Posts filed under Jak wybrać pianino

Jakie pianino kupić w cenie 3000 - 4000 zł?

Jakie pianino cyfrowe wybrać w cenie 3000 – 4000 zł.? Poniżej porównanie pianin cyfrowych głównych producentów pianin: Yamaha, Roland, Kawai, Casio oraz Elpiano.

Porównanie pianin cyfrowych w cenie do 4000 zł.

Ceny i modele zaktualizowane we wrześniu 2018 r.:

Szczegółowe porównanie kluczowych funkcji, w formie tabeli znajduje się na dole tego wpisu.

MARKA YAMAHA YAMAHA ROLAND KAWAI KAWAI CASIO CASIO ELPIANO ELPIANO
MODEL YDP-143 YDP-163 F-140R ES110 KDP110 PX-770 AP-270 SLP-210 SLP-250H
CENA 2 700 zł 3 650 zł 3 500 zł 3 300 zł (z obudową) 3 900 zł 3 400 zł 3 500 zł 2 690 zł 3 690 zł
BRZMIENIA 10 10 316 19 15 19 22 18 33
POLIFONIA 192 192 128 192 192 128 192 81 256
AKOMPAN. & RYTMY - - TAK 100 rytmów, bez akomp. - - - - -
REGULACJA KLAWIATURY 3 POZ. 3 POZ. 5 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ.
IVORY TOPS - TAK TAK - - TAK TAK - TAK
FUNKCJA EDUKACYJNA - - przez Bluetooth TAK TAK TAK TAK TAK TAK
WEJŚCIA / WYJŚCIA MIDI, USB to host MIDI, USB to host MIDI, LINE, USB MIDI, LINE OUT, bluetooth MIDI, USB, bluetooth USB USB MIDI, LINE, USB MIDI, LINE, USB
GŁOŚNIKI 2 x 6W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 7W 2 x 20W 2 x 8W 2 x 8W 2 x 12W 2 x 15W

Co oznaczają poszczególne terminy w specyfikacji pianin cyfrowych i które z nich są istotne:

Co oznacza klawiatura pełna, ważona, dynamiczna, czym jest polifonia i brzmienia:

 
 

Jaka powinna być moc głośników, czym jest rejestracja utworów, a czym rejestracja ustawień, o wyjściach na słuchawki, systemie nauczania i wyświetlaczu:

 
 

Co oznacza w pianinach funkcja reverb, split, layer, dual, chorus, metronom, transpozycja i akompaniament:

 
 

Niektóre z funkcji dostępnych w pianinach są rzadko używane lub mogą być całkowicie niepotrzebne. Stąd zachęcam do obejrzenia powyższych nagrań, by mogli Państwo sami zdecydować, które parametry będą przydatne.

Porównanie pianin przedstawionych w tabeli:

Yamaha - modele: YDP-143 oraz YDP-163:

Najtańsze pianino cyfrowe Yamahy to Arius YDP-143, w cenie ok. 2700zł. Jednak z serii Arius warto raczej rozważyć model wyższy, czyli YDP-163 w cenie ok. 3650zł, a to z uwagi na zbyt słabe głośniki (2x6W), które są w YDP-143. Model Yamaha YDP-163 ma już odpowiednie głośniki (2x20W), co ma duży wpływ na jakość brzmienia.

 Yamaha YDP-143

Yamaha YDP-143

Szczegółowe porównanie modeli Yamaha znajdą Państwo w artykule: "Porównanie pianin cyfrowych Yamaha", poniżej przedstawię najważniejsze kwestie:

Yamaha YDP-143:

YDP-143 ma dość miękką klawiaturę, lekkie i płytkie klawisze, trochę za bardzo przypominające keyboard. Zdarza się, że przy szybkich powtórzeniach pojedyncze dźwięki odzywają się słabiej niż powinny. Zaletą klawiatury YDP-143 jest to, że nie ma aż tak mocnego odskoku (odbicia) klawiszy jak YDP-163, przez co klawiatura wydaje się bardziej przyjazna. Brzmienie podobne do YDP-163, czyli ładne, naturalne, szczególnie przy grze piano (cicho).

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Yamaha YDP-143:

  • klawiatura miękka, bardziej przyjazna niż ta w YDP-163

  • wysoka jak na tę cenę pianina polifonia: 192 głosy

  • model dość podstawowy z uwagi na słabe głośniki i lekką klawiaturę

Yamaha YDP-163:

Klawiatura w YDP-163 ma sporo plusów: dobrze wychodzą tryle, reakcja klawiatury na dynamikę jest poprawna, można śmiało na niej ćwiczyć gamy i etiudy bez obawy, że dźwięki będą gorzej słyszalne. Klawiatura chodzi z oporem, ale określiłam to jako opór akceptowalny - czyli jest twarda, ale daje dobrą odpowiedź na intensywniejszą grę - czyli dynamika i pogłębianie dźwięku są poprawne, choć nie dają przyjemności, bo odskok po uderzeniu klawisza jest zbyt silny. Czyli daleko tej klawiaturze do amortyzacji, która jest w np w pianinach Yamaha Clavinova, Kawai seria CS czy Elpiano model DPR-3500. Natomiast jest to klawiatura stabilna i poprawna.

Brzmienie bardzo ładne w części basowej, natomiast brzęczące przy dźwiękach wysokich.

 Yamaha YDP-163

Yamaha YDP-163

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Yamaha YDP-163:

  • klawiatura twarda, dobra do wyćwiczenia palców, choć mniej przyjazna w graniu

  • wysoka polifonia - 192 głosy

  • niewiele innych opcji, przykładowo nie ma rytmów i akompaniamentu, niewielka ilość brzmień (10)

  • plusem w porównaniu do konkurentów są dość mocne głośniki oraz pokrycie klawiszy lakierem imitującym kość słoniową

Warto zauważyć, że trochę tańszym odpowiednikiem modelu YDP-163 jest model YDP-S52, w cenie około 3700zł. Jest to prawie taki sam model jak YDP-163, z główną różnicą w wyglądzie pianina: YDP-163 ma wysuwaną pokrywę (klapę) klawiatury, podczas gdy w S52 pokrywa jest opuszczana.

 

Roland - model F-140R :

Roland F-140R jest dostępny w cenie od 3800zł.

Więcej o modelach Roland napisałam również  w porównaniu pianin cyfrowych Roland.

 Roland F-140R

Roland F-140R

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Roland F-140R:

  • mechanizm klawiatury ("PHA-4 Standard Keyboard") pozytywnie mnie zaskoczył - klawiatura jest twarda, ale nie tak oporna jak w modelach Roland z mechanizmem "Ivory Feel-S Keyboard"

  • nawet przy mniej intensywnym nacisku, nie zanika dźwięk, co zdarzało się w innych modelach Roland

  • brzmienie Grand Piano tego modelu oparte jest na próbkach tzw. "SuperNatural Piano". Przez włączenie na stałe wielu efektów dodatkowych (których nie można po prostu wyłączyć), jak String Resonance, Damper Resonance oraz Key Off Resonance, pianino brzmi moim zdaniem dość nienaturalnie, z nadmiernym pogłosem. Istotnym ulepszeniem byłaby też większa moc głośników, w F-140R zastosowano niestety głośniki o dość słabej mocy (2x12W).

 

Kawai - model ES110:

Model Kawai ES110 to pianino typu przenośnego, czyli “portable piano”. Zalety pianin przenośnych są oczywiste: niższa cena (bez obudowy) i łatwość przenoszenia. Warto pamiętać, że niska waga wiąże się często z mniej zaawansowaną klawiaturą (tak, by klawiatura była jak najlżejsza). Pianino, które jest przenośne, nie ma też wbudowanych pedałów. Niektóre z pianin przenośnych mają możliwość podpięcia tylko 1 pedału, a niektóre 3, w przypadku ES110 są to 3 pedały.

Cena pianina ES110 bez obudowy to około 2500zł, z obudową to około 3300zł. Zalety modelu Kawai ES110 wynikające ze specyfikacji to m.in. wysoka polifonia (aż 192 głosy), funkcja edukacyjna, naprawdę niska waga instrumentu (tylko 12 kg).

Mechanizm klawiatury ES110 to "Responsive Hammer Compact Weighted-key Action", czyli klawiatura młoteczkowa, kompaktowa, ważona. Moje odczucia dotyczące klawiatury ES110 opisałam jako: "mechanizm w stylu Rolanda", czyli: słaba amortyzacja przy uderzeniu klawisza - naciśnięcie klawisza jest twardo zakończone, powstaje wrażenie odpychania klawisza od spodu.

Brzmienie przyjemne, naturalne, minusem jest ograniczenie w pogłębianiu dynamiki - czyli grający wkłada dużo energii, naciska klawisz z dużą mocą, a brzmienie jest niezmienione, jakby wciąż pozostawało na poziomie forte bez pogłębienia. Jest to całkowicie akceptowalne w pianinie w tej cenie (do około 3000zł), w pianinach droższych to pogłębienie i możliwości dynamiczne pianina powinny być dużo większe.

Kawai ES110

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Kawai ES110:

  • plusem modelu ES110 jest przyjemne, naturalne brzmienie, choć do pianina warto podłączyć wzmacniacz (wbudowane głośniki mają słabą moc: 2x7W)

  • nie jest to pianino najlepsze do ćwiczenia gry klasycznej, ponieważ szybko bolą opuszki palców, a możliwości dynamiczne są ograniczone

  • dużym plusem jest ładny dźwięk i konkurencyjna waga instrumentu

Porównanie modeli pianin cyfrowych firmy Kawai jest dostępne tutaj.

 

Kawai - model KDP110:

Pianino KDP110 to następca dość popularnego modelu KDP90. O ile w KDP90 nacisk był tylko na klawiaturę i brzmienie z ograniczeniem innych opcji, tak w KDP110 dodano możliwości podłączeń (poza midi jest bluetooth i USB to host). Cała specyfikacja wciąż pozostaje dość uboga, jednak w tym modelu właśnie o to chodzi - ma to być przede wszystkim pianino do nauki gry, bez dużej ilości dodatków.

Moje wrażenia z testów tego modelu są dobre: klawiatura równa, choć dość lekka, nie trzeba mocno pracować palcami. Amortyzacja klawiatury udana, bez odskoku, choć oczywiście wciąż bez miękkości, która jest w drogich pianinach Kawai.

