Posts filed under Pianino dla dziecka

Jakie pianino kupić w cenie 3000 - 4000 zł?

Jakie pianino cyfrowe wybrać w cenie 3000 – 4000 zł.? Poniżej porównanie pianin cyfrowych głównych producentów pianin: Yamaha, Roland, Kawai, Casio oraz Elpiano.

Porównanie pianin cyfrowych w cenie do 4000 zł.

Ceny i modele zaktualizowane we wrześniu 2018 r.:

Szczegółowe porównanie kluczowych funkcji, w formie tabeli znajduje się na dole tego wpisu.

MARKA YAMAHA YAMAHA ROLAND KAWAI KAWAI CASIO CASIO ELPIANO ELPIANO
MODEL YDP-143 YDP-163 F-140R ES110 KDP110 PX-770 AP-270 SLP-210 SLP-250H
CENA 2 700 zł 3 650 zł 3 500 zł 3 300 zł (z obudową) 3 900 zł 3 400 zł 3 500 zł 2 690 zł 3 690 zł
BRZMIENIA 10 10 316 19 15 19 22 18 33
POLIFONIA 192 192 128 192 192 128 192 81 256
AKOMPAN. & RYTMY - - TAK 100 rytmów, bez akomp. - - - - -
REGULACJA KLAWIATURY 3 POZ. 3 POZ. 5 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ.
IVORY TOPS - TAK TAK - - TAK TAK - TAK
FUNKCJA EDUKACYJNA - - przez Bluetooth TAK TAK TAK TAK TAK TAK
WEJŚCIA / WYJŚCIA MIDI, USB to host MIDI, USB to host MIDI, LINE, USB MIDI, LINE OUT, bluetooth MIDI, USB, bluetooth USB USB MIDI, LINE, USB MIDI, LINE, USB
GŁOŚNIKI 2 x 6W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 7W 2 x 20W 2 x 8W 2 x 8W 2 x 12W 2 x 15W

Co oznaczają poszczególne terminy w specyfikacji pianin cyfrowych i które z nich są istotne:

Co oznacza klawiatura pełna, ważona, dynamiczna, czym jest polifonia i brzmienia:

 
 

Jaka powinna być moc głośników, czym jest rejestracja utworów, a czym rejestracja ustawień, o wyjściach na słuchawki, systemie nauczania i wyświetlaczu:

 
 

Co oznacza w pianinach funkcja reverb, split, layer, dual, chorus, metronom, transpozycja i akompaniament:

 
 

Niektóre z funkcji dostępnych w pianinach są rzadko używane lub mogą być całkowicie niepotrzebne. Stąd zachęcam do obejrzenia powyższych nagrań, by mogli Państwo sami zdecydować, które parametry będą przydatne.

Porównanie pianin przedstawionych w tabeli:

Yamaha - modele: YDP-143 oraz YDP-163:

Najtańsze pianino cyfrowe Yamahy to Arius YDP-143, w cenie ok. 2700zł. Jednak z serii Arius warto raczej rozważyć model wyższy, czyli YDP-163 w cenie ok. 3650zł, a to z uwagi na zbyt słabe głośniki (2x6W), które są w YDP-143. Model Yamaha YDP-163 ma już odpowiednie głośniki (2x20W), co ma duży wpływ na jakość brzmienia.

 Yamaha YDP-143

Yamaha YDP-143

Szczegółowe porównanie modeli Yamaha znajdą Państwo w artykule: "Porównanie pianin cyfrowych Yamaha", poniżej przedstawię najważniejsze kwestie:

Yamaha YDP-143:

YDP-143 ma dość miękką klawiaturę, lekkie i płytkie klawisze, trochę za bardzo przypominające keyboard. Zdarza się, że przy szybkich powtórzeniach pojedyncze dźwięki odzywają się słabiej niż powinny. Zaletą klawiatury YDP-143 jest to, że nie ma aż tak mocnego odskoku (odbicia) klawiszy jak YDP-163, przez co klawiatura wydaje się bardziej przyjazna. Brzmienie podobne do YDP-163, czyli ładne, naturalne, szczególnie przy grze piano (cicho).

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Yamaha YDP-143:

  • klawiatura miękka, bardziej przyjazna niż ta w YDP-163

  • wysoka jak na tę cenę pianina polifonia: 192 głosy

  • model dość podstawowy z uwagi na słabe głośniki i lekką klawiaturę

Yamaha YDP-163:

Klawiatura w YDP-163 ma sporo plusów: dobrze wychodzą tryle, reakcja klawiatury na dynamikę jest poprawna, można śmiało na niej ćwiczyć gamy i etiudy bez obawy, że dźwięki będą gorzej słyszalne. Klawiatura chodzi z oporem, ale określiłam to jako opór akceptowalny - czyli jest twarda, ale daje dobrą odpowiedź na intensywniejszą grę - czyli dynamika i pogłębianie dźwięku są poprawne, choć nie dają przyjemności, bo odskok po uderzeniu klawisza jest zbyt silny. Czyli daleko tej klawiaturze do amortyzacji, która jest w np w pianinach Yamaha Clavinova, Kawai seria CS czy Elpiano model DPR-3500. Natomiast jest to klawiatura stabilna i poprawna.

Brzmienie bardzo ładne w części basowej, natomiast brzęczące przy dźwiękach wysokich.

 Yamaha YDP-163

Yamaha YDP-163

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Yamaha YDP-163:

  • klawiatura twarda, dobra do wyćwiczenia palców, choć mniej przyjazna w graniu

  • wysoka polifonia - 192 głosy

  • niewiele innych opcji, przykładowo nie ma rytmów i akompaniamentu, niewielka ilość brzmień (10)

  • plusem w porównaniu do konkurentów są dość mocne głośniki oraz pokrycie klawiszy lakierem imitującym kość słoniową

Warto zauważyć, że trochę tańszym odpowiednikiem modelu YDP-163 jest model YDP-S52, w cenie około 3700zł. Jest to prawie taki sam model jak YDP-163, z główną różnicą w wyglądzie pianina: YDP-163 ma wysuwaną pokrywę (klapę) klawiatury, podczas gdy w S52 pokrywa jest opuszczana.

 

Roland - model F-140R :

Roland F-140R jest dostępny w cenie od 3800zł.

Więcej o modelach Roland napisałam również  w porównaniu pianin cyfrowych Roland.

 Roland F-140R

Roland F-140R

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Roland F-140R:

  • mechanizm klawiatury ("PHA-4 Standard Keyboard") pozytywnie mnie zaskoczył - klawiatura jest twarda, ale nie tak oporna jak w modelach Roland z mechanizmem "Ivory Feel-S Keyboard"

  • nawet przy mniej intensywnym nacisku, nie zanika dźwięk, co zdarzało się w innych modelach Roland

  • brzmienie Grand Piano tego modelu oparte jest na próbkach tzw. "SuperNatural Piano". Przez włączenie na stałe wielu efektów dodatkowych (których nie można po prostu wyłączyć), jak String Resonance, Damper Resonance oraz Key Off Resonance, pianino brzmi moim zdaniem dość nienaturalnie, z nadmiernym pogłosem. Istotnym ulepszeniem byłaby też większa moc głośników, w F-140R zastosowano niestety głośniki o dość słabej mocy (2x12W).

 

Kawai - model ES110:

Model Kawai ES110 to pianino typu przenośnego, czyli “portable piano”. Zalety pianin przenośnych są oczywiste: niższa cena (bez obudowy) i łatwość przenoszenia. Warto pamiętać, że niska waga wiąże się często z mniej zaawansowaną klawiaturą (tak, by klawiatura była jak najlżejsza). Pianino, które jest przenośne, nie ma też wbudowanych pedałów. Niektóre z pianin przenośnych mają możliwość podpięcia tylko 1 pedału, a niektóre 3, w przypadku ES110 są to 3 pedały.

Cena pianina ES110 bez obudowy to około 2500zł, z obudową to około 3300zł. Zalety modelu Kawai ES110 wynikające ze specyfikacji to m.in. wysoka polifonia (aż 192 głosy), funkcja edukacyjna, naprawdę niska waga instrumentu (tylko 12 kg).

Mechanizm klawiatury ES110 to "Responsive Hammer Compact Weighted-key Action", czyli klawiatura młoteczkowa, kompaktowa, ważona. Moje odczucia dotyczące klawiatury ES110 opisałam jako: "mechanizm w stylu Rolanda", czyli: słaba amortyzacja przy uderzeniu klawisza - naciśnięcie klawisza jest twardo zakończone, powstaje wrażenie odpychania klawisza od spodu.

Brzmienie przyjemne, naturalne, minusem jest ograniczenie w pogłębianiu dynamiki - czyli grający wkłada dużo energii, naciska klawisz z dużą mocą, a brzmienie jest niezmienione, jakby wciąż pozostawało na poziomie forte bez pogłębienia. Jest to całkowicie akceptowalne w pianinie w tej cenie (do około 3000zł), w pianinach droższych to pogłębienie i możliwości dynamiczne pianina powinny być dużo większe.

Kawai ES110

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Kawai ES110:

  • plusem modelu ES110 jest przyjemne, naturalne brzmienie, choć do pianina warto podłączyć wzmacniacz (wbudowane głośniki mają słabą moc: 2x7W)

  • nie jest to pianino najlepsze do ćwiczenia gry klasycznej, ponieważ szybko bolą opuszki palców, a możliwości dynamiczne są ograniczone

  • dużym plusem jest ładny dźwięk i konkurencyjna waga instrumentu

Porównanie modeli pianin cyfrowych firmy Kawai jest dostępne tutaj.

 

Kawai - model KDP110:

Pianino KDP110 to następca dość popularnego modelu KDP90. O ile w KDP90 nacisk był tylko na klawiaturę i brzmienie z ograniczeniem innych opcji, tak w KDP110 dodano możliwości podłączeń (poza midi jest bluetooth i USB to host). Cała specyfikacja wciąż pozostaje dość uboga, jednak w tym modelu właśnie o to chodzi - ma to być przede wszystkim pianino do nauki gry, bez dużej ilości dodatków.

