Klawiatury pianin cyfrowych - jaki powinien być dobry mechanizm klawiatury

Mechanizm klawiatury pianin cyfrowych to kluczowa kwestia przy wyborze instrumentu. Poniżej wyjaśnię określenia używane do opisu klawiatur oraz przedstawię te cechy, które są, moim zdaniem, naprawdę ważne. 

Następujące cechy pianin cyfrowych uznaję za konieczne:

  • klawiatura pełna
  • klawiatura dynamiczna
  • klawiatura młoteczkowa

Te 3 cechy to zupełne minimum, by uznać instrument za substytut pianina. Co one oznaczają?

Klawiatura pełna (full keyboard):

Klawiatura pełna oznacza, że jest 88 klawiszy, czyli dokładnie tyle, co w pianinie akustycznym (tradycyjnym). Jeżeli ktoś się decyduje na zakup pianina, to zachęcam do wybrania instrumentu z pełną klawiaturą, tak by wraz z coraz bardziej zaawansowanym poziomem gry, nie pojawił się problem, że brakuje klawiszy. Warto kupić klawiaturę pełną, czyli 88-klawiszową.

Klawiatura dynamiczna (dynamic keyboard):

Klawiatura dynamiczna oznacza, że klawisze reagują na to, jakie natężenie dźwięku, czyli poziom głośności, chcemy wydobyć. Jeśli gramy leciutko, wówczas pianino gra cicho, jeżeli naciśnie się klawisz mocno, wówczas wydobędzie się dźwięk głębszy, mocniejszy, głośniejszy. Właśnie ta reakcja na naszą dynamikę jest określana jako klawiatura dynamiczna. Klawiatura dynamiczna jest konieczna do gry na pianinie.

Klawiatura młoteczkowa (hammer action):

Obecnie większość pianin cyfrowych posiada klawiaturę młoteczkową. Oznacza to imitację mechanizmu młoteczkowego, który jest w pianinach akustycznych, w odróżnieniu od mechanizmu sprężynowego, który był używany w keyboardach. Mechanizm młoteczkowy pozwala na istotną różnicę w odczuciu pracy klawiatury pod palcami i zdecydowanie wpływa na jakość gry. Klawiatura młoteczkowa jest kluczowa w grze na pianinie. Oczywiście klawiatura z mechanizmem sprężynowym też może wydawać ładne brzmienie, jednak uczucie pod palcami pianisty będzie zupełnie odmienne. 

Podstawowe cechy klawiatury opisałam w poniższym filmie:

 
 

Cechy, które dodatkowo powinna mieć dobra klawiatura:

Klawiatura ważona ("graded hammer weighted" lub "linear graded"):

Klawiatura ważona oznacza imitację pianina akustycznego pod tym względem, że młoteczki są stopniowo dociążane, tak, by klawisze od strony prawej (sopranów) chodziły lżej, a klawisze basowe - ciężej. Zazwyczaj klawiatury pianin cyfrowych są ważone, choć warto zauważyć, że z różnym efektem - czasem cecha ta jest bardzo słabo odczuwalna.

Dobrze jest też, gdy klawiatura jest opisana jako ważona, wówczas można mieć nadzieję, że producent lepiej dopracował mechanizm klawiatury, choć znam wiele klawiatur pianin opisanych jako "ważone", gdzie zupełnie tej cechy nie można wyczuć.

3 lub 2 czujniki klawiatury ("triple sensor"): 

Pod każdym klawiszem znajdują się czujniki / sensory, które przekazują informacje o tym, jak klawisz został naciśnięty, tak, by siła nacisku (dynamika) i sposób naciśnięcia klawisza mogły zostać odzwierciedlone w brzmieniu. 3 czujniki są zaletą w porównaniu do wcześniej dominujących 2 czujników. 

Cecha "triple sensor" / 3 czujniki może poprawić mechanizm klawiatury, jednak nie musi - wiele zależy od położenia czujników oraz od mechanizmu młoteczka. W założeniu cecha ta pozwala na szybkie powtórzenia dźwięku, gwarantuje, że wszystkie tryle będą dobrze słyszalne. Do nauki gry klasycznej na poziomie szkoły muzycznej I lub II stopnia, pianino z dwoma czujnikami jest zupełnie wystarczające.

Natural Wood - klawiatura drewniana:

Klawisze wykonane są z drewna są znaczącą zaletą klawiatury, rzadko spotyka się je w pianinach poniżej 8 - 9 tys. zł. Wyjątkiem jest model Elpiano DPR-3500, gdzie klawisze są wykonane z litego drewna lipowego (drewno najczęściej używane do produkcji instrumentów muzycznych). Tańsze pianina cyfrowe najczęściej mają klawisze z plastiku. Klawiatura drewniana jest lepsza, ponieważ jest naturalnie cięższa od klawiszy plastikowych. W fortepianach akustycznych oraz lepszych pianinach akustycznych, klawisze są z drewna.

 

Cechy, które są mało istotne dla jakości klawiatury:

Są też liczne opisy mechanizmów klawiatur oraz nazwy marketingowe, które są niezrozumiałe dla większości klientów, a które równocześnie niewiele mówią o jakości mechanizmu klawiatury. Oto przykłady tych opisów: 

Mechanizm "let-off" ("escapement"), czyli tzw. "wymyk klawisza": 

Na temat "wymyku" klawisza powstało wiele teorii. Niektórzy pytają o tę cechę, jakby była ona kluczowa w wyborze pianina. Tymczasem od lat tworzone były klawiatury pianin cyfrowych, które doskonale odwzorowywały mechanizm pianin akustycznych, a dany fragment mechanizmu określany dziś jako "wymyk", nie był nazywany czy opisywany. Po prostu mechanizm klawiatury dobrze działał. Od kilku lat Roland przoduje w tym, by podkreślać fakt, że pianina Roland mają mechanizm "let off", jednak warto pamiętać, że to, czy pianino ma ten mechanizm czy też nie, nie jest kluczowe. Najważniejsze jest to, jaki jest efekt końcowy mechanizmu klawiatury, czyli jak ona po prostu działa. Mechanizm wymyku, jest to mała dźwignia, która uwalnia opadający młoteczek tuż po uderzeniu. Dzięki temu klawisz jest od razu gotowy do repetycji (powtórzenia dźwięku). Według niektórych opisów, mechanizm ten pozwala też uzyskać jeszcze lepszy dźwięk przy grze pianissimo. Producent Kawai określa ten mechanizm jako "let-off", u Yamahy jest to "escapement".

Mechanizm wymyku (let off / escapement) nie jest cechą, która mówi wiele o klawiaturze, poza tym, że jest to prawdopodobnie dość drogie pianino. Mechanizm ten, bardzo często spotykany w modelach Rolanda, coraz popularniejszy też u konkurencji, nie jest dla mnie gwarancją przyjaznej, dobrej klawiatury. Brak mechanizmu też nie powoduje, by klawiatura była gorsza - przykładowo model Kawai CA63 ma doskonałe klawiatury bez tego mechanizmu. Jest to raczej cecha marketingowa, realnie nie zmienia wrażenia z gry. 

Klawiatura "with counterweights":

Dodatkowe dociążenie klawiszy, czyli tzw. klawiatura "with counterweights": Klawiatura z dodatkowym dociążeniem klawiszy posiada nie tylko młoteczki o zróżnicowanej wadze, ale dodatkowo dodane jest obciążenie na końcach białych i czarnych klawiszy (czyli od strony grającego). Długo szukałam informacji, czemu to służy, szczególnie gdy dodawane jest to do klawiszy drewnianych, czyli już naturalnie cięższych od plastikowych. Tymczasem dociążenie to jest zróżnicowane, czyli jest inne dla poszczególnych oktaw.

Oto znaczenie cechy "with counterweights" według producenta pianin Yamaha: "Dociążenie ma zrównoważyć wagę młoteczków i pozwala na bardziej precyzyjną kontrolę przy cichej, delikatnej grze (pianissimo) oraz pozwala na lepszy powrót klawisza przy szybkiej grze." Znaczenie cechy "with counterweights" według producenta Kawai: "Odpowiednie dociążenie pozwala na to, by dotyk klawiatury był lżejszy przy grze cichej, natomiast dodaje wrażenie większego oporu przy grze z większą siłą."

Z pewnością więc cecha klawiatury "with counterweights" ma przybliżać ciężar i wrażenia dotyczące ciężaru poszczególnych klawiszy do wrażeń z gry na klawiaturze pianina czy fortepianu akustycznego, jednak dokładne działanie tej cechy jest różnie tłumaczone przez poszczególnych producentów.

Klawiatura "with counterweights" jest więc cechą, która nie jest dla mnie wyznacznikiem tego, jak dobra jest klawiatura. Dodanie ciężarków z przodu klawiszy może dać świetny efekt, tak jak w modelu Yamahy CVP-709. Jednak doważenie nie jest gwarancją, że klawiatura będzie dobra.