Dźwięk można w dobry sposób pogłębiać, czyli brzmienie i natężenie dźwięku dobrze odzwierciedla to, co zamierza grający, klawiatura dobrze reaguje na dynamikę. Jedynie brakuje już mocnego, potężnego brzmienia forte, ale jak na pianino do 4000zł jest to poziom akceptowalny. Samo brzmienie pianina jest ładne, choć trochę specyficzne, jakby trochę perełkowe, rozjaśnione.

Kawai KDP110

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Kawai KDP110:

  • klawiatura dość lekka, ale naturalnie pracująca, wyrównana, z dobrą reakcją dynamiczną

  • standardowe parametry na dobrym poziomie (jak na tę cenę), czyli: głośniki 2x20W, polifonia 192 głosy

  • pokrycie klawiszy - nie ma tu pokrycia Ivory Touch, czego oczekiwałabym już w tej cenie, choć odczucie z klawiatury miałam przyjemne, palce nie ślizgały się

  • KDP110 jest modelem zdecydowanie lepszym niż porównywalny cenowo ES110, warto o tym pamiętać, jeśli tylko nie mają Państwo konieczności zakupu instrumentu przenośnego

Porównanie modeli pianin cyfrowych firmy Kawai jest dostępne tutaj.

Casio - model Privia PX-770:

Casio oferuje 2 główne serie pianin cyfrowych: serię Privia (modele typu PX) oraz serię Celviano (modele typu AP). Nie było mi łatwo zrozumieć logikę oferty Casio, ale oto, czego się doszukałam i dowiedziałam od przedstawiciela firmy Casio: teoretycznie mechanizm klawiatur modeli Privia oraz modeli Celviano, zakończonych na “70”, czyli seria x70, np: PX-770 czy AP-270, jest taki sam. Czyli te same klawiatury są używane w tych różnych pianinach Casio. Było to dla mnie sporym zaskoczeniem, bo mogłabym przysiąc, że czuję różnicę. Tym bardziej jestem przekonana o konieczności testowania pianin, nawet gdy teoretycznie dane modele nie różnią się mechanizmem klawiatury lub źródłem dźwięku - często inne elementy wpływają na odmienny odbiór pianina. W przypadku pianin Privia i Celviano być może właśnie odmienne w tych dwóch modelach źródło dźwięku wywołało przekonanie, że klawiatury są inne, ponieważ bardziej wytłumione brzmienie daje odczucie, że to klawiatura jest twarda, gdy pomimo mocnego nacisku, brzmienie pozostaje dość wytłumione, nie oddaje odpowiedniej dynamiki. W przypadku pianin Privia PX-770, miałam wrażenie, że klawiatura jest bardziej przyjazna, mniej wytłumiona niż w Casio Celviano AP-270.

Moje wrażenia z gry na pianinie Privia PX-770: klawiatura dobrze odpowiada na dynamikę, można mocno pogłębiać dźwięk. Główny minus jest taki, że przy zwyczajnej grze, bez nadmiernego wysiłku, jest za mało intensywny dźwięk, gra się jakby za bardzo "po wierzchu”. Przypomina mi to trochę klawiatury Rolanda, gdzie trzeba mocno pracować palcami, ażeby wydobyć odpowiednią intensywność dźwięku. Drugi minus tej klawiatury to odpychanie od spodu, czyli gdy naciskam klawisz, to od spodu czuję lekkie odepchnięcie (w dobrych pianinach, np Kawai serii CS, czuć miękkie lądowanie, z wrażeniem, że dźwięk można jeszcze bardziej pogłębić). Cała reszta bardzo mi się podobała, czyli zalety PX-770 to m.in.: możliwość pogłębiania brzmienia, dźwięki wyrównane, bez żadnego dźwięku wyskakującego pod względem dynamicznym, natężenie brzmienia bardzo dobrze odwzorowujące zmiany nacisku klawisza, choć to wszystko z zastrzeżeniem, że wydobycie dźwięku odbywa się ze zbyt dużym wysiłkiem ze strony grającego, zdecydowanie większym niż w instrumentach akustycznych. Czyli można pięknie sterować dźwiękiem, wydobywać intensywne brzmienie, osiągać ładne piano, głębokie forte, w pełni kontrolować zwiększenie i zmniejszenie dynamiki przy szybkich trylach - jednak to wszystko jest jakby przy większej pracy palców aniżeli w pianinach i fortepianach akustycznych. Gdy gra się bez dużego wysiłku, to nie osiąga się nawet poziomu dynamicznego średnio-cicho (mp), a jedynie piano (cicho). Czyli instrument Casio PX-770 bardzo ciekawy, ale ryzykowny przy konieczności późniejszej gry na instrumentach akustycznych, których klawiatury będą reagować w inny sposób.

Casio Privia PX-770

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Casio PX-770:

  • specyfikacje Casio PX-770 są standardowe dla pianin w tej cenie, czyli umiarkowana polifonia (128 głosów), słabe głośniki (2x8W), umiarkowana ilość brzmień (19), czyli te parametry mieszczą się w “średniej” tego przedziału cenowego

  • dużym plusem tego modelu jest reakcja dynamiczna na grę, czyli - pisząc wprost - to, w jaki sposób i jakiej jakości brzmienie jest tworzone przez grającego: w tym przypadku ciekawe są możliwości dynamiczne, czyli bardzo duże zmiany dynamiczne, jakie można uzyskać

  • dużym minusem jest to, że cała dynamika jest jakby przesunięta, pianino wymaga dużo większego wysiłku niż standardowe pianino: przy grze bez wysiłku, klawisz prawie się nie odzywa. Ale jest potencjał dynamiczny, i gdy uderzam z dużym natężeniem, to osiągam fff, czyli bardzo, bardzo głośno. Mam wrażenie, jakby cała dynamika była przesunięta, a normalna, lekka gra daje bardzo cichy, powierzchowny dźwięk.


Casio - model AP-270:

Pianino cyfrowe Casio AP-270 jest w cenie ok. 3 500 zł.

Jak pisałam przy opisie modelu Privia PX-770, teoretycznie te dwa modele Casio: PX-770 i AP-270, mają taki sam mechanizm klawiatury. Miałam wrażenie, że w AP-270 brzmienie jest bardziej wytłumione, gra się dość trudno, bez amortyzacji, czyli z mocnym odskokiem klawisza od spodu. Tryle wychodzą świetnie, klawiatura pracuje równiutko, ale aby wydobyć głębszy dźwięk, trzeba nieproporcjonalnie mocno pracować palcami.

Brzmienie jest bardzo ładne, wyrównane. Wg informacji od producenta - we wszystkich nowych modelach Casio typu x70 (czyli też w PX-770, AP-270) dodano nowe źródło dźwięku. W Celviano są 2 barwy Grand Piano (co jest plusem, ponieważ w Casio Privia jest 1 barwa typu Grand Piano, jedynie przetwarzana na “Mellow” czy “Jazz”).

Casio Celviano AP-270

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Casio AP-270:

  • specyfikacja pianina dość standardowa jak na tę cenę, czyli wysoka polifonia (192 głosy), umiarkowana ilość brzmień (22), niewielka moc głośników (2x8W)

  • wrażenia dość podobne jak przy grze na Privia PX-770, z tym, że klawiatura wydaje się bardziej twarda

  • klawiatura bardzo wyrównana, dobrze wychodzą tryle, zmiany dynamiczne, można uzyskać duże zróżnicowanie intensywności dźwięku, jednak uzyskanie mocnego brzmienia wymaga nieproporcjonalnie dużego wysiłku i mocnej pracy palców

  • minusem jest brak amortyzacji, czyli zbyt ostre odbicie, przy naciskaniu klawisza do samego dołu

 

Elpiano SLP-210 w cenie 2690zł:

 Elpiano SLP-210

Elpiano SLP-210

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Elpiano SLP-210:

  • jest to model w bardzo atrakcyjnej cenie, który ma jakość klawiatury i brzmienie porównywalne z pianinami zdecydowanie droższymi, stąd dodanie modelu SLP-210 do porównania pianin droższych

  • klawiatura jest młoteczkowa, z naturalną i przyjemną pracą klawisza. Klawiatura jest dobrze amortyzowana, czyli naciskany dźwięk nie odskakuje zbyt mocno, jak ma to miejsce np u Casio

  • naturalne brzmienie generowane przez źródło dźwięku ROS v.3. Dzięki zaawansowanym metodom próbkowania dźwięku, które są wykorzystywane w pianinie SLP-210, pianiści mogą doświadczyć pięknego, naturalnego brzmienia instrumentu. Źródło dźwięku ROS V.3 Plus (Real Orchestra Sound - prawdziwe brzmienie orkiestry) pozwala wydobyć naturalny dźwięk, który jest bardzo zbliżony do brzmienia fortepianu oraz wiele innych pięknych brzmień, takich jak klawesyn czy organy.

  • polifonia - 81 głosów, całkowicie wystarczająca do gry klasycznej

  • liczne możliwości połączenia z komputerem – wejście i wyjście liniowe, USB to host

  • funkcja edukacyjna

Model SLP-210 został dokładnie przedstawiony na tej stronie - kliknij tutaj

 

Elpiano SLP-250H w cenie 3690zł:

 Elpiano SLP-250H

Elpiano SLP-250H

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Elpiano SLP-250H:

  • zdecydowanym plusem jest mechanizm klawiatury typu Advanced Real Hammer Action I (ARHA-I). Klawisze są typu "Ivory touch", czyli są pokryte lakierem imitującym kość słoniową. Klawiatura jest głęboka, młoteczkowa, ważona, z bardzo dobrym odwzorowaniem pracy młoteczków oraz amortyzacją uderzanego klawisza - naciskany dźwięk nie odskakuje zbyt mocno, jak ma to miejsce np u Casio

  • naturalne brzmienie generowane przez źródło dźwięku ROS v.4. Tak jak w fortepianie - każdy klawisz ma swój tembr dźwięku, który zmienia się pod wpływem gry pianisty. W czasie gry na fortepianie powstają dźwięki, które nie są bezpośrednio związane z naciśnięciem klawisza, lecz są efektem różnego typu rezonansów, występujących w fortepianie. Za odwzorowanie efektów rezonansowych odpowiada symulator akustyczny (Acoustic Simulator), który odzwierciedla dźwięki powstające w fortepianie, w tym: rezonans strun, rezonans pedału forte, wibracja strun przy naciśnięciu pedału forte, czyli efekt wibracji pozostałych strun, poza naciskanymi w danym momencie klawiszami, brzmienie odskoku klawisza, czyli odzwierciedlenie subtelnego dźwięku, generowanego przy puszczeniu klawisza, gdy na strunę opada tłumik. Efekt ten pozwala na jeszcze bardziej prawdziwe odzwierciedlenie gry na fortepianie.