Moje wrażenia z testów tego modelu są dobre: klawiatura równa, choć dość lekka, nie trzeba mocno pracować palcami. Amortyzacja klawiatury udana, bez odskoku, choć oczywiście wciąż bez miękkości, która jest w drogich pianinach Kawai.

Dźwięk można w dobry sposób pogłębiać, czyli brzmienie i natężenie dźwięku dobrze odzwierciedla to, co zamierza grający, klawiatura dobrze reaguje na dynamikę. Jedynie brakuje już mocnego, potężnego brzmienia forte, ale jak na pianino do 4000zł jest to poziom akceptowalny. Samo brzmienie pianina jest ładne, choć trochę specyficzne, jakby trochę perełkowe, rozjaśnione.

Kawai KDP110

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Kawai KDP110:

  • klawiatura dość lekka, ale naturalnie pracująca, wyrównana, z dobrą reakcją dynamiczną

  • standardowe parametry na dobrym poziomie (jak na tę cenę), czyli: głośniki 2x20W, polifonia 192 głosy

  • pokrycie klawiszy - nie ma tu pokrycia Ivory Touch, czego oczekiwałabym już w tej cenie, choć odczucie z klawiatury miałam przyjemne, palce nie ślizgały się

  • KDP110 jest modelem zdecydowanie lepszym niż porównywalny cenowo ES110, warto o tym pamiętać, jeśli tylko nie mają Państwo konieczności zakupu instrumentu przenośnego

Porównanie modeli pianin cyfrowych firmy Kawai jest dostępne tutaj.

Casio - model Privia PX-770:

Casio oferuje 2 główne serie pianin cyfrowych: serię Privia (modele typu PX) oraz serię Celviano (modele typu AP). Nie było mi łatwo zrozumieć logikę oferty Casio, ale oto, czego się doszukałam i dowiedziałam od przedstawiciela firmy Casio: teoretycznie mechanizm klawiatur modeli Privia oraz modeli Celviano, zakończonych na “70”, czyli seria x70, np: PX-770 czy AP-270, jest taki sam. Czyli te same klawiatury są używane w tych różnych pianinach Casio. Było to dla mnie sporym zaskoczeniem, bo mogłabym przysiąc, że czuję różnicę. Tym bardziej jestem przekonana o konieczności testowania pianin, nawet gdy teoretycznie dane modele nie różnią się mechanizmem klawiatury lub źródłem dźwięku - często inne elementy wpływają na odmienny odbiór pianina. W przypadku pianin Privia i Celviano być może właśnie odmienne w tych dwóch modelach źródło dźwięku wywołało przekonanie, że klawiatury są inne, ponieważ bardziej wytłumione brzmienie daje odczucie, że to klawiatura jest twarda, gdy pomimo mocnego nacisku, brzmienie pozostaje dość wytłumione, nie oddaje odpowiedniej dynamiki. W przypadku pianin Privia PX-770, miałam wrażenie, że klawiatura jest bardziej przyjazna, mniej wytłumiona niż w Casio Celviano AP-270.

Moje wrażenia z gry na pianinie Privia PX-770: klawiatura dobrze odpowiada na dynamikę, można mocno pogłębiać dźwięk. Główny minus jest taki, że przy zwyczajnej grze, bez nadmiernego wysiłku, jest za mało intensywny dźwięk, gra się jakby za bardzo "po wierzchu”. Przypomina mi to trochę klawiatury Rolanda, gdzie trzeba mocno pracować palcami, ażeby wydobyć odpowiednią intensywność dźwięku. Drugi minus tej klawiatury to odpychanie od spodu, czyli gdy naciskam klawisz, to od spodu czuję lekkie odepchnięcie (w dobrych pianinach, np Kawai serii CS, czuć miękkie lądowanie, z wrażeniem, że dźwięk można jeszcze bardziej pogłębić). Cała reszta bardzo mi się podobała, czyli zalety PX-770 to m.in.: możliwość pogłębiania brzmienia, dźwięki wyrównane, bez żadnego dźwięku wyskakującego pod względem dynamicznym, natężenie brzmienia bardzo dobrze odwzorowujące zmiany nacisku klawisza, choć to wszystko z zastrzeżeniem, że wydobycie dźwięku odbywa się ze zbyt dużym wysiłkiem ze strony grającego, zdecydowanie większym niż w instrumentach akustycznych. Czyli można pięknie sterować dźwiękiem, wydobywać intensywne brzmienie, osiągać ładne piano, głębokie forte, w pełni kontrolować zwiększenie i zmniejszenie dynamiki przy szybkich trylach - jednak to wszystko jest jakby przy większej pracy palców aniżeli w pianinach i fortepianach akustycznych. Gdy gra się bez dużego wysiłku, to nie osiąga się nawet poziomu dynamicznego średnio-cicho (mp), a jedynie piano (cicho). Czyli instrument Casio PX-770 bardzo ciekawy, ale ryzykowny przy konieczności późniejszej gry na instrumentach akustycznych, których klawiatury będą reagować w inny sposób.

Casio Privia PX-770

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Casio PX-770:

  • specyfikacje Casio PX-770 są standardowe dla pianin w tej cenie, czyli umiarkowana polifonia (128 głosów), słabe głośniki (2x8W), umiarkowana ilość brzmień (19), czyli te parametry mieszczą się w “średniej” tego przedziału cenowego

  • dużym plusem tego modelu jest reakcja dynamiczna na grę, czyli - pisząc wprost - to, w jaki sposób i jakiej jakości brzmienie jest tworzone przez grającego: w tym przypadku ciekawe są możliwości dynamiczne, czyli bardzo duże zmiany dynamiczne, jakie można uzyskać

  • dużym minusem jest to, że cała dynamika jest jakby przesunięta, pianino wymaga dużo większego wysiłku niż standardowe pianino: przy grze bez wysiłku, klawisz prawie się nie odzywa. Ale jest potencjał dynamiczny, i gdy uderzam z dużym natężeniem, to osiągam fff, czyli bardzo, bardzo głośno. Mam wrażenie, jakby cała dynamika była przesunięta, a normalna, lekka gra daje bardzo cichy, powierzchowny dźwięk.


Casio - model AP-270:

Pianino cyfrowe Casio AP-270 jest w cenie ok. 3 500 zł.

Jak pisałam przy opisie modelu Privia PX-770, teoretycznie te dwa modele Casio: PX-770 i AP-270, mają taki sam mechanizm klawiatury. Miałam wrażenie, że w AP-270 brzmienie jest bardziej wytłumione, gra się dość trudno, bez amortyzacji, czyli z mocnym odskokiem klawisza od spodu. Tryle wychodzą świetnie, klawiatura pracuje równiutko, ale aby wydobyć głębszy dźwięk, trzeba nieproporcjonalnie mocno pracować palcami.

Brzmienie jest bardzo ładne, wyrównane. Wg informacji od producenta - we wszystkich nowych modelach Casio typu x70 (czyli też w PX-770, AP-270) dodano nowe źródło dźwięku. W Celviano są 2 barwy Grand Piano (co jest plusem, ponieważ w Casio Privia jest 1 barwa typu Grand Piano, jedynie przetwarzana na “Mellow” czy “Jazz”).

Casio Celviano AP-270

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Casio AP-270:

  • specyfikacja pianina dość standardowa jak na tę cenę, czyli wysoka polifonia (192 głosy), umiarkowana ilość brzmień (22), niewielka moc głośników (2x8W)

  • wrażenia dość podobne jak przy grze na Privia PX-770, z tym, że klawiatura wydaje się bardziej twarda

  • klawiatura bardzo wyrównana, dobrze wychodzą tryle, zmiany dynamiczne, można uzyskać duże zróżnicowanie intensywności dźwięku, jednak uzyskanie mocnego brzmienia wymaga nieproporcjonalnie dużego wysiłku i mocnej pracy palców

  • minusem jest brak amortyzacji, czyli zbyt ostre odbicie, przy naciskaniu klawisza do samego dołu

 

Elpiano SLP-210 w cenie 2690zł:

 Elpiano SLP-210

Elpiano SLP-210

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Elpiano SLP-210:

  • jest to model w bardzo atrakcyjnej cenie, który ma jakość klawiatury i brzmienie porównywalne z pianinami zdecydowanie droższymi, stąd dodanie modelu SLP-210 do porównania pianin droższych

  • klawiatura jest młoteczkowa, z naturalną i przyjemną pracą klawisza. Klawiatura jest dobrze amortyzowana, czyli naciskany dźwięk nie odskakuje zbyt mocno, jak ma to miejsce np u Casio

  • naturalne brzmienie generowane przez źródło dźwięku ROS v.3. Dzięki zaawansowanym metodom próbkowania dźwięku, które są wykorzystywane w pianinie SLP-210, pianiści mogą doświadczyć pięknego, naturalnego brzmienia instrumentu. Źródło dźwięku ROS V.3 Plus (Real Orchestra Sound - prawdziwe brzmienie orkiestry) pozwala wydobyć naturalny dźwięk, który jest bardzo zbliżony do brzmienia fortepianu oraz wiele innych pięknych brzmień, takich jak klawesyn czy organy.