 

Cecha naprawdę dobrej klawiatury - amortyzacja uderzenia oraz powiązanie mechanizmu klawiatury i brzmienia:

Kolejne targi muzyczne i testowanie dziesiątek, jeśli nie setek, kolejnych pianin, pozwalają mi zrozumieć, że opis techniczny klawiatury prawie zupełnie nie przekłada się na to, jak klawiaturę czuje się pod palcami. Zastanawiałam się, jaka powinna być klawiatura idealnego pianina cyfrowego - oto odpowiedź:

Gra na pianinie powinna sprawiać przyjemność. Klawisze powinny pracować tak, jak w pianinie akustycznym, czyli z pewnym (drobnym) oporem, powinny mieć swoją wagę, powinny wydobywać głębokie brzmienie, które w zależności od siły i sposobu nacisku, ma wiele poziomów dynamiki. Im więcej tych poziomów tym lepiej, powinno się wydawać, że jest ich nieskończenie wiele. Co ważne - te różne stopnie dynamiki powinny być w naturalny i równomierny sposób powiązane z siłą nacisku. W kilku testowanych na targach pianinach (w cenie około 1000 euro) zauważyłam, że już umiarkowany nacisk powoduje ostre brzmienie i grę forte, co jest oczywistą wadą.

Podczas ostatnich targów odkryłam element, który jest dla mnie kluczowy w decyzji, czy pianino mi się podoba, czy też nie. Zaczęłam analizować, dlaczego niektóre modele, niekoniecznie te najdroższe, tak bardzo mnie wciągają, a niektóre - nawet te droższe - odpychają, po prostu nie chce mi się na nich grać. Otóż z przyjemnością i radością gra mi się na pianinach, których klawiatura ma miękkie, zamortyzowane odbicie naciskanego klawisza. Czyli w momencie, gdy klawisz jest jest naciskany, to czujemy opór. Istotne jest to, czy opór ten odczuwamy jako łagodne, zamortyzowane zatrzymanie klawisza, czy też zderzenie z czymś bardzo twardym, wręcz odbijającym. Przez zatrzymanie zamortyzowane rozumiem miękkie, łagodne zatrzymanie klawisza, z wrażeniem, że naciskając go mocniej, można uzyskać jeszcze więcej (jeszcze głębsze zapadnięcie się klawisza i przez to jeszcze mocniejszy dźwięk). Naciskanie klawisza, który sprawia wrażenie odbicia się od powierzchni sprężynującej, zniechęca do pogłębiania dźwięku, a nawet do dalszej gry. Taka klawiatura zniechęca mnie z dwóch powodów:

  • 1-szy powód, oczywisty: przy takiej reakcji klawiatury, bardziej bolą palce
  • 2-gi powód jest taki, że pogłębianie dźwięku na takiej klawiaturze nie jest przyjemne. Mocne odbicie przy średnim naciśnięciu świadczy o tym, że więcej nie da się zrobić, a silniejsza gra wiąże się z jeszcze mocniejszym odbiciem klawisza. Nawet zagranie gamy jest nieprzyjemne dla palców, gdy od spodu czuje się uderzenie.  

Mam wrażenie, że element odczucia pod palcami po naciśnięciu klawisza, jest zupełnie pomijany przez producentów, a często zdarza się, że drogie modele mają odpychającą, sprężynującą klawiaturę. W modelach Elpiano nie ma tego odbicia, między innymi dlatego tak cenię sobie grę na pianinach tego producenta. Przykładowo świetnie pracuje też klawiatura modeli Kawai CA98 czy CS11. Oczywiście są to dość drogie modele, ale tańsze od niektórych konkurentów, na których gra się nieprzyjemnie, jak na przykład bardzo droga Yamaha Silent (cena powyżej 20000 zł), gdzie klawisze mocno odskakują po naciśnięciu, nie miały żadnej amortyzacji. 

Różne wrażenia z gry przy takich samych klawiaturach - powiązanie mechanizmu klawiatury i brzmienia:

Długie godziny testów kolejnych pianin dały mi jasną odpowiedź, że choć kluczowy jest mechanizm klawiatury oraz to, jakie są próbki brzmieniowe, to niezmiernie ważny jest również fakt, w jaki sposób te elementy są ze sobą powiązane. Już tłumaczę: wiele modeli (na przykład wszystkie nowe pianina Casio) mają ten sam mechanizm klawiatury (wg danych producenta). Czyli taka sama klawiatura jest w nowych modelach Casio serii Celviano oraz Privia. A jednak w pianinach Celviano klawiatura wydaje mi się twardsza i bardziej oporna niż w Privii. Dlaczego? Wpływa na to sposób i moment wydobywania dźwięku: brzmienie bardziej donośne, niewytłumione, będzie powodowało, że klawiatura wyda się bardziej miękka. A jeśli pianino z tym samym mechanizmem będzie miało wytłumione brzmienie, które nie będzie odpowiednio pogłębiane wraz z mocniejszym uderzeniem klawisza, wówczas taka klawiatura wyda się grającemu nadmiernie twarda. 

Warto to odróżnić, bo czasem nawet dość twarda klawiatura może okazać się przyjazna, jeśli wraz z pokonaniem oporu nastąpi uzyskanie mocnego, pełnego brzmienia. To właśnie ta relacja: zmiana brzmienia na skutek pracy klawiatury jest kolejnym kluczowym elementem dobrego pianina cyfrowego.

To powiązanie brzmienia z mechanizmem klawiatury jest moim zdaniem kwintesencją gry na pianinie, ponieważ oznacza, czy pianino prawidłowo reaguje na to, co chce z instrumentu wydobyć grający. A jak sprawdzić, czy ta reakcja pianina jest dobra? Polecam sprawdzić następujące elementy:

  • zasada dla mnie nadrzędna: konieczna jest pełna kontrola nad dynamiką, czyli stopniowe zwiększenie oparcia musi powodować stopniowe zwiększenie dynamiki, bez nadmiernych przeskoków. Tej kontroli nad dynamiką brakowało mi przykładowo w Kawai CA43 czy w modelu Yamahy YDP-S34, nie mówiąc już o producencie GEWA.
  • bardzo mocne postawienie (oparcie) ręki na klawiaturze daje pełnię głębokiego brzmienia fff (forte fortissimo, czyli bardzo głośno)
  • gdy pełny, nasycony dźwięk mf (mezzoforte, czyli umiarkowanie głośny) osiąga się bez "walki", czyli bez nadmiernego wysiłku przy każdym naciśnięciu klawisza. Gdy opieram rękę i przechodzę opartymi palcami na kolejne dźwięki, to brzmienie powinno być pełne, donośne, a nie jakby zbyt słabe i bez połączenia z poprzednim dźwiękiem. Ta konieczność zbyt mocnego naciskania klawiszy występuje we wszystkich nowych modelach Casio, gdzie jest możliwe uzyskanie pięknego i mocnego brzmienia, ale dopiero po zdecydowanie mocnym naciśnięciu. Przy zwyczajnym oparciu ręki ten dźwięk jest za słaby. Czyli naturalna praca ręki i palców powinna dawać odpowiednio nasycony dźwięk.
  • gdy dodanie emocji, mocy i energii w prawej ręce pozwala uzyskać brzmienie z efektem "dzwoneczków" / "perełek", czyli takich klarownych, równych, donośnie brzmiących dźwięków, a nie brzmienie krzykliwe i brzęczące

Gdy te wszystkie warunki klawiatury i brzmienia są spełnione, to jest to pianino, którego Państwo szukali :)

 

Cechy dobrej klawiatury pianina cyfrowego - podsumowanie:

Przy wyborze pianina cyfrowego, polecam upewnić się, że klawiatura jest:

  • pełna
  • dynamiczna
  • młoteczkowa
  • ważona
  • ma 3 czujniki klawiatury (triple sensor)

Równie ważne jak powyższe 5 cech, jest dla mnie to, w jaki sposób klawisz zachowuje się po naciśnięciu, czyli co odczuwa palec, który pozostaje na wciśniętym klawiszu. Czy odczuwalne jest odbicie, jakby uderzenie klawisza od spodu? Takie pianino gorąco odradzam. Naciśnięcie klawisza powinno być zakończone łagodnym, miękkim zatrzymaniem się klawisza, jakby na poduszce z amortyzacją. Takie zamortyzowanie zachęca, by pogłębiać dźwięk, tak, by uzyskać jeszcze bardziej intensywne brzmienie. Niestety ta cecha nie doczekała się opisu od producentów.

Moje wrażenia z gry oraz szczególnie tę cechę klawiatur przedstawiłam w opisie poszczególnych producentów - zapraszam do przeczytania moich kolejnych wpisów!

"Dla Elizy" - L. van Beethoven - jak zagrać na pianinie, nauka od podstaw

Po ośmiu latach tworzenia filmów o nauce gry na pianinie, wiem już, że trzeba tłumaczyć najwolniej i najklarowniej, jak tylko się da.
Ten film rozpoczyna serię nagrań, gdzie tłumaczę, jak zagrać dany utwór, a równocześnie dodaję wiedzę o nutach, tak, by z czasem opanowali Państwo samodzielną grę z nut. Analizuję też utwór, tak, by ułatwić Państwu zapamiętanie nut.

Zapraszam więc do nauki i czekam na Państwa dalsze komentarze - dzięki nim uczę się, jak najlepiej przekazywać wiedzę. Dziękuję!

"Dla Elizy" - L. Beethoven - jak zagrać na pianinie bez znajomości nut, cz. I., nauka od podstaw.

Koncert Elpiano 2017 - nagrania

17 listopada 2017r. odbył się kolejny, dziewiąty już, koncert Elpiano. Wystąpili zarówno początkujący jak i zaawansowani pianiści, a każdy zagrał powyżej moich - i myślę, że również innych słuchaczy - oczekiwań. Zarówno początkujący, grający kilka miesięcy pianiści, jak i profesjonalnie występujący muzycy, zagrali przepięknie. 