  • wysoka polifonia - 256 głosów

  • liczne możliwości połączenia z komputerem – wejście i wyjście liniowe, USB to host

  • funkcja edukacyjna

Model SLP-250H został dokładnie przedstawiony na tej stronie - kliknij tutaj

Porównanie różnych modeli Elpiano jest dostępne tutaj.

Pianina w przedziale 3000 - 4000zł - szczegółowe porównanie modeli:

MARKA YAMAHA YAMAHA ROLAND KAWAI KAWAI CASIO CASIO ELPIANO ELPIANO
MODEL YDP-143 YDP-163 F-140R ES110 KDP110 PX-770 AP-270 SLP-210 SLP-250H
CENA 2 700 zł 3 650 zł 3 500 zł 3 300 zł 3 900 zł 3 400 zł 3 500 zł 2 690 zł 3 690 zł
BRZMIENIA 10 10 316 19 15 19 22 18 33
POLIFONIA 192 192 128 192 192 128 192 81 256
AKOMP. - - TAK - - - - - -
RYTMY - - 72 100 - - - - -
REGULACJA KLAWIATURY 3 POZ. 3 POZ. 5 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ.
IVORY TOPS - TAK TAK - - TAK TAK - TAK
REVERB i CHORUS tylko REVERB tylko REVERB efekt Ambience, czyli REVERB na słuchawk. tylko REVERB tylko REVERB TAK TAK TAK TAK
LAYER / SPLIT tylko LAYER tylko LAYER TAK TAK tylko LAYER TAK TAK TAK TAK
DUO / TWIN TAK TAK TAK - TAK TAK TAK TAK TAK
DAMPER RESON. TAK TAK TAK - TAK TAK TAK - TAK
FUNKCJA NAUCZANIA - - przez Bluetooth TAK TAK TAK TAK TAK TAK
EKRAN - - LED - - - - - -
UTWORY DEMO 10+50 10+50 189 12 15 70 70 50 50 + 250
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK TAK TAK tylko przez USB tylko przez USB TAK TAK
LINE IN/OUT - - TAK tylko LINE OUT - - - TAK TAK
USB TAK TAK TAK - TAK TAK TAK TAK TAK
GŁOŚNIKI 2 x 6W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 7W 2 x 20W 2 x 8W 2 x 8W 2 x 12W 2 x 15W

Jak zdecydować, które pianino cyfrowe jest dobre, a które lepsze od innych?

Wiem, jak trudna jest ta decyzja. Powyższa analiza i szczegóły specyfikacji też zapewne niewiele Państwu wyjaśniły. Poniżej przedstawię trochę inny opis, który być może wreszcie sprawi, że poczują się Państwo pewniej przy wyborze pianina.

Prawie każdy pianista / kupujący wskazuje na inną cechę, która jest istotna przy wyborze pianin. Inni od razu mówią, że tylko “taka i taka” marka pianina. Tymczasem warto zastanowić się, co dokładnie jest dobrego, a co nie, w konkretnym modelu pianina. Jakie ewentualne braki można zaakceptować, a jakie są nieakceptowalne w danym przedziale cenowym. Myślę, że taka analiza pozwoli też spokojniej i bardziej świadomie podjąć Państwu decyzję, jakie pianino cyfrowe wybrać.

Aby lepiej opisać, kiedy pianino można uznać za dobre, a kiedy nie, zagrałam na wielu pianinach te same utwory i zwróciłam uwagę na te same cechy pianin. Utwory, które zagrałam to:

  • “Impromptu” Es-dur Schuberta, bardzo szybki utwór, gdzie prawa ręka ma dźwięki powtarzające się jeden po drugim w szybkim tempie

  • “Marriage d’Amour” (P. de Senneville) - utwór, gdzie na powtarzających się szybkich dźwiękach mocno zwiększa się i zmniejsza dynamika, czyli są liczne, ale stopniowe przejścia od gry cichej do głośnej, dobrze to testuje reaktywność pianina na zmiany dynamiczne, można sprawdzić, czy pianino wykonuje takie zmiany dynamiczne, jakie chcemy

  • Nokturn Es-dur Chopina - utwór, gdzie w obydwu rękach jest bardzo delikatne piano, ale też dźwięki, które powinny być zagrane intensywnie. W lewej ręce są zarówno delikatne dźwięki piano, jak też mocne basy - doskonały utwór, by sprawdzić, jakie odcienie dynamiczne można wydobyć z pianina. Dodatkowo przy zagraniu bez użycia pedału, można odczuć, jak wychodzi gra legato, czyli jak najlepsze połączenie dźwięków.

Cechy pianin, które uważam za konieczne w pianinach cyfrowych do 4000zł:

  • Odpowiednia, naturalna reakcja dynamiczna pianina na zmianę nacisku klawisza, czyli przykładowo lekkie zwiększenie nacisku powoduje odpowiednio mocniejszy dźwięk, zagranie nagłe / ostre - powinno powodować wyostrzenie dźwięku, zagranie łagodne - łagodny dźwięk. Zwiększanie i zmniejszanie dynamiki powinno być też całkowicie liniowe, bez żadnych skoków, gdzie odrobinę mocniejszy nacisk powoduje nieproporcjonalnie mocniejszy dźwięk. Wraz z mocniejszym naciskiem powinien iść w parze mocniejszy, pełniejszy dźwięk, to zachęca do tworzenia dynamiki, a tworzenie odpowiedniej dynamiki jest jednym z kluczowych elementów gry na fortepianie.

  • Żadne dźwięki nie mogą być tłumione przy szybkiej grze czy powtarzających się dźwiękach. Efekt takiego tłumienia się dźwięków określam czasem w moich opisach jako “chińszczyznę”, ponieważ - obecnie - pojawia się prawie zawsze w pianinach wyprodukowanych w Chinach, ale nie tylko. Oczywiście w pierwszych latach nauki, przy powolnej grze, takie wytłumione dźwięki nie będą stanowiły przeszkody, jednak świadczą o słabym mechanizmie klawiatury. Dodatkowo pianina w granicach do 4000zł to już nie są pianina tylko dla początkujących, powinny one służyć już spokojnie na okres nauki w szkole muzycznej II stopnia, a pianino z tłumiącą się klawiaturą nie będzie wystarczające na naukę w szkole muzycznej II stopnia. Tłumienie bardzo łatwo zauważyć przy grze z repetycją lub trylami - gdy przy trylach i repetycji niektóre dźwięki przestają się odzywać, a niektóre są wyciszone.

  • Klawiatura powinna być przyjemna przy nacisku, z odpowiednią amortyzacją, czyli naciśnięty klawisz nie powinien powodować odskoku i nadmiernego odbicia od spodu. Odbijanie klawiszy męczy rękę, jest nieprzyjemne dla palców i zniechęca do pogłębiania dźwięku.

  • Możliwość osiągnięcia łagodnego piano i dość mocnego forte - czyli łagodna gra powinna pozwolić na wydobycie odpowiednio cichego i delikatnego brzmienia, bez ryzyka, że klawisz nie odezwie się.

Te powyższe cechy powinny być spełnione, by pianino w granicy do 4000zł uznać za dobre. Oczywiście dochodzi jeszcze jakość brzmienia, choć ten element, choć bardzo ważny, nie wydaje mi się obecnie najważniejszy, a to z uwagi na fakt, że coraz częściej brzmienia można podłączyć z nieograniczonej puli brzmień z komputera lub brzmienia wgrane w pianinie można na bardzo wiele sposobów modyfikować (np przez reverb, equalizer, brillance, wiele, wiele innych opcji).

Gdy te powyższe wymagania są spełnione, można rozpocząć porównywanie dodatkowych aspektów, które stanowią już wyróżnik dla pianin droższych. Te inne cechy to przykładowo odpowiednia miękkość amortyzacji czy możliwość dotarcia do naprawdę mocnego, intensywnego dźwięku - elementy te opiszę w poniższym wpisie, zapraszam: Klawiatury pianin cyfrowych.

Porównanie pianin cyfrowych w cenie około 5 000 PLN jest dostępne w poniższym wpisie na moim blogu.

Kawai - porównanie pianin cyfrowych

Oto porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Kawai. Poniżej opisałam moje wrażenia dotyczące brzmienia oraz mechaniki klawiatury pianin Kawai. Dodałam też porównanie głównych opcji i funkcji.

Na Targach Muzycznych we Frankfurcie 2018, firma Kawai zaprezentowała wiele nowych modeli pianin cyfrowych. Poprzednie modele z serii CA: CA17, CA67 i CA97 zostały zastąpione nowymi modelami: CA48, CA58, CA78 i CA98. Starsze modele, wciąż jeszcze dostępne w sprzedaży w 2018 roku, opisałam na dole tego wpisu. Serie pianin Kawai CN, ES oraz CS pozostały bez zmian.

O jakości pianin cyfrowych, decyduje przede wszystkim mechanizm klawiatury oraz brzmienie. Więcej o klawiaturach pianin cyfrowych napisałam w tym wpisie, zapraszam do przeczytania.

Klawiatury pianin cyfrowych - jaki powinien być dobry mechanizm klawiatury

Mechanizm klawiatury pianin cyfrowych to kluczowa kwestia przy wyborze instrumentu. Poniżej wyjaśnię określenia używane do opisu klawiatur oraz przedstawię te cechy, które są, moim zdaniem, naprawdę ważne. 

Następujące cechy pianin cyfrowych uznaję za konieczne:

  • klawiatura pełna
  • klawiatura dynamiczna
  • klawiatura młoteczkowa

Te 3 cechy to zupełne minimum, by uznać instrument za substytut pianina. Co one oznaczają?

Klawiatura pełna (full keyboard):

Klawiatura pełna oznacza, że jest 88 klawiszy, czyli dokładnie tyle, co w pianinie akustycznym (tradycyjnym). Jeżeli ktoś się decyduje na zakup pianina, to zachęcam do wybrania instrumentu z pełną klawiaturą, tak by wraz z coraz bardziej zaawansowanym poziomem gry, nie pojawił się problem, że brakuje klawiszy. Warto kupić klawiaturę pełną, czyli 88-klawiszową.