  • polifonia - 81 głosów, całkowicie wystarczająca do gry klasycznej

  • liczne możliwości połączenia z komputerem – wejście i wyjście liniowe, USB to host

  • funkcja edukacyjna

Model SLP-210 został dokładnie przedstawiony na tej stronie - kliknij tutaj

 

Elpiano SLP-250H w cenie 3690zł:

 Elpiano SLP-250H

Elpiano SLP-250H

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Elpiano SLP-250H:

  • zdecydowanym plusem jest mechanizm klawiatury typu Advanced Real Hammer Action I (ARHA-I). Klawisze są typu "Ivory touch", czyli są pokryte lakierem imitującym kość słoniową. Klawiatura jest głęboka, młoteczkowa, ważona, z bardzo dobrym odwzorowaniem pracy młoteczków oraz amortyzacją uderzanego klawisza - naciskany dźwięk nie odskakuje zbyt mocno, jak ma to miejsce np u Casio

  • naturalne brzmienie generowane przez źródło dźwięku ROS v.4. Tak jak w fortepianie - każdy klawisz ma swój tembr dźwięku, który zmienia się pod wpływem gry pianisty. W czasie gry na fortepianie powstają dźwięki, które nie są bezpośrednio związane z naciśnięciem klawisza, lecz są efektem różnego typu rezonansów, występujących w fortepianie. Za odwzorowanie efektów rezonansowych odpowiada symulator akustyczny (Acoustic Simulator), który odzwierciedla dźwięki powstające w fortepianie, w tym: rezonans strun, rezonans pedału forte, wibracja strun przy naciśnięciu pedału forte, czyli efekt wibracji pozostałych strun, poza naciskanymi w danym momencie klawiszami, brzmienie odskoku klawisza, czyli odzwierciedlenie subtelnego dźwięku, generowanego przy puszczeniu klawisza, gdy na strunę opada tłumik. Efekt ten pozwala na jeszcze bardziej prawdziwe odzwierciedlenie gry na fortepianie.

  • wysoka polifonia - 256 głosów

  • liczne możliwości połączenia z komputerem – wejście i wyjście liniowe, USB to host

  • funkcja edukacyjna

Model SLP-250H został dokładnie przedstawiony na tej stronie - kliknij tutaj

Porównanie różnych modeli Elpiano jest dostępne tutaj.

Pianina w przedziale 3000 - 4000zł - szczegółowe porównanie modeli:

MARKA YAMAHA YAMAHA ROLAND KAWAI KAWAI CASIO CASIO ELPIANO ELPIANO
MODEL YDP-143 YDP-163 F-140R ES110 KDP110 PX-770 AP-270 SLP-210 SLP-250H
CENA 2 700 zł 3 650 zł 3 500 zł 3 300 zł 3 900 zł 3 400 zł 3 500 zł 2 690 zł 3 690 zł
BRZMIENIA 10 10 316 19 15 19 22 18 33
POLIFONIA 192 192 128 192 192 128 192 81 256
AKOMP. - - TAK - - - - - -
RYTMY - - 72 100 - - - - -
REGULACJA KLAWIATURY 3 POZ. 3 POZ. 5 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ.
IVORY TOPS - TAK TAK - - TAK TAK - TAK
REVERB i CHORUS tylko REVERB tylko REVERB efekt Ambience, czyli REVERB na słuchawk. tylko REVERB tylko REVERB TAK TAK TAK TAK
LAYER / SPLIT tylko LAYER tylko LAYER TAK TAK tylko LAYER TAK TAK TAK TAK
DUO / TWIN TAK TAK TAK - TAK TAK TAK TAK TAK
DAMPER RESON. TAK TAK TAK - TAK TAK TAK - TAK
FUNKCJA NAUCZANIA - - przez Bluetooth TAK TAK TAK TAK TAK TAK
EKRAN - - LED - - - - - -
UTWORY DEMO 10+50 10+50 189 12 15 70 70 50 50 + 250
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK TAK TAK tylko przez USB tylko przez USB TAK TAK
LINE IN/OUT - - TAK tylko LINE OUT - - - TAK TAK
USB TAK TAK TAK - TAK TAK TAK TAK TAK
GŁOŚNIKI 2 x 6W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 7W 2 x 20W 2 x 8W 2 x 8W 2 x 12W 2 x 15W

Jak zdecydować, które pianino cyfrowe jest dobre, a które lepsze od innych?

Wiem, jak trudna jest ta decyzja. Powyższa analiza i szczegóły specyfikacji też zapewne niewiele Państwu wyjaśniły. Poniżej przedstawię trochę inny opis, który być może wreszcie sprawi, że poczują się Państwo pewniej przy wyborze pianina.

Prawie każdy pianista / kupujący wskazuje na inną cechę, która jest istotna przy wyborze pianin. Inni od razu mówią, że tylko “taka i taka” marka pianina. Tymczasem warto zastanowić się, co dokładnie jest dobrego, a co nie, w konkretnym modelu pianina. Jakie ewentualne braki można zaakceptować, a jakie są nieakceptowalne w danym przedziale cenowym. Myślę, że taka analiza pozwoli też spokojniej i bardziej świadomie podjąć Państwu decyzję, jakie pianino cyfrowe wybrać.

Aby lepiej opisać, kiedy pianino można uznać za dobre, a kiedy nie, zagrałam na wielu pianinach te same utwory i zwróciłam uwagę na te same cechy pianin. Utwory, które zagrałam to:

  • “Impromptu” Es-dur Schuberta, bardzo szybki utwór, gdzie prawa ręka ma dźwięki powtarzające się jeden po drugim w szybkim tempie

  • “Marriage d’Amour” (P. de Senneville) - utwór, gdzie na powtarzających się szybkich dźwiękach mocno zwiększa się i zmniejsza dynamika, czyli są liczne, ale stopniowe przejścia od gry cichej do głośnej, dobrze to testuje reaktywność pianina na zmiany dynamiczne, można sprawdzić, czy pianino wykonuje takie zmiany dynamiczne, jakie chcemy

  • Nokturn Es-dur Chopina - utwór, gdzie w obydwu rękach jest bardzo delikatne piano, ale też dźwięki, które powinny być zagrane intensywnie. W lewej ręce są zarówno delikatne dźwięki piano, jak też mocne basy - doskonały utwór, by sprawdzić, jakie odcienie dynamiczne można wydobyć z pianina. Dodatkowo przy zagraniu bez użycia pedału, można odczuć, jak wychodzi gra legato, czyli jak najlepsze połączenie dźwięków.

Cechy pianin, które uważam za konieczne w pianinach cyfrowych do 4000zł:

  • Odpowiednia, naturalna reakcja dynamiczna pianina na zmianę nacisku klawisza, czyli przykładowo lekkie zwiększenie nacisku powoduje odpowiednio mocniejszy dźwięk, zagranie nagłe / ostre - powinno powodować wyostrzenie dźwięku, zagranie łagodne - łagodny dźwięk. Zwiększanie i zmniejszanie dynamiki powinno być też całkowicie liniowe, bez żadnych skoków, gdzie odrobinę mocniejszy nacisk powoduje nieproporcjonalnie mocniejszy dźwięk. Wraz z mocniejszym naciskiem powinien iść w parze mocniejszy, pełniejszy dźwięk, to zachęca do tworzenia dynamiki, a tworzenie odpowiedniej dynamiki jest jednym z kluczowych elementów gry na fortepianie.

  • Żadne dźwięki nie mogą być tłumione przy szybkiej grze czy powtarzających się dźwiękach. Efekt takiego tłumienia się dźwięków określam czasem w moich opisach jako “chińszczyznę”, ponieważ - obecnie - pojawia się prawie zawsze w pianinach wyprodukowanych w Chinach, ale nie tylko. Oczywiście w pierwszych latach nauki, przy powolnej grze, takie wytłumione dźwięki nie będą stanowiły przeszkody, jednak świadczą o słabym mechanizmie klawiatury. Dodatkowo pianina w granicach do 4000zł to już nie są pianina tylko dla początkujących, powinny one służyć już spokojnie na okres nauki w szkole muzycznej II stopnia, a pianino z tłumiącą się klawiaturą nie będzie wystarczające na naukę w szkole muzycznej II stopnia. Tłumienie bardzo łatwo zauważyć przy grze z repetycją lub trylami - gdy przy trylach i repetycji niektóre dźwięki przestają się odzywać, a niektóre są wyciszone.

  • Klawiatura powinna być przyjemna przy nacisku, z odpowiednią amortyzacją, czyli naciśnięty klawisz nie powinien powodować odskoku i nadmiernego odbicia od spodu. Odbijanie klawiszy męczy rękę, jest nieprzyjemne dla palców i zniechęca do pogłębiania dźwięku.

  • Możliwość osiągnięcia łagodnego piano i dość mocnego forte - czyli łagodna gra powinna pozwolić na wydobycie odpowiednio cichego i delikatnego brzmienia, bez ryzyka, że klawisz nie odezwie się.

Te powyższe cechy powinny być spełnione, by pianino w granicy do 4000zł uznać za dobre. Oczywiście dochodzi jeszcze jakość brzmienia, choć ten element, choć bardzo ważny, nie wydaje mi się obecnie najważniejszy, a to z uwagi na fakt, że coraz częściej brzmienia można podłączyć z nieograniczonej puli brzmień z komputera lub brzmienia wgrane w pianinie można na bardzo wiele sposobów modyfikować (np przez reverb, equalizer, brillance, wiele, wiele innych opcji).

Gdy te powyższe wymagania są spełnione, można rozpocząć porównywanie dodatkowych aspektów, które stanowią już wyróżnik dla pianin droższych. Te inne cechy to przykładowo odpowiednia miękkość amortyzacji czy możliwość dotarcia do naprawdę mocnego, intensywnego dźwięku - elementy te opiszę w poniższym wpisie, zapraszam: Klawiatury pianin cyfrowych.

Porównanie pianin cyfrowych w cenie około 5 000 PLN jest dostępne w poniższym wpisie na moim blogu.

Porównanie modeli pianin cyfrowych Yamaha

Poniżej porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Yamaha. W tekście opiszę moje wrażenia dotyczące brzmienia oraz mechaniki klawiatury. Są to kluczowe elementy pianin cyfrowych, które trudno ocenić bez wypróbowania pianina. Porównanie głównych opcji i funkcji pianin znajduje się w tabelach poniżej, dla każdej z serii Yamahy osobno.

