Arius, z dużą radością przeszłam do serii Clavinova. Rozpoczęłam od dość zaawansowanego modelu, Clavinova CLP-480:

Yamaha Clavinova CLP-480:

Notatki o tym modelu mam jednoznaczne: "klawiatura jak trzeba, godna polecenia, górna oktawa też gra, w odróżnieniu od modeli serii Arius. Klawiatura nie jest ani za miękka, ani za twarda, naprawdę dobra." Opis klawiatury według producenta to: "Linear Graded Hammers, Natural Wood keyboard", czyli (w wolnym moim tłumaczeniu) klawiatura młoteczkowa, klawisze ważone "liniowo" / stopniowo, białe klawisze wykonane z drewna.

Brzmienie jest pełne, bogate, pianino posiada aż po 4 głośniki z prawej i 4 z lewej strony, każdy o mocy 20 - 30W. Myślę, że jest to model, który zadowoli każdego pianistę, naprawdę godny polecenia, choć subiektywnie napiszę, że odczucie młoteczków w dobrych modelach Kawai jest mi dużo bliższe :)

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie modelu Clavinova CLP-480:

  • polifonia aż 256 głosów
  • duża ilość brzmień - wbudowanych brzmień jest 38, ponadto jest możliwość korzystania (nie mam pewności czy za darmo) z dodatkowych brzmień zewnętrznych, przez USB, których jest aż 480.

Yamaha Clavinova CLP-470:

Klawiatura, czyli same klawisze oraz mechanizm klawiatury, są takie same jak w modelu Clavinova CLP-480. Brzmienie Grand Piano modelu CLP-470 jest naturalne, pełne. Źródło dźwięku jest takie samo jak w przypadku znacznie droższego modelu CLP-480. Przy grze bez słuchawek zauważalna jest jednak różnica w brzmieniu na korzyść CLP-480. Wynika to z faktu, że w modelu CLP-470 zastosowano typowe nagłośnienie (po 2 głośniki z lewej i 2 z prawej strony pianina), a nie potrójne głośniki jak w CLP-480.

Yamaha Clavinova CVP-605:

Klawiatura CVP-605 opisana jest przez producenta jako "Graded Hammer 3", czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, typ 3. W odczuciu bardzo dobra, nie czułam nawet różnicy między tą klawiaturą, a klawiaturą zastosowaną w CLP-470 czy CLP-480, które posiadają "

Linear Graded Hammers" keyboard. Czyli klawiatura i brzmienie świetne. Cena instrumentu jest wysoka (sugerowana cena wg informacji podczas Targów to 4900EUR), bo jest to w zasadzie model nie dla pianistów, ale dla osób, które w jednym instrumencie chcą mieć zarówno pianino jak i rozbudowany, wielofunkcyjny keyboard.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie modelu Clavinova CVP-605:

  • polifonia aż 256 głosów
  • ilość brzmień - w skrócie można określić jako "nieograniczona"
  • akompaniament z 420 rytmami, liczne możliwości nagrywania
  • wiele dodatkowych funkcji "aranżera" / "synchonizera" / "harmonizera"

Inne modele Yamahy:

Model z innej serii Yamahy, Modus F02, wyróżnia się wyglądem, natomiast klawiatura oraz brzmienie tego modelu są takie same jak Clavinova CLP-470 oraz CLP-480. Warto o tym pamiętać przy zakupie, bo cena tego modelu jest wysoka (sugerowana cena podczas targów to 5000EUR).

Wizyta na stoisku Yamahy była dla mnie też bardzo ciekawa ponieważ potwierdziła moje odczucia, że wyższa cena nie zawsze oznacza lepszą klawiaturę. Odczułam to przy testowaniu pianina Silent Piano model K109 SG2 marki Kemble. Marka Kemble to marka Yamahy, pianina produkowane są w Indonezji, choć z użyciem części z Wielkiej Brytanii, więc producent podkreśla, że mają one brytyjskie brzmienie. ;) Cena sugerowana modelu Kemble K109 SG2 wynosi 5600EUR. Jednak klawiatura tego modelu jest bardzo nienaturalna, wręcz dziwna: bardzo płytka, ekstremalnie twarda, a uderzenie każdego klawisza powoduje rezonans. Pod palcami czuć wciąż nienaturalne wibracje, niespotykane w akustycznych pianinach. Opisałam w notatkach ten model jako "katastrofa", choć według ceny oraz opisu pianino wydawałoby się bardzo dobre.

Wybór pianina jest zawsze bardzo subiektywny - podczas gdy dla jednego dane pianino będzie się wydawało idealne, dla drugiego pianisty to samo pianino będzie nieakceptowalne. Stąd wizyta na Targach Muzycznych jest bardzo wartościowym doświadczeniem - polecam :)

W kolejnych wpisach przedstawię innych producentów pianin, którzy prezentowali pianina na Targach - zapraszam!