Klawiatura dynamiczna (dynamic keyboard):

Klawiatura dynamiczna oznacza, że klawisze reagują na to, jakie natężenie dźwięku, czyli poziom głośności, chcemy wydobyć. Jeśli gramy leciutko, wówczas pianino gra cicho, jeżeli naciśnie się klawisz mocno, wówczas wydobędzie się dźwięk głębszy, mocniejszy, głośniejszy. Właśnie ta reakcja na naszą dynamikę jest określana jako klawiatura dynamiczna. Klawiatura dynamiczna jest konieczna do gry na pianinie.

Klawiatura młoteczkowa (hammer action):

Obecnie większość pianin cyfrowych posiada klawiaturę młoteczkową. Oznacza to imitację mechanizmu młoteczkowego, który jest w pianinach akustycznych, w odróżnieniu od mechanizmu sprężynowego, który był używany w keyboardach. Mechanizm młoteczkowy pozwala na istotną różnicę w odczuciu pracy klawiatury pod palcami i zdecydowanie wpływa na jakość gry. Klawiatura młoteczkowa jest kluczowa w grze na pianinie. Oczywiście klawiatura z mechanizmem sprężynowym też może wydawać ładne brzmienie, jednak uczucie pod palcami pianisty będzie zupełnie odmienne. 

Podstawowe cechy klawiatury przedstawiłam w poniższym filmie:

Cechy, które dodatkowo powinna mieć dobra klawiatura:

Klawiatura ważona ("graded hammer weighted" lub "linear graded"):

Klawiatura ważona oznacza imitację pianina akustycznego pod tym względem, że młoteczki są stopniowo dociążane, tak, by klawisze od strony prawej (sopranów) chodziły lżej, a klawisze basowe - ciężej. Zazwyczaj klawiatury pianin cyfrowych są ważone, choć warto zauważyć, że z różnym efektem - czasem cecha ta jest bardzo słabo odczuwalna.

Dobrze jest też, gdy klawiatura jest opisana jako ważona, wówczas można mieć nadzieję, że producent lepiej dopracował mechanizm klawiatury, choć znam wiele klawiatur pianin opisanych jako "ważone", gdzie zupełnie tej cechy nie można wyczuć.

3 lub 2 czujniki klawiatury ("triple sensor"): 

Pod każdym klawiszem znajdują się czujniki / sensory, które przekazują informacje o tym, jak klawisz został naciśnięty, tak, by siła nacisku (dynamika) i sposób naciśnięcia klawisza mogły zostać odzwierciedlone w brzmieniu. 3 czujniki są zaletą w porównaniu do wcześniej dominujących 2 czujników. 

Cecha "triple sensor" / 3 czujniki może poprawić mechanizm klawiatury, jednak nie musi - wiele zależy od położenia czujników oraz od mechanizmu młoteczka. W założeniu cecha ta pozwala na szybkie powtórzenia dźwięku, gwarantuje, że wszystkie tryle będą dobrze słyszalne. Do nauki gry klasycznej na poziomie szkoły muzycznej I lub II stopnia, pianino z dwoma czujnikami jest zupełnie wystarczające.

Natural Wood - klawiatura drewniana:

Klawisze wykonane są z drewna są znaczącą zaletą klawiatury, rzadko spotyka się je w pianinach poniżej 8 - 9 tys. zł. Wyjątkiem jest model Elpiano DPR-3500, gdzie klawisze są wykonane z litego drewna lipowego (drewno najczęściej używane do produkcji instrumentów muzycznych). Tańsze pianina cyfrowe najczęściej mają klawisze z plastiku. Klawiatura drewniana jest lepsza, ponieważ jest naturalnie cięższa od klawiszy plastikowych. W fortepianach akustycznych oraz lepszych pianinach akustycznych, klawisze są z drewna.

 

Cechy, które są mało istotne dla jakości klawiatury:

Są też liczne opisy mechanizmów klawiatur oraz nazwy marketingowe, które są niezrozumiałe dla większości klientów, a które równocześnie niewiele mówią o jakości mechanizmu klawiatury. Oto przykłady tych opisów: 

Mechanizm "let-off" ("escapement"), czyli tzw. "wymyk klawisza": 

Na temat "wymyku" klawisza powstało wiele teorii. Niektórzy pytają o tę cechę, jakby była ona kluczowa w wyborze pianina. Tymczasem od lat tworzone były klawiatury pianin cyfrowych, które doskonale odwzorowywały mechanizm pianin akustycznych, a dany fragment mechanizmu określany dziś jako "wymyk", nie był nazywany czy opisywany. Po prostu mechanizm klawiatury dobrze działał. Od kilku lat Roland przoduje w tym, by podkreślać fakt, że pianina Roland mają mechanizm "let off", jednak warto pamiętać, że to, czy pianino ma ten mechanizm czy też nie, nie jest kluczowe. Najważniejsze jest to, jaki jest efekt końcowy mechanizmu klawiatury, czyli jak ona po prostu działa. Mechanizm wymyku, jest to mała dźwignia, która uwalnia opadający młoteczek tuż po uderzeniu. Dzięki temu klawisz jest od razu gotowy do repetycji (powtórzenia dźwięku). Według niektórych opisów, mechanizm ten pozwala też uzyskać jeszcze lepszy dźwięk przy grze pianissimo. Producent Kawai określa ten mechanizm jako "let-off", u Yamahy jest to "escapement".

Mechanizm wymyku (let off / escapement) nie jest cechą, która mówi wiele o klawiaturze, poza tym, że jest to prawdopodobnie dość drogie pianino. Mechanizm ten, bardzo często spotykany w modelach Rolanda, coraz popularniejszy też u konkurencji, nie jest dla mnie gwarancją przyjaznej, dobrej klawiatury. Brak mechanizmu też nie powoduje, by klawiatura była gorsza - przykładowo model Kawai CA63 ma doskonałe klawiatury bez tego mechanizmu. Jest to raczej cecha marketingowa, realnie nie zmienia wrażenia z gry. 

Klawiatura "with counterweights":

Dodatkowe dociążenie klawiszy, czyli tzw. klawiatura "with counterweights": Klawiatura z dodatkowym dociążeniem klawiszy posiada nie tylko młoteczki o zróżnicowanej wadze, ale dodatkowo dodane jest obciążenie na końcach białych i czarnych klawiszy (czyli od strony grającego). Długo szukałam informacji, czemu to służy, szczególnie gdy dodawane jest to do klawiszy drewnianych, czyli już naturalnie cięższych od plastikowych. Tymczasem dociążenie to jest zróżnicowane, czyli jest inne dla poszczególnych oktaw.

Oto znaczenie cechy "with counterweights" według producenta pianin Yamaha: "Dociążenie ma zrównoważyć wagę młoteczków i pozwala na bardziej precyzyjną kontrolę przy cichej, delikatnej grze (pianissimo) oraz pozwala na lepszy powrót klawisza przy szybkiej grze." Znaczenie cechy "with counterweights" według producenta Kawai: "Odpowiednie dociążenie pozwala na to, by dotyk klawiatury był lżejszy przy grze cichej, natomiast dodaje wrażenie większego oporu przy grze z większą siłą."

Z pewnością więc cecha klawiatury "with counterweights" ma przybliżać ciężar i wrażenia dotyczące ciężaru poszczególnych klawiszy do wrażeń z gry na klawiaturze pianina czy fortepianu akustycznego, jednak dokładne działanie tej cechy jest różnie tłumaczone przez poszczególnych producentów.

Klawiatura "with counterweights" jest więc cechą, która nie jest dla mnie wyznacznikiem tego, jak dobra jest klawiatura. Dodanie ciężarków z przodu klawiszy może dać świetny efekt, tak jak w modelu Yamahy CVP-709. Jednak doważenie nie jest gwarancją, że klawiatura będzie dobra.

 

Cecha naprawdę dobrej klawiatury - amortyzacja uderzenia oraz powiązanie mechanizmu klawiatury i brzmienia:

Kolejne targi muzyczne i testowanie dziesiątek, jeśli nie setek, kolejnych pianin, pozwalają mi zrozumieć, że opis techniczny klawiatury prawie zupełnie nie przekłada się na to, jak klawiaturę czuje się pod palcami. Zastanawiałam się, jaka powinna być klawiatura idealnego pianina cyfrowego - oto odpowiedź:

Gra na pianinie powinna sprawiać przyjemność. Klawisze powinny pracować tak, jak w pianinie akustycznym, czyli z pewnym (drobnym) oporem, powinny mieć swoją wagę, powinny wydobywać głębokie brzmienie, które w zależności od siły i sposobu nacisku, ma wiele poziomów dynamiki. Im więcej tych poziomów tym lepiej, powinno się wydawać, że jest ich nieskończenie wiele. Co ważne - te różne stopnie dynamiki powinny być w naturalny i równomierny sposób powiązane z siłą nacisku. W kilku testowanych na targach pianinach (w cenie około 1000 euro) zauważyłam, że już umiarkowany nacisk powoduje ostre brzmienie i grę forte, co jest oczywistą wadą.

Podczas ostatnich targów odkryłam element, który jest dla mnie kluczowy w decyzji, czy pianino mi się podoba, czy też nie. Zaczęłam analizować, dlaczego niektóre modele, niekoniecznie te najdroższe, tak bardzo mnie wciągają, a niektóre - nawet te droższe - odpychają, po prostu nie chce mi się na nich grać. Otóż z przyjemnością i radością gra mi się na pianinach, których klawiatura ma miękkie, zamortyzowane odbicie naciskanego klawisza. Czyli w momencie, gdy klawisz jest jest naciskany, to czujemy opór. Istotne jest to, czy opór ten odczuwamy jako łagodne, zamortyzowane zatrzymanie klawisza, czy też zderzenie z czymś bardzo twardym, wręcz odbijającym. Przez zatrzymanie zamortyzowane rozumiem miękkie, łagodne zatrzymanie klawisza, z wrażeniem, że naciskając go mocniej, można uzyskać jeszcze więcej (jeszcze głębsze zapadnięcie się klawisza i przez to jeszcze mocniejszy dźwięk). Naciskanie klawisza, który sprawia wrażenie odbicia się od powierzchni sprężynującej, zniechęca do pogłębiania dźwięku, a nawet do dalszej gry. Taka klawiatura zniechęca mnie z dwóch powodów:

  • 1-szy powód, oczywisty: przy takiej reakcji klawiatury, bardziej bolą palce
  • 2-gi powód jest taki, że pogłębianie dźwięku na takiej klawiaturze nie jest przyjemne. Mocne odbicie przy średnim naciśnięciu świadczy o tym, że więcej nie da się zrobić, a silniejsza gra wiąże się z jeszcze mocniejszym odbiciem klawisza. Nawet zagranie gamy jest nieprzyjemne dla palców, gdy od spodu czuje się uderzenie.  