W roku 2018 Yamaha nie wprowadziła wielu zmian w swojej ofercie pianin cyfrowych. Bez zmian pozostała seria Clavinova, czyli modele "6xx", czyli: CLP-625, CLP-635, CLP-645, CLP-665GP, CLP-675 oraz CLP-685. Dawne modele Clavinova serii "5xx" są przedstawione na końcu tego wpisu.

Pojawiły się 3 nowe modele: YDP-S34 z serii Arius oraz CSP-150 i CSP-170 z serii Clavinova, dodałam je do opisu poniżej.

Kawai - porównanie pianin cyfrowych

Oto porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Kawai. Poniżej opisałam moje wrażenia dotyczące brzmienia oraz mechaniki klawiatury pianin Kawai. Dodałam też porównanie głównych opcji i funkcji.

Na Targach Muzycznych we Frankfurcie 2018, firma Kawai zaprezentowała wiele nowych modeli pianin cyfrowych. Poprzednie modele z serii CA: CA17, CA67 i CA97 zostały zastąpione nowymi modelami: CA48, CA58, CA78 i CA98. Starsze modele, wciąż jeszcze dostępne w sprzedaży w 2018 roku, opisałam na dole tego wpisu. Serie pianin Kawai CN, ES oraz CS pozostały bez zmian.

O jakości pianin cyfrowych, decyduje przede wszystkim mechanizm klawiatury oraz brzmienie. Więcej o klawiaturach pianin cyfrowych napisałam w tym wpisie, zapraszam do przeczytania.

Pianino dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole muzycznej

Jak wybrać pianino dla dziecka, które dopiero rozpoczyna naukę gry w szkole muzycznej? To bardzo częste pytanie, postaram się pomóc :)

Jakościowe pianino czy keyboard?

Dziecko, które będzie uczyło się w szkole muzycznej, powinno mieć dobry instrument w domu. W przypadku luźnych lekcji czy ogólnych zajęć rozwijających muzycznie, nie jest to aż tak kluczowe. Jednak w przypadku nauki w szkole muzycznej, edukacja ta i zaangażowanie jest na tyle duże, że warto zakupić dobry instrument. Może to być pianino akustyczne lub cyfrowe, jednak nie polecam zastępowania pianina keyboardem. Pianino musi mieć odpowiednią klawiaturę i naturalne brzmienie, inne opcje są jedynie miłym dodatkiem, nie są konieczne.

Jak wybrać pianino akustyczne?

Jeżeli mamy możliwość zakupienia pianina akustycznego, wówczas wybór jest łatwiejszy. Najczęściej w tym przypadku korzystamy z bieżącej oferty i kupujemy aktualnie oferowane pianino używane. Jednak w przypadku pianin używanych polecam zakup od znajomych albo też po gruntownej ocenie przez fachowca. Stare pianina akustyczne mogą być doskonałe, ale też mogą być niezdatne do gry (jest ryzyko, że pianino nie będzie trzymało stroju). By dobrze ocenić instrument, należy wypróbować go po nastrojeniu, a następnie ufając, że w międzyczasie pianino nie było ponownie strojone, wypróbować instrument ponownie po miesiącu czy dwóch.

Różnice pomiędzy keyboardem, pianinem cyfrowym oraz pianinem akustycznym omawiam w poniższym wideo:

Jak wybrać pianino cyfrowe?

Przy wyborze pianina cyfrowego, mamy więcej możliwości, bo z uwagi na niższą cenę, można i warto kupić instrument nowy.

Kluczowe elementy przy wyborze pianina cyfrowego to klawiatura oraz brzmienie.

Choć omawiam klawiaturę i brzmienie w wideo powyżej, warto podkreślić te aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę:

Praca klawiatury oraz brzmienie pianina:

Przy testowaniu pianin polecam wcześniej przygotować i samodzielnie zagrać choć kilka taktów czy po prostu gamę. Jeśli samodzielnie wcześniej Państwo nie mieli kontaktu z pianinem, to warto poprosić kogoś, kto choć 2 - 3 lata już uczył się grać. Polecam przygotować krótkie utwory o zróżnicowanej dynamice i tempie, które pokazują mi czy brzmienie i praca klawiatury są dobre. 

Na co zwrócić uwagę przy testowaniu klawiatury?

  • w jaki sposób klawisze odskakują - np czy jest imitacja pracy młoteczków
  • czy klawisze chodzą bardzo lekko czy ciężej - klawisze powinny stawiać pewien opór, choć oczywiście nie przesadny, jak w pianinach akustycznych
  • w przypadku klawiatury opisanej jako ważona, czy rzeczywiście klawisze na górze klawiatury chodzą lżej od tych basowych
  • czy grający odnosi wrażenie, że brzmienie można pogłębiać, czy też klawiatura wydaje się płytka
  • czy klawisze dobrze odskakują - mogą zdarzyć się pianina, które przy szybkim tempie miałyby kolejne dźwięki stłumione, jeśli zagrane szybko jeden za drugim

Dodatkowo należy upewnić się, czy klawiatura jest naprawdę równa, bez defektu: Czasami zdarzają się instrumenty, gdzie klawisze są naciśnięte z taką sama mocą i podczas gdy jeden będzie bardzo donośny, drugi będzie bardziej cichy. Jest to element, który jest bardzo niepokojący i dyskwalifikuje pianino. Polecam wybrać pianino, które ma już klawiaturę idealnie równą, tak że każdy klawisz brzmi już z takim samym natężeniem, poza różnicą wynikającą ze specyfiki klawiatury ważonej. Jaki powinien być mechanizm klawiatury i na co zwrócić szczególną uwagę opisałam również w poniższym wpisie

Testowanie brzmienia pianina:

Brzmienie pianina jest często subiektywne, zależy od tego, z jakim pianinem miało się dotychczas kontakt oraz jakie brzmienie sprawie nam większą przyjemność. Niektórzy wolą brzmienie przytłumione, inni jaśniejsze. Jedni wolą brzmienie suche, inni z pogłosem. W pianinach cyfrowych jest sporo ustawień, które aktualne brzmienie Grand Piano mogą zmienić, warto poprosić sprzedającego o zademonstrowanie tych możliwości.

Inne parametry pianina cyfrowego:

Korzystając z opinii innych osób lub po własnym wypróbowaniu klawiatury, można zwrócić uwagę na inne dodatkowe parametry pianina cyfrowego:

  • akompaniament - pozwalający na grę z podkładem muzycznym, przydatny do gry bardziej rozrywkowej
  • moc głośników - im wyższa moc tym pełniejsze brzmienie
  • opcje nagrywania (wejścia midi, liniowe, USB, mp3 itd)
  • ilość brzmień

Więcej o dodatkowych opcjach opisałam we wcześniejszych wpisach - zapraszam do przeczytania :)

W jakiej cenie kupić pianino cyfrowe? 

Moim zdaniem pianino cyfrowe dla dziecka rozpoczynającego naukę gry w szkole muzycznej można kupić w cenie od 3000 do 4000 złotych, szczegółowe porównanie modeli zostało przedstawione w moim wpisie na blogu

Pianino do gry zaawansowanej można kupić w cenie około 5000 zł. W celu szczegółowego porównania oferty różnych producentów polecam opis testów pianin cyfrowych różnych producentów, które możecie Państwo znaleźć na blogu Elpiano.

Posted on May 24, 2017 and filed under Pianino dla dziecka.

Porównanie modeli pianin cyfrowych Roland

Moja opinia o pianinach cyfrowych Roland - testy najnowszych modeli pianin cyfrowych Roland, zaprezentowanych na Targach Muzycznych Frankfurt 2015:

Znajdą tu Państwo:

  • specyfikacje poszczególnych modeli Roland

  • opinię o klawiaturach, opcjach dodatkowych i możliwościach pianin Roland

  • porady, które modele pianin Roland warto wybrać

Początek roku szkolnego i zakup pianina :)

Wraz z początkiem roku szkolnego, rodzice uczniów szkół muzycznych stoją przed dylematem, jakie pianino kupić dla dziecka.

Często przed podjęciem decyzji o zakupie otrzymują oni sprzeczne informacje:

  • nauczyciel w szkole muzycznej często poleca pianino akustyczne
  • używane pianina akustyczne, nie mają sprawdzonej jakości (jak często będą się rozstrajać? ) albo są zbyt drogie, dodatkowo po prostu nie mają zalet pianin cyfrowych takie jak słuchawki 
  • w przypadku decyzji o pianinie cyfrowym pojawia się obawa, czy jest to rzeczywiście dobry instrument do nauki gry w szkole muzycznej

Przez takie dylematy przechodzi chyba większość rodziców dzieci, które rozpoczynają naukę w szkołach muzycznych :)

Na szczęście dobre pianina cyfrowe (w odróżnieniu od keyboardów) mają klawiaturę bardzo zbliżoną do pianina akustycznego. Można więc spokojnie zakupić takie pianino dla dziecka, które rozpoczyna naukę w szkole muzycznej. Taki instrument będzie doskonały do ćwiczeń i rozwoju muzycznego dziecka.

Dla klientów, którzy wolą pianino cyfrowe przetestować, polecamy opcję wynajmu z wykupieniem. Pianino wynajęte jest na 3 miesiące, przez ten czas można przekonać się, że w 100% spełnia ono wymagania każdego nauczyciela fortepianu. Po 3 miesiącach wystarczy dopłacić brakującą do ceny pianina kwotę plus dodatkową opłatę 199zł, a pianino przejdzie na Państwa własność.

Oferta ta pozwala też rozłożyć ciężar zakupu pianina na raty - część płatności jest przy odbiorze pianina, a brakująca kwota po 3 miesiącach.

Zapraszam do poznania szczegółów tej oferty:

/wynajem-z-wykupieniem/

Gdzie zakupić nuty do gry na pianinie?

Wraz z rozpoczęciem nauki gry pojawia się pytanie, gdzie kupić nuty do nauki gry na pianinie.