W tym roku nie przeprowadzamy głosowania na najlepszego wykonawcę. Zwycięzcami są wszyscy występujący, którzy stworzyli piękną muzykę i pozwolili nam na odrobinę zasłuchania. 

Gorąco gratuluję i dziękuję wszystkim występującym. Dziękuję też publiczności, dzięki której koncert ten miał tak ciepłą i serdeczną atmosferę.

Zapraszam do wysłuchania nagrań z koncertu Elpiano 2017:

Franciszek Sokół

Szymon Zembol

Kuba Roślik

Matylda Mielcarska

Mateusz Wątroba

Małgorzata Rusak

 

Jiwon Victoria Park

 
Posted on November 23, 2017 and filed under Koncerty Elpiano.

Koncert Elpiano - 17 listopada 2017r., piątek, o godz. 18 - zapraszam!

Jest mi bardzo miło poinformować, że 17 listopada 2017r., w piątek, o godz. 18 odbędzie się kolejny koncert Elpiano.

Będzie to koncert trwający około 1,5 godziny. Osoby występujące to klienci Elpiano, o różnym stopniu zaawansowania gry. Każdy zagra 1 lub 2 utwory - utwory klasyczne lub dowolne.
Koncert rozpocznie się 17 listopada 2017r. o godz. 18 w restauracji LIF, przy Al. Niepodległości 80 w Warszawie (II Ogród Jordanowski).

Serdecznie zapraszam wszystkich chętnych do wysłuchania koncertu. Wstęp bezpłatny, proszę jedynie wcześniej o email lub telefon z informacją, że planują Państwo przyjść.

Zapraszam!

Posted on October 29, 2017 and filed under Koncerty Elpiano.

Porównanie modeli pianin cyfrowych Yamaha

W poniższym tekście przedstawiam porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Yamaha. W tekście opiszę moje wrażenia dotyczące brzmienia oraz mechaniki klawiatury. Są to kluczowe elementy pianin cyfrowych, które trudno ocenić bez wypróbowania pianina. Porównanie głównych opcji i funkcji pianin znajduje się w tabelach poniżej, dla każdej z serii Yamahy osobno.

Nowością pianin Yamaha w roku 2016 jest wprowadzenie nowych modeli tańszej serii Arius: model Arius YDP-142 został zastąpiony przez model YDP-143, natomiast model Arius YPD-162 został zastąpiony modelem YDP-163.

Modele z serii Yamaha Clavinova: CLP-525, CLP-535, CLP-545, CLP-575 oraz CLP-585, zaprezentowane po raz pierwszy w roku 2014, nie uległy zmianie.

Pianino dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole muzycznej

Jak wybrać pianino dla dziecka, które dopiero rozpoczyna naukę gry w szkole muzycznej? To bardzo częste pytanie, postaram się pomóc :)

Jakościowe pianino czy keyboard?

Dziecko, które będzie uczyło się w szkole muzycznej, powinno mieć dobry instrument w domu. W przypadku luźnych lekcji czy ogólnych zajęć rozwijających muzycznie, nie jest to aż tak kluczowe. Jednak w przypadku nauki w szkole muzycznej, edukacja ta i zaangażowanie jest na tyle duże, że warto zakupić dobry instrument. Może to być pianino akustyczne lub cyfrowe, jednak nie polecam zastępowania pianina keyboardem. Pianino musi mieć odpowiednią klawiaturę i naturalne brzmienie, inne opcje są jedynie miłym dodatkiem, nie są konieczne.

Jak wybrać pianino akustyczne?

Jeżeli mamy możliwość zakupienia pianina akustycznego, wówczas wybór jest łatwiejszy. Najczęściej w tym przypadku korzystamy z bieżącej oferty i kupujemy aktualnie oferowane pianino używane. Jednak w przypadku pianin używanych polecam zakup od znajomych albo też po gruntownej ocenie przez fachowca. Stare pianina akustyczne mogą być doskonałe, ale też mogą być niezdatne do gry (jest ryzyko, że pianino nie będzie trzymało stroju). By dobrze ocenić instrument, należy wypróbować go po nastrojeniu, a następnie ufając, że w międzyczasie pianino nie było ponownie strojone, wypróbować instrument ponownie po miesiącu czy dwóch.

Różnice pomiędzy keyboardem, pianinem cyfrowym oraz pianinem akustycznym omawiam w poniższym wideo:

Jak wybrać pianino cyfrowe?

Przy wyborze pianina cyfrowego, mamy więcej możliwości, bo z uwagi na niższą cenę, można i warto kupić instrument nowy.

Kluczowe elementy przy wyborze pianina cyfrowego to klawiatura oraz brzmienie.

Choć omawiam klawiaturę i brzmienie w wideo powyżej, warto podkreślić te aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę:

Praca klawiatury oraz brzmienie pianina:

Przy testowaniu pianin polecam wcześniej przygotować i samodzielnie zagrać choć kilka taktów czy po prostu gamę. Jeśli samodzielnie wcześniej Państwo nie mieli kontaktu z pianinem, to warto poprosić kogoś, kto choć 2 - 3 lata już uczył się grać. Polecam przygotować krótkie utwory o zróżnicowanej dynamice i tempie, które pokazują mi czy brzmienie i praca klawiatury są dobre. 

Na co zwrócić uwagę przy testowaniu klawiatury?

  • w jaki sposób klawisze odskakują - np czy jest imitacja pracy młoteczków
  • czy klawisze chodzą bardzo lekko czy ciężej - klawisze powinny stawiać pewien opór, choć oczywiście nie przesadny, jak w pianinach akustycznych
  • w przypadku klawiatury opisanej jako ważona, czy rzeczywiście klawisze na górze klawiatury chodzą lżej od tych basowych
  • czy grający odnosi wrażenie, że brzmienie można pogłębiać, czy też klawiatura wydaje się płytka
  • czy klawisze dobrze odskakują - mogą zdarzyć się pianina, które przy szybkim tempie miałyby kolejne dźwięki stłumione, jeśli zagrane szybko jeden za drugim

Dodatkowo należy upewnić się, czy klawiatura jest naprawdę równa, bez defektu: Czasami zdarzają się instrumenty, gdzie klawisze są naciśnięte z taką sama mocą i podczas gdy jeden będzie bardzo donośny, drugi będzie bardziej cichy. Jest to element, który jest bardzo niepokojący i dyskwalifikuje pianino. Polecam wybrać pianino, które ma już klawiaturę idealnie równą, tak że każdy klawisz brzmi już z takim samym natężeniem, poza różnicą wynikającą ze specyfiki klawiatury ważonej. Jaki powinien być mechanizm klawiatury i na co zwrócić szczególną uwagę opisałam również w poniższym wpisie

Testowanie brzmienia pianina:

Brzmienie pianina jest często subiektywne, zależy od tego, z jakim pianinem miało się dotychczas kontakt oraz jakie brzmienie sprawie nam większą przyjemność. Niektórzy wolą brzmienie przytłumione, inni jaśniejsze. Jedni wolą brzmienie suche, inni z pogłosem. W pianinach cyfrowych jest sporo ustawień, które aktualne brzmienie Grand Piano mogą zmienić, warto poprosić sprzedającego o zademonstrowanie tych możliwości.

Inne parametry pianina cyfrowego:

Korzystając z opinii innych osób lub po własnym wypróbowaniu klawiatury, można zwrócić uwagę na inne dodatkowe parametry pianina cyfrowego:

  • akompaniament - pozwalający na grę z podkładem muzycznym, przydatny do gry bardziej rozrywkowej
  • moc głośników - im wyższa moc tym pełniejsze brzmienie
  • opcje nagrywania (wejścia midi, liniowe, USB, mp3 itd)
  • ilość brzmień

Więcej o dodatkowych opcjach opisałam we wcześniejszych wpisach - zapraszam do przeczytania :)

W jakiej cenie kupić pianino cyfrowe? 

Moim zdaniem pianino cyfrowe dla dziecka rozpoczynającego naukę gry w szkole muzycznej można kupić w cenie od 3000 do 4000 złotych, szczegółowe porównanie modeli zostało przedstawione w moim wpisie na blogu

Pianino do gry zaawansowanej można kupić w cenie około 5000 zł. W celu szczegółowego porównania oferty różnych producentów polecam opis testów pianin cyfrowych różnych producentów, które możecie Państwo znaleźć na blogu Elpiano.

Posted on May 24, 2017 and filed under Pianino dla dziecka.

Kawai - porównanie pianin cyfrowych

Oto porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Kawai. Poniżej opisałam moje wrażenia dotyczące brzmienia oraz mechaniki klawiatury pianin Kawai. Dodałam też porównanie głównych opcji i funkcji.

Na Targach Muzycznych we Frankfurcie 2018, firma Kawai zaprezentowała wiele nowych modeli pianin cyfrowych. Poprzednie modele z serii CA: CA17, CA67 i CA97 zostały zastąpione nowymi modelami: CA48, CA58, CA78 i CA98. Starsze modele, wciąż jeszcze dostępne w sprzedaży w 2018 roku, opisałam na dole tego wpisu. Serie pianin Kawai CN, ES oraz CS pozostały bez zmian.