Mam wrażenie, że element odczucia pod palcami po naciśnięciu klawisza, jest zupełnie pomijany przez producentów, a często zdarza się, że drogie modele mają odpychającą, sprężynującą klawiaturę. W modelach Elpiano nie ma tego odbicia, między innymi dlatego tak cenię sobie grę na pianinach tego producenta. Przykładowo świetnie pracuje też klawiatura modeli Kawai CA98 czy CS11. Oczywiście są to dość drogie modele, ale tańsze od niektórych konkurentów, na których gra się nieprzyjemnie, jak na przykład bardzo droga Yamaha Silent (cena powyżej 20000 zł), gdzie klawisze mocno odskakują po naciśnięciu, nie miały żadnej amortyzacji. 

Różne wrażenia z gry przy takich samych klawiaturach - powiązanie mechanizmu klawiatury i brzmienia:

Długie godziny testów kolejnych pianin dały mi jasną odpowiedź, że choć kluczowy jest mechanizm klawiatury oraz to, jakie są próbki brzmieniowe, to niezmiernie ważny jest również fakt, w jaki sposób te elementy są ze sobą powiązane. Już tłumaczę: wiele modeli (na przykład wszystkie nowe pianina Casio) mają ten sam mechanizm klawiatury (wg danych producenta). Czyli taka sama klawiatura jest w nowych modelach Casio serii Celviano oraz Privia. A jednak w pianinach Celviano klawiatura wydaje mi się twardsza i bardziej oporna niż w Privii. Dlaczego? Wpływa na to sposób i moment wydobywania dźwięku: brzmienie bardziej donośne, niewytłumione, będzie powodowało, że klawiatura wyda się bardziej miękka. A jeśli pianino z tym samym mechanizmem będzie miało wytłumione brzmienie, które nie będzie odpowiednio pogłębiane wraz z mocniejszym uderzeniem klawisza, wówczas taka klawiatura wyda się grającemu nadmiernie twarda. 

Warto to odróżnić, bo czasem nawet dość twarda klawiatura może okazać się przyjazna, jeśli wraz z pokonaniem oporu nastąpi uzyskanie mocnego, pełnego brzmienia. To właśnie ta relacja: zmiana brzmienia na skutek pracy klawiatury jest kolejnym kluczowym elementem dobrego pianina cyfrowego.

To powiązanie brzmienia z mechanizmem klawiatury jest moim zdaniem kwintesencją gry na pianinie, ponieważ oznacza, czy pianino prawidłowo reaguje na to, co chce z instrumentu wydobyć grający. A jak sprawdzić, czy ta reakcja pianina jest dobra? Polecam sprawdzić następujące elementy:

  • zasada dla mnie nadrzędna: konieczna jest pełna kontrola nad dynamiką, czyli stopniowe zwiększenie oparcia musi powodować stopniowe zwiększenie dynamiki, bez nadmiernych przeskoków. Tej kontroli nad dynamiką brakowało mi przykładowo w Kawai CA43 czy w modelu Yamahy YDP-S34, nie mówiąc już o producencie GEWA.
  • bardzo mocne postawienie (oparcie) ręki na klawiaturze daje pełnię głębokiego brzmienia fff (forte fortissimo, czyli bardzo głośno)
  • gdy pełny, nasycony dźwięk mf (mezzoforte, czyli umiarkowanie głośny) osiąga się bez "walki", czyli bez nadmiernego wysiłku przy każdym naciśnięciu klawisza. Gdy opieram rękę i przechodzę opartymi palcami na kolejne dźwięki, to brzmienie powinno być pełne, donośne, a nie jakby zbyt słabe i bez połączenia z poprzednim dźwiękiem. Ta konieczność zbyt mocnego naciskania klawiszy występuje we wszystkich nowych modelach Casio, gdzie jest możliwe uzyskanie pięknego i mocnego brzmienia, ale dopiero po zdecydowanie mocnym naciśnięciu. Przy zwyczajnym oparciu ręki ten dźwięk jest za słaby. Czyli naturalna praca ręki i palców powinna dawać odpowiednio nasycony dźwięk.
  • gdy dodanie emocji, mocy i energii w prawej ręce pozwala uzyskać brzmienie z efektem "dzwoneczków" / "perełek", czyli takich klarownych, równych, donośnie brzmiących dźwięków, a nie brzmienie krzykliwe i brzęczące

Gdy te wszystkie warunki klawiatury i brzmienia są spełnione, to jest to pianino, którego Państwo szukali :)

 

Cechy dobrej klawiatury pianina cyfrowego - podsumowanie:

Przy wyborze pianina cyfrowego, polecam upewnić się, że klawiatura jest:

  • pełna
  • dynamiczna
  • młoteczkowa
  • ważona
  • ma 3 czujniki klawiatury (triple sensor)

Równie ważne jak powyższe 5 cech, jest dla mnie to, w jaki sposób klawisz zachowuje się po naciśnięciu, czyli co odczuwa palec, który pozostaje na wciśniętym klawiszu. Czy odczuwalne jest odbicie, jakby uderzenie klawisza od spodu? Takie pianino gorąco odradzam. Naciśnięcie klawisza powinno być zakończone łagodnym, miękkim zatrzymaniem się klawisza, jakby na poduszce z amortyzacją. Takie zamortyzowanie zachęca, by pogłębiać dźwięk, tak, by uzyskać jeszcze bardziej intensywne brzmienie. Niestety ta cecha nie doczekała się opisu od producentów.

Moje wrażenia z gry oraz szczególnie tę cechę klawiatur przedstawiłam w opisie poszczególnych producentów - zapraszam do przeczytania moich kolejnych wpisów!

Porównanie modeli pianin cyfrowych Roland

Moja opinia o pianinach cyfrowych Roland - testy najnowszych modeli pianin cyfrowych Roland, zaprezentowanych na Targach Muzycznych Frankfurt 2015:

Znajdą tu Państwo:

  • specyfikacje poszczególnych modeli Roland

  • opinię o klawiaturach, opcjach dodatkowych i możliwościach pianin Roland

  • porady, które modele pianin Roland warto wybrać

Pianino jako prezent na Święta :)

Jest mi miło poinformować, że jeśli planują Państwo zakup pianina, które będzie prezentem Świątecznym, to spokojnie z dostawą zdążymy :)

Termin realizacji dostawy zakupionego pianina:

  • W przypadku zakupu z osobistym odbiorem z Warszawy - zapraszamy nawet do 24 grudnia rano.
  • W przypadku zakupu pianina z dostawą poza Warszawę - zdążymy, jeśli złożą Państwo zamówienie do 19 grudnia włącznie.

Oferta wynajmu pianina z opcją późniejszego wykupienia:

Dla osób, które planują podarować komuś pianino, polecam opcję wynajmu z wykupieniem.

Opcja ta pozwala na wynajęcie pianina na kwartał i podjęcie decyzji o wykupieniu pianina dopiero po tym okresie. Czyli osoba obdarowana może po kwartale zdecydować, czy jest to odpowiedni dla niej prezent. Jeśli tak, to cena zakupu pianina będzie obniżona o wcześniej wpłaconą ratę najmu i kaucji (dodatkowy koszt to 199zł). Drugą opcją jest oddanie pianina po 3 miesiącach wynajmu - wówczas my oddamy kaucję, a prezent w postaci wynajmu pianina na kwartał i tak będzie z pewnością doceniony :)

Wszystkie nasze modele pianin przedstawione na stronie Elpiano są dostępne, zapraszam i zachęcam gorąco do sprawienia Państwa Bliskim tak wyjątkowego prezentu!

Posted on December 6, 2013 and filed under Jak wybrać pianino.

Opcja wynajmu pianina z wykupieniem, czyli leasing pianina

Czym jest oferta wynajmu pianina z wykupieniem?

Wynajem pianina cyfrowego z możliwością wykupienia to opcja, która jest bardzo popularna wśród klientów Elpiano. Chciałabym więc więcej napisać o tej ofercie, ponieważ daje ona dużą swobodę klientom, a w porównaniu z kosztami samego wynajmu pianina na pierwszy kwartał - nic nie kosztuje :)

Klienci pytają, czy wynajem pianina w opcją wykupienia oznacza de facto leasing pianina. Można tak to ująć, a poniżej doprecyzuję szczegóły tej oferty.

Ile kosztuje dodatkowo opcja wynajmy pianina z wykupieniem?

Od razu zaznaczę, że wybranie wynajmu pianina z opcją wykupienia kosztuje dokładnie tyle samo, co sam wynajem. Dopiero jeśli po kwartale chcemy skorzystać z opcji wykupienia, wówczas koszt wykorzystania tej możliwości wyniesie 199zł. Jeśli klient nie będzie chciał z tej opcji skorzystać, tylko pozostać przy samym wynajmie, wówczas nie poniesie żadnych dodatkowych kosztów. Czyli jeśli klient chce wynająć pianino na kwartał, a nie wie on, czy po kwartale będzie dalej grać, to proponuję mu, by skorzystał z wynajmu z wykupieniem. Jeśli z tej możliwości nie skorzysta - to i tak nic nie będzie go ona kosztować. A jeśli pianino się spodoba, wówczas wpłacone wcześniej raty za wynajem nie przepadają, tylko zostają wliczone jako część zapłaty za wykupienie pianina na własność.

Jak w praktyce wygląda skorzystanie z oferty wynajmu pianina z wykupieniem?

Zaznaczę, że podane poniżej ceny dotyczą modeli nowych. Jeśli dysponujemy akurat używanym pianinem, wówczas możemy jeszcze bardziej obniżyć ceny zarówno wynajmu jak i wykupienia pianina. Przy odbiorze pianina klient płaci stawkę na wynajem na kwartał (w zależności od modelu 690 - 890zł), pobierana jest też kaucją zwrotna na czas wynajmu (w zależności od modelu 450 - 750zł). I te koszty przy samym tylko wynajmie są takie same jak przy ofercie wynajmu pianina z opcją wykupienia.

