Nagrywanie z pianina / keyboardu na komputer

Jak nagrywać dźwięk z pianina cyfrowego?

Jest wiele sposobów na nagranie dźwięku z pianina cyfrowego. Poniżej przedstawię sposoby nagrywania dźwięku w pianinie cyfrowym w kolejności od najprostszego do najbardziej skomplikowanego:

Opcja 1: Nagranie na wewnętrzną pamięć pianina cyfrowego

Prawie każde pianino cyfrowe ma wbudowaną opcję nagrywania dźwięku na wewnętrzną pamięć pianina cyfrowego. Zazwyczaj można nagrać jedną lub dwie ścieżki dźwiękowe. Niektóre pianina pozwalają na nagranie utworu bezpośrednio na zewnętrzny nośnik USB, z którego można przenieść dźwięk na komputer. Czasem format nagrywanych na USB plików nie pozwala na swobodne odtwarzanie tych plików na urządzeniach innych niż pianino (czasem jednak są to formaty uniwersalne, typu mp3). Opcję nagrywania na zewnętrzny nośnik oferują zazwyczaj droższe modele.

W przypadku nagrania na wewnętrzną pamięć pianina cyfrowego (nie na zewnętrzny nośnik USB), nagrania zazwyczaj nie da się przenieść na inne urządzenie lub komputer.

Opcja 2: Nagranie dźwięku z wykorzystaniem formatu MIDI

Pianina cyfrowe zazwyczaj mają złącze USB, które można wykorzystać do nagrania utworu w formacie MIDI. Niektóre modele pianin cyfrowych posiadają również dedykowany port MIDI, który można wykorzystać alternatywnie do złącza USB. Format MIDI pozwala na przeniesienie nagrania od razu na partyturę (zapis nutowy). W tym celu należy podłączyć komputer lub tablet za pomocą kabla USB (identyczny kabel do używanego do podłączenia komputera z drukarką) oraz uruchomić na komputerze lub tablecie program, który będzie notował utwór. Są liczne, w tym darmowe, programy, z których można skorzystać. Ja korzystam z programów Musescore oraz Aria Maestrosa. Przy odtwarzaniu dźwięku w formacie MIDI na komputerze dźwięk będzie niskiej jakości (dźwięki płaskie, metalizujące), ponieważ są wykorzystywane domyślne próbki dźwiękowe systemu Windows. W celu poprawy jakości dźwięku należy użyć próbek dźwiękowych używanych przez pianino cyfrowe. Można to zrobić przez połączenie przez kabel USB komputera z pianinem cyfrowym oraz zmianę domyślnych ustawień odtwarzania z głośników komputera oraz próbek dźwiękowych Windows, na te z wykorzystaniem próbek dźwiękowych oraz głośników pianina cyfrowego.

Opcja 3: Nagranie za pomocą rejestratora dźwięku

Rejestrator dźwięku jest zintegrowanym urządzeniem, który łączy w sobie jakościowe mikrofony oraz oprogramowanie. Jest to rozwiązanie często najprostsze w celu nagrania dobrej jakości dźwięku. Jakościowe rejestratory dźwięku oferuje między innymi firma Zoom, gdzie rejestratory są dostępne w cenie od 400 zł. W odróżnieniu do dwóch powyższych opcji (opcja 1 a oraz 2), w tej opcji można też nagrać śpiew lub mowę nagrywającego w czasie wykonywania utworu na pianinie cyfrowym.

Opcja 4: Nagranie dźwięku pianina cyfrowego za pomocą komputera, przy użyciu złącz liniowych lub mikrofonowych

Większość instrumentów cyfrowych posiada co najmniej jedno wyjście audio. Zazwyczaj im droższy instrument, tym więcej ma opcji. Nagrywanie przy pomocy złącz liniowych lub mikrofonowych oznacza, że podłączamy wyjście audio pianina / keyboardu z wejściem audio na komputerze / laptopie, a następnie za pomocą odpowiedniego programu dane nagranie zarejestrujemy.

