Podłączenie mikrofonu do pianina cyfrowego

Czy jest możliwość podłączenia mikrofonu do pianina cyfrowego? To dość często powtarzające się pytanie :)

Dobra wiadomość jest taka, że do modeli Elpiano DPS-1200 oraz DPR-2200 można podłączyć mikrofon. Czyli można samodzielnie grać na pianinie i równocześnie śpiewać, a brzmienie pianina oraz głosu będą rozbrzemiewać z głośników pianina.

Jak podłączyć mikrofon do pianina cyfrowego?

Podłączenie mikrofonu do pianina cyfrowego możliwe jest dzięki wejściu liniowemu LINE IN, którymi dysponują modele Elpiano DPS-1200 oraz DPR-2200. Wejście liniowe nie jest zawsze w standardzie pianin cyfrowych, stąd przy wyborze pianina cyfrowego należy upewnić się, że dany model pianina takie wejście posiada.

Co jest potrzebne, by podłączyć mikrofon do pianina?

Należy zakupić kilka dodatkowych akcesoriów:

  • Przedwzmacniacz, przykładowo taki:  
  • Mikrofon, przykładowo taki:

http://www.sklepproaudio.pl/rode-m2-12-lat-gwarancji-p-438.html?manufacturers_id=9

Dodatkowo będą potrzebne 2 kable, do podłączenia mikrofonu i przedwzmacniacza z pianinem, jest to koszt ok. 150zł.

Łącznie razem z przedwzmacniaczem oraz samym mikrofonem będzie to więc wydatek 450zł + 330zł + 150zł, czyli ok 900zł, często jednak już wokaliści posiadają mikrofon czy odpowiednie kable, wówczas konieczny wydatek to jedynie przedwzmacniacz.

Posted on November 5, 2013 and filed under Funkcje pianin cyfrowych.

Koncert Elpiano - 16 listopada 2013 r. - zapraszam!

Jest mi bardzo miło zaprosić Państwa na koncert Elpiano, który odbędzie się w sobotę, 16 listopada 2013 r. o godzinie 11. Koncert będzie miał miejsce w Warszawie, przy ul. Szpitalnej 5 w herbaciarni t-Bar

Oto szczegóły koncertu:
Będzie to koncert - audycja trwająca około 1 godziny, podczas której wystąpi około 6-8 osób. Osoby występujące to głównie klienci Elpiano, o różnym stopniu zaawansowania gry. Każdy zagra 1 lub 2 utwory - utwory klasyczne lub dowolne.

Dodatkową atrakcją dla występujących jest fakt, że ci występujący, którzy wyrażą na to zgodę, będą nagrywani, a nagranie to będzie umieszczone na blogu Elpiano. Następnie będzie też można wybrać najlepszego wykonawcę, w głosowaniu internetowym. Nagrodą będą bilety do Filharmonii.

Uczestnictwo w koncercie jest bezpłatne - zapraszam serdecznie Państwa oraz Państwa znajomych. Wśród najmłodszych sluchaczy rozlosowane będą specjalne nagrody.

Jeśli planują Państwo przyjść, uprzejmie proszę o przesłanie emaila z informacją (email: elpiano@elpiano.pl ) Zapraszam też do dołączenia do grona występujących - jeśli Państwo lub Państwa Najbliżsi zdecydują się na występ, to proszę o kontakt.

Zapraszam!

Posted on October 29, 2013 and filed under Koncerty Elpiano.

Koncert "Magia Marzeń" fundacji Mam Marzenie

Firma Elpiano ma zaszczyt być partnerem Koncertu "Magia Marzeń" organizowanego przez fundację Mam Marzenie. Koncert odbędzie się 14 października 2013 roku o godz. 19.00 w Teatrze Roma w Warszawie. Bilety do nabycia w kasach Teatru Roma oraz na stronie bilety24.pl.

Na scenie wystąpią takie gwiazdy jak zespół Pectus, Future Folk, Rafał Brzozowski, chór Sound’n’Grace, Mateusz Krautwurst, AreQue oraz Patryk Filipiak. Koncert poprowadzi ambasador fundacji Małgorzata Kożuchowska wraz z Tomaszem Karolakiem.

 

Pierwsza edycja koncertu, która została zapoczątkowana historią Mateusza - podopiecznego fundacji. Chłopiec pasjonował się muzyką, wypełniał nią każdą chwilę swojego życia. Chciał zostawić coś po sobie, nagrywając swój własny utwór. Natalia jedna z marzycielek w podziękowaniu za spełnienie marzenia napisała przepiękny wiersz. Właśnie do tego tekstu została skomponowana melodia pt. „Wspomnienia” dla Mateusza. 

Wolontariusze postanowili spełnić marzenie chłopca nagrywając piosenkę.  29 marca 2010 roku podczas pierwszej „Magii Marzeń” udało się spełnić marzenie Mateusza. Obecnie Fundacja jest organizatorem koncertu po raz czwarty. 

Zapraszam Państwa na koncert - już 14 października 2013r. o godz. 19 w Teatrze Roma.

Koncert otworzy Patryk, którego marzenie Fundacja spełniła w roku 2011 - marzeniem było właśnie pianino cyfrowe :) Na rozpoczęcie koncertu Patryk zagra na pianinie Elpiano i zaśpiewa utwór "Hallelujah" Cohena.

I już po koncercie - otrzymaliśmy dyplom, z którego jestem naprawdę dumna :)

Czy trzeba stroić pianino cyfrowe? Jak dbać o pianino cyfrowe? Odpowiedzi na pytania techniczne:

Osoby kupujące pianina cyfrowe mają często podobne wątpliwości techniczne - poniżej odpowiedzi na najczęściej powtarzające się pytania:

Czy pianino cyfrowe trzeba stroić?

Nie, pianina cyfrowego się nie stroi. Jest to instrument, który nie ma strun, ma natomiast zawsze idealny strój (czyli zawsze jest doskonale nastrojony, nie ma ryzyka rozstrojenia się).

Jak dbać o pianino cyfrowe? Czy wymagana jest sezonowa kontrola instrumentu?

Pianina elektryczne (cyfrowe) nie wymagają kontroli czy specjalnych sezonowych regulacji. Nie trzeba ich sprawdzać czy regulować, ani też wgrywać nowych programów. Wystarczy jedynie w razie potrzeby wytrzeć z pianina i klawiatury kurz suchą szmatką - i to wszystko. 

Co należy zrobić po zakupie pianina cyfrowego? Czy instrument jest od razu gotowy do gry?

Pianino cyfrowe jest gotowe do użytkowania od razu po zakupie. Oczywiście pianino elektryczne (cyfrowe) należy najpierw zmontować. W przypadku pianin Elpiano jest to dość proste, zajmuje około 25 min. Po zmontowaniu pianina, należy podłączyć 2 przewody:

- pierwszy przewód to kabel zasilający, dostarczony w komplecie z pianinem. Należy tym kablem podłączyć pianino do prądu (do kontaktu).

- drugi kabel sprawia, że w pianinie elektrycznym działają pedały. Należy przewód wychodzący z deski pedałowej podłączyć do głównej części pianina (jest tam wejście podpisane "PEDAL").

Ile lat może nam służyć pianino cyfrowe? Jaka jest "żywotność" pianin cyfrowych (elektrycznych)? 

W praktyce żywotność pianina cyfrowego oceniam na kilkanaście - 20 kilka lat. Jest to instrument o żywotności zbliżonej do komputera - po kilkunastu latach niektóre części mogą wymagać wymiany. Zawsze jest możliwość wymiany uszkodzonej części i gry na pianinie znacznie dłużej niż kilkanaście lat, jednak po prostu po pewnym zużyciu pianina nie będzie to już opłacalne. Bardzo dużą zaletą pianin cyfrowych jest fakt, że przez cały czas użytkowania pianin nie jest potrzebna jakakolwiek ich regulacja czy konserwacja.

Interesujące szkoły i placówki muzyczne

Temat szkół muzycznych i innych muzycznych placówek edukacyjnych dla dzieci jest bardzo szeroki. Dostanie się dziecka do publicznej szkoły muzycznej nie jest łatwe, wymaga zarówno:

  • zdolności dziecka
  • szczęścia na egzaminie
  • podjęcia decyzji we właściwym momencie (szkoły publiczne przyjmują dzieci w określonym wieku)

Często talent dziecka jest odkrywany, gdy dziecko ma 9 - 10 lat. Wówczas nie ma (zazwyczaj) możliwości, by rozpoczęło standardowy tryb nauki w publicznej szkole muzycznej w klasie fortepianu. 

Wówczas rodzice szukają innych możliwości edukacji muzycznej dziecka - a tych możliwości jest dużo i na pewno nie jest łatwo podjąć decyzję. Każda placówka jest inna, wiele zależy od osoby kierującej szkołą oraz od nauczycieli.

Standardowa oferta prywatnych szkół muzycznych to:

  • lekcje instrumentu (1 godz. w tygodniu lub 2 x po 30 minut tygodniowo)
  • dodatkowe grupowe zajęcia z teorii muzyki (raz w tygodniu) 
  • egzaminy co semestr
  • raz na semestr jest koncert dla rodziców, tak by dzieci uczyły się występować publicznie

Jest to zarys ramowy oferty, jednak to, co kluczowe to jakość zajęć i podejście do uczniów.

O tym, jaki - moim zdaniem - powinien być nauczyciel przedstawiłam we wcześniejszym wpisie, zapraszam do przeczytania.

Gdy tworzyłam ten wpis w roku 2013, to opisałam 2 warszawskie placówki prywatne, których zaangażowanie i działanie wydawały mi się godne polecenia. Niestety juz po 1,5 roku, gdy aktualizuję ten wpis, żadna z tych placówek nich nie działa. Przykro jest obserwować, że ciekawe projekty artystyczne, często okazują się nieefektywne ekonomicznie.