Jeśli klient podpisuje umowę wynajmu pianina z wykupieniem, wówczas otrzymuje dodatkową możliwość wykupienia instrumentu właściwie w każdej chwili użytkowania. Tym nasza oferta różni się od tradycyjnego leasingu, gdzie moment przejęcia użytkowanej rzeczy jest dopiero po z góry określonym okresie leasingowania. Tu w każdym momencie, po wpłaceniu brakującej kwoty, klient może wykupić pianino na własność. Gdy po kwartale (lub wcześniej) wynajmu klient chce zatrzymać pianino na własność, wówczas dopłaca kwotę brakującą do ceny pianina, czyli od ceny pianina odejmowana jest rata, którą zapłacił za wynajem oraz kaucja. Dodatkowym kosztem jest 199zł, które pobieramy z uwagi na to, że płatność była odroczona w czasie. Czyli przez pierwsze 3 miesiące można w dowolnym momencie dopłacić brakującą kwotę + 199zł, a pianino stanie się Państwa własnością.

Jak wygląda leasing pianina w dłuższym okresie?

Oferujemy również możliwość spłaty rat za pianino w dłuższym okresie, czyli można systematycznie przedłużać wynajem z opcją wykupienia aż do momentu całkowitej spłaty. Dodatkowy koszt z tego tytułu to 99zł kwartalnie. Po kilku kwartałach, gdy suma rat za wynajem pianina (poza dodatkową opłatą 99zł kwartalnie) osiągnie kwotę ceny pianina, wówczas pianino staje się własnością wynajmującego.

Jakie są korzyści leasingu pianina w porównaniu do samego wynajmu?

Wynajem pianina z opcją wykupienia (leasingu) pozwala na to, by po kilku kwartałach płatności stać się właścicielem pianina. Jest to bez porównania lepsze wyjście aniżeli płatność za sam wynajem, gdzie płacone raty niejako "przepadają". Sam wynajem polecam jedynie osobom, które po kwartale czy dwóch planują wyjazd w kraju czy całkowite porzucenie gry na pianinie. W innych przypadkach zachęcam do skorzystania z wynajmu pianina z opcją wykupienia - po okresie leasingu pianino stanie się Państwa własnością :)

Pianina cyfrowe o brzmieniu pianin akustycznych

Jak kupić pianino cyfrowe, które jest jak najdoskonalszą imitacją pianina akustycznego?

Wiele osób nie jest zainteresowanych licznymi dodatkowymi funkcjami pianin cyfrowych, jak np. akompaniament. Warto jednak zauważyć, że niektóre opcje ustawień i regulacji są kluczowe dla jakości instrumentu, nawet jeśli początkowo nie planujemy korzystać z żadnych dodatkowych funkcji.

Poniżej przedstawiłam te specyfikacje pianin cyfrowych, które mają znaczenie dla jakości gry na pianinie:

Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :) Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Specyfikacje pianin cyfrowych są najczęściej rozbudowane i nie do końca jasne. Trudno zdecydować, który z elementów jest istotny, a który mniej. Poniżej przedstawiam kilka podstawowych specyfikacji dla klientów, którzy kupują pianino cyfrowe z myślą o korzystaniu z niego jak z pianina akustycznego. W takim przypadku warto zwrócić uwagę na trzy specyfikacje i na trzy elementy:

Jaka powinna być klawiatura pianin cyfrowych:

Klawiatura zależy w dużym stopniu od zaawansowania grającego, w przypadku zaawansowanych pianistów gorąco polecam wcześniejsze wypróbowanie pianina. Nie tylko pianina innych producentów różnią się między sobą, ale też kolejne modele tego samego producenta mają odmienne klawiatury. Nawet ten sam typ klawiatury, o dokładnie takiej samej nazwie, inaczej sprawdza się w dwóch różnych modelach pianin tego samego producenta.

To, na co warto zwrócić uwagę w specyfikacji pianina, jest fakt, by klawiatura była opisana jako:

  • pełna (88-klawiszowa)
  • dynamiczna
  • młoteczkowa
  • ważona

Więcej o klawiaturze pianin cyfrowych przedstawiłam we wcześniejszym wpisie - by przeczytać, kliknij tutaj

Brzmienia pianin cyfrowych:

Jeżeli ktoś decyduje się na pianino cyfrowe głównie z myślą o korzystaniu z niego jak z pianina akustycznego, ważną kwestią jest brzmienie: ilość brzmień (tzw głosów - "voices") i ich jakość. Oczywiście chodzi o brzmienia pianina, opisywane jako "Grand Piano", ponieważ ilość brzmień innych instrumentów może być bardzo duża i nie mieć znaczenia przy grze z wykorzystaniem głosu fortepianu.

Poza brzmieniem Grand Piano często dostępne jest też brzmienie organów, skrzypiec, klawesynu i wiele innych. Kluczowe jednak jest wypróbowanie dostępnych brzmień pianina, których jest najczęściej 2 lub 3.

Więcej o brzmieniach pianin cyfrowych przedstawiłam we wcześniejszym wpisie - by przeczytać, kliknij tutaj. 

Twardość klawiatury pianin cyfrowych:

Ciekawą funkcją pianin cyfrowych jest możliwość regulacji twardości klawiatury (inaczej poziomów dynamiki klawiatury). Najczęściej w pianinach w przedziale cenowym do kilku tysięcy zł, oferowane pianina mają kilka poziomów regulacji twardości klawiatury (od 2 do 9). 

Regulacja twardości klawiatury zmienia efekt dynamiczny. Nie jest tu możliwa zmiana mechaniczna samego klawisza, natomiast dzięki tej funkcji można sprawić, że pianino będzie miało mniej lub bardziej wytłumiony dźwięk. W konsekwencji jeśli ustawimy klawiaturę na bardziej twardą, wówczas należy mocniej pracować palcami, by uzyskać oczekiwane brzmienie. Przy zmianie na ustawienie "soft", czyli na bardziej delikatną klawiaturę, brzmienie pianina jest pełniejsze nawet przy słabszej pracy palców.

Regulacja jest przydatna w zależności od wykonywanego utworu orazw zależności od potrzeby grającego. Czasami lepiej jest grać dany utwór np. Chopina, gdy twardość klawiatury jest mniejsza, czyli gdy klawiatura jest bardziej delikatna i lepiej reaguje na uderzenie klawisza. Z kolei utwory Bacha, moim zadaniem, lepiej jest wykonywać na twardej klawiaturze. Możliwość regulacji twardości klawiatury jest przydatna szczególnie dla uczniów, którzy przed egzaminem chcą być przygotowani do wystąpienia na nowej, nieznanej sobie klawiaturze. Jeżeli dany repertuar można poćwiczyć na różnych ustawieniach klawiatury, wówczas można mieć pewność, że nowy instrument z inną klawiaturą, nie będzie problemem podczas egzaminu. 

Reverb:

Funkcja reverb pozwala na ustawienie echa, czyli pogłosu sali. Zazwyczaj jest kilka typów reverb dostępnych w pianinie - od pogłosu naturalnego, niewielkiej sali, aż po imitację dużej sali koncertowej. Efekt ten wpływa na brzmienie fortepianu, stąd jego dostępność jest bardzo ważna również wówczas, gdy pianino ma służyć wyłącznie grze klasycznej, bez dodatkowych opcji. Dzięki funkcji reverb możemy wpłynąć na jakość brzmienia fortepianu.

Więcej o funkcji reverb przedstawiłam we wcześniejszym wpisie - by przeczytać, kliknij tutaj.

Specyfikacje pianin cyfrowych #3: Dodatkowe parametry

Zapraszam do zapoznania się z parametrami pianin cyfrowych - poniżej ostatni z serii 3 filmów "Specyfikacje pianin cyfrowych":

W poniższym nagraniu prezentuję następujące funkcje i specyfikacje pianin cyfrowych:

  • reverb
  • transpozycja
  • metronom
  • split
  • layer (dual)
  • akompaniament i rytmy

Zapraszam też do zapoznania się z odcinkiem 1 (o klawiaturze i brzmieniu) oraz z odcinkiem 2 (o dodatkowych parametrach pianin).

Oto trzeci z filmów, o następujących funkcjach pianin: reverb, split, layer, transpozycja, metronom oraz akompaniament - zapraszam!

Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :) Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Czym jest funkcja reverb w pianinach cyfrowych?

Reverb jest to możliwość uzyskania oraz zmiany pogłosu brzmienia.

Dla uproszczenia można ten pogłos określić jako echo, czy też efekt akustyczny, który zależny jest od sali, w której gramy. Przykładowo można ustawić reverb na poziomie "room", czyli "pokoju", wówczas otrzymujemy dość naturalny efekt pogłosu, taki, jak występuje podczas gry na pianinie w mieszkaniu. Można też wybrać efekt reverb określany jako "hall", czyli "sala koncertowa", wówczas echo będzie wyraźniejsze, pojawi się wrażenie słuchania muzyki w dużej sali koncertowej, gdzie brzmienie odbija się od ścian. Można też efekt reverb wyłączyć, wówczas uzyskamy dość suche brzmienie instrumentu. Dodatkowym efektem reverb jest uzyskanie opóźnienia dźwięku (określane jako "delay") - przy takim ustawieniu wydobywane dźwięki są słyszalne z około sekundowym opóźnieniem.

Czy funkcja reverb jest przydatna?

Efekt delay jest raczej mało przydatny w praktyce, choć samą możliwość zmiany poziomu reverb uważam za przydatną. Opcja reverb jest prawie zawsze w standardzie pianin cyfrowych.

W nagraniu poniżej przedstawiam, jak korzystać z funkcji reverb w pianinie Elpiano DPR-2200H:

 
 

Na czym polega transpozycja w pianinach cyfrowych?

Transpozycja w pianinach to możliwość zmiany tonacji instrumentu. 

W praktyce oznacza to, że można dokonać zmiany takiej, by np. dźwięk, który jest dźwiękiem C (Do), brzmiał jak inny dźwięk. W konsekwencji, po zmianie tonacji np o 1 ton "w górę", grając gamę C-dur, usłyszymy gamę D-dur. Nastąpi zmiana stroju pianina o wybraną przez nas wysokość.