Jak nagrywać z pianina cyfrowego / keyboardu na komputer – część 3. Regulacja głośności dźwięku.

Po zapoznaniu się z artykułem o tym jak podłączyć pianino z komputerem, oraz opcje nagrywania możemy rozpocząć nagrywanie.

Proces nagrywania należy zacząć od regulacji głośności.

Poziom natężenia dźwięku reguluje się w Panelu Kontroli Głośności (Volume Control Panel). Należy tam uaktywnić opcję nagrywania z odpowiedniego wejścia (albo wejścia liniowego Line In albo też z mikrofonu Mic In).

W przypadku podłączenia wyjścia liniowego Line out pianina do wejścia liniowego Line In komputera, poziom natężenia dźwięku w komputerze powinien być jak najwyższy. Należy więc kursor głośności przesunąć maksymalnie do góry. Z kolei głośność samego instrumentu powinna być ustawiona mniej więcej w połowie.

Aby uzyskać jak najlepszy efekt brzmienia, należy wykonać kilka prób. Warto pamiętać, że pianino ma duży zakres dynamiki, więc natężenie dźwięku powinno być odpowiednio niskie, by głośna gra na pianinie nie powodowała zakłóceń w brzmieniu (najczęściej w postaci trzasków).

Z kolei gdy używamy w komputerze wejście mikrofonowe Mic In, głośność w Panelu Kontroli Głośności (Volume Control Panel) powinna być ustawiona na bardzo niskim poziomie. Również głośność samego instrumentu powinna być ustawiona na niskim poziomie. Najprawdopodobniej przy nagrywaniu nie będzie nawet prawie słychać gry pianina, jednak przy odsłuchiwaniu nagrania z komputera będzie ono już doskonale słyszalne.

Wyjaśnienie dodatkowe: Przy nagrywaniu zależy nam, by zarejestrowane brzmienie było jak najgłośniejsze, jednak bez żadnych hałasów. Jeśli ustawienie głośności jest zbyt wysokie, to komputer nie będzie w stanie „umieścić” tego brzmienia w dostępnych przedziałach, przez co jakość dźwięku będzie znacznie gorsza. Z drugiej strony, gdy głośność jest zbyt niska, to jakość odbieranego przez komputer sygnału na tym ucierpi. Zaleca się, by poziom brzmienia odbieranego przez komputer był na poziomie poniżej -3dB.

Ustawienia Panelu Kontroli Głośności (Volume Control Panel) mogą budzić wątpliwości. Panel ten ma dwa tryby: odtwarzania (playback) i nagrywania (recording). W trybie odtwarzania, który jest ustawiony jako domyślny, można wyciszyć lub nagłośnić wszystkie urządzenia audio, które odtwarzają muzykę. Z kolei w trybie nagrywania należy wybrać, które urządzenie audio będzie użyte do nagrywania. Panel pokazuje suwaki do regulacji głośności albo dla odtwarzania albo dla nagrywania, jednak nie pokazuje obydwu w tym samym czasie.

By przejść pomiędzy trybami odtwarzania / nagrywania, należy wybrać w menu opcję „Właściwości” („Properties”), a następnie wybrać odpowiedni dla nas tryb.  Przy wyświetlaniu „Właściwości” (Properties), niektóre urządzenia audio mogą być ukryte, więc może się zdarzyć, że opcja Mikrofonu (Mic In) lub wejścia liniowego (Line In)  nie pokazują się, wówczas trzeba je uaktywnić.

Wyjaśnienie dodatkowe: Należy upewnić się, że wybrane przez nas wejście (liniowe czy też mikrofonowe) jest jedynym wybranym wejściem w panelu głośności dla nagrywania. Większość kart dźwiękowych pozwala na tylko jedno wejście, jednak może się zdarzyć, że będzie karta umożliwiająca nagrywanie z wielu źródeł. W takim przypadku należy odznaczyć wszystkie rodzaje wejść, których nie chcemy, tak by nagranie nie rejestrowało niepotrzebnego hałasu z zewnątrz.

Posted on April 4, 2013 and filed under Funkcje pianin cyfrowych.

Toccata i fuga d-moll, J. S. Bach - jak zagrać na pianinie bez znajomości nut?