Stąd napiszę tylko - wśród placówek pewnych, które działają już wiele dziesięcioleci, to, poza Państwowymi Szkołami Muzycznymi, jest sieć tzw. "Ognisk Muzycznych" - w Warszawie są to Ogniska Muzyczne Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego.

 

Początek roku szkolnego i zakup pianina :)

Wraz z początkiem roku szkolnego, rodzice uczniów szkół muzycznych stoją przed dylematem, jakie pianino kupić dla dziecka.

Często przed podjęciem decyzji o zakupie otrzymują oni sprzeczne informacje:

  • nauczyciel w szkole muzycznej często poleca pianino akustyczne
  • używane pianina akustyczne, nie mają sprawdzonej jakości (jak często będą się rozstrajać? ) albo są zbyt drogie, dodatkowo po prostu nie mają zalet pianin cyfrowych takie jak słuchawki 
  • w przypadku decyzji o pianinie cyfrowym pojawia się obawa, czy jest to rzeczywiście dobry instrument do nauki gry w szkole muzycznej

Przez takie dylematy przechodzi chyba większość rodziców dzieci, które rozpoczynają naukę w szkołach muzycznych :)

Na szczęście dobre pianina cyfrowe (w odróżnieniu od keyboardów) mają klawiaturę bardzo zbliżoną do pianina akustycznego. Można więc spokojnie zakupić takie pianino dla dziecka, które rozpoczyna naukę w szkole muzycznej. Taki instrument będzie doskonały do ćwiczeń i rozwoju muzycznego dziecka.

Dla klientów, którzy wolą pianino cyfrowe przetestować, polecamy opcję wynajmu z wykupieniem. Pianino wynajęte jest na 3 miesiące, przez ten czas można przekonać się, że w 100% spełnia ono wymagania każdego nauczyciela fortepianu. Po 3 miesiącach wystarczy dopłacić brakującą do ceny pianina kwotę plus dodatkową opłatę 199zł, a pianino przejdzie na Państwa własność.

Oferta ta pozwala też rozłożyć ciężar zakupu pianina na raty - część płatności jest przy odbiorze pianina, a brakująca kwota po 3 miesiącach.

Zapraszam do poznania szczegółów tej oferty:

/wynajem-z-wykupieniem/

O nauce gry na pianinie przez dzieci - jaki powinien być nauczyciel?

Zbliża się rok szkolny, rodzice szukają dla swoich dzieci wartościowych zajęć, pomysłów na rozwój. Jeśli rozważacie Państwo dla swojego dziecka naukę gry na pianinie, zapraszam do przeczytania poniższego wpisu - mam nadzieję, że będzie pomocny :)

Nie istnieje jeden opis idealnego nauczyciela. Jednak subiektywnie napiszę to, co potwierdzają rozmawiający ze mną klienci - rodzice uczących się dzieci: szczerze polecam nauczyciela chwalącego, a nie ganiącego; szukającego dobrych stron, a nie wyłącznie krytykującego; nagradzającego, a nie karcącego.

Publiczna gra jest już dla dziecka stresująca sama w sobie. Grając, dziecko musi wysłuchać melodię, wytrzymać równe tempo utworu, często nauczyć się utworu i zagrać go z pamięci. Jeśli dodatkowo zamiast uśmiechu nauczyciela i wsparcia otrzyma negatywne emocje, wówczas przestraszy się i powie rodzicom, że nie chce grać. Piszę sporo o emocjach, bo przy nauce muzyki jest to kluczowe. Dziecko nie będzie grać dobrze, twórczo, czyli inaczej to określając w sposób mądry i prawdziwy, jeśli będzie grało z lęku przed krytyką. By dobrze grać, trzeba mieć pewność siebie, to w przypadku dzieci jest bardzo ważne i bardzo trudne do osiągnięcia. Piszę te słowa zarówno jako osoba, która ma za sobą edukację muzyczną, jak i jako mama, rozważająca rozwój własnego dziecka.

Ta postawa akceptacji może być przeniesiona na każdą sferę edukacji dzieci, jednak o ile stres nie przeszkadza w egzaminie z matematyki, o tyle zbyt duży strach podczas lekcji lub egzaminu z gry na pianinie uniemożliwia wartościowe zagranie utworu.

Przy grze na instrumencie chodzi nie tylko o prawidłowe odczytanie nut. Jest to podstawa, ale nie kwestia wystarczająca. By wykonać utwór w sposób wartościowy, należy ten utwór polubić, poznać i przemyśleć każdą nutę. Należy ułożyć z utworu opowieść, a potem mieć odwagę i umiejętność, by tę stworzoną "opowieść" zagrać publicznie, panując nad utworem. Przy braku wsparcia nauczyciela, uczeń tylko "odgrywa" utwór, nie panuje nad nim, nie wsłuchuje się, zmienia tempo, przyspiesza, bo chce jak najszybciej skończyć. Dobre emocje i wsparcie nauczyciela są niezbędne - wówczas, gdy podczas lekcji nauczyciel z uczniem stworzą razem tę "opowieść" w postaci zinterpretowanego utworu, a następnie na koncercie lub egzaminie uczeń będzie mieć odwagę, by tę swoją interpretację publicznie wykonać.

Niezależnie od tego, czy dziecko będzie uczyło się prywatnie w domu, czy też w szkole lub w ognisku muzycznym, przed wybraniem zajęć polecam poznać nauczyciela lub zapisać dziecko na zajęcia polecane już przez innych rodziców. Jeśli Państwo znacie takich nauczycieli, to zapraszam do przedstawienia ich w komentarzu tego blogu - dziękuję!

Gdzie zakupić nuty do gry na pianinie?

Wraz z rozpoczęciem nauki gry pojawia się pytanie, gdzie kupić nuty do nauki gry na pianinie.

W pierwszym odruchu wybierzemy się do księgarni, jednak nawet w dużych księgarniach nie znajdziemy nut do gry na pianinie. Jedynym wyjątkiem mogą być wydania zbiorów popularnych utworów, jednak w księgarniach ogólnych nie ma dużego wyboru nut, o ile w ogóle.

Nut nie znajdziemy też w sklepach muzycznych. Sklepy z instrumentami i akcesoriami muzycznymi na ogół nie prowadzą sprzedaży nut.

Rozwiązaniem są więc księgarnie muzyczne. Zalety księgarni muzycznych to:

  • duży wybór nut
  • najczęściej pomoc sprzedawcy w wyborze nut
  • nuty są wydane drukiem, a więc mają sprawdzoną edycję (poprawne palcowanie, wygodne rozłożenie taktów na stronie itd)

Może się też wydawać, że najłatwiej jest "ściągnąć" nuty z internetu. Istnieją nawet bardzo rozbudowane strony oferujące legalnie niezmiernie szeroki wachlarz utworów klasycznych. Wybór jest tu znacznie większy aniżeli w księgarniach muzycznych. Przykładem takiej strony jest: http://www.mutopiaproject.org/

Warto jednak pamiętać, że poza samymi nutami bardzo ważne jest opracowanie, czyli edycja utworu. Same nuty z pewnością są poprawne również w wersjach internetowych utworów, jednak często opracowanie palcowania (czyli sugestia, którym palcem należy zagrać daną nutę) oraz inne szczegóły utworu mogą być inaczej przedstawione aniżeli w dobrych edycjach nut wydanych drukiem.

Czyli ze stron typu mutopiaproject.org/  można korzystać raczej wyjątkowo - by porównać utwór z wersją wydaną drukiem, by poznać tę inną edycję. Nuty wydane przykładowo przez PWM (Polskie Wydawnictwo Muzyczne) zawierają starannie przeanalizowane palcowanie i przemyślane sugestie dynamiczne. Warto więc korzystać z tych wartościowych opracowań.

Księgarnie muzyczne w Warszawie to (przykładowo):

  • Sawart przy ul. Moliera 8
  • Księgarnia muzyczna przy ul. Bednarskiej 23

Dla osób, które mieszkają w mniejszych miejscowościach, gdzie nie ma księgarni muzycznych, polecam zakup nut w sklepie internetowym księgarni muzycznej. Możliwość taką oferuje m.in. Sawart oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Posted on August 20, 2013 and filed under Pianino dla dziecka.

Dlaczego Elpiano?

Po pierwsze – Elpiano oferuje pianina o najlepszych możliwościach w stosunku do ceny. Przedstawiłam to szczegółowo w porównaniu oferty Elpiano i konkurencji we wcześniejszych wpisach na blogu - zapraszam! Analiza pokazała, że jeżeli chcemy kupić pianino w zbliżonej do pianin Elpiano cenie, wówczas dostaniemy pianino o dużo mniejszych możliwościach: poza doskonałą klawiaturą i brzmieniami, Elpiano oferuje też akompaniament i rytmy, wiele brzmień, mocne głośniki itd. Konkurencja w tej cenie nie oferuje tak dobrych pianin, z tyloma opcjami. Jeśli z kolei porównamy, który z modeli konkurencji ma podobne możliwości, wówczas okazuje się, ze trzeba zapłacić prawie 2 razy więcej niż za pianino Elpiano.

Jednak to jest tylko jeden z wielu powodów, dla którego warto kupić Elpiano. Jakie są inne?

Dbałość o klienta przed zakupem i wiele lat po zakupie:

Dla mnie jako klienta jakiegokolwiek sklepu czy przy zakupie jakiejkolwiek usługi, kluczowa jest obsługa. Nie chodzi oczywiście o miłe i pełne zrozumienia traktowanie klienta – to jest oczywiste. Bardzo ważne jest też to, co się dzieje już po zakupie pianina. Kluczowe jest dla mnie to, by klient był zadowolony w każdym momencie: by pianino przyjechało na czas, by można było zadzwonić do Elpiano z każdym pytaniem i otrzymać pomoc. A przede wszystkim – by można było uzyskać pomoc, jeśli w przyszłości w pianinie pojawiłaby się usterka.

