Konkurs Chopinowski - jak słuchać?

Tak dużo mówi się o Konkursie Chopinowskim, tak dużo jest wokół tego wydarzenia reklamy, uwagi mu poświęconej. Jednak po tym, jak miałam możliwość na żywo przysłuchiwać się wykonawcom Konkursu, mogę powiedzieć, że każda złotówka i każda minuta poświęcona na ten konkurs, są tego warte.

W czwartek, 7 października, udało mi się uczestniczyć w przedpołudniowych przesłuchaniach I etapu. Pierwsze wrażenie to ciekawość - kilka rzędów dalej zasiada jury, a w nim Martha Argerich, Piotr Paleczny, Kevin Kenner i wielu, wielu innych najlepszych światowych pianistów. Pierwszym wykonawcą w tym dniu jest Polak, Marek Bracha. Słucha się bardzo przyjemnie. Następnie Austriak, Ingolf Wunder, potem Włoch - Giuseppe Greco... Słuchamy etiud, ballad, nokturnów Chopina. W przerwach dzielę się wrażeniami z koleżanką, artystą - muzykiem i muzykologiem. Koleżanka stale mówi, że to nie to, że nie grają odpowiednim dźwiękiem, że nie ma on pełni - nie brzmi dobrze. Mnie się podoba, jedynie wyłapuję inne drobne uchybienia. A co do dźwięku - mówię, że to prawdopodobnie taka akustyka sali, że przez mikrofony raczej pełniejszego dźwięku nie usłyszymy. Trochę nie dowierzam mojej Koleżance, że to, co słyszymy, to jeszcze "nie to".

Jako ostatni przed przerwą zaczyna swój występ Lukas Geniusas, reprezentujący Litwę / Rosję. Koleżanka po kilku pierwszych nutach mówi z zachwytem, że to jest to. Słuchamy. Już nie komentujemy, że dynamika czy tempo trochę nieodpowiednie, tak jak w przypadku poprzednich wykonawców. Przy wykonaniu Geniusas'a po prostu słuchamy pełnego, pięknego dźwięku. To ten sam fortepian, co przy poprzednich wykonawcach, a jednak jak inaczej "gra". Przy piano doskonale słychać każdą nutę, przy forte, nawet fortissimo, zdaje się, że fortepian może zabrzmieć jeszcze dużo głośniej, choć i tak wykonywane forte brzmi donośnie. Wspaniałe było odkrycie, że tak doskonałe wykonanie jest możliwe. Że konkurs nie będzie polegał na wskazaniu tego, kto zagrał najprzyjemniej i z interpretacją, która przypadnie do gustu jury, tylko na tym, że można wybrać wykonawcę grającego pięknie. Po trzech pierwszych usłyszanych wykonaniach na tym samym koncertowym Steinway'u byłam pewna, że instrument ten już tak brzmi i lepiej się nie da. Geniusas pokazał, że doskonałe wykonanie jest możliwe.

Konkurs daje niezwykłą możliwość porównania wykonawców. To trochę tak jak targi muzyczne pozwalają porównać instrumenty. Tutaj jest ta sama publiczność, ten sam fortepian - choć wykonawcy mogą wybrać jeden z trzech, to najczęściej wybierają Steinway'a. To, jak utwór zabrzmi, zależy tylko od pianisty.

Słuchanie Konkursu Chopinowskiego to duże wyzwanie - wymaga czasu i skupienia. Powtarzające się utwory mogą powodować znużenie. Jak słuchać? Po pierwsze, jeśli tylko można - na żywo. Słuchanie w przewie zajęć domowych nie powoli na usłyszenie różnic wykonawczych. Wybranie się na koncert wymaga czasu i wysiłku, jednak warto słuchać i porównywać, ponieważ tylko dzięki odniesieniu do innych wykonań można rozpoznać to doskonałe. A takie moim zdaniem, było wykonanie Lukasa Geniusas'a. Bardzo się cieszę, że usłyszę go w 2-gim etapie Konkursu, mam nadzieję, że również w finale.

Posted on October 9, 2010 .

Targi muzyczne w Krakowie

Kilka miesięcy temu na blogu o Targach muzycznych opisałam Targi we Frankfurcie. Polecałam targi muzyczne jako doskonałą okazję do uzyskania dużej wiedzy o instrumentach oraz dokonania rzetelnego porównania pianin cyfrowych. Ponieważ targi we Frankfurcie odbywają się tylko raz do roku (w marcu), stąd przedstawiłam wcześniejsze i bliższe nam wydarzenia muzyczne - Międzynarodowe Targi Muzyki, Tańca i Rozrywki SHOWEXPO w Kielcach oraz Targi w Krakowie, pod pełną nazwą: "MUSIC MEDIA w Krakowie, czyli 6.Targi Instrumentów, Sprzętu Muzycznego, Scenicznego i Oświetleniowego", określane przez organizatorów jako "wyjątkowe spotkanie branży muzycznej w Polsce".

We wrześniu 2010 roku uczestniczyłam w Targach Muzycznych w Krakowie. Niestety wystawców było bardzo mało - trzy niewielkie sale. Na osoby, które przyjechały z uwagi na wystawców pianin cyfrowych, czekało tylko jedno stoisko - dystrybutora instrumentów marki Korg. Trzy dostępne pianina wypróbowałam w niecałą godzinę. Na targach było też kilka, może około pięciu, stoisk z innymi instrumentami, trochę więcej ze sprzętem oświetleniowym oraz kilka punktów związanych z działalnością promocyjną w branży muzycznej.

