Posts filed under Nauka gry na pianinie

"Dla Elizy" - L. van Beethoven - jak zagrać na pianinie, nauka od podstaw

Po ośmiu latach tworzenia filmów o nauce gry na pianinie, wiem już, że trzeba tłumaczyć najwolniej i najklarowniej, jak tylko się da.
Ten film rozpoczyna serię nagrań, gdzie tłumaczę, jak zagrać dany utwór, a równocześnie dodaję wiedzę o nutach, tak, by z czasem opanowali Państwo samodzielną grę z nut. Analizuję też utwór, tak, by ułatwić Państwu zapamiętanie nut.

Zapraszam więc do nauki i czekam na Państwa dalsze komentarze - dzięki nim uczę się, jak najlepiej przekazywać wiedzę. Dziękuję!

"Dla Elizy" - L. Beethoven - jak zagrać na pianinie bez znajomości nut, cz. I., nauka od podstaw.

Kołysanka Belli ("Bella's lullaby") z filmu "Zmierzch" (Twilight)

Kołysanka Belli ("Bella's lullaby") z filmu "Zmierzch" (Twilight) - jak zagrać na pianinie? Można to obejrzeć w poniższym nagraniu

Wyjaśnienie nazw nut: na ekranie widzą Państwo nazewnictwo angielskie, gdzie nuta w Polsce nazywana "H", określana jest jako "B".(Dla utrudnienia w Polsce nutą "B" określa się czarny klawisz na lewo od nuty "H"). Polecam, by korzystali Państwo z polskich nazw, czyli białe klawisze to: C, D, E, F, G, A, H. Natomiast czarne klawisze to: Cis czyli Des, Dis czyli Es, Fis czyli Ges, Gis czyli As oraz His czyli B. Powodzenia!

 

Posted on May 21, 2017 and filed under Nauka gry na pianinie.

Walc a-moll - F. Chopin, z filmu "Pragnienie miłości" - jak zagrać na pianinie

Walc a-moll Fryderyka Chopina, wykonany również w filmie "Pragnienie miłości". Oto nagranie, jak zagrać ten utwór bez znajomości nut:

Nuty do utworu Walc a-moll F. Chopina dostępne są tutaj, należy kliknąć, by powiększyć:

 
 

 

Wyjaśnienie nazw nut: na ekranie widzą Państwo nazewnictwo angielskie, gdzie nuta w Polsce nazywana "H", określana jest jako "B".(Dla utrudnienia w Polsce nutą "B" określa się czarny klawisz na lewo od nuty "H"). Polecam, by korzystali Państwo z polskich nazw, czyli białe klawisze to: C, D, E, F, G, A, H. Natomiast czarne klawisze to: Cis czyli Des, Dis czyli Es, Fis czyli Ges, Gis czyli As oraz His czyli B. Powodzenia!

"Hallelujah" - Leonard Cohen. Jak zagrać na pianinie bez znajomości nut.

Zapraszam do nauki niezwykłego utworu Leonarda Cohen'a: "Hallelujah".

Oto nagranie, jak wykonać ten utwór bez znajomości nut:

Zapis nutowy prawej ręki (kolejna linijka oznacza kolejny takt, zapis "&" oznacza akord):

E, G, C, G, E, C

E, A, C, A, E, C

E, G, C, G, E, C

E, A, C, A, E, C&G

G, G, G, G

A, A, A, E

G, G, G, G, G

A, A, A, G, G

A, A, A, A, A

A, G, G, F, G

G, G, G, C

G, G

G, G, G, G

F&A, A, G&H, G

E&A&C, C, C, A

F&A&C, C, D, C

G&H&D, D, D, D

G&H&E, E, E, D

A&D, C, A&C

E, G

F&A, F&A

F&A, G

C&E, C&E

C&E, G

F&A, F&A

F&A, G

E, F, E

H&D, C

C, E, G, C

Zapis nutowy lewej ręki (kolejna linijka oznacza kolejny takt, zapis "&" oznacza akord):

C, H

A, H

C, H

A, H

C, E, G, G, E, H

A, C, E, A, E, H

C, E, G, G, E, H

A, C, E, A, E, C

F, C, F, F, C

G, H, D, G, D, G

C, E, E, F

G, H, D, D, H

C, E, G, C, G, E

F, C, F, G, D, G

A, C, E, A, E, C

F, A, C, F, C, A

G, H, D, G, D, H

E, G, H, E, H, G

A, C, E, A, E, C

A

F, A, C, F, C, A

F, A, C, F, C, A

A, C, E, A, E, C

A, C, E, A, E, C

F, A, C, F, C, A

F, A, C, F, C, A

C, E, G, C, G, C

G, H, D, G, D, G

C, G, C

C

Nauka gry na pianinie - pierwsze kroki

Jak rozpocząć naukę gry na pianinie?

Pierwsze miesiące nauki gry na pianinie mogą wydawać się żmudne - w tym czasie ćwiczy się proste gamy oraz łatwe utwory, grane często jedną ręką.

Są różne podejścia do tego, jak rozpocząć naukę gry. Moim zdaniem, jeśli nauka gry ma być początkiem poważniejszej, kilkuletniej nauki, to należy ją zacząć właśnie od ćwiczenia gam i prostych wprawek.

Inne podejście to m.in. metoda Suzuki, gdzie nie ćwiczy się gam i prostych etiud, tylko intuicyjnie naśladuje się nauczyciela, szukając "własnej" techniki. Więcej o tej metodzie napisałam tutaj:

Jak w praktyce wyglądają pierwsze miesiące nauki gry na pianinie, zakładając "klasyczny" typ nauki:

Celem tego etapu jest upewnienie się, że ręka jest luźna podczas gry, a palce (i ciężar całej ręki) oparte na klawiaturze. W tym celu ćwiczy się najprostsze melodie, początkowo prawą i lewą ręką osobno, oraz gamy - na początku również oddzielnie. 