Oferowanie więcej, niż klient oczekuje:

Ostatnio – w okresie upałów i wakacji – kilkakrotnie pojawił się problem, że klient zalał pianino wodą / napojem. Nie jest to problem, który obejmowałaby gwarancja. W prawie każdym innym sklepie klient nie uzyskałby żadnej pomocy. Do klientów Elpiano przyjechał w ciągu kilku dni serwisant (nawet do niewielkich miejscowości na Mazurach), dodatkowo częściowo firma Elpiano pokryła koszty tych napraw, choć to już jest tylko nasza dobra wola i coś „ponad” – coś, czego klient nie oczekuje.

Serwis u niektórych konkurentów polega na zniechęcaniu klienta do naprawy. Otrzymuję telefony od osób, które pianino kupiły u konkurencji i przy problemie z instrumentem nie uzyskały pomocy.

Odpowiedzialność z markę i produkt:

Kupowanie od sklepów muzycznych, które są kolejnym w łańcuchu dostawy dystrybutorem, powoduje niejasność, kto tak naprawdę powinien wykonać usługę gwarancyjną. Ryzyko jest jeszcze większe przy zakupie od atrakcyjnych cenowo dystrybutorów z Niemiec, którzy pod niemiecką marką sprzedają pianina produkowane z Chinach. W  Elpiano jest to jasne – my w pełni odpowiadamy za jakość instrumentu, za jego serwisowanie oraz jakiekolwiek inne kwestie związane z pianinami i marką Elpiano. Dbamy, by klient był w pełni zadowolony na każdym etapie przed i po zakupie pianina.

Sklepy mają wiele możliwości, by nie uznać konieczności serwisu albo skutecznie zniechęcać klienta np. przez długi okres realizacji czy konieczność wysyłania instrumentu do Warszawy czy innego punktu serwisowego bez gwarancji pomocy. W Elpiano nie ma zawiłych tekstów prawnych o serwisie, jednak w praktyce dotychczas zawsze udawało się tak zaaranżować naprawy, by to serwisant przyjechał do klienta. Wiem, że pianino podczas przesyłania może jeszcze bardziej się uszkodzić. Jest dla mnie ważne to, by do tego nie doszło.

Warto się starać:

Choć jest to rzadkością, w Elpiano dbamy o dobro klienta nawet po kilku latach od momentu zakupu pianina. To też jest coś ponad oczekiwania klienta, jednak wiem, że warto się postarać :)

Posted on August 6, 2013 and filed under Porównanie pianin-testy.

Pianina cyfrowe Elpiano oraz Kawai - porównanie oferty cz. 1.

W poprzednich wpisach przedstawiłam porównanie oferty pianin cyfrowych Elpiano do pianin Yamahy oraz porównanie pianin Elpiano do modeli Casio.

Poniżej przedstawiam porównanie pianin cyfrowych Kawai. Oferta pianin cyfrowych Kawai jest bardzo rozbudowana. Modele te różnią się znacznie zarówno możliwościami, klawiaturą jak i ceną. Rozpiętość cenowa pianin cyfrowych Kawai to przedział od 3049zł za model CL26, aż do kwot około 14000zł za serię CA oraz 17000zł za model CS10.

Stąd do porównania z modelami Elpiano, wybrałam te modele Kawai, które są przybliżone cenowo oraz te, które mają zbliżoną specyfikację. Do najtańszego z oferty Elpiano modelu DPR-2000 porównuję zatem najtańszy z oferty Kawai model CL26. Najtańszy model Kawai jest dużo bardziej skromny aniżeli DPR-2000, stąd poza ceną, jest tu wiele różnic: Kawai CL26 posiada zaledwie kilka brzmień, podczas gdy Elpiano DPR-2000 ma ich 128, Kawai nie ma akompaniamentu oraz rytmów, w Kawai brak też możliwości nagrywania, zarówno w pamięci pianina jak i przez inne wejścia jak mp3, które to dostępne są w Elpiano. Stąd do porównania dołączam też drugi model Kawai, CN34, który posiada więcej specyfikacji, jest bardziej zbliżony do Elpiano DPR-2000.

Warto też zauważyć, że seria CL to tzw seria Compact Line, określana tak z uwagi na wygląd instrumentu. Seria CL to pianina inaczej zwane "slim", czyli niższe niż standardowe pianina cyfrowe oraz mniej głębokie - zajmują więc mniej miejsca w pokoju. Minusem tego typu pianin jest to, że budowa ta uniemożliwia naturalne położenie pedałów. W przypadku tych pianin pedały są bardziej wysunięte do przodu aniżeli w standardowych pianach (cyfrowych czy akustycznych) i dość trudno jest z pedałów korzystać - trzeba mocno podnosić przednią część stopy bez wysuwania do przodu całej nogi. Stąd przy porównywaniu serii CL Kawai do pianin Elpiano również warto pamiętać o tej różnicy - pianina Elpiano mają design odwzorowujący pianina akustyczne, podczas gdy seria CL jest pod względem projektu - obudowanym keyboardem. Drugim modelem Kawai serii CL jest CL36. Model ten jest on zbliżony, choć nie identyczny pod względem mechanizmu klawiatury oraz brzmienia do CL26. Pomimo pozornie podobnych nazw technicznych, model CL36 ma bardziej zaawansowane źródło brzmień ("Progressive Harmonic Imaging sound technology") oraz nowszy mechanizm klawiatury ("Responsive Hammer keyboard action"). Model Kawai CL36 miałam możliwość testować podczas Targów Muzycznych we Frankfurcie, oto moje wrażenia:

"Jeden z prostszych (i tańszych) modeli pianin cyfrowych Kawai. Klawiatura wyraźnie płytsza od wyżej opisanych modeli, ale również całkiem dobra. Brzmienie naturalne, wszystkie oktawy brzmiące, choć głośniki mogłyby być mocniejsze (są 2 x 15W)."

Drugi z modeli Kawai, CN34, to model, który jest bliższy pianinu Elpiano DPR-2000, pod wieloma względami: oferuje więcej, aniżeli kilka, brzmień, oferuje możliwości nagrywania, również, tak jak DPR-2000, w formacie mp3. Kawai CN34 nie oferuje natomiast funkcji akompaniamentu, dość istotnej dla niektórych klientów. Niestety funkcja akompaniamentu i rytmów nie jest dostępna w pianinach cyfrowych Kawai.

Dodatkowo wybrałam model Kawai z serii CN, ponieważ w odróżnieniu od serii CL seria ta oferuje pianina o klasycznej budowie, z pedałami cofniętymi pod pianino. Jest to istotne przy grze bardziej zaawansowanych utworów, z użyciem pedałów.

Poniżej porównanie modelu Kawai CL26 oraz CN34 do modelu Elpiano DPR-2000: 

DPR-2000 CL26 CN34
MARKA Elpiano Kawai Kawai
OBUDOWA
PIANINA
KLASYCZNA COMPACT KLASYCZNA
ILOŚĆ BRZMIEŃ 128 8 324
POLIFONIA 64 GŁOSY 96 GŁOSÓW 192 GŁOSY
REGUL. KLAWIATURY 9 poziomów TAK TAK
KLAWISZE Z
"IVORY TOPS"
- - TAK
AKOMPANIAMENT TAK - -
STYLE 80 - -
NAGRYWANIE 2 ŚCIEŻKI - 2 ŚCIEŻKI
REVERB TAK TAK TAK
CHORUS TAK - TAK
LAYER/DUAL TAK TAK TAK
SPLIT TAK - TAK
METRONOM TAK TAK TAK
TRANSPOSE/TUNE TAK TAK TAK
FUNKCJA
EDUKACYJNA
- - TAK
OPCJA
"CONCERT MAGIC"
- 40 utworów 88 utworów
WYŚWIETLACZ LED - LCD
UTWORY
DEMO
PONAD 1000 8 31
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK
ZŁĄCZA LINIOWE - - TAK
USB TO HOST - TAK
mp3 TAK - TAK
KARTA
PAMIĘCI
TAK - -
WEJŚCIA SŁUCHAWKOWE 2 2 2
GŁOŚNIKI 2 x 15W 2 x 15W 2 x 20W
PRODUCENT KOREA PŁD JAPONIA JAPONIA
MIEJSCE
PRODUKCJI
KOREA PŁD RÓŻNE* RÓŻNE*
CENA
BRUTTO
3090zł 2599zł 5799zł

*Miejsce produkcji pianin Kawai określone jest jako "różne", co wynika z faktu, że Kawai ma wiele fabryk, w wielu krajach, m.in. w Japonii, Chinach oraz Indonezji.