Czy transpozycja jest potrzebną funkcją?

Opcja transpozycji jest najbardziej przydatne wówczas, gdy chcemy dostroić pianino do innego instrumentu, tak, by grać z kimś w duecie. Wówczas współwykonawca nie musi przestrajać swojego instrumentu (np. skrzypiec), wystarczy przez przycisk transpozycji zmienić strój pianina. Transpozycja jest prawie zawsze w standardzie w pianinach cyfrowych.

Do czego służy metronom?

Metronom służy do tego, by wykonywać utwór równo, bez zmian tempa. Jest to możliwe, ponieważ metronom wybija rytm w takim tempie i w takim metrum, w jakich chcemy, czyli 3/4 czy 2/4 - w zależności od wykonywanego utworu. Warto też zapoznać się ze szczegółami dostępnych opcji dotyczących metrum, np. przydatna jest regulacja głośności samego metrum względem głośności pianina.

Czy funkcja metronomu jest przydatna?

Przy nauce gry muzyki klasycznej, metronom jest, moim zdaniem, niezbędny. Prawie każdy uczący się ma problemy z utrzymaniem tempa. Poza możliwością utrzymania tempa, metronom pozwala też sprawdzić, czy cały utwór jest wykonywany w odpowiednim tempie - często na początku utworów jest zapisane sugerowane przez edytora tempo wykonania. Jest to również bardzo przydatna funkcja dla dzieci, które rozpoczynają naukę i dość często mają problem z utrzymaniem tempa.

Czym jest funkcja "split" w pianinach cyfrowych?

Funkcja "split" oznacza możliwość podziału klawiatury na 2 różne brzmienia (voices).

Fukncja ta daje możliwość ustawienia jednego brzmienia dla połowy klawiatury, a innego dla pozostałej części klawiatury. Przykładowo możemy lewą ręką grać w ustawieniu brzmienia fortepianu, a prawą ręką skrzypce, albo odwrotnie. Funkcja split jest raczej nieprzydatna dla wykonywania utworów klasycznych, ale może być bardzo interesująca przy muzyce jazzowej (wówczas prawa ręka gra brzmienie Grand Piano, a lewa kontrabas) lub innych swobodnych aranżacjach.

Czym jest funkcja "layer"/"dual" w pianinach cyfrowych?

Opcja "layer" ("dual") pozwala na granie w dwugłosie, czyli gdy naciskamy jeden klawisz, to otrzymujemy brzmienie dwóch wybranych przez siebie instrumentów.

Najpiękniejszy i najczęściej używany dwugłos to połączenie fortepianu ze skrzypcami. Naciskając jeden klawisz, słyszymy równoczesne brzmienie tych dwóch instrumentów. Nie jest to opcja kluczowa, jednak nawet przy nauce gry muzyki klasycznej można z tej opcji korzystać. Przykładowo pięknie brzmi  w połączeniu fortepianu i skrzypiec utwór Canon in D, kompozytor: J. Pachelbel. Funkcja Layer jest prawie zawsze dostępna jako standard w pianinach cyfrowych.

W nagraniu poniżej przedstawiam, jak korzystać z funkcji split oraz layer w pianinie Elpiano DPR-2200H:

 
 

Do czego służą akompaniament i rytmy?

Akompaniament i rytmy to opcja pozwalająca na uzyskanie podkładu muzycznego, który jest grany przez pianino w wybranym przez nas tempie i rytmie (np. salsa, latino, walc).

Opcja ta jest standardem w keyboardach, jednak dużo rzadziej jest dostępna w pianinach cyfrowych.

W praktyce korzystanie z akompaniamentu oznacza, że lewa część klawiatury (ewentualnie cała klawiatura, zależnie od ustawień pianina), służy do wyboru tonacji podkładu muzycznego, czyli akompaniamentu. Grając lewą ręką akord, wydobywamy akompaniament w wybranej tonacji. Równocześnie prawą ręką możemy grać melodię, a zmieniając akordy lewej ręki, zmieniamy tonację akompaniamentu. Najczęściej istnieje też możliwość wyboru opcji, gdzie cała klawiatura stanowi podstawę automatycznego wyboru akompaniamentu, co oznacza, że do granego przez nas utworu, pianino samo dopasowuje podkład w odpowiedniej tonacji, w zależności od granych dźwięków. Zazwyczaj jest też możliwość wyboru tonacji za pomocą jednego klawisza, a nie akordu - opcje te są różne w poszczególnych pianinach / keyboardach.

Czy akompaniament jest przydatną funkcją?

Akompaniament pozwala na zupełnie inną grę, aniżeli wykonywanie muzyki klasycznej. Dlatego osoby, które planują grać muzykę klasyczną, raczej nie będą z akompaniamentu korzystać. Z drugiej strony, funkcja akompaniamentu to podstawa gry na keyboardzie. Można nawet powiedzieć, że funkcja ta pozwala na korzystanie z kolejnego "instrumentu", czyli keyboardu. Typowa muzyka z użyciem podkładu muzycznego, to taka, którą słyszymy np. na weselach, gdzie stanowi ona tło dla wokalisty. 

Akompaniament pozwala na innego rodzaju grę na instrumencie, warto więc upewnić się, czy jest to funkcja, z której planujemy korzystać. Część klientów świadomie wybiera pianino bez tej funkcji, bo np. dla dziecka może być to opcja rozpraszająca. W takim przypadku doradzam model DPS-9H, który jest doskonały pod względem klawiatury i brzmienia, a nie ma opcji akompaniamentu.

Przy wyborze pianina warto dokładnie sprawdzić, czy akompaniament jest dostępny, ponieważ opcja ta raczej nie jest standardem w pianinach w cenie 3 - 5 tyś. zł.

W nagraniu poniżej przedstawiam, jak korzystać z akompaniamentu w pianinie Elpiano DPR-2200H:

 
 

Specyfikacje pianin cyfrowych #1: Klawiatura i brzmienie

Przy zakupie pianina cyfrowego ważne jest, by wybrać instrument, który ma najlepszą dla nas specyfikację. Wówczas pojawia się kwestia, jak zrozumieć długą listę parametrów, które określają pianino cyfrowe. Oto seria krótkich filmów wyjaśniająca w prosty sposób opcje i parametry pianin cyfrowych. W trzech kolejnych nagraniach opowiem o:

  1. Klawiaturze i brzmieniu.
  2. Podstawowych funkcjach.
  3. Dodatkowych parametrach.

Oto pierwszy z filmów, o klawiaturze, brzmieniu i polifonii pianin cyfrowych:

Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :)

Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Klawiatura może być pełna, dynamiczna, młoteczkowa i ważona.

Klawiatura pełna:

Klawiatura pełna oznacza, że jest 88 klawiszy, czyli dokładnie tyle, co w pianinie akustycznym (tradycyjnym). Jeżeli ktoś się decyduje na zakup pianina, to zachęcam do wybrania instrumentu z pełną klawiaturą, tak by wraz z coraz bardziej zaawansowanym poziomem gry, nie pojawił się problem, że brakuje klawiszy. Warto kupić klawiaturę pełną, czyli 88-klawiszową.

Klawiatura dynamiczna:

Klawiatura dynamiczna oznacza, że klawisze reagują na to, jakie natężenie dźwięku, czyli poziom głośności, chcemy wydobyć. Jeśli gramy leciutko, wówczas pianino gra cicho, jeżeli naciśnie się klawisz mocno, wówczas wydobędzie się dźwięk głębszy, mocniejszy, głośniejszy. Właśnie ta reakcja na naszą dynamikę jest określana jako klawiatura dynamiczna. Obecnie nie produkuje się pianin cyfrowych bez klawiatury dynamicznej. Brak klawiatury dynamicznej może występować już tylko w starszych keyboardach.

Klawiatura młoteczkowa:

Obecnie już większość pianin cyfrowych posiada klawiaturę młoteczkową. Oznacza to imitację mechanizmu młoteczkowego, który jest w pianinach akustycznych, w odróżnieniu od mechanizmu sprężynowego, który zazwyczaj jest używany w keyboardach. Mechanizm młoteczkowy pozwala na istotną różnicę w odczuciu pracy klawiatury pod palcami i zdecydowanie wpływa na jakość gry. Jeśli ktoś myśli o grze na pianinie, to klawiatura młoteczkowa jest kluczowa. Oczywiście klawiatura z mechanizmem sprężynowym też może wydawać ładne brzmienie, jednak uczucie pod palcami pianisty będzie zupełnie odmienne. 

Inną kwestią jest jeszcze to, jak ten mechanizm młoteczkowy działa. Przykładowo nawet w pianinach Elpiano jest różnica pomiędzy mechanizmem zastosowanym w modelu SLP-210, a mechanizmem klawiatury w modelach droższych (SLP-250 czy DPR-3500). Każdy z tych modeli ma mechanizm młoteczkowy (tzw. hammer action), jednak jest on odczuwalny z różnym natężeniem - warto więc klawiaturę wypróbować osobiście.

Klawiatura ważona:

Co oznacza klawiatura ważona:

Klawiatura ważona oznacza imitację pianina akustycznego pod tym względem, że klawisze, które są z górnych oktaw (te po prawej stronie), "chodzą" lżej niż te z lewej strony (basowe). 

Jak sprawdzić, czy klawiatura jest ważona:

Czyli jeżeli zagramy bardzo lekko na górze klawiatury, wówczas dźwięki powinny się odezwać, podczas gdy jeśli tak samo zagramy z lewej strony, wówczas te dźwięki mogą się nie odezwać. 

Polecam właśnie w powyższy sposób testować pianina cyfrowe, ponieważ często z opisu producenta wynika, że klawiatura jest ważona, podczas gdy w rzeczywistości tak nie jest. Czyli być może w zamyśle była "doważana", ale zupełnie tego nie czuć. Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że niektóre klawiatury są opisywane jako "natural weigthed" czyli naturalnie ważone, lub "semi-weigthed" (połowicznie ważone), w takich przypadkach warto to potraktować jako chwyt marketingowy, w rzeczywistości nie poczujemy różnicy między dolną a górną częścią klawiatury. 

Czy jest konieczny wybór klawiatury ważonej?