Jakie utwory grać w pierwszych miesiącach nauki?

Program, czyli wybór utworów, jakich w danym momencie uczy się osoba rozpoczynająca naukę, zazwyczaj składa się z 2 - 3 utworów oraz z gamy (w kolejnych miesiącach mogą dojść też pasaże). 

Utwory są różnego rodzaju, tak, by uczący się poznał różnorodne kwestie - zarówno techniczne jak i te dotyczące harmonii. Repertuar uczącego się powinien więc składać się przykładowo z następujących utworów:

  • etiuda (autorzy znanych etiud to m.in.: C. Gurlitt, H. Gnesina, często korzysta się z wyboru etiud "Etiudy dla dzieci na fortepian" pod red. S. Raube)
  • utwór J. S. Bach (w początkowym etapie będzie to zapewne z podręcznika "Łatwe utwory na fortepian")
  • utwór tzw. "dowolny", np. z nut "W krainie melodii"

Każde ćwiczenie rozpoczyna się od zagrania gamy. Pierwsze gamy są w tonacji C-dur / a-moll lub G-dur / e-moll, ponieważ są to tonacje najłatwiejsze. Przy poważnym podejściu do nauki warto kupić książkę "Gamy i pasaże", w której przedstawione są wszystkie gamy i pasaże wraz z palcowaniem.

Jak ćwiczyć grę na pianinie?

3 zbiory utworów przedstawione powyżej oraz książka "Gamy i pasaże" swobodnie wystarczą na pierwszy rok nauki. Można w tym czasie dobrze opanować po kilka utworów z każdego z tych zbiorów. Każdy z utworów najlepiej rozpocząć od nauki osobno prawą i lewą ręką, dopiero po kilku tygodniach warto próbować łączyć obydwie ręce. Ważne jest też, by ćwiczyć powoli. Dużo bardziej wartościowa jest powolna, ale pewna i prawidłowa gra, aniżeli utwór grany szybko, ale za to nieprawidłową techniką czy też nierówno lub błędnie.

Życzę powodzenia :)

Posted on September 14, 2015 and filed under Nauka gry na pianinie.

Utwór "Mam tę moc" ("Let it go") z filmu Kraina lodu - jak zagrać na pianinie

Jak wykonać na pianinie utwór "Mam tę moc" z filmu "Kraina lodu"? Poniżej nagranie - zapraszam do nauki!

Część 1 utworu "Mam tę moc" ("Let it go"):

Część 2 utworu "Mam tę moc" ("Let it go"):

Część 3 utworu "Mam tę moc" ("Let it go"):

Nuty, z których korzystałam w tym utworze dostępne są tutaj:

"Mam tę moc" - Kraina Lodu / "Let it go" - Frozen - nuty (music sheet)

Zapis literowy powyższej wersji "Mam tę moc" ("Let it go") - 3 pierwsze strony:

Prawa ręka: (Znak: "/" oznacza kolejny takt, a "&" akord)

Fis, G, H, Fis, G / Fis, G, H, G, Fis, A / E, Fis, A, E, Fis, A / D, C

Fis, G, H, Fis, G / G, Fis, H, G, Fis, A / E, Fis, A, E, Fis, A / D, Cis, E

H, H, H, H, H / H, A, G, G, G, G / A, A, A, G, E 

D, C, E / H, H, H, H, D, D / H, G, G / A, H, A, G, A 

D, Cis / H, H, D, E / D, H, D, D / D, C, H, C

H, D, E, Fis, G, A, H, C / G & H, A, H, A, G, Fis & A / A, H, A, G / Cis & E / E, A

E & Fis, A, A, D, D / A, A, E, E / E, D, E, E, D

C & E, Fis, G, Fis, D & Fis / A, A, D, A & D / A, A, E, C & E

D, C & E / D & Fis, E & G / E, Fis, G

D, D, A / G / E, E, E, E, Fis, G

E, Fis, G / D, H, Fis & A / G, A, G & H

H, C, H, A, G / E & A, G, E & C, E & C / G & H & D, H, Fis & A / G, G

G & H & D, H, E & G / G, G / H & D & Fis, D, D / B, G

E & C, C, H, C, H, C, C / H, G.

Lewa ręka:

E & H / C & G / D & A / A & E 

E & H / C & G / D & A / A & E 

E, H, E / C, G, C, G / D, A, D

A & E & A / E, H, E / C, G, D, E / D, A, D

A, E, A /  E, H, E, H / C, G, C, G / D, A, D, A

A, E, A & C / E & E, D & D / A, E, A, H / A & Cis

D & A & D / D & A & D / C & G & C

C & G & C /  D & A & D /  D & A & D

C & G & C razy 4 / C & G & C razy 3 / C & G & C razy 4 / C & G & C razy 3

(G & H, D) razy 4 / (Fis & A, D) razy 4 / (G & H, E) razy 4

(G & C, E) razy 4 / (G & H, D) razy 4 /(Fis & A, D) razy 4

(E & G, H) razy 4 / (E & G, C) razy 2, E & G, C / G, D, G, D, G, D, G, D / D, A, D, A, D, A, D, A

E, H, E, H, E, H, E, H / C, G, C, G, C, G, C, G / H, Fis, H, Cis, D, H / B, F, B, C, D, B

C & G & C.