Określenia z tabeli, które mogą wymagać wyjaśnienia:

  • KLAWISZE "IVORY TOPS" - oznacza, że powierzchnia białych klawiszy pokryta jest lakierem imitującym wrażenie gry na klawiszach z kości słoniowej.
  • CHORUS - efekt pozwalający uzyskać wrażenie jakby to kilka tych samych instrumentów wykonywało równocześnie dany utwór, jest to efekt współbrzmienia
  • DAMPER EFFECT - funkcja opisywana przez producentów jako: "Wzbogacenie Twojej gry podczas operowania pedałami"
  • DUO - możliwość przedzielenia klawiatury pianina na 2 mniejsze klawiatury po 44 klawisze, z nutą c' po środku
  • UTWORY DEMO - utwory demonstracyjne, można je słuchać, albo też równocześnie grać na pianinie - odtwarzanie ich nie blokuje brzmienia klawiatury
  • mp3 - możliwość nagrywania oraz odtwarzania plików w postaci mp3
  • MIDI IN/OUT - ważna funkcja, umożliwiająca nagrywanie i odtwarzanie plików w postaci Midi, czyli w postaci łatwej do przetwarzania na komputerze
  • OPCJA "CONCERT MAGIC" - możliwość przywoływania utworu za pomocą 1 palca
  • USB TO HOST - wyjście na kabel USB, umożliwiające podłączenie do komputera
  • KARTA SD - w przypadku modelu Elpiano DPR-2000 zawiera w sobie utwory demo, możliwe jest też nagrywanie plików muzycznych na tę kartę w formacie łatwym do odczytania przez pianino, choć raczej ("bez obróbki") nie do odtwarzania na komputerze

Poniżej zdjęcia modelu Kawai CN34, prezentowanego na targach muzycznych we Frankfurcie. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Niebawem przedstawię na blogu porównanie kolejnych modeli Kawai do modeli Elpiano - zapraszam :) 

Posted on August 1, 2013 and filed under Porównanie pianin-testy.

Pianina cyfrowe Elpiano oraz Casio cz. 2. - porównanie oferty

W poprzednim wpisie przedstawiłam porównanie pianin cyfrowych Casio do modelu Elpiano DPR-2000. Do porównania z Elpiano DPR-2000 wybrałam model Casio Privia PX-850 oraz Celviano AP-250. Poniżej porównanie oferty pianin cyfrowych Casio Celviano AP-250 oraz AP-450 z modelami Elpiano DPS-1200 oraz DPR-2200.

Seria Casio Privia ma klawiaturę za bardzo, moim zdaniem, zbliżoną do tej, która jest w keyboardach. Seria Casio Celviano ma klawiaturę lepszą, stąd do porównań z modelami Elpiano DPS-1200 oraz DPR-2200 wybrałam wyłącznie modele serii Celviano.

Mechanizm klawiatury serii Casio Celviano opisałam podczas targów muzycznych Frankfurt 2013 w sposób następujący: "Klawiatura twarda, choć przyjemniej się gra aniżeli na Privia PX-850. Tu zwiększeniu pracy palców towarzyszy lepsza reakcja pianina na dynamikę. Plusem jest pokrycie powierzchni klawisza lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej."

Jakie są kluczowe wnioski z porównania pianin Elpiano i Casio?

Specyfikacja pianin cyfrowych Casio, szczególnie model AP-450, zawiera wiele opisów, które mogą być trudne do zrozumienia - w zasadzie dla każdego. Ja również, mimo doświadczenia w branży muzycznej, musiałam sięgać do wyjaśnień ze strony "źródłowej".

Wynika to z faktu, że producenci rozwijają swoje produkty, opracowują nowe rozwiązania i z opracowanego rozwiązania tworzą sztucznie, pozornie jakby nową funkcję. Tymczasem jest to chwyt marketingowy, przedstawiający mechanizm wytworzenia danej opcji, podczas gdy pełni on taką samą funkcję jak opcja już istniejąca. Przykładowo :

System: „Hammer Response“, czyli w wolnym tłumaczeniu odpowiedź młoteczków. Funkcja ta opisana jest na stronie Casio następująco: "W fortepianie wielkość młoteczków jest zróżnicowana w zależności od położenia danego klawisza, co powoduje subtelne zróżnicowanie w uderzeniu klawiszy w różnych rejestrach. System Hammer Response odtwarza te różnice dla każdego z rejestrów klawiatury i symuluje całość powiązanych z tym efektów w uderzeniu, w zależności od tego, jak silnie są klawisze uderzone."

Ten sam efekt powinien być opisany po prostu jako "hammer action graded keyboard“, czyli klawiatura młoteczkowa ważona. Ale więcej o tych nieścisłościach opiszę w kolejnym wpisie prezentującym takie „mity“ związane z pianinami cyfrowymi.

Wracając do samego porównania modeli Casio i Elpiano – warto zwrócić uwagę na polifonię aż 256 głosów w modelu Casio AP-450, jest to naprawdę dużo, rzadko stosowane przy pianinach w tym przedziale cenowym. Z kolei zaskakuje niewielka ilość dostępnych brzmień oraz brak akompaniamentu i rytmów nawet w droższym już modelu AP-450. W takim przypadku nawet trudno wyobrazić sobie jak możnaby użytkować ten model, by wykorzystać tak wysoką polifonię. Dokładne porównanie tych modeli dostępne jest w tabeli poniżej.

  Celviano AP-250 Celviano AP-450 DPS-1200 DPR-2200
MARKA Casio Casio Elpiano Elpiano
POLIFONIA 128 GŁOSÓW 256 GŁOSÓW 128 GŁOSÓW 128 GŁOSÓW
ILOŚĆ BRZMIEŃ 18 18 128 128
REGUL. KLAWIATURY 3 poziomy 3 poziomy 9 poziomów 9 poziomów
KLAWISZE "IVORY TOPS" TAK TAK - -
AKOMPANIAMENT - - - TAK
STYLE - - - 80 RYTMÓW
NAGRYWANIE 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI
REVERB TAK TAK TAK TAK
CHORUS TAK TAK TAK TAK
BRILLIANCE TAK TAK - TAK
DAMPER RESONANCE TAK TAK - -
LAYER/DUAL TAK TAK TAK TAK
SPLIT TAK TAK TAK TAK
DUO TAK TAK - -
Hammer Response - TAK - -
String Resonance - TAK - -
Key-off Simulator - TAK - -
Lid Simulator - TAK - -
METRONOM TAK TAK TAK TAK
TRANSPOSE/TUNE TAK TAK TAK TAK
WYŚWIETLACZ - - LED LCD
UTWORY DEMO 60+10 60+10 12 PONAD 1000
FUNKCJA EDUKACYJNA TAK TAK - -
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK TAK
ZŁĄCZA LINIOWE - TAK TAK TAK
USB TO HOST HOST/ DEVICE - TO HOST
KARTA PAMIĘCI - - - TAK
WEJŚCIA SŁUCHAWKOWE 2 2 2 2
GŁOŚNIKI 2 x8W 2 x 20W 2 x 25W 2 x 45W
PRODUCENT JAPONIA JAPONIA KOREA PŁD KOREA PŁD
MIEJSCE PRODUKCJI RÓŻNE* RÓŻNE* KOREA PŁD KOREA PŁD
CENA BRUTTO od 3499zł         (Min. CENEO) od 4999zł       (Min. CENEO) 3 190 zł 3 890 zł

 

*Miejsce produkcji pianin Casio określone jest jako "różne", co wynika z faktu, że Casio ma wiele fabryk, w wielu krajach. m.in. w Japonii, Chinach, Indonezji.

Określenia z tabeli przedstawiają linki do wyjaśnień, czym dokładnie jest dana funkcja.

Pozostałe określenia z tabeli (te bez linków), które mogą wymagać wyjaśnienia:

  • KLAWISZE "IVORY TOPS" - oznacza, że powierzchnia białych klawiszy pokryta jest lakierem imitującym wrażenie gry na klawiszach z kości słoniowej.
  • CHORUS - efekt pozwalający uzyskać wrażenie jakby to kilka tych samych instrumentów wykonywało równocześnie dany utwór, jest to efekt współbrzmienia
  • DAMPER EFFECT - funkcja opisywana przez producentów jako: "Wzbogacenie Twojej gry podczas operowania pedałami"
  • DUO - możliwość przedzielenia klawiatury pianina na 2 mniejsze klawiatury po 44 klawisze, z nutą c' po środku
  • UTWORY DEMO - utwory demonstracyjne, można je słuchać, albo też równocześnie grać na pianinie - odtwarzanie ich nie blokuje brzmienia klawiatury
  • mp3 - możliwość nagrywania oraz odtwarzania plików w postaci mp3
  • MIDI IN/OUT - ważna funkcja, umożliwiająca nagrywanie i odtwarzanie plików w postaci Midi, czyli w postaci łatwej do przetwarzania na komputerze
  • USB TO HOST - wyjście na kabel USB, umożliwiające podłączenie do komputera
  • KARTA SD - w przypadku modelu Elpiano DPR-2000 zawiera w sobie utwory demo, możliwe jest też nagrywanie plików muzycznych na tę kartę w formacie łatwym do odczytania przez pianino, choć raczej ("bez obróbki") nie do odtwarzania na komputerze
  • Efekty: Hammer Response, String Resonance oraz Key-off Simulator to opisy funkcji klawiatury, które mają raczej charakter marketingowy aniżeli techniczny. Szczegółowo opisałam to na początku niniejszego wpisu.

Niebawem przedstawię na blogu porównanie kolejnych modeli Kawai do modeli Elpiano - zapraszam :) 

Opcja wynajmu pianina z wykupieniem, czyli leasing pianina

Czym jest oferta wynajmu pianina z wykupieniem?

Wynajem pianina cyfrowego z możliwością wykupienia to opcja, która jest bardzo popularna wśród klientów Elpiano. Chciałabym więc więcej napisać o tej ofercie, ponieważ daje ona dużą swobodę klientom, a w porównaniu z kosztami samego wynajmu pianina na pierwszy kwartał - nic nie kosztuje :)

Klienci pytają, czy wynajem pianina w opcją wykupienia oznacza de facto leasing pianina. Można tak to ująć, a poniżej doprecyzuję szczegóły tej oferty.

Ile kosztuje dodatkowo opcja wynajmy pianina z wykupieniem?