O jakości pianin cyfrowych, decyduje przede wszystkim mechanizm klawiatury oraz brzmienie. Więcej o klawiaturach pianin cyfrowych napisałam w tym wpisie, zapraszam do przeczytania.

Seria CN:

Kawai CN17, w cenie ok. 4000zł:

Jest to nowy model, dodany do oferty Kawai w 2018., choć w czerwcu 2018r. model prawie nie dostępny jeszcze w polskich sklepach muzycznych. 

Mechanizm klawiatury CN17 to: "Responsive Hammer Compact II Action", czyli klawiatura młoteczkowa, choć o typie kompaktowym - określenie to jest związane z krótszą długością klawisza wewnątrz pianina: czyli część klawisza, której nie widzimy, ponieważ jest wewnątrz pianina, jest krótsza niż w standardowej klawiaturze typu "Responsive Hammer II Action", używanej w wyższych (lepszych) modelach Kawai. Klawisze pokryte są lakierem matującym, choć producent nie określa tego jako lakier imitujący kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku. 

Zalety CN17 wynikające ze specyfikacji to: wysoka polifonia (192 głosy), półpedał oraz funkcja edukacyjna. W odróżnieniu do tańszych modeli, w CN27 wprowadzono połączenie USB (choć to standard u konkurencji).

Do słabszych cech specyfikacji należą: mała ilość brzmień (15), brak rytmów i akompaniamentu, brak wyjścia liniowego.

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CN17:

Choć jest to dość podstawowy model, to podoba mi się reakcja dynamiczna pianina. Czyli natężenie brzmienia jest w tym modelu dobrze odzwierciedlone - gdy grający pracuje palcami mocniej lub zwiększa oparcie ręki, to dźwięk staje się proporcjonalnie mocniejszy i głębszy. Nie jest to regułą we wszystkich pianinach w tej cenie, czasem pomimo mocniejszego oparcia dźwięk prawie nie zmienia się lub też zmienia się w sposób przerysowany, tu czułam, że pianino "robi" to, co ja chcę.

Jednak są i minusy: klawiatura jest lekka, wręcz keyboardowa, pod względem oporu zbliżona do Yamahy YDP-143, choć lepsza od YDP-143 pod względem odpowiedzi dynamicznej. Pomimo, że czułam dobrą odpowiedź klawiatury na zmianę gry, to jednak zakres dynamiczny między grą zupełnie cichą a najgłośniejszą jest zdecydowanie za mały. Przykładowo w utworze "Marriage d'amour", gdzie w prawej ręce szybko powtarzane nuty zwiększają równocześnie dynamikę, czyli jest przejście od delikatnego piano do mocnego, pełnego furii forte - można na dobrym pianinie wydobyć naprawdę dużo emocji. Pianino CN17 tego nie umożliwia - tu jest płytko i płasko. Czyli można wydobyć ładny dźwięk, ale tylko w zakresie od mp (umiarkowanie cicho), następnie jest mf (umiarkowanie głośno) do forte (głośno) - i to koniec opcji. Aby uzyskać piano, czyli dźwięk cichy i bardzo cichy, trzeba mocno wycofać rękę i grać "po wierzchu", bez oparcia. Brzmienia mocniejszego niż po prostu dźwięki głośne, też nie można wydobyć. Piszę o tym tak wiele, ponieważ jest to Kawai, producent, co do którego mam duże oczekiwania. Jednak model CN17 jest w cenie ok. 4000zł, więc te ograniczenia są akceptowalne w pianinach w tym przedziale cenowym.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CN17. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CN17 - specyfikacja

Kawai CN17

Kawai CN17 - panel

Kawai CN27, w cenie ok. 5400zł:

Kawai CN27 jest następcą starszego modelu CN25. Mechanizm klawiatury CN27 to "RH III Action with Counterweights", czyli według opisu jest to klawiatura młoteczkowa z dodatkowym dociążeniem klawiszy. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). 

Zalety CN27 wynikające ze specyfikacji to: wysoka polifonia (192 głosy),  funkcja edukacyjna, półpedał. W odróżnieniu do tańszych modeli, w CN27 wprowadzono połączenie USB (choć to standard u konkurencji).

Do słabszych cech specyfikacji należą: mała ilość brzmień (19), tylko 1 ścieżka nagrywania, brak rytmów i akompaniamentu. Moc głośników umiarkowana (2x20W), konkurencja w tej cenie ma mocniejsze.

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CN27:

Klawiatura twarda, o większym oporze niż  klawiatura modelu CN17.  Przy szybkim Impromptu Schuberta już nie wszystkie dźwięki były równomiernie słyszalne, jakby klawiatura nie nadążała i niektóre dźwięki nie odzywają się z odpowiednią dynamiką. Podobnie gdy przy trylach, czyli szybkich powtarzających się dźwiękach, próbuję zwiększyć głośność, to nie wszystkie z nich są słyszalne. Do poprawienia jest też słaba amortyzacja po naciśnięciu klawisza, ponieważ miałam wrażenie, jakby klawisze były od spodu wypychane, odbijane, zamiast zamortyzowane. Klawisze plastikowe, to zupełnie inna klasa niż seria Kawai CS czy CA.  Brzmienie przyjemne, dość jasne, zdecydowanie lepsze niż np. u Yamahy Arius. Bardzo podoba mi się brzmienie i reakcja dynamiczna przy grze cichej, zarówno bardzo cichej jak i umiarkowanie cichej, a basy mają ładne, pełne brzmienie. Problem pojawia się przy grze forte (głośno) - jest mała różnica w mocy pomiędzy forte a forte fortissimo, czyli przy grze "mocnej" i "naprawdę bardzo mocnej" otrzymujemy prawie takie samo natężenie dźwięku. Do plusów natomiast, poza ładnym brzmieniem, należy też dopracowany półpedał, który dobrze reaguje na zróżnicowaną siłę nacisku.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CN27. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CN27 - specyfikacja

Kawai CN27

Kawai CN27 - panel

Kawai CN37, w cenie ok. 6400zł:

Kawai CN37 jest następcą starszego modelu CN35. Mechanizm klawiatury CN37 według specyfikacji oraz według moich odczuć jest taki sam, jak w modelu CN27, czyli "RH III Action with Counterweights", co oznacza klawiaturę młoteczkową z dodatkowym dociążeniem klawiszy. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku. 

Istotne plusy w specyfikacji modelu CN37 to: rozbudowana liczna głosów - ponad 300 brzmień, wysoka polifonia (256 głosów, jeszcze więcej niż w CN27), możliwość nagrywania i odtwarzania w wielu formatach, dostępne rytmy perkusyjne (choć bez akompaniamentu), dodane 2 głośniki wysokotonowe (choć ogólna moc głośników to 40W, tak jak w CN27). 

Specyfikacja jest więc bardzo rozbudowana, wskazać można tylko 1 podstawowy minus jak na pianino w tej cenie: klawisze są plastikowe, nie drewniane. W tej cenie konkurencja oferuje też akompaniament i zazwyczaj mocniejsze głośniki. Plusem CN37 jest duża liczba brzmień oraz zwiększenie możliwości połączeń z komputerem (w poprzednich tańszych modelach były to słabe strony pianin Kawai).

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CN37:

Odczucia dotyczące mechanizmu klawiatury miałam takie same, jak w CN27, czyli klawiatura dość twarda, ze zbyt słabą amortyzacją (mocne odskakiwanie klawisza bez wrażenia, że dźwięk można z przyjemnością pogłębić). Dobra klawiatura ze świetną amortyzacją jest już w modelu Kawai CA58, więc szukając dobrej klawiatury Kawai zdecydowanie polecam serię CA zamiast CN37. Obecne (połowa roku 2018) polecam poprzednie modele, już zastępowane nowymi, z serii CA - czyli model CA 67 i tańszy CA17 - są one zdecydowanie lepsze od serii CN, a ich ceny mogą być teraz bardzo atrakcyjne z uwagi na pojawienie się nowych, zastępujących ich modeli.

Główny minus modelu Kawai CN37 to "zatykająca się" dynamika, podobnie jak w CN27 oraz w CA48. Czyli przy szybkiej grze (szczególnie przy głośniejszej), niektóre dźwięki są cichsze lub nie odzywają się wcale. Drugi minus, podobnie jak w CN27, to granica forte, poza którą pogłębianie brzmienia nie jest możliwe, ponieważ palce naciskają mocniej, a brzmienie pozostaje takie same.  

Brzmienie pianina CN37 podoba mi się, jest naturalne, przyjemne (szczególnie Grand Piano 1). Jest to pianino bardzo dobre do spokojnych, pięknych melodii - przykładowo łagodne i ciche Preludium C-dur Bacha wychodzi świetnie.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CN37. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CN37 - specyfikacja

Kawai CN37

Kawai CN37

Seria ES (portable pianos - pianina przenośne):

Kawai ES110, w cenie ok. 2800zł (bez obudowy) / 3600zł (z obudową):

Mechanizm klawiatury ES110 to "Responsive Hammer Compact Weighted-key Action", czyli klawiatura młoteczkowa, kompaktowa, ważona. Jest to nowy typ klawiatury, której mechanizm jest lżejszy niż dotychczas stosowany w innych modelach Kawai. Instrument ten trudno oceniać jako pianino cyfrowe, ponieważ ze względu na lekką wagę i słabe głośniki, ma on przeznaczenie głównie estradowe.