Zapraszam do nauki gry na pianinie - utwór "Toccata i Fuga" d-moll, J. S. Bacha - tutorial, jak grać na pianinie bez znajomości nut. Kolejne nagrania oraz nuty dostępne poniżej:

“Toccata i Fuga" d-moll - tutorial na pianino, nagranie 1:

A oto nuty do tego fragmentu Toccaty i fugi d-moll. Należy kliknąć, by powiększyć stronę:

“Toccata i Fuga" d-moll - tutorial na pianino, nagranie 2:

“Toccata i Fuga" d-moll - tutorial na pianino, nagranie 3:

Posted on March 22, 2013 and filed under Nauka gry na pianinie.

Nagrywanie z pianina na komputer - kable i wtyczki

Jakich kabli należy użyć do nagrywania dźwięku z pianina cyfrowego na komputer?

Gdy już wiemy, do których wejść / wyjść podłączyć pianino i komputer (polecam artykuł: nagrywanie z pianina keyboardu na komputer ), to pozostaje jeszcze kwestia ich połączenia kablem. Wybór kabla zależy od rodzaju gniazd dostępnych w pianinie / komputerze.

W komputerze bez dedykowanej karty muzycznej najprawdopodobniej będziemy mieć wejście na małą wtyczkę stereo (tzw mały jack – 3,5mm).

wtyczka_minijack_mikrofon.jpg

Należy pamiętać, że wejście dla mikrofonu jest zawsze w systemie Mono, więc w tym przypadku można używać wtyczki mono.

W przypadku posiadania zewnętrznej lub wewnętrznej dedykowanej karty muzycznej, należy użyć portu “Line In”.

Wewnętrzna karta Creative Sound Blaster Audigy FX)

Wewnętrzna karta Creative Sound Blaster Audigy FX)

W interfejsach audio (na USB) należy użyć wejścia LINE. W przypadku braku szerszej wtyczki (6,3 mm) na kablu podłączeniowym, należy użyć przejściówki mały jack /duży jack (3,5 mm na 6,3 mm, koszt przejściówki około 10 zł, jest dostępna w każdym sklepie muzycznym). Interfejs audio (poniżej) wymaga użycia szerszej wtyczki, którą należy podłączyć do wejścia LINE.

behringer.jpg

W pianinach cyfrowych, wyjście liniowe jest zazwyczaj podzielone na dwa gniazda nazwane L/L+R (lub L/Mono) oraz R. Należy do nich używać dwóch dużych wtyczek (6,3mm). Jeśli podłączy się tylko jedną wtyczkę do gniazda L, otrzyma się brzmienie mono. By uzyskać brzmienie stereo, należy jedną wtyczkę podłączyć do L, natomiast drugą do R. Kable są przedstawione poniżej.

wtyczki_aux_out_line_in.jpg

Aby używać wyjścia AUX, potrzebny będzie kabel z dwiema wtyczkami RCA (białą i czerwoną) z jednej strony oraz z małą wtyczką stereo z drugiej strony (jak na zdjęciu powyżej).

Pojedynczą wtyczkę stereo (w kolorze czarnym na zdjęciu powyżej) należy wpiąć do dedykowanej karty muzycznej do wejścia Line In lub do wejścia mikrofonowego na komputerze. Lepszą jakość dźwięku uzyskamy przy podłączeniu do wejścia Line In (jeżeli jest wejście Line In, to nie należy używać wejścia mikrofonowego).

Do nagrywania najlepiej używać dedykowanego do tego celu programu - może to być np. darmowy program Audacity, który pozwala też na regulację głośności nagrywania (szczególnie kluczowe przy nagrywaniu bez użycia profesjonalnej karty dźwiękowej i przy podłączaniu do wejścia mikrofonowego zamiast wejścia Line In). Przy zbyt wysokiej głośności nagrywania dźwięki będą się wybijały “poza skalę”, pojawią się szumy i trzaski.

Szczegółowe informacje na temat ustawień głośności nagrywania zawarłam w następnym wpisie na blogu.

Wyjście na słuchawki jest zazwyczaj wtyczką stereo, najczęściej spotykana jest większa wtyczka (tzw duży jack), czasem mała (mały jack). Dlatego należy używać kabla stereo. W przypadku, gdy mamy kabel zakończony mniejszą wtyczką, należy użyć przejściówki z małego jacka na dużego (koszt przejściówki to kilkanaście złotych, do nabycia np w sklepach typu euro agd).

Podsumowując - najlepiej zaopatrzyć się w kable RCA, które z jednej strony mają wtyczkę białą oraz czerwoną, a z drugiej strony mają pojedynczą wtyczkę stereo. Kabel należy odpowiednio do kolorów wpiąć do pianina cyfrowego do portów AUX OUT oraz do złącza “Line In” na dedykowanej karcie muzycznej (w przypadku jej braku do złącza mikrofonowego na komputerze) oraz nagrywać z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania.