Od razu zaznaczę, że wybranie wynajmu pianina z opcją wykupienia kosztuje dokładnie tyle samo, co sam wynajem. Dopiero jeśli po kwartale chcemy skorzystać z opcji wykupienia, wówczas koszt wykorzystania tej możliwości wyniesie 199zł. Jeśli klient nie będzie chciał z tej opcji skorzystać, tylko pozostać przy samym wynajmie, wówczas nie poniesie żadnych dodatkowych kosztów. Czyli jeśli klient chce wynająć pianino na kwartał, a nie wie on, czy po kwartale będzie dalej grać, to proponuję mu, by skorzystał z wynajmu z wykupieniem. Jeśli z tej możliwości nie skorzysta - to i tak nic nie będzie go ona kosztować. A jeśli pianino się spodoba, wówczas wpłacone wcześniej raty za wynajem nie przepadają, tylko zostają wliczone jako część zapłaty za wykupienie pianina na własność.

Jak w praktyce wygląda skorzystanie z oferty wynajmu pianina z wykupieniem?

Zaznaczę, że podane poniżej ceny dotyczą modeli nowych. Jeśli dysponujemy akurat używanym pianinem, wówczas możemy jeszcze bardziej obniżyć ceny zarówno wynajmu jak i wykupienia pianina. Przy odbiorze pianina klient płaci stawkę na wynajem na kwartał (w zależności od modelu 690 - 890zł), pobierana jest też kaucją zwrotna na czas wynajmu (w zależności od modelu 450 - 750zł). I te koszty przy samym tylko wynajmie są takie same jak przy ofercie wynajmu pianina z opcją wykupienia.

Jeśli klient podpisuje umowę wynajmu pianina z wykupieniem, wówczas otrzymuje dodatkową możliwość wykupienia instrumentu właściwie w każdej chwili użytkowania. Tym nasza oferta różni się od tradycyjnego leasingu, gdzie moment przejęcia użytkowanej rzeczy jest dopiero po z góry określonym okresie leasingowania. Tu w każdym momencie, po wpłaceniu brakującej kwoty, klient może wykupić pianino na własność. Gdy po kwartale (lub wcześniej) wynajmu klient chce zatrzymać pianino na własność, wówczas dopłaca kwotę brakującą do ceny pianina, czyli od ceny pianina odejmowana jest rata, którą zapłacił za wynajem oraz kaucja. Dodatkowym kosztem jest 199zł, które pobieramy z uwagi na to, że płatność była odroczona w czasie. Czyli przez pierwsze 3 miesiące można w dowolnym momencie dopłacić brakującą kwotę + 199zł, a pianino stanie się Państwa własnością.

Jak wygląda leasing pianina w dłuższym okresie?

Oferujemy również możliwość spłaty rat za pianino w dłuższym okresie, czyli można systematycznie przedłużać wynajem z opcją wykupienia aż do momentu całkowitej spłaty. Dodatkowy koszt z tego tytułu to 99zł kwartalnie. Po kilku kwartałach, gdy suma rat za wynajem pianina (poza dodatkową opłatą 99zł kwartalnie) osiągnie kwotę ceny pianina, wówczas pianino staje się własnością wynajmującego.

Jakie są korzyści leasingu pianina w porównaniu do samego wynajmu?

Wynajem pianina z opcją wykupienia (leasingu) pozwala na to, by po kilku kwartałach płatności stać się właścicielem pianina. Jest to bez porównania lepsze wyjście aniżeli płatność za sam wynajem, gdzie płacone raty niejako "przepadają". Sam wynajem polecam jedynie osobom, które po kwartale czy dwóch planują wyjazd w kraju czy całkowite porzucenie gry na pianinie. W innych przypadkach zachęcam do skorzystania z wynajmu pianina z opcją wykupienia - po okresie leasingu pianino stanie się Państwa własnością :)

Co zrobić, gdy dziecko nie chce już grać na pianinie?

Wraz z nastaniem wakacji zaskakująco często słyszę pytanie - co zrobić, gdy dziecko, po roku czy dwóch latach nauki gry, już dłużej nie chce grać na pianinie. Można oczywiście od razu przyjąć to do wiadomości i odstawić pianino do kąta, czy nawet je sprzedać. Jestem jednak przekonana, że warto zrobić coś więcej.

Najszybciej uczymy się, gdy to, co robimy wypływa z pasji, a nie z przymusu. Jeśli podczas roku szkolnego nauka gry na pianinie stała się po trosze przymusem, to okres wakacji jest idealnym momentem, by to zmienić. Jak więc zaszczepić tę chęć, by dziecko z własnej woli siadało do pianina i ćwiczyło?

Wiem, że inspiracją na wiele lat może być jeden piękny koncert albo nawet jeden piękny utwór. Warto więc poszukać takiego koncertu czy wydarzenia muzycznego, które mogłyby wpłynąć na dziecko. Polecam koncert z prostym, ale porywającym repertuarem, jak np z utworami takimi jak: Polonez As-dur Chopina, koncert fortepianowy b-moll Czajkowskiego, Sonata Księżycowa Beethovena, Etiuda Rewolucyjna Chopina ...

W Warszawie dość łatwo znaleźć jest odpowiedni koncert. Podczas wakacji Filharmonia ma przerwę, jednak jest za to bezpłatny cykl koncertów Chopinowskich w Łazienkach. Koncerty odbywają się w każdą niedziele o godzinie 12 oraz o 16 przy pomniku Chopina.

Już 14 lipca, czyli w najbliższą niedzielę, jest idealny dla dziecka koncert: O godzinie 12 wystąpi Miko Okumura z następującym repertuarem:

  • Noctrun op.55-2 Es-dur
  • Fantasie-Impromptu op.66 cis-moll
  • Waltz op.64-1 Des-dur
  • Waltz op.64-2 cis-moll
  • Ballada op.52 f-moll
  • 4 Mazurki op.33:
  • Polonaise op.53 As-dur

Zarówno Fantazja - Impromptu cis-moll jak i Polonez As-dur, są to właśnie takie utwory, które, usłyszane w odpowiedniej atmosferze i skupieniu, mogą zainspirować na długie lata. Podczas koncertu w Łazienkach polecam usiąść blisko pomnika, tak by nie być rozpraszanym przez spacerowiczów :)

Szczegóły o Koncertach Chopinowskich dostępne są tutaj.

Inne wydarzenie, które może stanowić inspirację, to koncert oratoryjny Requiem Mozarta. W ramach XXIII Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie, w najbliższy piątek, 12 lipca 2013r., można usłyszeć Requiem Mozarta. Wysłuchanie tego dzieła w nastrojowym wnętrzu (Kościół Seminaryjny) stanowi niezapomniane przeżycie. Polecam również wcześniejsze przybycie, tak by móc zająć dobre miejsca - zazwyczaj na ten koncert przybywa bardzo wiele osób i trudno o miejsca siedzące. Oto szczegóły koncertu.

Jeśli trudno jest dojechać lubz znaleźć odpowiedni koncert, inspiracją może być nawet film z piękną muzyką w tle - przykładowo film Amelia. Ta muzyka zapada w pamięć, a nie jest trudna - zachętą dla dziecka będzie też to, że może nauczyć się tak grać w ciągu kilku godzin - polecam nagranie, jak nauczyć się grać utwór z filmu Amelia bez znajomości nut.

Bardzo istotną kwestią są wartościowe i pozytywne zajęcia muzyczne dla dzieci. W pierwszych latach nauki kluczowe jest podejście nauczyciela, inspiracja albo ze strony nauczyciela albo też współuczesniczących w nauce dzieci. O takich zajęciach napiszę niebawem - zapraszam :)

Wynajem pianina cyfrowego

Wraz z rozpoczęciem wakacji otrzymuję dużo zapytań o wynajem pianina - zapraszam do przeczytania poniższego wpisu, z pewnością odpowie on na większość z Państwa pytań :)

Czy pianino wynajmowane jest pianinem nowym?

W ofercie wynajmu Elpiano mamy przede wszystkim pianina nowe. Ceny na stronie Elpiano dotyczą pianin całkowicie nowych, objętych 24 miesięczną gwarancją.

Czy możliwe jest, by pianino wynajmowane na kwartał zatrzymać na dłużej lub zakupić potem po niższej cenie?

Tak, standardowa oferta Elpiano, pozwala zarówno na przedłużenie okresu wynajmu na kolejne kwartały, jak również na wykupienie pianina po niższej cenie.

Jeśli będą Państwo chcieli przedłużyć wynajem, wówczas opłata za kolejne kwartały jest niższa o 200zł w porównaniu z pierwszym kwartałem najmu.

Drugą możliwością jest wykupienie pianina na własność, przy dopłaceniu brakującej kwoty do ceny pianina. Wcześniej zapłacona rata za wynajem pianina jest odejmowana od ceny zakupu pianina, należy jednak pamiętać, że pobieramy opłatę 199zł z tytułu tej opcji. Czyli jeśli decydują się Państwo początkowo wynająć pianino, a potem wykupić, to w sumie opłata za pianino jest o 199zł wyższa w porównaniu z ceną zakupu (bez wynajmu), plusem jest jednak odroczenie tej płatności z czasie.

Trzecia opcja (nieoficjalna ;) ) jest taka, że jeżeli po pierwszym kwartale nie mogą Państwo zdecydować się na zakup, a równocześnie chcą zachować tę możliwość wykupienia pianina w przyszłości, to wówczas z pewnością możemy ustalić przedłużenie opcji wynajmu o kolejny kwartał wraz z zachowaniem opcji wykupienia po kolejnym kwartale najmu.

Czy jest możliwość wynajęcia pianina używanego po niższej cenie?