Do plusów modelu ES110 należy: lekka waga instrumentu, wysoka polifonia (192 głosy),  funkcja edukacyjna, podłączenie liniowe. 

Minusem tego modelu (poza mechanizmem klawiatury) są słabe głośniki (2x7W).

Moje wrażenia z testów modelu Kawai ES110:

Klawiaturę opisałam jako "mechanizm w stylu Rolanda", czyli: słaba amortyzacja przy uderzeniu klawisza - naciśnięcie klawisza jest twardo zakończone, powstaje wrażenie odpychania klawisza od spodu.

Brzmienie przyjemne, naturalne, nie za ostre, minusem jest ograniczenie w pogłębianiu dynamiki - czyli grający wkłada dużo energii, naciska klawisz z dużą mocą, a brzmienie jest niezmienione, jakby wciąż pozostawało na poziomie forte bez pogłębienia. Jest to całkowicie akceptowalne w pianinie w tej cenie, piszę to raczej po to, by przedstawić Państwu, które cechy pianina świadczą o naprawdę dobrej klawiaturze, a których nie ma w pianinach danym przedziale cenowym.

Moim zdaniem model Kawai ES110 należy traktować jako keyboard, czyli instrument służący do podłączenia do wzmacniaczy, gdzie liczy się przyjemne brzmienie uzyskane dzięki zewnętrznym głośnikom. Nie jest to pianino najlepsze do ćwiczenia gry klasycznej, ponieważ szybko bolą opuszki palców, a możliwości dynamiczne są ograniczone. Dla osób potrzebujących taniego przenośnego keyboardu - polecam z uwagi na ładny dźwięk i konkurencyjną wagę instrumentu.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai ES110. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai ES110 - specyfikacja

Kawai ES110

Kawai ES110 - panel

Kawai ES8, w cenie ok. 6500zł:

Mechanizm klawiatury ES8 to "RH III Action with Counterweights", czyli klawiatura młoteczkowa z dodatkowym dociążeniem klawiszy. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). Według specyfikacji jest to taki sam mechanizm jak w modelach CN27 oraz CN37, jednak w moim odczuciu klawiatura jest zdecydowanie lepsza.

Ważnymi zaletami opisanymi w specyfikacji modelu ES8 to: wysoka polifonia (256 głosów), liczne możliwości nagrywania i odtwarzania (format mp3, wave, midi), rytmy i akompaniament.  

Słabsze cechy ES8 to: jak na tę cenę instrumentu, oferuje on małą ilość brzmień (34 brzmienia) oraz małą moc głośników (2x15W).

Moje wrażenia z testów modelu Kawai ES8:

Według specyfikacji klawiatura ES8 jest taka, jak w nowych modelach CN27 i CN37. W moim odczuciu model ES8 ma dużo lepszą amortyzację, czyli nie ma ostrego odbicia klawisza od spodu po naciśnięciu. Klawiatura ES8 wydała mi się też bardziej przyjazna i lżejsza niż w modelach CN27 i CN37. Klawiatura jest równa, można spokojnie ćwiczyć bez obawy, że któryś dźwięk będzie zagrany nieoczekiwanie za cicho lub za głośno. Trochę ograniczone, jak na tę cenę, jest uzyskiwanie zróżnicowanej dynamiki (przy średnim i mocnym naciśnięciu klawiszy uzyskuje się zbliżony, głośny dźwięk, brak dobrej stopniowalności).

Jednak model Kawai ES8 ma sporo plusów:

  • dobra kontrola dynamiki, czyli dźwięki są o takim natężeniu, jak chce grający
  • dobra amortyzacja
  • przyjemność z gry, bez walki z klawiaturą, jak w niższych modelach Kawai

Jest to instrument głównie o przeznaczeniu estradowym, z uwagi na swoją lekkość, liczne brzmienia i akompaniament.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai ES8. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai ES8 - specyfikacja

Kawai ES8

Kawai ES8

Seria modeli specjalnych "stage pianos" Kawai MPSE:

Seria MPSE to nowe modele uzupełniające lub wręcz zastępujące modele serii MP, czyli pianino MP7 zostaje zastąpione przez MP7SE oraz MP11 przez MP11SE.

Zmiany względem poprzednich modeli to: 

  • dodanie 2 brzmień fortepianu z samplami 88-klawiszowymi (czyli jakość próbek fortepianowych jest wysoka, ponieważ brzmienie dla każdego klawisza było nagrywane osobno, a nie zmieniane komputerowo, jak to czasem występuje w pianinach o niższej cenie i jakości)
  • w MP11SE dodano potrójny pedał
  • w MP7SE zmieniono mechanizm klawiatury z "Responsive Hamme II Graded Hammer Action" na Responsive Hammer III plastic-key keyboard action"

Kawai MP7SE, w cenie ok. 6600zł:

Według specyfikacji, model MP7SE jest zupełnie inny względem poprzedniego MP7, ponieważ zarówno mechanizm klawiatury jak i brzmienie fortepianu uległo zmianie. Mechanizm klawiatury MP7SE został zmieniony z "RH II Graded Hammer Action" na "RH III Graded Hammer Action", czyli klawiatura młoteczkowa i ważona, choć wciąż plastikowa, typ III. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk) oraz dodatkowe dociążenie klawiszy. Mechanizm RHIII jest zastosowany również w modelach CN27 oraz CN37.

Moje odczucia z gry na MP7SE:

W skrócie - jest to instrument bardziej do gry scenicznej, niż do pracy nad dźwiękiem wydobywanym z instrumentu. Zakres dynamiczny jest dość ograniczony, by osiągnąć piano, to trzeba grać "po wierzchu". Choć klawiatura jest bardziej stabilna niż przykładowo w CN17, tu wiadomo, jakiego natężenia dźwięku się spodziewać, można osiągnąć lepszą kontrolę nad wydobywanym dźwiękiem. W porównaniu do poprzedniego modelu MP7, obecna klawiatura MP7SE jest bardziej oporna, wymaga mocniejszej pracy palców niż model poprzedni.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai MP7SE. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai MP7SE - specyfikacja

Kawai MP7SE

Kawai MP7SE

Kawai MP11SE, w cenie ok. 9500zł:

Mechanizm klawiatury modelu MP11SE jest taki sam jak w poprzednim modelu MP11, czyli klawiatura typu Grand FeeI Wooden Keys Graded Hammer Action", co oznacza klawiaturę drewnianą, młoteczkową, ważoną, typu "Grand Feel". Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). Cecha klawiatury "Grand Feel" jest dodatkowym ulepszeniem mechanizmu. Polega na tym, że ta część klawisza określana jako "pivot" (czyli część klawisza od brzegu klawiatury do środka ciężkości klawisza) jest tak długa, jak w fortepianach akustycznych Kawai.

Moje wrażenia z testowania MP11SE były bardzo pozytywne: bardzo dobra klawiatura, równomiernie łagodna, miękka, wyrównana dynamicznie. Jako jej wadę wskazałabym płytkość, czyli bardzo blisko jest fizycznie od powierzchni klawisza do miejsca wydobycia dźwięku, ale poza tym dziwnym wrażeniem, do którego można przywyknąć, instrument daje dużą możliwość pogłębiania dźwięku, dobrą amortyzację naciskanego klawisza, odpowiednią reakcję na dynamikę. Świetnie wydobywa się tryle, wszystko dobrze wychodzi, żaden dźwięk nie zanika, ładne, mocne basy, dobre forte (choć fff, czyli forte fortissimo - bardzo mocne brzmienie - już nie wychodzi tak jak w Kawai CS11, CA98 czy CA78). To ostatnie porównanie MP11SE do Kawai CS11 nie jest oczywiście w pełni odpowiednie, ponieważ stage piano MP11SE ma inne zastosowanie niż CS11. Chciałam jednak przedstawić Państwu, czego można oczekiwać po naprawdę dobrym pianinie, a czego pewne instrumenty nie zaoferują - czyli nawet drogie stage piano, jak MP11SE to instrument innej klasy niż pianino cyfrowe w porównywalnej cenie, jak CA78. Mocne brzmienie wymaga przestrzeni i mocnych głośników, czego w stage piano nie spotkałam.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai MP11SE. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai MP11SE - specyfikacja

Kawai MP11SE

Kawai MP11SE - mechanizm klawiatury

Seria CS ("Classic Series"):

 

Kawai CS8 w cenie ok. 11600zł:

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CS8. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CS8 - specyfikacja

Kawai CS8

Kawai CS8 - panel

Kawai CS11 w cenie ok. 16200zł:

 

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CS11. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CS11 - specyfikacja

Kawai CS11

Kawai CS11

 

Pianina Kawai z lat wcześniejszych, czyli modele prezentowane na Targach w latach 2016 i 2017:

Kawai CN14, cena z okresu sprzedaży to ok. 3500zł:

Mechanizm klawiatury CN14 to "Advanced Hammer Action IV-F", czyli klawiatura młoteczkowa (oczywiście też pełna i dynamiczna).

Zalety modelu CN14 to: wysoka polifonia (192 głosy),  funkcja edukacyjna oraz półpedał.

Słabe strony to bardzo podstawowa klawiatura (nawet nie ważona), bez pokrycia lakierem imitującym kość słoniową, mała ilość brzmień (15).