To też zależy od naszego stopnia zaawansowania gry. W praktyce nawet różne pianina akustyczne mają dość różne, czasem niezauważalne różnice w "doważeniu" młoteczków. To oznacza, że nawet grając na pianinie akustycznym nie czuje się, by klawiatura była ważona. Teoretyczne doważenie klawiszy powinno wynosić 55 gramów w basach, a w sopranie (po prawej stronie) 51g. Różnica jest więc minimalna. Dodatkowo w praktyce różni producenci pianin tradycyjnych nie zawsze tak precyzyjnie dbali o wyważenie klawiatur, stąd często po prostu klawiatury pianin akustycznych nie są ważone. Jednak klawiatury fortpianów koncertowych są zawsze ważone i tę różnicę zdecydowanie czuć. Stąd dla pianistów zaawansowanych jest to istotna cecha ze względu na podobieństwo do instrumentu akustycznego. Jednak moim zdaniem w pierwszych latach nauki gry klawiatura pianina nie musi byc ważona.

Jaka powinna być klawiatura pianina cyfrowego?

Jeżeli chcemy wybrać pianino cyfrowe najbardziej zbliżone do pianina akustycznego pod względem klawiatury, wówczas warto wybrać klawiaturę pełną – 88 klawiszową, dynamiczną, czyli reagującą na natężenie dynamiki, młoteczkową oraz ważoną (lżejszą na górze klawiatury i cięższą po lewej stronie na dole). Na pierwsze 5- 6 lat nauki klawiatura nie musi być ważona, pozostałe elementy są, moim zdaniem, kluczowe.

Polifonia (ilość głosów) w pianinach cyfrowych:

Ważnym punktem w specyfikacji pianin cyfrowych jest polifonia.

Polifonia oznacza ilość głosów, które mogą być jednocześnie wydobyte w pianie cyfrowym.

Jeżeli liczymy możliwość wydobycia głosów wynikającą z ilości palców, to wydaje się, że to będzie maksymalnie 10 głosów, wówczas nawet polifonia 10 byłaby odpowiednia. Natomiast dodatkowo ilość ta może być zwiększana poprzez użycie: akompaniamentu, przez przypisanie kilku brzmień do jednego klawisza, przez równoczesne użycie pedału, metronomu itd. Więc zużycie ilości głosów polifonii może być czasami znacznie więcej, niż nasze możliwości by na to wskazywały.

Przy korzystaniu z innych opcji poza samą grą fortepianową, polifonia 64 często bywa niewystarczająca, jednak dla samej gry fortepianowej, z użyciem jednego brzmienia i bez dodatkowych efektów, nawet polifonia 64 będzie odpowiednia. Polifonia 81 jest według mnie całkowicie wystarczająca, nawet przy korzystaniu z opcji i efektów dodatkowych, a polifonia 128 to już jest naprawdę bardzo wysoki standard, można mieć pewność, że wszystkie dźwięki będą wydobyte, tak jak je zagramy.

Liczba brzmień:

Co oznacza liczba brzmień w pianinie:

W specyfikacji pianin cyfrowych jednym z podstawowych elementów wyszczególnionych w specyfikacji to liczba głosów (inaczej liczba brzmień). Oznacza ona, ile różnych instrumentów (ilość różnych brzmień - np fortepian, skrzypce, organy itd) jest w danym pianinie dostępnych. Czyli np. jak będzie 5 brzmień (zazwyczaj jest ich więcej) to przykładowo mogą to być dwa pianina, skrzypce, perkusja i gitara. To znaczy, że pianino ma możliwość 5 głosów, czyli 5 brzmień. Zazwyczaj głosów jest dużo więcej, bardzo często 128.  128 wynika ze standardowego użycia głosów General Midi, czyli GM Voices. Jeśli pianino posiada 128 głosów GM, to oznacza, ze 128 różnych brzmień jest standardowo przypisanych, w odpowiedniej kolejności, do przycisku GM VOICE. W praktyce oznacza to, że pod danym numerem głosu GM, np 067 zawsze znajdziemy określone brzmienie, co ułatwia korzystanie z instrumentu osobom znających standard GM.

Jaka jest minimalna potrzebna liczba brzmień?

Jeśli ktoś planuje wyłącznie korzystanie z brzmienia fortepianu (Grand Piano), to liczba brzmień nie jest dla niego ważna. Warto zwrócić uwagę, że również pianistom często może przydawać się inne brzmienie, np przy ćwiczeniu utworów Bacha brzmienie organów, brzmienie klawesynu lub skrzypiec. Czasem klientami są organiści, dla których liczba oraz jakość brzmienia organów jest ważna, wówczas przyda się pianino z większą ilością głosów. Przy zakupie warto sprawdzić, ile jest brzmień samego fortepianu (Grand Piano), wówczas można zmieniać głos swojego pianina w zależności od wykonywanego utworu.

Stąd mniej ważna jest całkowita ilość brzmień, a bardziej ilość i jakość głosów, z których planujemy korzystać. Dla organistów kluczowe będzie upewnienie się o ilości i jakości brzmień organów. W przypadku, gdy kupujemy pianino dla dziecka, to warto zwrócić uwagę, by pianino miało kilka brzmień Grand Piano, dodatkowo klawesyn, organy smyczki. Czyli warto sprawdzić, jakie to brzmienia, mniej ważne jest to, ile ich w sumie jest.

Jaki powinien być dobry mechanizm pianin cyfrowych opisałam również w następującym wpisie na blogu (kliknij tutaj)

Pianina cyfrowe Elpiano - dlaczego tak tanio?

"Dlaczego tak tanio?":

To pytanie dość często słyszę od klientów testujących pianina Elpiano. Oczywiście nie oznacza to, że kwota 3000zł. jest niewielka, jednak wydaje się bardzo atrakcyjna za pianina tej klasy, co Elpiano.

Gdy kilka lat temu wprowadzałam na rynek polski model Elpiano DPR-2200, u konkurencji model ten był w cenie 4900zł. Teraz konkurencja już nie sprzedaje tych modeli, które oferujemy w Elpiano, a w innych krajach europejskich model Dynatone DPR-2200H jest w cenie 1495 euro (Belgia), czy model DPS-1200 / DPS-9H za 950 funtów, czyli ok 5400zł. 

Model biznesowy Elpiano:

Założenia Elpiano:

Przystępna cena jest wynikiem dbałości o to, by stosować rozwiązania proste, choć jak najbardziej dogodne dla klientów. Oferowanie pianin w przystępnej cenie, to był cel Elpiano, więc przyznam, że nie ma lepszego pytania dla sprzedającego aniżeli "Dlaczego tak tanio?". Jest to też potwierdzenie, że Elpiano z powodzeniem realizuje swoje założenia, a ja, jako właścicielka firmy, swoje przekonania. Celem Elpiano jest zwiększenie dostępności do muzyki oraz umożliwienie gry na pianinie wszystkim tym, którzy tego pragną. Marka ta powstała dla osób, które chcą grać i cieszyć się muzyką, bez potrzeby niepotrzebnego wydatku. Oferujemy świetny produkt w jak najbardziej przystępnej cenie, również w formie wynajmu czy płatności ratalnych.

Proste rozwiązania:

Cenimy prostotę rozwiązań, dzięki czemu eliminujemy niepotrzebne koszty. Jeżeli klient chce wypróbować pianino, wystarczy telefon i umawiamy się na spotkanie w dogodnym dla klienta terminie. W Elpiano klient płaci za dobry produkt, jednak nie ponosi kosztów kilkuset metrowych salonów oraz sprzedawców, czekających na potencjalnego klienta 8h/dobę w pustym salonie. Opłata miesięczna najmu w centrum handlowym w Warszawie to okolo 40EUR/metr. Przy salonie o 100m.kw., sama powierzchnia sklepu generuje dodatkowy koszt ponad 15.000 PLN/miesięcznie, co znacząco zwiększa cenę pianina.

Marketing:

Nasz marketing to dobra opinia wśród klientów, którzy polecają innym pianina Elpiano. Obecnie, gdy aktualizuję ten wpis, czyli w roku 2015), większość klientów Elpiano to osoby, którym dotychczasowy klient doradził nasze pianino. Jest to dla mnie największa nagroda za dbałość o klienta - dziękuję!

Logistyka:

Organizacja transportu również wpływa na cenę. Najprostsze i sprawne rozwiązanie to odbiór osobisty. Wystarczy, gdy klient z pomocą jednej osoby z Elpiano schyli się po paczkę i włoży do samochodu, nie trzeba w tym celu zwoływać zespołu pracowników. Jeśli - w innych firmach - transport jest oficjalnie wliczony w cenę, to nie jest to bonus od firmy, ponieważ ktoś, czyli klient, za to płaci. Elpiano daje wybór - jeśli klient ma możliwość samodzielnego odbioru, to oszczędza 200 złotych. Dla klientów, którzy nie mogą dokonać odbioru osobiście, organizujemy transport, jednak w Elpiano klient wie dokładnie, za co płaci i może sam zadecydować.

Kwestie nadrzędne:

W Elpiano to, co ważne to jakość produktu i obsługi. Dlatego - nawet wbrew cenie i tendencjom na rynku - nie rezygnujemy z droższego transportu bezpośredniego na rzecz kurierów. Może dziwić, że nasz transport kosztuje 200zł, a niektóre sklepy internetowe proponują 30 czy 40zł za przesyłkę kurierską. W Elpiano zapewniamy transport bezpośredni, bez żadnego przeładunku. Czyli po załadowaniu z naszym magazynie, pianino jest przewożone prosto do klienta. Różnica w cenie jest spora, jednak na tej kwestii nie oszczędzamy. Przewóz pianina kurierem oznacza, że pianino będzie kilka razy rozładowywane i z powrotem załodowywane na kolejne samochody. W trakcie tego pianino może być rzucone i uszkodzone, a to jest dla nas w Elpiano nieakceptowalne.

Podsumowanie:

Model biznesowy Elpiano opiera się więc na przystępności i prostocie rozwiązań. Dzięki temu klient nie płaci za nic więcej poza dobrym produktem. Wierzę, że przyszłość w biznesie należy właśnie do takich firm jak Elpiano - bez skomplikowanych struktur, bez zbędnych, nieefektywnych rozwiązań. Klient Elpiano nie ponosi więc kosztów pensji sprzedawców z salonów muzycznych, czynszu za klikaset metrów powierzchni sklepowej w centrum Warszawy, pensji sprzedawców czy ich czasu, który tracą w oczekiwaniu na klienta. Dlatego tak tanio :)

Posted on November 15, 2009 and filed under Jak wybrać pianino.