Teoretycznie jak najbardziej taka możliwość jest. W praktyce jest to zależne od tego, czy akurat mamy w magazynie używane pianino. Jeśli mamy - są to prawie zawsze pianina prawie nowe, czyli po 1 kwartale używania, w idealnym stanie. Oferujemy je w niższej cenie - jest to cena taka jak w przypadku najmu na kolejne kwartały, czyli w zależności od modelu w granicach od 490zł do 690zł. Dodatkowo pobierana jest kaucja zwrotna, zgodnie z cennikiem na stronie. Proszę więc śmiało dzwonić i pytać o dostępność tańszych, używanych pianin - w tym momencie mamy kilka sztuk, więc zapraszam :)

Czy jest możliwość wynajęcia pianina na krótszy okres aniżeli cały kwartał?

W takich przypadkach staramy się dostosować do potrzeb Klienta, jednak cena za wynajem na okres krótszy nie jest niestety dużo niższa od ceny najmu na kwartał. Zawsze jednak znajdujemy odpowiednie rozwiązanie, więc zapraszam również wówczas, gdy chcą wynająć Państwo pianino na kilka tygodni.

Posted on July 2, 2013 .

Pianina cyfrowe Elpiano oraz Casio - porównanie oferty cz. 1.

Zapraszam do zapoznania się z wcześniejszymi wpisami na blogu, gdzie porównywałam modele Elpiano do pianin cyfrowych Yamahy.

W ofercie Casio znajdują się obecnie 2 serie pianin cyfrowych: Privia oraz Celviano. Część pianin serii Privia to raczej keyboardy - czyli sama klawiatura. Na podstawie oferty "pianin cyfrowych" Privia można zacząć zastanawiać się, gdzie przebiega granica pomiędzy keyboardem a pianinem cyfrowym.

Część serii Privia to modele opisywane przez producenta jako "stage pianos", czyli pianina przenośne. Sądząc po nazwie, możnaby pomyśleć, że główna różnica jest taka, że stage pianos nie mają obudowy (nóg). Warto jednak zwrócić uwagę, że funkcja przenoszenia wymaga lekkości instrumentu, co wpływa na mechanizm klawiatury, który jest używany w stage pianos. Czyli specyfika pianin przenośnych determinuje użyty w instrumencie mechanizm klawiatury - jest to zazwyczaj mechanizm prostszy: w modelach, które miałam możliwość testować, klawiatura wydawała się płytsza, było mniej poziomów dynamiki (czyli pośrednich poziomów od gry cichej do głośnej).

Do większości pianin przenośnych (stage pianos) można dokupić tzw stand, albo wybrać opcję stage pianos w obudowie. Oczywiście w żadnym stopniu nie wpłynie to ma poprawę mechanizmu klawiatury. Fakt, że dany model pianina jest dostępny albo w obudowie albo jako stage piano (bez obudowy), powinien raczej zwiększyć uważność przy testowaniu klawiatury, by mieć pewność, że taki mechanizm nam odpowiada.

Na Targach we Frankfurcie 2012 testowałam model Privia PX-735. Klawiaturę tego modelu opisałam następująco: "W przypadku PX-735 klawiatura była twarda i ostra, wydała mi się też mało dynamiczna - nieduża była różnica w brzmieniu między grą mocną a lekką".

Najbardziej zaawansowanym modelem serii Privia jest model PX850. Model ten był przedstawiony na Targach Muzycznych w 2013r, zapraszam do przeczytania relacji ze stoiska Casio, tutaj fragment o klawiaturze Privia PX850:

Klawiaturę modelu Privia PX-850 opisałam jako: "nazbyt twardą. Dobrze jest, gdy klawiatura stawia opór, tu jednak przezwyciężanie tego oporu wymaga naprawdę sporo wysiłku. Przykładowo w dobrych modelach Kawai jest świetne wrażenie, że dźwięk można pogłebiać prawie bez ograniczenia, mocniejsze stawianie ręki pozwala na uzyskanie głębszego dźwięku. W modelach Casio tego efektu brakuje."

Z serii Privia wybrałam do porównania najbardziej zaawansowany z tej serii model PX-850.

Drugą z serii pianin cyfrowych w ofercie Casio jest seria Celviano. Oferowane są tu 3 modele: AP-250, AP-450 oraz AP-650. Do porównania z podstawowym modelem Elpiano DPR-2000 wybiorę więc podstawowy model z serii Celviano, model AP-250.

Ceny przedstawionych poniżej modeli wydają się być bardzo odległe. Model Privia PX-850 jest raczej bliższy keyboard'om (z uwagi na klawiaturę oraz na rozbudowane funkcje dodatkowe), więc jest raczej przeznaczony dla innych odbiorców aniżeli modele Elpiano czy seria Casio Celviano.

  DPR-2000 Celviano AP-250 Privia PX-850
MARKA Elpiano Casio Casio
ILOŚĆ BRZMIEŃ 128 18 18
POLIFONIA 64 GŁOSY 128 GŁOSÓW 256 GŁOSÓW
REGUL. KLAWIATURY 9 poziomów 3 poziomy 3 poziomy
KLAWISZE Z "IVORY TOPS" - TAK TAK
AKOMPANIAMENT TAK - -
STYLE 80 - -
NAGRYWANIE 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI
REVERB TAK TAK TAK
CHORUS TAK TAK TAK
BRILLIANCE TAK TAK TAK
LAYER/DUAL TAK TAK TAK
SPLIT TAK TAK -
DUO - TAK TAK
DAMPER RESONANCE - TAK TAK
METRONOM TAK TAK TAK
TRANSPOSE/TUNE TAK TAK TAK
FUNKCJA EDUKACYJNA - TAK TAK
WYŚWIETLACZ LED - -
UTWORY DEMO PONAD 1000 60+10 60+10
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK
ZŁĄCZA LINIOWE LINE IN / OUT - LINE OUT
USB TO HOST TO HOST DEVICE, HOST
mp3 TAK - -
KARTA PAMIĘCI TAK - -
WEJŚCIA SŁUCHAWKOWE 2 2 2
GŁOŚNIKI 2 x 15W 2 x8W 2 x 20W
PRODUCENT KOREA PŁD JAPONIA JAPONIA
MIEJSCE PRODUKCJI KOREA PŁD RÓŻNE* RÓŻNE*
CENA BRUTTO 3 090 zł od 3499zł           (Min. CENEO) od 4548zł           (Min. CENEO)

 Pozostałe określenia z tabeli (te bez linków), które mogą wymagać wyjaśnienia:

  • KLAWISZE "IVORY TOPS" - oznacza, że powierzchnia białych klawiszy pokryta jest lakierem imitującym wrażenie gry na klawiszach z kości słoniowej.
  • CHORUS - efekt pozwalający uzyskać wrażenie jakby to kilka tych samych instrumentów wykonywało równocześnie dany utwór, jest to efekt współbrzmienia
  • DAMPER RESONANCE - funkcja opisywana przez producentów jako: "Próbki tłumika rezonansu, gwarantują wzbogacenie Twojej gry podczas operowania pedałami"
  • DUO - możliwość przedzielenia klawiatury pianina na 2 mniejsze klawiatury po 44 klawisze, z nutą c' po środku
  • UTWORY DEMO - utwory demonstracyjne, można je słuchać, albo też równocześnie grać na pianinie - odtwarzanie ich nie blokuje brzmienia klawiatury
  • mp3 - możliwość nagrywania oraz odtwarzania plików w postaci mp3
  • MIDI IN/OUT - ważna funkcja, umożliwiająca nagrywanie i odtwarzanie plików w postaci Midi, czyli w postaci łatwej do przetwarzania na komputerze
  • USB TO HOST - wyjście na kabel USB, umożliwiające podłączenie do komputera
  • KARTA SD - w przypadku modelu Elpiano DPR-2000 zawiera w sobie utwory demo, możliwe jest też nagrywanie plików muzycznych na tę kartę w formacie łatwym do odczytania przez pianino, choć raczej ("bez obróbki") nie do odtwarzania na komputerze

Niebawem przedstawię na blogu porównanie kolejnych modeli Casio z serii Celviano do modeli Elpiano DPS-1200 oraz DPR-2200 - zapraszam :)

Pianina cyfrowe Elpiano oraz Yamaha - porównanie oferty cz. 2.

Wszystkich zainteresowanych porównaniem modeli oraz producentów pianin cyfrowych zapraszam do moich wcześniejszych wpisów. Przedstawiłam w nich głównych producentów pianin cyfrowych, którzy prezentowali swoje instrumenty na Targach Muzycznych we Frankfurcie 2013. Firmy, które opisałam to Yamaha, Roland, Kawai, Casio. Zapraszam też do przeczytania tego, jak Elpiano przedstawia się na tle konkurencji.

Zapraszam też do przeczytania porównania modeli Yamaha Arius YDP-142 oraz YDP-162 do modelu Elpiano DPR-2000.

A poniżej porównanie wybranych pianin cyfrowych Yamaha do modeli Elpiano. Modele te są zbliżone pod względem klawiatury oraz specyfikacji i ceny. Klawiatura modeli Elpiano DPS-1200 oraz DPR-2200 jest o takim samym mechanizmie, wykorzystane są też takie same próbki brzmieniowe. Z kolei u Yamahy Arius YDP-181 i Clavinova CLP-430 mają różniące się między sobą mechanizmy klawiatury, na korzyść Clavinovy CLP-430. Odmienne są też wykorzystywane próbki brzmieniowe. Określenie mechanizmu klawiatur we wszystkich modelach to "Graded Hammer Action", czyli klawiatura młoteczkowa, ważona (oczywiście też jest dynamiczna). Sama nazwa klawiatury nie przekazuje wiadomości, jak naprawdę pracuje klawiatura. Stąd zapraszam do relacji z Targów Muzycznych, gdzie dokładnie opisałam pracę klawiatur modeli Yamahy.