W pierwszym odruchu wybierzemy się do księgarni, jednak nawet w dużych księgarniach nie znajdziemy nut do gry na pianinie. Jedynym wyjątkiem mogą być wydania zbiorów popularnych utworów, jednak w księgarniach ogólnych nie ma dużego wyboru nut, o ile w ogóle.

Nut nie znajdziemy też w sklepach muzycznych. Sklepy z instrumentami i akcesoriami muzycznymi na ogół nie prowadzą sprzedaży nut.

Rozwiązaniem są więc księgarnie muzyczne. Zalety księgarni muzycznych to:

  • duży wybór nut
  • najczęściej pomoc sprzedawcy w wyborze nut
  • nuty są wydane drukiem, a więc mają sprawdzoną edycję (poprawne palcowanie, wygodne rozłożenie taktów na stronie itd)

Może się też wydawać, że najłatwiej jest "ściągnąć" nuty z internetu. Istnieją nawet bardzo rozbudowane strony oferujące legalnie niezmiernie szeroki wachlarz utworów klasycznych. Wybór jest tu znacznie większy aniżeli w księgarniach muzycznych. Przykładem takiej strony jest: http://www.mutopiaproject.org/

Warto jednak pamiętać, że poza samymi nutami bardzo ważne jest opracowanie, czyli edycja utworu. Same nuty z pewnością są poprawne również w wersjach internetowych utworów, jednak często opracowanie palcowania (czyli sugestia, którym palcem należy zagrać daną nutę) oraz inne szczegóły utworu mogą być inaczej przedstawione aniżeli w dobrych edycjach nut wydanych drukiem.

Czyli ze stron typu mutopiaproject.org/  można korzystać raczej wyjątkowo - by porównać utwór z wersją wydaną drukiem, by poznać tę inną edycję. Nuty wydane przykładowo przez PWM (Polskie Wydawnictwo Muzyczne) zawierają starannie przeanalizowane palcowanie i przemyślane sugestie dynamiczne. Warto więc korzystać z tych wartościowych opracowań.

Księgarnie muzyczne w Warszawie to (przykładowo):

  • Sawart przy ul. Moliera 8
  • Księgarnia muzyczna przy ul. Bednarskiej 23

Dla osób, które mieszkają w mniejszych miejscowościach, gdzie nie ma księgarni muzycznych, polecam zakup nut w sklepie internetowym księgarni muzycznej. Możliwość taką oferuje m.in. Sawart oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Posted on August 20, 2013 and filed under Pianino dla dziecka.

Co zrobić, gdy dziecko nie chce już grać na pianinie?

Wraz z nastaniem wakacji zaskakująco często słyszę pytanie - co zrobić, gdy dziecko, po roku czy dwóch latach nauki gry, już dłużej nie chce grać na pianinie. Można oczywiście od razu przyjąć to do wiadomości i odstawić pianino do kąta, czy nawet je sprzedać. Jestem jednak przekonana, że warto zrobić coś więcej.

Najszybciej uczymy się, gdy to, co robimy wypływa z pasji, a nie z przymusu. Jeśli podczas roku szkolnego nauka gry na pianinie stała się po trosze przymusem, to okres wakacji jest idealnym momentem, by to zmienić. Jak więc zaszczepić tę chęć, by dziecko z własnej woli siadało do pianina i ćwiczyło?

Wiem, że inspiracją na wiele lat może być jeden piękny koncert albo nawet jeden piękny utwór. Warto więc poszukać takiego koncertu czy wydarzenia muzycznego, które mogłyby wpłynąć na dziecko. Polecam koncert z prostym, ale porywającym repertuarem, jak np z utworami takimi jak: Polonez As-dur Chopina, koncert fortepianowy b-moll Czajkowskiego, Sonata Księżycowa Beethovena, Etiuda Rewolucyjna Chopina ...

W Warszawie dość łatwo znaleźć jest odpowiedni koncert. Podczas wakacji Filharmonia ma przerwę, jednak jest za to bezpłatny cykl koncertów Chopinowskich w Łazienkach. Koncerty odbywają się w każdą niedziele o godzinie 12 oraz o 16 przy pomniku Chopina.

Już 14 lipca, czyli w najbliższą niedzielę, jest idealny dla dziecka koncert: O godzinie 12 wystąpi Miko Okumura z następującym repertuarem:

  • Noctrun op.55-2 Es-dur
  • Fantasie-Impromptu op.66 cis-moll
  • Waltz op.64-1 Des-dur
  • Waltz op.64-2 cis-moll
  • Ballada op.52 f-moll
  • 4 Mazurki op.33:
  • Polonaise op.53 As-dur

Zarówno Fantazja - Impromptu cis-moll jak i Polonez As-dur, są to właśnie takie utwory, które, usłyszane w odpowiedniej atmosferze i skupieniu, mogą zainspirować na długie lata. Podczas koncertu w Łazienkach polecam usiąść blisko pomnika, tak by nie być rozpraszanym przez spacerowiczów :)

Szczegóły o Koncertach Chopinowskich dostępne są tutaj.

Inne wydarzenie, które może stanowić inspirację, to koncert oratoryjny Requiem Mozarta. W ramach XXIII Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie, w najbliższy piątek, 12 lipca 2013r., można usłyszeć Requiem Mozarta. Wysłuchanie tego dzieła w nastrojowym wnętrzu (Kościół Seminaryjny) stanowi niezapomniane przeżycie. Polecam również wcześniejsze przybycie, tak by móc zająć dobre miejsca - zazwyczaj na ten koncert przybywa bardzo wiele osób i trudno o miejsca siedzące. Oto szczegóły koncertu.

Jeśli trudno jest dojechać lubz znaleźć odpowiedni koncert, inspiracją może być nawet film z piękną muzyką w tle - przykładowo film Amelia. Ta muzyka zapada w pamięć, a nie jest trudna - zachętą dla dziecka będzie też to, że może nauczyć się tak grać w ciągu kilku godzin - polecam nagranie, jak nauczyć się grać utwór z filmu Amelia bez znajomości nut.

Bardzo istotną kwestią są wartościowe i pozytywne zajęcia muzyczne dla dzieci. W pierwszych latach nauki kluczowe jest podejście nauczyciela, inspiracja albo ze strony nauczyciela albo też współuczesniczących w nauce dzieci. O takich zajęciach napiszę niebawem - zapraszam :)

Specyfikacje pianin cyfrowych #3: Dodatkowe parametry

Zapraszam do zapoznania się z parametrami pianin cyfrowych - poniżej ostatni z serii 3 filmów "Specyfikacje pianin cyfrowych":

W poniższym nagraniu prezentuję następujące funkcje i specyfikacje pianin cyfrowych:

  • reverb
  • transpozycja
  • metronom
  • split
  • layer (dual)
  • akompaniament i rytmy

Zapraszam też do zapoznania się z odcinkiem 1 (o klawiaturze i brzmieniu) oraz z odcinkiem 2 (o dodatkowych parametrach pianin).

Oto trzeci z filmów, o następujących funkcjach pianin: reverb, split, layer, transpozycja, metronom oraz akompaniament - zapraszam!

Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :) Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Czym jest funkcja reverb w pianinach cyfrowych?

Reverb jest to możliwość uzyskania oraz zmiany pogłosu brzmienia.

Dla uproszczenia można ten pogłos określić jako echo, czy też efekt akustyczny, który zależny jest od sali, w której gramy. Przykładowo można ustawić reverb na poziomie "room", czyli "pokoju", wówczas otrzymujemy dość naturalny efekt pogłosu, taki, jak występuje podczas gry na pianinie w mieszkaniu. Można też wybrać efekt reverb określany jako "hall", czyli "sala koncertowa", wówczas echo będzie wyraźniejsze, pojawi się wrażenie słuchania muzyki w dużej sali koncertowej, gdzie brzmienie odbija się od ścian. Można też efekt reverb wyłączyć, wówczas uzyskamy dość suche brzmienie instrumentu. Dodatkowym efektem reverb jest uzyskanie opóźnienia dźwięku (określane jako "delay") - przy takim ustawieniu wydobywane dźwięki są słyszalne z około sekundowym opóźnieniem.

Czy funkcja reverb jest przydatna?

Efekt delay jest raczej mało przydatny w praktyce, choć samą możliwość zmiany poziomu reverb uważam za przydatną. Opcja reverb jest prawie zawsze w standardzie pianin cyfrowych.

W nagraniu poniżej przedstawiam, jak korzystać z funkcji reverb w pianinie Elpiano DPR-2200H:

 
 

Na czym polega transpozycja w pianinach cyfrowych?

Transpozycja w pianinach to możliwość zmiany tonacji instrumentu. 

W praktyce oznacza to, że można dokonać zmiany takiej, by np. dźwięk, który jest dźwiękiem C (Do), brzmiał jak inny dźwięk. W konsekwencji, po zmianie tonacji np o 1 ton "w górę", grając gamę C-dur, usłyszymy gamę D-dur. Nastąpi zmiana stroju pianina o wybraną przez nas wysokość.

Czy transpozycja jest potrzebną funkcją?

Opcja transpozycji jest najbardziej przydatne wówczas, gdy chcemy dostroić pianino do innego instrumentu, tak, by grać z kimś w duecie. Wówczas współwykonawca nie musi przestrajać swojego instrumentu (np. skrzypiec), wystarczy przez przycisk transpozycji zmienić strój pianina. Transpozycja jest prawie zawsze w standardzie w pianinach cyfrowych.

Do czego służy metronom?

Metronom służy do tego, by wykonywać utwór równo, bez zmian tempa. Jest to możliwe, ponieważ metronom wybija rytm w takim tempie i w takim metrum, w jakich chcemy, czyli 3/4 czy 2/4 - w zależności od wykonywanego utworu. Warto też zapoznać się ze szczegółami dostępnych opcji dotyczących metrum, np. przydatna jest regulacja głośności samego metrum względem głośności pianina.

Czy funkcja metronomu jest przydatna?