Zazwyczaj w instrumentach dostępne są następujące wyjścia:

  • Wyjście liniowe (Line out), zazwyczaj oznaczone jako AUX Out - dwie wtyczki - na kabelek biały (L/Mono) i czerwony (R);

  • Wyjście na słuchawki (niektóre keyboardy mają jedynie wyjście na słuchawki, wówczas należy używać tego wyjścia – z braku innego)

Wyjścia słuchawkowe są oznaczone jako Headphone, wyjście liniowe jako AUX OUT (dwie wtyczki). Powyżej jest przedstawione zdjęcie złączy pianina cyfrowego Elpiano DPR-3500.

Wyjścia słuchawkowe są oznaczone jako Headphone, wyjście liniowe jako AUX OUT (dwie wtyczki). Powyżej jest przedstawione zdjęcie złączy pianina cyfrowego Elpiano DPR-3500.

Na komputerze  zazwyczaj dostępne są następujące wejścia:

  • Wejście mikrofonu (Mic In);

  • Wejście liniowe (Line In) - występuje jedynie na dedykowanych (bardziej profesjonalnych) kartach muzycznych, zazwyczaj nie występuje w zintegrowanych z laptopem kartach muzycznych;

Najlepszą jakość dźwięku uzyska się przy podłączeniu z wyjścia liniowego do wejścia liniowego. Inne typy wyjść mogą mieć odmienny poziom impedancji (oporu elektrycznego).

Możliwe jest też podłączenie, gdy poziom impedancji jest różny, tak jak w przypadku wyjścia liniowego (AUX OUT L/MONO) do wejścia mikrofonu (na komputerze), jednak to rozwiązanie nie jest idealne. Brzmienie w tym przypadku może być zniekształcone, przy takim rozwiązaniu trzeba regulować głośność z wyjścia liniowego oraz na wejściu do komputera, tak by nie słychać było zakłóceń przy zbyt dużym natężeniu dźwięku.

Z kolei jeśli komputer nie ma wejścia liniowego, wówczas warto kupić dodatkową zewnętrzną lub wewnętrzną kartę dźwiękową (wydatek ok 200 – 300 zł). Zewnętrzną kartę należy podłączyć do wejścia USB komputera, a  z drugiej strony przez kabel z wejściem liniowym połączyć do pianina. W przypadku posiadania wewnętrznej karty muzycznej, dedykowanej do komputerów stacjonarnych, wejście liniowe jest zazwyczaj oznaczone niebieskim kolorem, jak na rysunku poniżej:

Wewnętrzna karta Creative Sound Blaster Audigy FX)

Wewnętrzna karta Creative Sound Blaster Audigy FX)

Dodatkowe wyjaśnienia, jak nagrywać dźwięk pianina za pomocą wyjścia / wejścia liniowego, w szczególności jakich użyć kabli opisałam szerzej w kolejnym artykule.

Opcja 5: Nagranie za pomocą dedykowanego mikrofonu

W przypadku braku wyjścia AUX Out (wyjścia liniowego), zazwyczaj najlepszą alternatywą jest nagrywanie dźwięku za pomocą dedykowanego profesjonalnego mikrofonu, który należy podpiąć pod dedykowaną, profesjonalną, zewnętrzną kartę muzyczną, podpinając mikrofon do karty muzycznej przez złącze XLR (karta muzyczna oraz mikrofon powinny je posiadać). Kartę muzyczną należy połączyć przez złącze USB z komputerem, a na komputerze użyć dedykowanego programu do nagrywania dźwięku.

Tanie mikrofony komputerowe, sprzedawane razem ze słuchawkami (używane zazwyczaj do Skype), lub wbudowane do laptopów mikrofony niestety nie pozwalają na uzyskanie wyższej jakości dźwięku, występuje za dużo szumów w nagraniu.

Lepsze telefony pozwalają na nagranie dźwięku o lepszej jakości niż w przypadku wbudowanych mikrofonów na komputerze, ale nadal to będzie nagranie co najwyżej o średniej jakości.

Podsumowując - jest co najmniej pięć sposobów nagrania gry na pianinie cyfrowym. Sposób, który wykorzystamy, zależy od naszych oczekiwań oraz od naszego budżetu. Jakościowego nagrania dźwięku niestety nie da się zrealizować bez zakupienia droższego modelu pianina cyfrowego lub dodatkowej inwestycji w kable podłączeniowe, mikrofon lub dedykowaną kartę muzyczną.

Posted on February 6, 2013 and filed under Funkcje pianin cyfrowych.