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CN14:

Model CN14 jest już starszym modelem, wprowadzonym na rynek  ok roku 2013. Być może stąd wynikają dość ograniczone możliwości klawiatury, które w ostatnich latach szybko się zmieniały. Mechanizm klawiatury CN14 zdecydowanie słabszy niż w CN27 czy CN37, czyli: jeszcze słabsza amortyzacja (klawisze odbijają się ze zbyt dużą siłą), przy zagraniu kilku dźwięków, niektóre grają ciszej, średnie i mocne uderzenie klawisza daje brzmienie o takiej samej intensywności (brak wielu odcieni dynamicznych). Tworzenie dynamiki jest na poziomie Yamahy Arius, z tą różnicą, że klawiatura Kawai jest lżejsza. Do plusów należy ładne brzmienie basów oraz dobrze słyszalne działanie półpedału. 

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CN14. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CN14 - specyfikacja

Kawai CN14

Kawai CN14 - panel

Seria MP - "stage pianos":

Serię Kawai MP, czyli instrumenty "stage pianos", trudno porównywać do pianin cyfrowych, ponieważ służą one do innej gry niż pianina cyfrowe, mające na celu imitację prawdziwego pianina. "Stage pianos"  to raczej instrument - komputer do grania i odtwarzania brzmień, a nie instrument służący do tworzenia muzyki przez odpowiednią grę na klawiaturze. Poniżej dodam swoje uwagi odnośnie klawiatury, jednak warto pamiętać, że dla muzyków scenicznych nie to jest najważniejsze - zazwyczaj ważniejsza od klawiatury jest ilość brzmień, efektów, możliwości rejestracji nagrań, itd. 

Kawai MP7, dawniej w cenie ok. 6600zł, teraz niedostępne:

Mechanizm klawiatury MP7 to "RH II Graded Hammer Action", czyli klawiatura młoteczkowa i ważona. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). Jest to mechanizm wcześniejszy i mniej zaawansowany niż nowo wprowadzony RHIII w modelach CN27 oraz CN37. Jednak mechanizm klawiatury wydał mi się bardziej przyjazny niż nowszy RHIII. Klawiatura dość lekka w graniu, ale dobra, wyrównana, przyjemnie się na niej gra. Opisałam ją jako "bez udziwnień, dobra klawiatura keyboardowa." 

Poniżej zdjęcia pianin Kawai MP7. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai MP7 - specyfikacja

Kawai MP7

Kawai MP7 - panel

Kawai MP11, w cenie ok. 9500zł:

Stage piano MP11 to pod względem klawiatury zupełnie inny instrument niż MP7. Mechanizm klawiatury MP11 to "Grand FeeI Wooden Keys Graded Hammer Action", czyli klawiatura drewniana, młoteczkowa, ważona, typu "grand Feel". Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). Dodatkowo typ "Grand Feel" jest dodatkowym ulepszeniem mechanizmu. Polega na tym, że ta część klawisza określana jako "pivot" (czyli część klawisza od brzegu klawiatury do środka ciężkości klawisza) jest tak długa, jak w fortepianach akustycznych Kawai.

Moje wrażenia z testowania MP11 były bardzo pozytywne: bardzo dobra klawiatura, z dużą możliwością pogłębiania dźwięku, dobra amortyzacja naciskanego klawisza.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai MP11. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai MP11 - specyfikacja

Kawai MP11

Kawai MP11 - panel

Seria CA ("Concert Artist"):

Kawai CA17, w cenie wyprzedażowej w 2018r. ok. 7000zł:

Mechanizm klawiatury CA17 to "RM3 Grand II Wooden Key Action", czyli klawiatura drewniana, młoteczkowa, typu RM3 Grand II. Według opisu producenta, klawisze są też dodatkowo doważone. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). 

Zalety CA17 wynikające ze specyfikacji to: wysoka polifonia (192 głosy),  funkcja edukacyjna (raczej standard w tej cenie), półpedał oraz system "Grand Feel Pedal" (mechanizm wszystkich 3 pedałów odwzorowuje system pedalizacji fortepianu). Plusem jest też to, że są 4 głośniki, choć ich łączna moc 40W jest średnim wynikiem jak na pianino w tej cenie.

Do słabszych cech specyfikacji należą: mała ilość brzmień (19), brak wyjścia liniowego (w tej cenie powinien to być standard), brak rytmów i akompaniamentu. 

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CA17:

Jest to po prostu najtańsze pianino z drewnianą, dobrą klawiaturą. Mocno ograniczone są inne cechy wspomniane powyżej, jednak należy ten model traktować jako pianino cyfrowe z godną polecania klawiaturą drewnianą w umiarkowanej, jak na Kawai, cenie. Model CA17 testowałam już po droższym modelu CA67, więc znalazłam w nim sporo braków, jednak warto podkreślić, że klawiatura CA17 jest nieporównywalnie lepsza od wcześniej opisanych serii CN czy ES. Klawiatura CA17 mogłaby jedynie mieć większą miękkość, poza tym mechanizm jest godny polecenia. Brzmienie wydało mi się zbyt jasne, momentami brzęczące, aż sprawdzałam ustawienie brzmień, jednak prawdopodobnie można je wyregulować przez opcję Brillance. 

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CA17. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CA17 specyfikacja

Kawai CA17

Kawai CA17 - panel

Kawai CA17 - panel

Kawai CA67, w cenie wyprzedażowej w 2018r. ok. 9000zł:

Mechanizm klawiatury CA67 to "Grand Feel II Wooden Key Action", czyli klawiatura drewniana, młoteczkowa, typu Grand Feel II. Nazwa zbliżona do tej w modelu CA17, jednak jest to inny mechanizm klawiatury, raczej jest to jeszcze lepiej dopracowany mechanizm z modelu MP11. Według opisu producenta, klawisze są też dodatkowo doważone, długość klawisza od końca do środka ciężkości jest taki, jak w fortepianach. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk).

Zalety CA67 wynikające ze specyfikacji to, poza świetną klawiaturą: wysoka polifonia (256 głosy), półpedał oraz system "Grand Feel Pedal" (mechanizm wszystkich 3 pedałów odwzorowuje system pedalizacji fortepianu), 4 głośniki o łącznej mocy 100W (co jest dużym skokiem w porównaniu do 40W w CA17). Plusem jest też możliwość nagrywania i odtwarzania w formatach mp3, wave i midi.

Słabszych cech specyfikacji prawie nie ma, wskazałabym jedynie na brak akompaniamentu i rytmów, które w tej cenie naprawdę powinny być standardem. Jest to raczej komunikat ze strony Kawai, że CA67 to instrument klasyczny, a nie keyboard :)

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CA67:

Kawai CA67 to pianino, które, obok CA97, warto wybrać z oferty Kawai, porównując jakość instrumentu do ceny. Testowałam ten model grając Nokturn Es-dur Chopina, oto moje wrażenia: lewa ręka jest miękka i delikatna, ale głęboka, tryle udają się idealnie, z doskonałym odwzorowaniem dynamiki, melodia prawej ręki wydobywa intensywny dźwięk bez potrzeby nienaturalnej walki z klawiszami, jak ma to miejsce w wielu innych pianinach. Z oferty Kawai porównywalny jest tylko CA97 i seria CS :)

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CA67. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CA67 - specyfikacja

Kawai CA67

Kawai CA67 - panel

Kawai CA67 - panel

Kawai CA97, w cenie wyprzedażowej w 2018r. ok. 12000zł:

Kawai CA97 to najwyższy (najdroższy) model z serii Concert Artist. Mechanizm klawiatury CA97 to "Grand Feel II Wooden Key Action", czyli taki sam jak w CA67. Jest to klawiatura drewniana, młoteczkowa, typu Grand Feel II. Klawisze są też dodatkowo doważone, długość klawisza od końca do środka ciężkości jest taki, jak w fortepianach. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk).

Różnica pomiędzy CA67 oraz CA97 nie jest duża - w CA97 jest 6 głośników o łącznej mocy 135W (w CA67 to 4 głośniki o łączniej mocy 100W). Druga różnica to ilość brzmień - w CA97 jest ich 80, a w CA67 jest ich 60, różnica nie jest więc kluczowa. Zatem zalety CA97 to, podobnie jak w CA67: wspaniała klawiatura, wysoka polifonia (256 głosy - choć to już standard w tej cenie), półpedał oraz system "Grand Feel Pedal" (mechanizm wszystkich 3 pedałów odwzorowuje system pedalizacji fortepianu),  6 głośników o łącznej mocy 135W. Plusem jest też możliwość nagrywania i odtwarzania w formatach mp3, wave i midi, choć to już również standard w tej cenie.

Podobnie jak w CA67, w modelu CA97 nie ma akompaniamentu i rytmów, trudno powiedzieć, czy z uwagi na koszty czy na politykę Kawai, gdzie sam fortepian, a nie dodatki, są najważniejsze.