Przy nauce gry muzyki klasycznej, metronom jest, moim zdaniem, niezbędny. Prawie każdy uczący się ma problemy z utrzymaniem tempa. Poza możliwością utrzymania tempa, metronom pozwala też sprawdzić, czy cały utwór jest wykonywany w odpowiednim tempie - często na początku utworów jest zapisane sugerowane przez edytora tempo wykonania. Jest to również bardzo przydatna funkcja dla dzieci, które rozpoczynają naukę i dość często mają problem z utrzymaniem tempa.

Czym jest funkcja "split" w pianinach cyfrowych?

Funkcja "split" oznacza możliwość podziału klawiatury na 2 różne brzmienia (voices).

Fukncja ta daje możliwość ustawienia jednego brzmienia dla połowy klawiatury, a innego dla pozostałej części klawiatury. Przykładowo możemy lewą ręką grać w ustawieniu brzmienia fortepianu, a prawą ręką skrzypce, albo odwrotnie. Funkcja split jest raczej nieprzydatna dla wykonywania utworów klasycznych, ale może być bardzo interesująca przy muzyce jazzowej (wówczas prawa ręka gra brzmienie Grand Piano, a lewa kontrabas) lub innych swobodnych aranżacjach.

Czym jest funkcja "layer"/"dual" w pianinach cyfrowych?

Opcja "layer" ("dual") pozwala na granie w dwugłosie, czyli gdy naciskamy jeden klawisz, to otrzymujemy brzmienie dwóch wybranych przez siebie instrumentów.

Najpiękniejszy i najczęściej używany dwugłos to połączenie fortepianu ze skrzypcami. Naciskając jeden klawisz, słyszymy równoczesne brzmienie tych dwóch instrumentów. Nie jest to opcja kluczowa, jednak nawet przy nauce gry muzyki klasycznej można z tej opcji korzystać. Przykładowo pięknie brzmi  w połączeniu fortepianu i skrzypiec utwór Canon in D, kompozytor: J. Pachelbel. Funkcja Layer jest prawie zawsze dostępna jako standard w pianinach cyfrowych.

W nagraniu poniżej przedstawiam, jak korzystać z funkcji split oraz layer w pianinie Elpiano DPR-2200H:

 
 

Do czego służą akompaniament i rytmy?

Akompaniament i rytmy to opcja pozwalająca na uzyskanie podkładu muzycznego, który jest grany przez pianino w wybranym przez nas tempie i rytmie (np. salsa, latino, walc).

Opcja ta jest standardem w keyboardach, jednak dużo rzadziej jest dostępna w pianinach cyfrowych.

W praktyce korzystanie z akompaniamentu oznacza, że lewa część klawiatury (ewentualnie cała klawiatura, zależnie od ustawień pianina), służy do wyboru tonacji podkładu muzycznego, czyli akompaniamentu. Grając lewą ręką akord, wydobywamy akompaniament w wybranej tonacji. Równocześnie prawą ręką możemy grać melodię, a zmieniając akordy lewej ręki, zmieniamy tonację akompaniamentu. Najczęściej istnieje też możliwość wyboru opcji, gdzie cała klawiatura stanowi podstawę automatycznego wyboru akompaniamentu, co oznacza, że do granego przez nas utworu, pianino samo dopasowuje podkład w odpowiedniej tonacji, w zależności od granych dźwięków. Zazwyczaj jest też możliwość wyboru tonacji za pomocą jednego klawisza, a nie akordu - opcje te są różne w poszczególnych pianinach / keyboardach.

Czy akompaniament jest przydatną funkcją?

Akompaniament pozwala na zupełnie inną grę, aniżeli wykonywanie muzyki klasycznej. Dlatego osoby, które planują grać muzykę klasyczną, raczej nie będą z akompaniamentu korzystać. Z drugiej strony, funkcja akompaniamentu to podstawa gry na keyboardzie. Można nawet powiedzieć, że funkcja ta pozwala na korzystanie z kolejnego "instrumentu", czyli keyboardu. Typowa muzyka z użyciem podkładu muzycznego, to taka, którą słyszymy np. na weselach, gdzie stanowi ona tło dla wokalisty. 

Akompaniament pozwala na innego rodzaju grę na instrumencie, warto więc upewnić się, czy jest to funkcja, z której planujemy korzystać. Część klientów świadomie wybiera pianino bez tej funkcji, bo np. dla dziecka może być to opcja rozpraszająca. W takim przypadku doradzam model DPS-9H, który jest doskonały pod względem klawiatury i brzmienia, a nie ma opcji akompaniamentu.

Przy wyborze pianina warto dokładnie sprawdzić, czy akompaniament jest dostępny, ponieważ opcja ta raczej nie jest standardem w pianinach w cenie 3 - 5 tyś. zł.

W nagraniu poniżej przedstawiam, jak korzystać z akompaniamentu w pianinie Elpiano DPR-2200H:

 
 

Specyfikacje pianin cyfrowych #2: Podstawowe funkcje

Jest to drugi odcinek serii 3 filmów, w których przedstawiam parametry i funkcje pianin cyfrowych.

W poniższym nagraniu prezentuję następujące funkcje i specyfikacje pianin cyfrowych:

  • nagrywanie (rejestracja) utworów
  • rejestracja ustawień
  • moc głośników
  • wyjście na słuchawki
  • system nauczania
  • typ wyświetlacza (LED, LCD)

Zapraszam też do zapoznania się z odcinkiem 1 (o klawiaturze i brzmieniu) oraz z odcinkiem 3 (o dodatkowych parametrach pianin).

Oto drugi z filmów, o nagrywaniu w pianinach cyfrowych, mocy głośników, wyjściach słuchawkowych, systemie nauczania i wyświetlaczu:

Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :) Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Nagrywanie (rejestracja) utworów w pamięci pianina:

Czym jest opcja nagrywania w pianinie?

Przy zakupie pianina warto sprawdzić, czy pianino ma opcję nagrywania. Jest to możliwość rejestracji utworów w pamięci pianina. Pianino może mieć opcję zapisania utworu na jednej ścieżce, albo, dość często, na 2, 3 lub 4 ścieżkach. Dodatkowo na każdej ścieżce jest ograniczenie co do ilości nut, czasem jest to ograniczenie do 5 tyś. nut, może też być po 10 tyś. nut i więcej. Ile to jest w praktyce  - sprawdzałam ścieżkę do 10 tyś. nut i po rejestracji kilkunastu minut zaawansowanego utworu, na ścieżce wciąż było miejsce. 

Kiedy potrzebne jest nagrywanie w pianinie?

Zapis i odtworzenie swojego nagrania jest ważne, by usłyszeć własne błędy. Jest to świetne ćwiczenie przed wystąpieniem przed publicznością. Plusem nagrywania w pamięci pianina jest też łatwość nagrywania. W przeciwieństwie do nagrywania na komputer, w tym przypadku nie potrzeba kabli czy dodatkowego oprogramowania komputerowego. Zazwyczaj wystarczy włączyć opcję rejestracji, wybrać ścieżkę, na którą chcemy nagrać i rozpocząć grę. Do odsłuchania nagrania wystarczy zazwyczaj przycisk PLAY/START.

Ile ścieżek rejestracji utworów w pianinie wybrać?

Jeśli chodzi o ilość potrzebnych ścieżek - sporo zależy od stopnia zaawansowania pianisty. Już 1 ścieżka pozwala na zarejestrowanie utworu, którego opanowanie chcemy sprawdzić. 2 ścieżki lub więcej to możliwość zachowania wcześniejszej wersji i nagrania innych utworów na drugą ścieżkę, stąd oczywiście jeśli mamy wybór, to lepiej zakupić pianino z 2, 3 lub 4 ścieżkami rejestracji. W przypadku pianin mniej zaawansowanych polecam upewnić się, czy przy wyłączeniu pianina nie następuję reset, czyli skasowanie, nagranych utworów. W modelach Elpiano DPS-9H i DPR-2200H utwory są zachowywane również po restarcie pianina. 

Poniżej przedstawiam, jak nagrywać utwór w pamięci pianina Elpiano DPR-2200H:

 
 

Rejestracja ustawień:

Kolejna opcja pianin cyfrowych to możliwość rejestracji swoich ulubionych (czy najczęściej stosowanych) ustawień. Możliwość rejestracji własnych ustawień pozwala nam za pomocą jednego przycisku przywołać takie ustawienia, które przez nas są najczęściej używane. Jest to szczególnie wygodne dla tych, którzy używają różnych ustawień, korzystają z akompaniamentu, różnych rytmów, wybierają inne niż fortepian brzmienia. Dla osób, które planują grać głównie klasycznie z wykorzystaniem barwy Grand Piano, opcja rejestracji ustawień nie jest przydatna.

Moc głośników:

Czy moc głośników ma wpływ na brzmienie pianina?

Moc głośników pianina jest istotną funkcją, ponieważ wpływa nie tylko na to, czy dźwięk jest słyszalny i donośny, ale też ma znaczenie na jakość brzmienia. Jeżeli pianino posiada niewielką moc głośników, ale za to ma wyjście liniowe, wówczas można podłączyć instrument do wzmacniaczy. 

Jaka moc głośników pianina jest wystarczająca?

Najbardziej podstawowa moc w dostępnych obecnie na rynku pianinach cyfrowych to 2x 7W. Na potrzeby ćwiczenia w niewielkim pokoju jest to moc akceptowalna (i słyszalna), jednak przy mocniejszych głośnikach pianino ma bardziej głębokie brzmienie. Jeśli można od razu wybrać pianino z mocnymi głośnikami, to polecam - pianina o mocy głośników 2x20W  mają już dużo pełniejsze brzmienie. Przykładowo głośniki 2x45W (dostępne w modelu Elpiano DPR-2200H) były całkowicie wystarczające podczas koncertu w sporej sali kinowej, bez dodatkowego nagłośnienia.