Pianino dla dziecka do nauki gry

W okresie świątecznym, jak i teraz przy zbliżającym się kolejnym nowym semestrze w szkołach, często pojawia się pytanie, jakie pianino zakupić dla dziecka.

W przypadku dziecka, które rozpoczyna naukę w szkole muzycznej lub ognisku muzycznym, najważniejsza jest jakość klawiatury oraz brzmienie pianina. Przy nauce gry w szkole muzycznej, dodatkowe opcje pianina cyfrowego typu akompaniament, ilość rytmów lub ilość dodatkowych brzmień, nie są potrzebne. Typowa nauka gry na pianinie oznacza, że uczeń wykonuje utwory muzyki klasycznej. Takie utwory wymagają ćwiczenia na brzmieniu Grand Piano, niepotrzebne są opcje dodatkowe typu brzmienie trąbki, akompaniament w rytmie walca czy też odtwarzanie utworów demonstracyjnych. Dla dziecka rozpoczynajęcego naukę gry w szkole lub ognisku muzycznym polecam więc pianino cyfrowe z pełną, dynamiczną, młoteczkową i ważoną klawiaturą oraz naturalnym brzmieniu fortepianu. Pod tym względem model Elpiano DPS-1200 spełnie wszystkie wymienione wyżej wymagania.

O jakości klawiatury świadczą następujące cechy:

  • Odczucie przy naciśnięciu klawisza powinno być zbliżone do tego, które mamy w pianinie akustycznym
  • Przy naciśnięciu klawisza powinno odczuwać się lekki opór
  • Naciskanie klawisza z różną siłą powinno powodować zmianę natężenia i głośności zagranego dźwięku, a tych "odcieni" powinno być naprawdę wiele (brzmienie nie może być ciche, średnie i głośne, natężenie dźwięku musi się  zmieniać stopniowo)
  • Możliwa jest szybka repetycja (powtórzenie tego samego dźwięku)
  • Przy zakupie tanich pianin można spotkać się z klawiaturami, w których przy naciśnięciu klawisza słychać pogłos plastyku, takie pianina zdecydowanie odradzam. Zdarza się też, że klawiatura jest nierówna, czyli jeden lub kilka klawiszy jest bardziej cichy lub głośny. Takie pianino nadaje się wyłącznie do serwisu.

O jakości brzmienia decydują następujące paramerty:

  • Jakość brzmienia jest przyjemna i naturalna - wiąże się to z jakością wgranych próbek (sampli) brzmieniowych Grand Piano. Przy mniej znanych markach warto zapytać, czy jest to próbka rejestrowana z fortepianów koncertowych czy też tworzona komputerowo.
  • Brzmienie jest donośne - wynika to przede wszystkim z mocy głośników: choć głośniki 2x6W pozwalają na wystarczającą głośność na potrzeby mieszkania, jednak przy mocniejszych głośnikach brzmienie wydaje się bardziej pełne, głębokie.
  • Brzmienie jest pełne w każdej oktawie (warto zwrócić uwagę na wyższe rejestry, które w niektórych pianinach brzmią płytko).
  • Przytrzymywane klawisze zachowują brzmienie, podobnie jak przytrzymany klawisz w pianinie akustycznym.

Oczywiście warto zadać sobie pytanie, czy poza ćwiczeniem zadanych utworów dziecko nie będzie chciało dla samego siebie grać z podkładem muzycznym czy też w wolnej chwili odsłuchiwać utworów demonstracyjnych. Jeśli tak, to z modeli Elpiano najlepiej sprawdzi się model DPR-2200. Rodzaj wykonywanych utworów zależy przede wszystkim od charakteru dziecka - czy jest skłonne do poszukiwań i własnych odkryć, czy raczej woli iść według programu. Warto wziąć pod uwagę też innych domowników, często któryś w rodziców myśli o powrocie do muzyki. W takim przypadku warto pomyśleć o dodatkowych opcjach, np o akompaniamencie, o możliwości połączenia pianina z komputerem czy też o ilości i jakości brzmień pozostałych instrumentów. Przy zakupie pianina dla dziecka, które planuje grać przede wszystkim muzykę klasyczną, kluczowy jest dobry mechanizm klawiatury oraz jakość brzmień Grand Piano.

Pianino pod choinkę :)

Z uwagi na liczne zapytania od klientów, chciałam poinformować, że przy zakupie pianina do 20 grudnia włącznie, gwarantujemy dostawę w każde miejsce w Polsce przed Świętami.

Przy odbiorze osobistym oraz dowozie na terenie Warszawy pianino można zamawiać nawet rankiem 24go grudnia i jeszcze zdążymy z prezentem pod choinkę :)

 

Posted on December 14, 2012 .