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CA97:

Kawai CA97 opisałam podczas testów następująco: klawisze ze świetną amortyzacją, jakby lądowały na poduszce - gdy klawisz dotyka spodu, to czuje się miękkie lądowanie, z wrażeniem, że klawiaturę można pogłębiać bez ograniczeń. Można wydobyć nieskończenie wiele warstw dynamicznych. Basy brzmią mocno, głęboko, natomiast górne dźwięki brzmią jak równe "perełki". Tryle bez zarzutu. Klawiatura oraz brzmienie CA97 są według wszelkich specyfikacji takie same. Wrażenia z gry równie doskonałe przy tych obydwu modelach, różnica nie jest odczuwalna.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CA97. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CA97 specyfikacja

Kawai CA97

Kawai CA97 - panel

Kawai CA97 - panel

Seria CS ("Classic Series"):

Seria Kawai CS odpowiada serii CA, a główną różnicą, według specyfikacji, jest obudowa pianina. Według informacji producenta, mechanizm klawiatury, brzmienie oraz wszelkie cechy specyfikacji są dokładnie takie same jak w serii CA - czyli model CS8 odpowiada modelowi CA67, a CS11 odpowiada CA97. Jedyną różnicą jest inna obudowa - ta w serii CS bardziej przypomina wykończenie pianin akustycznych. Przyznam, że testując pianina na słuchawkach miałam wrażenie, że dłuższy i bardziej intensywny dźwięk można uzyskać w pianinach serii CA. Być może bez słuchawek tego wrażenia nie ma.

Kawai CS8 w cenie ok. 12500zł:

Jest to odpowiednik CA67, tylko z inną obudową - wszystkie funkcje oraz wrażenia z gry są takie jak powyżej opisałam przy CA67.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CS8. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CS8

Kawai CS8 - panel

Kawai CS8 - panel

Kawai CS11 w cenie ok. 16200zł:

Jest to odpowiednik CA97, tylko z inną obudową - wszystkie funkcje oraz wrażenia z gry są takie jak powyżej opisałam przy CA97.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CS11. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CS11

Kawai CS11 - panel

Kołysanka Belli ("Bella's lullaby") z filmu "Zmierzch" (Twilight)

Kołysanka Belli ("Bella's lullaby") z filmu "Zmierzch" (Twilight) - jak zagrać na pianinie? Można to obejrzeć w poniższym nagraniu

Wyjaśnienie nazw nut: na ekranie widzą Państwo nazewnictwo angielskie, gdzie nuta w Polsce nazywana "H", określana jest jako "B".(Dla utrudnienia w Polsce nutą "B" określa się czarny klawisz na lewo od nuty "H"). Polecam, by korzystali Państwo z polskich nazw, czyli białe klawisze to: C, D, E, F, G, A, H. Natomiast czarne klawisze to: Cis czyli Des, Dis czyli Es, Fis czyli Ges, Gis czyli As oraz His czyli B. Powodzenia!

 

Posted on May 21, 2017 and filed under Nauka gry na pianinie.

Jakie pianino kupić w cenie 3000 - 4000zł?

Jakie pianino cyfrowe wybrać w cenie 3000 – 4000zł.? Poniżej porównanie pianin cyfrowych głównych producentów pianin: Yamaha, Roland, Kawai i Casio oraz Elpiano.

Porównanie pianin cyfrowych w cenie do 4000zł.

Ceny i modele zaktualizowane w maju 2017r.:

Porównanie kluczowych funkcji, szczegółowe porównanie znajduje się na dole tego wpisu.

MARKA YAMAHA YAMAHA ROLAND KAWAI CASIO CASIO ELPIANO ELPIANO
MODEL YDP-143 YDP-163 F-130R / F-140R KDP-90 AP-260 AP-460 SLP-210 SLP-250H
CENA 3 160 zł 4 100 zł 3600 / 4100 zł 3 590 zł 3 500 zł 4 300 zł 2 590 zł 3 690 zł
BRZMIENIA 10 10 316 15 18 18 18 33
POLIFONIA 192 192 128 192 128 256 81 256
AKOMPAN. & RYTMY - - TAK - - - - -
REGULACJA KLAWIATURY 3 POZ. 3 POZ. 5 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ.
IVORY TOPS - TAK TAK - TAK TAK - TAK
FUNKCJA EDUKACYJNA - - tylko w F-130R, w F-140 przez Bluetooth TAK TAK TAK TAK TAK
WEJŚCIA MIDI, USB to host MIDI, USB to host MIDI, LINE, USB MIDI MIDI, USB MIDI, LINE, USB MIDI, LINE, USB MIDI, LINE, USB
GŁOŚNIKI 2 x 6W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 13W 2 x 8W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 15W

Co oznaczają poszczególne terminy w specyfikacji pianin cyfrowych i które z nich są istotne:

Co oznacza klawiatura pełna, ważona, dynamiczna, czym jest polifonia i brzmienia:

 
 

Jaka powinna być moc głośników, czym jest rejestracja utworów, a czym rejestracja ustawień, o wyjściach na słuchawki, systemie nauczania i wyświetlaczu:

 
 

Co oznacza w pianinach funkcja reverb, split, layer, dual, chorus, metronom, transpozycja i akompaniament:

 
 

Niektóre z funkcji dostępnych w pianinach są rzadko używane lub mogą być całkowicie niepotrzebne. Stąd zachęcam do obejrzenia powyższych nagrań, by mogli Państwo sami zdecydować, które parametry będą przydatne.

Porównanie pianin przedstawionych w tabeli:

Yamaha - modele: YDP-143 oraz YDP-163:

Najtańsze pianino cyfrowe Yamahy to Arius YDP-143, w cenie ok. 3160zł. Jednak z serii Arius warto raczej rozważyć model wyższy, czyli YDP-163 w cenie ok. 4100zł, a to z uwagi na zbyt słabe głośniki (2x6W), które są w YDP-143. Model Yamaha YDP-163 ma już odpowiednie głośniki (2x20W), co ma duży wpływ na jakość brzmienia.

 Yamaha YDP-143

Yamaha YDP-143

Szczegółowe porównanie modeli Yamaha znajdą Państwo w artykule: "Porównanie pianin cyfrowych Yamaha", poniżej przedstawię najważniejsze kwestie:

Yamaha YDP-143:

YDP-143 ma dość miękką klawiaturę, lekkie i płytkie klawisze, trochę za bardzo przypominające "keyboard". Zdarza się, że przy szybkich powtórzeniach pojedyncze dźwięki odzywają się słabiej niż powinny. Zaletą klawiatury YDP-143 jest to, że nie ma aż tak mocnego odskoku klawiszy jak YDP-163, przez co klawiatura wydaje się bardziej przyjazna. Brzmienie podobne do YDP-163, czyli przy piano ładne, a przy próbie mocniejszego zagrania - brzęczące.

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Yamaha YDP-143:

  • klawiatura miękka, bardziej przyjazna niż ta w YDP-163
  • wysoka jak na tę cenę pianina polifonia: 192 głosy
  • zdecydowanie podstawowy model z uwagi na słabe głośniki

Yamaha YDP-163:

Klawiatura w YDP-163 ma sporo plusów: dobrze wychodzą tryle, reakcja klawiatury na dynamikę jest poprawna, można śmiało na niej ćwiczyć gamy i etiudy bez obawy, że dźwięki będą gorzej słyszalne. Klawiatura chodzi z oporem, ale określiłam to jako opór akceptowalny - czyli jest twarda, ale daje dobrą odpowiedź na intensywniejszą grę - czyli dynamika i pogłębianie dźwięku są poprawne, choć nie dają przyjemności, bo odskok po uderzeniu jest zbyt silny. Czyli daleko tej klawiaturze do amortyzacji, która jest w Kawai czy Elpiano, natomiast jest to klawiatura stabilna, poprawna.

Brzmienie bardzo ładne w części basowej, natomiast brzęczące przy dźwiękach wysokich.

 Yamaha YDP-163

Yamaha YDP-163

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Yamaha YDP-163:

  • klawiatura twarda, dobra do wyćwiczenia palców, choć mniej przyjazna w graniu
  • wysoka polifonia - 192 głosy
  • niewiele innych opcji, przykładowo nie ma rytmów i akompaniamentu, niewielka ilość brzmień (10)
  • plusem w porównaniu do konkurentów są dość mocne głośniki oraz pokrycie klawiszy lakierem imitującym kość słoniową

Warto zauważyć, że trochę tańszym odpowiednikiem modelu YDP-163 jest model YDP-S52, w cenie około 3900zł. Jest to prawie taki sam model jak YDP-163, z główną różnicą w wyglądzie pianina: YDP-163 ma wysuwaną pokrywę (klapę) klawiatury, podczas gdy w S-52 pokrywa jest opuszczana.

 

Roland - modele F-130R oraz F-140R :

Najtańszym modelem pianin cyfrowych Roland jest model Roland F-20, w cenie 2300zł. Istotną kwestią do rozważenia przy modelu F-20 to słabe głośniki (2x7W), wpływające na jakość brzmienia. Druga kwestia to budowa pianina - dostępny jest tylko 1 pedał, bez listwy dolnej pianina. Często też cena tego modelu podawana jest dla samej klawiatury, bez obudowy. Z tańszych modeli Rolanda wart rozważenia jest raczej model Roland F-130R.

Roland F-130R jest dostępny w cenie od 3600zł, od połowy roku 2016 dostępny jest też bardzo podobny, choć nieco gorszy model F-140R. Model F-140R jest w cenie ok. 4000zł.

Więcej o modelu F-130R napisałam również  w porównaniu pianin cyfrowych Roland.

 Roland F-130R

Roland F-130R

Warto zauważyć, że model F-140R, wbrew swojej nazwie, nie jest bardziej zaawansowany od F-130R. W modelu F-140R jest inny kształt głośników i to, co ważne - połączenie wifi zastąpiono przez bluetooth. W rezultacie w modelu F-130R można korzystać z aplikacji "Piano Partner", oferującą m.in. funkcję edukacyjną dla F-130R, jednak w modelu F-140R już tej możliwości brakuje.  Obecnie trwają prace nad opcją "Piano Partner 2", która być może umożliwi korzystanie z tej aplikacji przez bluetooth, jednak warto przed zakupem pianina dobrze się z tymi funkcjami zapoznać.