Wyjście na słuchawki:

Ważną opcją, prawie zawsze znajdującą się w standardzie pianin cyfrowych, jest możliwość wyjścia na słuchawki. Pianino cyfrowe ma tę olbrzymią zaletę, że można grać i słuchać na słuchawkach, co pozwala na zupełne wyciszenie głośników pianina. Możliwość grania "na słuchawkach" jest dość częstą przyczyną zakupu pianina cyfrowego, więc przed zakupem pianina warto upewnić się, że jest to dostępna opcja. Często dostępne są 2 wyjścia słuchawkowe, co pozwala na równoczesne korzystanie ze słuchawek dwóm osobom (przykładowo uczniowi wraz z nauczycielem). Jest to przydatna opcja, jeśli chcieliby Państwo, by pianino było wyciszone podczas lekcji. Ilość wyjść słuchawkowych nie jest jednak kluczowa, ponieważ zawsze można skorzystać z tzw. "rozdzielacza", który prowadzi od 1 wyjścia (np z pianina) do 2 wejść na słuchawki, zdjęcie poniżej. Jeśli mamy taki rozdzielacz, to ilość wyjść słuchawkowych nie ma znaczenia.

 
 

System nauczania:

Na czym polega system nauczania w pianinach cyfrowych?

Dodatkowe opcje pianin cyfrowych to system nauczania wbudowany w pianino cyfrowe. Systemy nauczania różnią się, w zależności od producenta i modelu pianina. Przykładowo system nauczania może polegać na tym, że grający wykonuje partię jednej ręki, podczas gdy z pianina automatycznie wydobywa się melodia drugiej ręki, dostosowana do tempa grającego. Jeszcze bardziej podstawowym etapem nauczania jest poziom, w którym grający uczy się tempa, czyli niezależnie od wysokości granego dźwięku, pianino wydobywa poprawną melodię, ważne jest natomiast to, by grający naciskał klawisze w odpowiednim tempie.

Kiedy system nauczania w pianinach jest potrzebny?

Dla osób początkujących, system nauczania może stanowić zachętę i motywację do nauki gry. Z rozmów z klientami wynika, że z systemu nauczania korzystają raczej rozpoczynający naukę dorośli. Dla dzieci dużo bardziej efektywna jest nauka z nauczycielem.

Ekrany LCD

Niektóre pianina mają wyświetlacze LCD, inne mają prostsze ekrany typu LED. W przypadku ekranów LCD, są na nich wyświetlane opcje / wybierane funkcje. W przypadku niektórych pianin na ekranie LCD mogą też być wyświetlane nuty, które gramy na klawiaturze. Wyświetlanie notacji muzycznej może mieć wartość tylko w początkach nauki gry, potem ta informacja staje się zbędna. Zaletą ekranu LCD jest bardziej przejrzyste wyświetlanie wybieranych opcji. Minusem może być natomiast wygląd, który przypomina o tym, że jest to urządzenie cyfrowe, a nie tradycyjne pianino (wyświetlacztypu LED jest bardziej stonowany).

Specyfikacje pianin cyfrowych #1: Klawiatura i brzmienie

Przy zakupie pianina cyfrowego ważne jest, by wybrać instrument, który ma najlepszą dla nas specyfikację. Wówczas pojawia się kwestia, jak zrozumieć długą listę parametrów, które określają pianino cyfrowe. Oto seria krótkich filmów wyjaśniająca w prosty sposób opcje i parametry pianin cyfrowych. W trzech kolejnych nagraniach opowiem o:

  1. Klawiaturze i brzmieniu.
  2. Podstawowych funkcjach.
  3. Dodatkowych parametrach.

Oto pierwszy z filmów, o klawiaturze, brzmieniu i polifonii pianin cyfrowych:

Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :)

Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Klawiatura może być pełna, dynamiczna, młoteczkowa i ważona.

Klawiatura pełna:

Klawiatura pełna oznacza, że jest 88 klawiszy, czyli dokładnie tyle, co w pianinie akustycznym (tradycyjnym). Jeżeli ktoś się decyduje na zakup pianina, to zachęcam do wybrania instrumentu z pełną klawiaturą, tak by wraz z coraz bardziej zaawansowanym poziomem gry, nie pojawił się problem, że brakuje klawiszy. Warto kupić klawiaturę pełną, czyli 88-klawiszową.

Klawiatura dynamiczna:

Klawiatura dynamiczna oznacza, że klawisze reagują na to, jakie natężenie dźwięku, czyli poziom głośności, chcemy wydobyć. Jeśli gramy leciutko, wówczas pianino gra cicho, jeżeli naciśnie się klawisz mocno, wówczas wydobędzie się dźwięk głębszy, mocniejszy, głośniejszy. Właśnie ta reakcja na naszą dynamikę jest określana jako klawiatura dynamiczna. Obecnie nie produkuje się pianin cyfrowych bez klawiatury dynamicznej. Brak klawiatury dynamicznej może występować już tylko w starszych keyboardach.

Klawiatura młoteczkowa:

Obecnie już większość pianin cyfrowych posiada klawiaturę młoteczkową. Oznacza to imitację mechanizmu młoteczkowego, który jest w pianinach akustycznych, w odróżnieniu od mechanizmu sprężynowego, który zazwyczaj jest używany w keyboardach. Mechanizm młoteczkowy pozwala na istotną różnicę w odczuciu pracy klawiatury pod palcami i zdecydowanie wpływa na jakość gry. Jeśli ktoś myśli o grze na pianinie, to klawiatura młoteczkowa jest kluczowa. Oczywiście klawiatura z mechanizmem sprężynowym też może wydawać ładne brzmienie, jednak uczucie pod palcami pianisty będzie zupełnie odmienne. 

Inną kwestią jest jeszcze to, jak ten mechanizm młoteczkowy działa. Przykładowo nawet w pianinach Elpiano jest różnica pomiędzy mechanizmem zastosowanym w modelu SLP-210, a mechanizmem klawiatury w modelach droższych (SLP-250 czy DPR-3500). Każdy z tych modeli ma mechanizm młoteczkowy (tzw. hammer action), jednak jest on odczuwalny z różnym natężeniem - warto więc klawiaturę wypróbować osobiście.

Klawiatura ważona:

Co oznacza klawiatura ważona:

Klawiatura ważona oznacza imitację pianina akustycznego pod tym względem, że klawisze, które są z górnych oktaw (te po prawej stronie), "chodzą" lżej niż te z lewej strony (basowe). 

Jak sprawdzić, czy klawiatura jest ważona:

Czyli jeżeli zagramy bardzo lekko na górze klawiatury, wówczas dźwięki powinny się odezwać, podczas gdy jeśli tak samo zagramy z lewej strony, wówczas te dźwięki mogą się nie odezwać. 

Polecam właśnie w powyższy sposób testować pianina cyfrowe, ponieważ często z opisu producenta wynika, że klawiatura jest ważona, podczas gdy w rzeczywistości tak nie jest. Czyli być może w zamyśle była "doważana", ale zupełnie tego nie czuć. Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że niektóre klawiatury są opisywane jako "natural weigthed" czyli naturalnie ważone, lub "semi-weigthed" (połowicznie ważone), w takich przypadkach warto to potraktować jako chwyt marketingowy, w rzeczywistości nie poczujemy różnicy między dolną a górną częścią klawiatury. 

Czy jest konieczny wybór klawiatury ważonej?

To też zależy od naszego stopnia zaawansowania gry. W praktyce nawet różne pianina akustyczne mają dość różne, czasem niezauważalne różnice w "doważeniu" młoteczków. To oznacza, że nawet grając na pianinie akustycznym nie czuje się, by klawiatura była ważona. Teoretyczne doważenie klawiszy powinno wynosić 55 gramów w basach, a w sopranie (po prawej stronie) 51g. Różnica jest więc minimalna. Dodatkowo w praktyce różni producenci pianin tradycyjnych nie zawsze tak precyzyjnie dbali o wyważenie klawiatur, stąd często po prostu klawiatury pianin akustycznych nie są ważone. Jednak klawiatury fortpianów koncertowych są zawsze ważone i tę różnicę zdecydowanie czuć. Stąd dla pianistów zaawansowanych jest to istotna cecha ze względu na podobieństwo do instrumentu akustycznego. Jednak moim zdaniem w pierwszych latach nauki gry klawiatura pianina nie musi byc ważona.

Jaka powinna być klawiatura pianina cyfrowego?

Jeżeli chcemy wybrać pianino cyfrowe najbardziej zbliżone do pianina akustycznego pod względem klawiatury, wówczas warto wybrać klawiaturę pełną – 88 klawiszową, dynamiczną, czyli reagującą na natężenie dynamiki, młoteczkową oraz ważoną (lżejszą na górze klawiatury i cięższą po lewej stronie na dole). Na pierwsze 5- 6 lat nauki klawiatura nie musi być ważona, pozostałe elementy są, moim zdaniem, kluczowe.

Polifonia (ilość głosów) w pianinach cyfrowych:

Ważnym punktem w specyfikacji pianin cyfrowych jest polifonia.

Polifonia oznacza ilość głosów, które mogą być jednocześnie wydobyte w pianie cyfrowym.

Jeżeli liczymy możliwość wydobycia głosów wynikającą z ilości palców, to wydaje się, że to będzie maksymalnie 10 głosów, wówczas nawet polifonia 10 byłaby odpowiednia. Natomiast dodatkowo ilość ta może być zwiększana poprzez użycie: akompaniamentu, przez przypisanie kilku brzmień do jednego klawisza, przez równoczesne użycie pedału, metronomu itd. Więc zużycie ilości głosów polifonii może być czasami znacznie więcej, niż nasze możliwości by na to wskazywały.