Porównanie modeli: Yamaha Arius YDP-181, Yamaha Clavinova CLP-430, Elpiano DPS-1200 oraz Elpiano DPR-2200:  

RÓŻNICE: YDP-181 CLP-430 DPS-1200 DPR-2200
MARKA Yamaha Yamaha Elpiano Elpiano
POLIFONIA 128 GŁOSÓW 128 GŁOSÓW 128 GŁOSÓW 128 GŁOSÓW
ILOŚĆ BRZMIEŃ 14 14 128 128
REGUL. KLAWIATURY 3 poziomy 3 poziomy 9 poziomów 9 poziomów
AKOMPANIAMENT - - - TAK
STYLE - - - 80 RYTMÓW
NAGRYWANIE 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI
REVERB TAK TAK TAK TAK
CHORUS - - TAK TAK
BRILLIANCE   TAK - TAK
DAMPER RESONANCE - TAK - -
LAYER/DUAL TAK TAK TAK TAK
SPLIT - - TAK TAK
ACOUSTIC CONTROL
- TAK - -
DUO - TAK - -
METRONOM TAK TAK TAK TAK
TRANSPOSE/TUNE TAK TAK TAK TAK
WYŚWIETLACZ LED LED LED LCD
UTWORY DEMO 14+50 14+50 12 PONAD 1000
HALF PEDAL TAK TAK - -
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK TAK
LINE IN/OUT - TAK TAK TAK
USB TO DEVICE DEVICE, HOST - TO HOST
KARTA PAMIĘCI - TAK - TAK
WEJŚCIA SŁUCHAWKOWE 2 2 2 2
GŁOŚNIKI 2 x 20W 2 x 30W 2 x 25W 2 x 45W
PRODUCENT JAPONIA JAPONIA KOREA PŁD KOREA PŁD
MIEJSCE PRODUKCJI RÓŻNE* RÓŻNE* KOREA PŁD KOREA PŁD
CENA BRUTTO od 4690zł  (Min. CENEO) od 5999zł   (Min. CENEO) 3 190 zł 3 890 zł

 

*Miejsce produkcji pianina Yamaha określone jest jako "różne", co wynika z faktu, że Yamaha ma wiele fabryk; największe z nich są ulokowane w następujących krajach: Japonia, Indonezja, Chiny, Tajwan. Niestety nie udało mi się uzyskać informacji, gdzie dokładnie jest produkowany model Arius. Jeśli ktoś z Państwa wie, będę wdzięczna za informację.

Niektóre określenia z kolumny lewej zawierają linki do nagrań i opisu, co dana opcja / funkcja w pianinie oznacza. Warto też zauważyć, że niektóre różnice w opcjach są mniej znaczące (jak np opcja chorus czy duo), podczas gdy inne są kluczowe (jak np obecność akompaniamentu).

Pozostałe określenia z tabeli (te bez linków), które mogą wymagać wyjaśnienia:

  • CHORUS - efekt pozwalający uzyskać wrażenie jakby to kilka tych samych instrumentów wykonywało równocześnie dany utwór, jest to efekt współbrzmienia
  • BRILLANCE - efekt pozwalający na lekką zmianę barwy (rozjaśnienie czy przytłumienie brzmienia)
  • DAMPER RESONANCE - opisywane na stronie Yamahy jako " Próbki tłumika rezonansu,  gwarantują wzbogacenie Twojej gry podczas operowania pedałami
  • ACOUSTIC CONTROL - funkcja opisywana na stronie Yamahy jako: "inteligentna kontrola poziomu akustycznego", która automatycznie dostosowuje głośność instrumentu do mniejszych pomieszczeń, zachowując dobrze zbalansowane i bogate brzmienie nawet na niskich poziomach głośności.
  • DUO - możliwość przedzielenia klawiatury pianina na 2 mniejsze klawiatury po 44 klawisze, z nutą c' po środku
  • UTWORY DEMO - utwory demonstracyjne, można je słuchać, albo też równocześnie grać na pianinie - odtwarzanie ich nie blokuje brzmienia klawiatury
  • HALF PEDAL, czyli pół-pedał - prawy pedał (sustain) reaguje inaczej na połowiczne wciśnięcie, a silniej wówczas, gdy jest dociśnięty całkowicie
  • MIDI IN/OUT - ważna funkcja, umożliwiająca nagrywanie i odtwarzanie plików w postaci Midi, czyli w postaci łatwej do przetwarzania na komputerze
  • USB TO HOST - wyjście na kabel USB, umożliwiające podłączenie do komputera. Jest to mniejsze, kwadratowe wyjście pozwalające na nagrywanie i odtwarzanie plików w formacie MIDI, jak też pozwala na transfer plików na i z komputera
  • USB TO DEVICE - wyjście na "pendrive", jest to typowe, "płaskie" wejście na przenośną pamięć
  • KARTA SD - w przypadku modelu Elpiano DPR-2200 zawiera w sobie utwory demo, możliwe jest też nagrywanie plików muzycznych na tę kartę w formacie łatwym do odczytania przez pianino, choć raczej ("bez obróbki") nie do odtwarzania na komputerze

Poniżej zdjęcia modelu Yamaha Arius YDP-181, prezentowanego na targach muzycznych we Frankfurcie w roku 2012. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Pianina cyfrowe Elpiano oraz Yamaha - porównanie oferty cz. 1.

We wcześniejszych wpisach przedstawiłam głównych producentów pianin cyfrowych, którzy prezentowali swoje instrumenty na Targach Muzycznych we Frankfurcie 2013. Firmy, które opisałam to Yamaha, Roland, Kawai, Casio. Zapraszam też do przeczytania tego, jak Elpiano przedstawia się na tle konkurencji - oto wcześniejszy wpis.

Poniżej przedstawiam informacje o poszczególnych modelach Yamahy, w porównaniu z modelami Elpiano. Yamaha oferuje kilka serii pianin cyfrowych. Seria podstawowa to Arius, gdzie wcześniej dominowały modele YDP-141, YDP-161 oraz YDP-181, obecnie YDP-141 i YDP-161 zastąpione są już nowszymi modelami: YDP-142, YDP-162. W tabelach poniżej przedstawiona jest specyfikacja modeli Arius YDP-142, YDP-162 oraz Elpiano DPR-2000.

W ofercie Elpiano znajdują się 3 modele: DPR-2000, DPS-1200 oraz DPR-2200. Porównanie modeli Arius do modelu Elpiano DPR-2000 wydaje się najbardziej odpowiednie z uwagi na to, że model DPR-2000 to podstawowy model Elpiano, podobnie jak seria Arius Yamahy.

Porównanie modeli: Elpiano DPR-2000, Yamaha Arius YDP-142 i YDP-162:

RÓŻNICE: DPR-2000 Arius YDP-142 Arius YDP-162
MARKA Elpiano Yamaha Yamaha
POLIFONIA 64 GŁOSY 128 GŁOSÓW 128 GŁOSÓW
ILOŚĆ BRZMIEŃ 128 10 10
REGUL. KLAWIATURY 9 poziomów 3 poziomy 3 poziomy
KLAWISZE "IVORY TOPS" - - TAK
AKOMPANIAMENT TAK - -
STYLE 80 RYTMÓW - -
NAGRYWANIE 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI 2 ŚCIEŻKI
REVERB TAK TAK TAK
CHORUS TAK - -
DAMPER RESONANCE - TAK TAK
LAYER/DUAL TAK TAK TAK
SPLIT TAK - -
DUO - TAK TAK
METRONOM TAK TAK TAK
TRANSPOSE/TUNE TAK TAK TAK
WYŚWIETLACZ 3-CYFROWY LED - -
UTWORY DEMO PONAD 1000 10+60 10+60
MP3 TAK - -
MIDI IN/OUT TAK - -
USB TO HOST TAK TAK TAK
KARTA SD TAK - -
ZESTAW NUT TAK TAK TAK
GŁOŚNIKI 2 x 15W 2 x 6W 2 x 20W
PRODUCENT KOREA PŁD JAPONIA JAPONIA
MIEJSCE PRODUKCJI KOREA PŁD RÓŻNE* RÓŻNE*
CENA BRUTTO (Z VAT) 3090zł od 2777zł       (Min. na CENEO) od 3699zł     (Min. na CENEO)
 

*Miejsce produkcji pianina Yamaha określone jest jako "różne", co wynika z faktu, że Yamaha ma wiele fabryk; największe z nich są ulokowane w następujących krajach: Japonia, Indonezja, Chiny, Tajwan. Niestety nie udało mi się uzyskać informacji, gdzie dokładnie jest produkowany model Arius. Jeśli ktoś z Państwa wie, będę wdzięczna za informację.

Postaram się wyjaśnić użyte powyżej terminy, które mogą wydawać się niejasne. Dodatkowo niektóre określenia z kolumny lewej zawierają linki do nagrań i opisu, co dana opcja / funkcja w pianinie oznacza. Warto też zauważyć, że niektóre różnice w opcjach są mniej znaczące (jak np opcja chorus czy duo), podczas gdy inne są kluczowe (jak np obecność akompaniamentu).

Przy porównywaniu pianin cyfrowych kluczowa jest - moim zdaniem - klawiatura. W przypadku opiosywanych wyżej modeli mechanika klawiatury jest porównywalna, więcej o klawiaturze i brzmieniu Yamahy Arius opisałam tutaj na blogu Elpiano. Odnośnie brzmienia - tu warto zwrócić uwagę na moc głośników, która znacząco wpływa na jakość dźwięku.