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Roland F-130R i F-140R:

  • mechanizm klawiatury ("PHA-4 Standard Keyboard") pozytywnie mnie zaskoczył - klawiatura jest twarda, ale nie tak oporna jak w modelach Roland z mechanizmem "Ivory Feel-S Keyboard"
  • nawet przy mniej intensywnym nacisku, nie zanika dźwięk, co zdarzało się w F20 czy też droższych modelach Roland
  • brzmienie Grand Piano tego modelu oparte jest na próbkach tzw. "SuperNatural Piano", czyli takich samych jak w F-20. Przez włączenie na stałe wielu efektów dodatkowych (których nie można po prostu wyłączyć), jak String Resonance, Damper Resonance oraz Key Off Resonance, pianino brzmi moim zdaniem dość nienaturalnie, z nadmiernym pogłosem. Istotnym ulepszeniem byłaby też większa moc głośników, w F-130R zastosowano niestety głośniki o dość słabej mocy (2x12W).

 

Kawai - model KDP-90:

Najtańsze z pianin cyfrowych Kawai to model KDP-90, w cenie od około 3590zł. Plusem tego modelu jest wysoka polifonia (aż 192 głosy). 
Mechanizm klawiatury jest dobry, przyjazny dla grającego, choć klawiatura może wydawać się zbyt miękka w porównaniu z innymi modelami Kawai. Dla osób mniej zaawansowanych w grze na pianinie, plusem może być też funkcja edukacyjna.

Minusem są bardzo ograniczone możliwości połączenia z komputerem (tylko wyjście midi), co już jest raczej rzadkością w pianinach cyfrowych powyżej 3000zł. Brakuje również wyjścia liniowego (line out), co utrudnia podłączenie do zewnętrznego systemu nagłośnienia (wzmacniacz, kolumny).

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Kawai KDP-90:

  • plusem modelu KDP-90 jest dobra praca klawiatury, może trochę zbyt miękka, ale z wyczuwalną pracą młoteczków
  • opcje dodatkowe ograniczone do minimum, np: mała ilość dostępnych brzmień, brak wejść poza MIDI, tylko 1 ścieżka nagrywania
  • dość słabe głośniki (2x13W) wpływają na jakość brzmienia

Porównanie modeli pianin cyfrowych firmy Kawai jest dostępne tutaj.

 

Casio - model AP-260 oraz AP-460:

Pianina cyfrowe Casio w cenie ok. 4000zł to Celviano AP-260 oraz AP-460.

Obydwa modele mają ten sam typ mechanizmu klawiatury (klawiatura młoteczkowa, z 3 sensorami, klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową). Choć według specyfikacji, AP-460 ma więcej możliwości regulacji pracy klawiatury.  Według opisów i według moich odczuć, takie same też są brzmienia AP-260 oraz AP-460. Zauważalną różnicą może być przede wszystkim sposób ułożenia głośników: w AP-460 2 głośniki dostępne są pod górną pokrywą pianina, która może być otwierana, tak, by dźwięk wydobywał się z górnej części pianina. Jest to imitacja efektu rozchodzenia się dźwięku w fortepianach cyfrowych.

Moje wrażenia z gry na pianinie Casio AP-260 oraz AP-460:

  • mechanizm klawiatury dość twardy, choć dobrze wychodzą tryle; przy trylach czy szybko zagranych nutach dźwięki przypominają "perełki" - czyli są dźwięczące, niewytłumione
  • minusem jest brak amortyzacji, czyli zbyt ostre odbicie, przy naciskaniu klawisza do samego dołu
  • brzmienie trochę zbyt metaliczne (trochę przypominające klawesyn), szczególnie do poprawy jest oktawa tenorowa (druga od lewej)
  • plusem jest funkcja edukacyjna, niedostępna np. w porównywanych modelach Yamahy

 

Elpiano SLP-210 w cenie 2590zł:

 Elpiano SLP-210

Elpiano SLP-210

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Elpiano SLP-210:

  • jest to model w bardzo atrakcyjnej cenie, który ma jakość klawiatury i brzmienie porównywalne z pianinami zdecydowanie droższymi, stąd dodanie modelu SLP-210 do porównania pianin droższych
  • klawiatura jest młoteczkowa, z naturalną i przyjemną pracą klawisza. Klawiatura jest dobrze amortyzowana, czyli naciskany dźwięk nie odskakuje zbyt mocno, jak ma to miejsce np u Casio
  • naturalne brzmienie generowane przez źródło dźwięku ROS v.3. Dzięki zaawansowanym metodom próbkowania dźwięku, które są wykorzystywane w pianinie SLP-210, pianiści mogą doświadczyć pięknego, naturalnego brzmienia instrumentu. Źródło dźwięku ROS V.3 Plus (Real Orchestra Sound - prawdziwe brzmienie orkiestry) pozwala wydobyć naturalny dźwięk, który jest bardzo zbliżony do brzmienia fortepianu oraz wiele innych pięknych brzmień, takich jak klawesyn czy organy.
  • polifonia - 81 głosów, całkowicie wystarczająca do gry klasycznej
  • liczne możliwości połączenia z komputerem – wejście i wyjście liniowe, USB to host
  • funkcja edukacyjna

Model SLP-210 został dokładnie przedstawiony na tej stronie - kliknij tutaj

 

Elpiano SLP-250H w cenie 3690zł:

 Elpiano SLP-250H

Elpiano SLP-250H

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Elpiano SLP-250H:

  • zdecydowanym plusem jest mechanizm klawiatury typu Advanced Real Hammer Action I (ARHA-I). Klawisze są typu "Ivory touch", czyli są pokryte lakierem imitującym kość słoniową. Klawiatura jest głęboka, młoteczkowa, ważona, z bardzo dobrym odwzorowaniem pracy młoteczków oraz amortyzacją uderzanego klawisza - naciskany dźwięk nie odskakuje zbyt mocno, jak ma to miejsce np u Casio
  • naturalne brzmienie generowane przez źródło dźwięku ROS v.4. Tak jak w fortepianie - każdy klawisz ma swój tembr dźwięku, który zmienia się pod wpływem gry pianisty. W czasie gry na fortepianie powstają dźwięki, które nie są bezpośrednio związane z naciśnięciem klawisza, lecz są efektem różnego typu rezonansów, występujących w fortepianie. Za odwzorowanie efektów rezonansowych odpowiada symulator akustyczny (Acoustic Simulator), który odzwierciedla dźwięki powstające w fortepianie, w tym: rezonans strun, rezonans pedału forte, wibracja strun przy naciśnięciu pedału forte, czyli efekt wibracji pozostałych strun, poza naciskanymi w danym momencie klawiszami, brzmienie odskoku klawisza, czyli odzwierciedlenie subtelnego dźwięku, generowanego przy puszczeniu klawisza, gdy na strunę opada tłumik. Efekt ten pozwala na jeszcze bardziej prawdziwe odzwierciedlenie gry na fortepianie.
  • wysoka polifonia - 256 głosów
  • liczne możliwości połączenia z komputerem – wejście i wyjście liniowe, USB to host
  • funkcja edukacyjna

Model SLP-250H został dokładnie przedstawiony na tej stronie - kliknij tutaj

Porównanie różnych modeli Elpiano jest dostępne tutaj.

Pianina w przedziale 3000 - 4000zł - szczegółowe porównanie modeli:

MARKA YAMAHA YAMAHA ROLAND KAWAI CASIO CASIO ELPIANO ELPIANO
MODEL YDP-143 YDP-163 F-130R / F-140R KDP-90 AP-260 AP-460 SLP-210 SLP-250H
CENA 3 160 zł 4 100 zł 3600 zł /4100 zł 3 590 zł 3 500 zł 4 300 zł 2 590 zł 3 690 zł
BRZMIENIA 10 10 316 15 18 18 18 33
POLIFONIA 192 192 128 192 128 256 81 256
AKOMPANIAMENT - - TAK - - - - -
RYTMY - - 72 - - - - -
REGULACJA KLAWIATURY 3 POZ. 3 POZ. 5 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ.
IVORY TOPS - TAK TAK - TAK TAK - TAK
REVERB i CHORUS tylko REVERB tylko REVERB efekt Ambience, czyli REVERB na słuchawk. tylko REVERB TAK TAK TAK TAK
LAYER / SPLIT tylko LAYER tylko LAYER TAK TAK TAK TAK TAK TAK
DUO / TWIN TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK
DAMPER RESON. TAK TAK TAK TAK TAK TAK - TAK
FUNKCJA NAUCZANIA - - tylko w F-130R,w F-140R przez Bluetooth TAK TAK TAK TAK TAK
EKRAN - - LED - - - - -
UTWORY DEMO 10+50 10+50 189 8 60 60 50 50 + 250
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK
LINE IN/OUT - - TAK - - TAK TAK TAK
USB TAK TAK TAK - TAK TAK TAK TAK
GŁOŚNIKI 2 x 6W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 13W 2 x 20W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 15W

Porównanie pianin cyfrowych w cenie około 5 000 PLN jest dostępne w poniższym wpisie na moim blogu.