Przy korzystaniu z innych opcji poza samą grą fortepianową, polifonia 64 często bywa niewystarczająca, jednak dla samej gry fortepianowej, z użyciem jednego brzmienia i bez dodatkowych efektów, nawet polifonia 64 będzie odpowiednia. Polifonia 81 jest według mnie całkowicie wystarczająca, nawet przy korzystaniu z opcji i efektów dodatkowych, a polifonia 128 to już jest naprawdę bardzo wysoki standard, można mieć pewność, że wszystkie dźwięki będą wydobyte, tak jak je zagramy.

Liczba brzmień:

Co oznacza liczba brzmień w pianinie:

W specyfikacji pianin cyfrowych jednym z podstawowych elementów wyszczególnionych w specyfikacji to liczba głosów (inaczej liczba brzmień). Oznacza ona, ile różnych instrumentów (ilość różnych brzmień - np fortepian, skrzypce, organy itd) jest w danym pianinie dostępnych. Czyli np. jak będzie 5 brzmień (zazwyczaj jest ich więcej) to przykładowo mogą to być dwa pianina, skrzypce, perkusja i gitara. To znaczy, że pianino ma możliwość 5 głosów, czyli 5 brzmień. Zazwyczaj głosów jest dużo więcej, bardzo często 128.  128 wynika ze standardowego użycia głosów General Midi, czyli GM Voices. Jeśli pianino posiada 128 głosów GM, to oznacza, ze 128 różnych brzmień jest standardowo przypisanych, w odpowiedniej kolejności, do przycisku GM VOICE. W praktyce oznacza to, że pod danym numerem głosu GM, np 067 zawsze znajdziemy określone brzmienie, co ułatwia korzystanie z instrumentu osobom znających standard GM.

Jaka jest minimalna potrzebna liczba brzmień?

Jeśli ktoś planuje wyłącznie korzystanie z brzmienia fortepianu (Grand Piano), to liczba brzmień nie jest dla niego ważna. Warto zwrócić uwagę, że również pianistom często może przydawać się inne brzmienie, np przy ćwiczeniu utworów Bacha brzmienie organów, brzmienie klawesynu lub skrzypiec. Czasem klientami są organiści, dla których liczba oraz jakość brzmienia organów jest ważna, wówczas przyda się pianino z większą ilością głosów. Przy zakupie warto sprawdzić, ile jest brzmień samego fortepianu (Grand Piano), wówczas można zmieniać głos swojego pianina w zależności od wykonywanego utworu.

Stąd mniej ważna jest całkowita ilość brzmień, a bardziej ilość i jakość głosów, z których planujemy korzystać. Dla organistów kluczowe będzie upewnienie się o ilości i jakości brzmień organów. W przypadku, gdy kupujemy pianino dla dziecka, to warto zwrócić uwagę, by pianino miało kilka brzmień Grand Piano, dodatkowo klawesyn, organy smyczki. Czyli warto sprawdzić, jakie to brzmienia, mniej ważne jest to, ile ich w sumie jest.

Jaki powinien być dobry mechanizm pianin cyfrowych opisałam również w następującym wpisie na blogu (kliknij tutaj)

Pianino cyfrowe czy keyboard?

Jakie są główne różnice między pianinem cyfrowym a keyboardem?

Zalety pianina cyfrowego:

  • Ważona, dynamiczna klawiatura:

Pianino cyfrowe ma jedną najistotniejszą cechę: ważoną, dynamiczną klawiaturę, która jak najwierniej przypomina klawiaturę w pianinie klasycznym. Oznacza to, że sposób wydobycia dźwięku jest taki sam: jeśli klawisz dotkniemy cicho i spokojnie, to dokładnie tak on zabrzmi, jeśli będziemy zwiększać dynamikę, to nasze emocje będą przekazywane przez instrument. Pianino cyfrowe przekazuje nie tylko stopień głośności, ale też barwę dźwięku i emocje grającego.
Keyboardy, nawet te posiadające dynamiczną klawiaturę, nie imitują tradycyjnego pianina w tak doskonały sposób. Często klawiatura keyboardów jest opisana jako "połowicznie-ważona" ("semi-weighted"). Taki mechanizm taka daje mniejszą kontrolę nad klawiaturą, choć pozwala na szybszą grę. Klawiatura określona jako "fully weighted" daje lepszą kontrolę nad dźwiękiem oraz wrażenie gry zbliżone do pianina akustycznego. Przyzwyczajenie się do wydobycia dźwięku w sposób wystarczający dla keyboardu, jest niewystarczający dla pianina i taki nawyk może utrudnić potem poprawną grę na pianinie. Ciekawym doświadczeniem może być wykonanie na keyboardzie Nokturnów Chopina, gdzie potrzeba lekkości, łagodności. Keyboard pozostaje niewrażliwy na emocje grającego, reagując jedynie (przy dynamicznej klawiaturze) poziomem nagłośnienia.

  •  Dynamika oddająca emocje grającego:

Poza mechaniką klawiatury, keyboard różni się od pianina również sposobem generowania dźwięku. W keyboardach dźwięk jest bardziej sztuczny, co wynika z faktu, że jest on najczęściej generowany za pomocą cyfrowego generatora. W przypadku pianin cyfrowych dąży się do jak najwierniejszego odwzorowania dźwięku instrumentów akustycznych, dlatego też najczęściej do pianin cyfrowych wgrywane są próbki / sample, uwzględnia się też głośność drgania struny i inne szczegóły pomijane w keyboardach.

Zazwyczaj głośniki zastosowane w keyboardach są o mniejszej mocy niż te w pianinach cyfrowych, co wynika z zastosowania mniejszych głośników. Warto jednak zwrócić uwagę, że coraz częściej różnice w specyfikacjach i głośnikach zacierają się, jednak dominującą różnicą pozostaje różnica w zastosowanym mechaniźmie klawiatury.

Keyboard a Etiuda Rewolucyjna:
Wyobraźmy sobie Etiudę Rewolucyjną Chopina: utwór piękny, pełen pasji, porywający. Akord rozpoczynający to olbrzymi ładunek energetyczny. W takim utworze szczególnie ważny jest sposób wydobycia dźwięku i dynamika grającego, które decydują o barwie akordu. Keyboard oferuje tu jedynie zwiększenie głośności.
Po pierwszym akordzie jest solowe zejście lewą ręką, gdzie dźwięk powinien być mocny, trzymający w napięciu. Tu pianino cyfrowe wydobędzie moc fortepianu, nasze emocje przełożą się na brzmienie, usłyszymy pełne napięcia zejście do basów zakończone potężnym akordem. W przypadku keyboardu grający na pewno wydobędzie forte, jednak może być zdziwiony jak jego emocje są tłumione przez niewzruszoną klawiaturę. Lewa ręka ropocznie solową partię, której moc będzie można usłyszeć dzięki opcji głośności. Tym większe będzie rozczarowanie, gdy w pełnej napięcia solowej partii basów"skończy się" nam klawiatura. 
"Dla Elizy" na keyboardzie:
Jednak w pierwszych latach nauki rzadko sięga się po etiudy Chopina. Nietrudnym, a zawsze wywołującym aplauz publiczności, jest popularny utwór "Dla Elizy" Beethovena. Tu, powracający kilkakrotnie temat, wymaga dynamiki i róźnorodności barwy. Keyboard pozwoli nam zacząć cicho, pianissimo, powtórzenie już głośniej (mezzo forte), ale na ile powtórzeń starczy nam cierpliwości, by zachwycać się poziomem głośności? Z kolei wczęści środkowej, będzie trzeba ominąć kilka taktów, gdyż w prawej ręce"skończy się" nam klawiatura.

  • Pedały:

Dodatkową, choć nie kluczową różnicą jest fakt, że w keyboardach nie jest dostępna opcja pedalizacji. Czyli nie można korzystać z pedałów - więc odpowiednio wydłużać czy wyciszać brzmień jak w instrumentach akustycznych. Warto też zwrócić uwagę, że nawet pianina cyfrowe o typie budowy "slim, czyli w formie prostopadłościanu a nie o klasycznej budowie, mają nienaturalne położenie pedałów. Pedały są zbyt wysunięte do przodu i korzystanie z nich nie jest wygodne.

Zalety keyboardu:

Keyboard posiada wiele zalet niedostępnych dla pianina cyfrowego:

  • Funkcje dodatkowe dostępne w keyboardzie:

Keyboard świetnie sprawdza się w zespole, najczęściej jako akompaniament. Bardzo często specyfikacja techniczna prawie każdego keyboardu jest imponująca- liczba barw: 500 czy 600, podczas gdy pianino wielokrotnie mniej, funkcja samplingu na 10 sekund, liczba rytmow: 300... Specyfikacja wspaniała, warto jednak wypróbować brzmienie instrumentu.

  • Łatwość przenoszenia:

Waga keyboardów to zazwyczaj kilkanaście kg. Łatwo więc instrument przenosić. Waga pianina cyfrowego to kilkadziesiąt kilogramów. W pianinach cyfrowych o klasycznej obudowie, często też niemożliwe jest korzystanie z samej klawiatury, ponieważ głośniki są od spodu głównej części. Stąd transport pianin cyfrowych jest znacznie bardziej kłopotliwy.

Różnice w wyglądzie:

W uproszczeniu można przedstawić keyboard, jako samą klawiaturę, podczas gdy pianino cyfrowe to instrument z wbudowaną klawiaturą, obudową i pedałami. 

Piszę o "uproszczeniu", ponieważ coraz częściej spotyka się opcję zakupu keyboardu / stage piano, do których można dokupić obudowę. Przykładem może być Roland F-20, prezentowany na stronie zarówno w sekcji "stage piano" jak i "pianino cyfrowe", tylko z inną obudową. Poniżej dokładnie ten sam instrument, tylko z różną podstawą:

 F-20 jako stage piano.

F-20 jako stage piano.

 F-20 jako pianino cyfrowe.

F-20 jako pianino cyfrowe.

Jaką więc podjąć decyzję wybierając instrument?

Wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest dla nas ważniejsze: instrument reagujący brzmieniem i barwą na przekazywane emocje czy też świetne specyfikacje techniczne oraz łatwość transportu?