Pozostałe określenia z tabeli (te bez linków), które mogą wymagać wyjaśnienia:

  • KLAWISZE "IVORY TOPS" - model YDP-142 ma powierzchnię białych klawiszy pokrytą lakierem imitującym wrażenie gry na klawiszach z kości słoniowej.
  • CHORUS - efekt pozwalający uzyskać wrażenie jakby to kilka tych samych instrumentów wykonywało równocześnie dany utwór, jest to efekt współbrzmienia
  • DAMPER RESONANCE - opisywane na stronie Yamahy jako " Próbki tłumika rezonansu, gwarantują wzbogacenie Twojej gry podczas operowania pedałami
  • DUO - możliwość przedzielenia klawiatury pianina na 2 mniejsze klawiatury po 44 klawisze, z nutą c' po środku
  • UTWORY DEMO - utwory demonstracyjne, można je słuchać, albo też równocześnie grać na pianinie - odtwarzanie ich nie blokuje brzmienia klawiatury
  • mp3 - możliwość nagrywania oraz odtwarzania plików w postaci mp3
  • MIDI IN/OUT - ważna funkcja, umożliwiająca nagrywanie i odtwarzanie plików w postaci Midi, czyli w postaci łatwej do przetwarzania na komputerze
  • USB TO HOST - wyjście na kabel USB, umożliwiające podłączenie do komputera
  • KARTA SD - w przypadku modelu Elpiano DPR-2000 zawiera w sobie utwory demo, możliwe jest też nagrywanie plików muzycznych na tę kartę w formacie łatwym do odczytania przez pianino, choć raczej ("bez obróbki") nie do odtwarzania na komputerze

Niebawem przedstawię na blogu porównanie serii Clavinova do modeli Elpiano DPS-1200 oraz DPR-2200 - zapraszam :)

Marsz turecki - W. A. Mozart - jak zagrać bez znajomości nut?

Jak nauczyć się grać na pianinie "Marsz turecki" W. A. Mozarta,  bez znajomości nut? Łatwy tutorial na pianino - zapraszam do nauki!

Nuty do “Marsza tureckiego” dostępne poniżej pod nagraniami.

"Marsz turecki" - część pierwsza (1/4):

 

"Marsz turecki" - część druga (2/4):

 

"Marsz turecki" - część trzecia (3/4):

 

"Marsz turecki" - część czwarta (4/4):

 

“Marsz turecki” - nuty wraz z podpisanymi nazwami literowymi nut (proszę kliknąć, by powiększyć):

 
 

Kompozycje Sylvain Guinet'a

Miałam szczęście nawiązać kontakt z francuskim kompozytorem, Sylvain Guinet.  Ten młody kompozytor jest zdobywcą wielu nagród muzycznych:

  • 1er prix concours freescore catégorie piano, 2012

  • 2eme prix concours freescore catégorie chanson, 2013

  • Prix "Lions" de la culture au Brésil avec l'équipe Televisual, 2012

Odkrywanie muzyki stworzonej przez Sylvain Guinet’a pozwala na zadumę i odpoczynek. Pozwala przenieść się w sferę marzeń. Tutaj można wysłuchać kompozycji Sylvain Guinet'a.

Mam wrażenie, że to muzyka stworzona do filmów. Kompozycja na fortepian solo „Forget-me-not” jest romantyczna, wdzięczna, bardzo piękna. Myślę, że może też stanowić silną zachętę dla wszystkich tych, którzy myślą o nauce gry na pianinie. Ta kompozycja może stanowić utwór, dla którego wykonania warto uczyć się grać na fortepianie.

Oto link do partytur Sylvain Guinet'a, są one bezpłatne, dostępne na stronie:

http://www.free-scores.com/Download-PDF-Sheet-Music-sylvain-guinet.htm

W muzyce Sylvain Guinet’a niezwykle silne są emocje. Może dlatego tak chętnie do kompozycji tego kompozytora dodawany jest obraz. Filmowe sceny doskonale pasują do muzyki. Można to zobaczyć w utworze „Je t écrirai”. Obraz stworzony do muzyki Sylvain Guinet’a tworzą wraz z muzyką idealną całość. Niezwykle brzmi również utwór Lotus, inspirowany muzyką z filmu "Amelia" - zapraszam do wysłuchania tego utworu w interpretacji pianisty Franco di Nitto:

Przez lekkość, romantyzm i piękno, muzyka Sylvain Guinet’a często przypomina mi utwory japońskiego wybitnego kompozytora Joe Hisaishi (zdobywca Oskara za muzykę filmową).

Szczerze wierzę, że talent i wrażliwość Sylvain Guinet’a doprowadzą go równie daleko.

Pianina cyfrowe - nowości, cz. IV. Relacja z Targów muzycznych Frankfurt 2013.

Podczas Targów muzycznych we Frankfurcie 2013 testowałam wiele pianin cyfrowych. Wrażenia ze stoisk Yamahy, Kawai i Casio opisałam we wcześniejszych wpisach - zapraszam do zapoznania się z nimi.

Kolejnym stoiskiem był Roland. Roland zaprezentował wiele modeli, sporo na pograniczu keyboardów i pianin cyfrowych. Przykładowo model FP-50 określany jest przez producenta jako "digital piano" ma klawiaturę keyboard'ową. Przy wyborze instrumentu do nauki gry na pianinie ważne jest, by klawiatura była jak najbardziej zbliżona do tej w pianinie akustycznym, czyli by czuć było głębię klawiatury, by było wrażenie pracy młoteczka (dobra repetycja klawisza).

Przechodząc więc do pianin cyfrowych Roland:

Pianina cyfrowe Roland mają wiele ciekawych rozwiązań mechaniki klawiatury i w odróżnieniu np od Casio, różne modele prezentowane przez Rolanda mają odmienne mechanizmy klawiatury, warto więc każdy z modeli wypróbować. Ciekawostką jest fakt, że Roland nie zaprezentował w tym roku nowych pianin cyfrowych - wszystkie pianina cyfrowe, które testowałam, były już przedstawione na targach rok wcześniej. Stąd zapraszam do przeczytania moich wrażeń z testowania tych samych modeli Rolanda na Targach muzycznych we Frankfurcie w roku 2012.

Roland HP-507:

Sam producent określa, że jest to model stworzony w oparciu o model V-Piano Grand. V-Piano Grand to  pianino, gdzie grający może wszystkie ustawienia pianina samodzielnie programować. Piszę programować, bo nie jest to przełączenie między jedną opcją a drugą, natomiast jest to możliwość ustawienia wszystkich parametrów samodzielnie "od zera". Więcej o V-Piano, jak też o modelu HP-507, prezentowanym już na targach w roku 2012, napisałam na blogu rok temu.

Klawiatura modelu HP-507 jest godna polecenia. Dużym plusem jest możliwość pogłębiania dźwięku, pod tym względem klawiatura przypomina pianino akustyczne czy koncertową serię CA Kawai.

Minusy też się znajdą - górna cała oktawa prawie nie gra, bardzo płytka. Dodatkowo z uwagi na mechanizm umożliwiający pogłębianie dźwięku, łatwo o to, by jakiś klawisz nienaturalnie się wybił (czyli by zagrał zbyt głośno w stosunku do uderzenia). Być może jest to kwestia przyzwyczajenia się do tej klawiatury.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • plusem jest duża ilość brzmień - samego brzmienia Grand Piano jest 10 wariantów
  • powierzchnia klawisza pokryta lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej
  • mocne głośniki: 2x60W plus 2x10W
  • minusem jest cena (ok 5000USD)

Poniżej zdjęcia modelu Roland HP-507, prezentowanego na targach muzycznych we Frankfurcie. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Roland DP-90:

Klawiatura tego modelu jest zbliżona do tej, którą oferują modele HP-505 czy HP-507. Jest tu też dobrze wyczuwalna możliwość pogłębiania dźwięku, minusem jest słabiej odczuwalny system młoteczkowy - nie ma imitacji odskoku młoteczka po uderzeniu w strunę.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • plusem jest powierzchnia klawisza pokryta lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej
  • duża liczba brzmień (10 brzmień samego Grand Piano)
  • głośniki o przeciętnej mocy (2x12W)
  • brak akompaniamentu

Roland F-120:

Mechanizm klawiatury tego pianina jest odmienny, aniżeli wyżej opisane modele. Przy testowaniu klawiatuę opisałam jako "dziwną", "sprężynującą". Odniosłam wrażenie, jakby klawiatura była płytka i blokowana już w momencie naciśnięcia, co wydaje się nienaturalne. Jednak dużym plusem jest to, że - podobnie jak w innych modelach Rolanda - sam dźwięk (brzmienie) można wciąż i wciąż pogłębiać. Czyli dynamicznie klawiatura jest świetna, mechanicznie - dziwna.

Podobne wrażenie miałam przy testowaniu tego modelu na targach w ubiegłym roku, swoje wrażenia opisałam tutaj - zapraszam :)

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • powierzchnia klawisza pokryta lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej
  • głośniki o przeciętnej mocy (2x12W)
  • brak akompaniamentu

Roland RP301:

Klawiaturę tego modelu opisałam jako "w miarę ok, lepsza niż w F-120, ale brak młoteczka". Podobne odczucia miałam przy testowaniu tego modelu rok wcześniej na targach. Wówczas klawiaturę opisałam jako zbyt miękką, trochę "keyboardową". Ale - tu powtórzę moją opinię o pianinach Rolanda - dużym plusem jest możliwość pogłębiania dźwięku. Czyli mechanicznie już klawisz jest naciśnięty do maximum, ale jeszcze przez zmianę ułożenia ręki czy zagranie z większym oparciem, brzmienie może być bardziej donośne, przestrzenne.

Inne, ważne poza klawiaturą i brzmieniem kwestie to:

  • powierzchnia klawisza pokryta lakierem imitującym odczucie gry na klawiszach z kości słoniowej
  • głośniki o przeciętnej mocy (2x12W)
  • brak akompaniamentu