Niewiele mogę napisać poza tym, że wielkość targów naprawdę mnie rozczarowała. Trudno pouczać mi innych dystrybutorów i inne marki, ponieważ Elpiano również nie było wśród wystawców. Mam nadzieję, że za rok  Elpiano będzie już pośród wystawców, ponieważ targi muzyczne to wspaniałe wydarzenie - i nie myślę tu o  promocji dla marki czy o pozyskaniu nowych klientów. Piszę to z punktu widzenia klientów, którzy uczestnicząc w targach mogą zyskać bardzo dużo wiedzy i następnie dokonać świadomego zakupu. Obecnie po tę wiedzę trzeba wybrać się na targi zagraniczne, mam nadzieję, że niebawem ulegnie to zmianie i największe marki obecne w Polsce zaprezentują swoje produkty na targach krajowych.

Jeżeli ktoś z czytających uczestniczył na Międzynarodowych Targach Muzyki, Tańca i Rozrywki SHOWEXPO w Kielcach, zapraszam do podzielenia się w komentarzu swoimi wrażeniami.

Posted on October 4, 2010 .

Wyniki konkursu Elpiano

Mam przyjemność ogłosić wyniki konkursu na najpiękniejsze wykonanie podczas koncertu Elpiano, który odbył się 4 września 2010r. W konkursie wzięło udział 5 wykonawców, nagrania z koncertu dostępne są na blogu Elpiano.

Najwięcej głosów w głosowaniu internetowym zdobyła Emilka Pietrzak, która przepięknie wykonała Taniec cyganski Feliksa Rybickiego oraz Etiudę C-dur C. Gurlitt'a. Serdecznie gratuluję!

Wszyscy uczestnicy konkursu mogą czuć się zwycięzcami, ponieważ każdy z występujących zdobył co najmniej kilkadziesiąt głosów. Oznacza to, że każdy ma już dużą grupę oddanych słuchaczy i talent, którzy inni doceniają: Ania Wyszyńska, choć gra dopiero 3 miesiące, zagrała bardzo poprawnie, prezentując doskonałą kontrolę nad utworami i pewność wykonawczą. Kasia Witkowska zaprezentowała dużą wrażliwość , a dodatkowo duże brawa należą się za wykonanie własnej, bardzo melodyjnej kompozycji. Emilka Pietrzak, zwyciężczyni konkursu, zagrała spokojnie i bardzo poprawnie utwory, które przygotowała zupełnie sama. Agnieszka Janiszewska, choć uczy się gry dopiero kilka miesięcy, wspaniale poradziła sobie z zaawansowanym utworem, w którym przedstawiła nie tylko bardzo dobrą technikę gry, ale też wiele emocji. Sławomir Urban wykonał ambitne utwory o zróżnicowanym charakterze - pierwszy z nich pozwolił na zasłuchanie się - tak piękne było wykonanie ze zmienną dynamiką i nastrojem, a drugi utwór dowiódł niezwykłej sprawności technicznej.

Główną nagrodą w konkursie są bilety do filharmonii, które otrzymuje Emilka Pietrzak. Z uwagi na tak wspaniałe wyniki wszystkich wykonawców, każdy z występujących otrzyma dodatkową nagrodę - zestaw nut.

Serdecznie dziękuję za piękną grę i gratuluję!

Posted on September 13, 2010 .

Druga część koncertu Elpiano - recital Katarzyny Łabuś

W drugiej części koncertu Elpiano w dn. 4 września 2010r. wystąpiła Katarzyna Łabuś. Usłyszeliśmy przepiękne wykonanie mazurków, etiud oraz nokturnu Chopina, jak również "Ogrody w deszczu" C. Debussy'ego. Zapraszam do wysłuchania:

Etiuda c-moll op. 10 (tzw Etiuda Rewolucyjna) - F. Chopin

 

Ogrody w deszczu" - C. Debussy

 


Nokturn f-moll - F. Chopin

 

Etiuda c-moll op. 25 – F. Chopin

 

Mazurki: D-dur, g-moll, a-moll – F. Chopin


 

O Katarzynie Łabuś:

Absolwentka Akademii muzycznej w Warszawie w zakresie fortepianu (klasa prof. Kazimierz Gierżoda), teorii muzyki i dyrygentury chóralnej (dyplom z wyróżnieniem). Pianistka obecnie jest stażystką na macierzystej uczelni w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej. Uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych specjalistów w zakresie pianistyki: w Dusznikach Zdroju w klasie Philippe’a Giusiano, we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Aleksieja Orłowieckiego.

W ramach warsztatów pracowała pod kierunkiem Diny Joffe, Eugene Indjic’a, Janusza Olejniczaka, Zbigniewa Raubo, Johna O’Conora. Obecnie współpracuje z warszawską operą kameralną w charakterze akompaniatora-korepetytora. udziela się również na estradach w ramach roku chopinowskiego (Maraton Chopinowski, koncert Roztańczony Chopin czy ostatnio Majówka z Chopinem).

Związana jest czynnie z warszawskim środowiskiem muzycznym.

Posted on September 10, 2010 .

Konkurs

W ostatnią sobotę w Warszawie odbył się koncert zorganizowany przez Elpiano. Zapraszamy do wysłuchania pianistów i zagłosowania na najpiękniejsze wykonanie. Zwycięzca otrzyma w nagrodę bilety do filharmonii. Wyniki zostaną ogłoszone 13. września. 
Ania Wyszyńska

 

Kasia Witkowska

 

Agnieszka Janiszewska

 

Sławomir Urban

 

Emilka Pietrzak

Posted on September 7, 2010 .

Jak wybrać najlepsze pianino cyfrowe?

Wybór pianina może być sporym wyzwaniem. Dlatego w poniższym wpisie w skrócie odpowiem na pytanie jak kupować pianino, tak aby wybrać to najbardziej nam odpowiadające. 

Najważniejszymi parametrami w pianinie cyfrowym jest:

  • brzmienie
  • praca klawiatury

Nagranie o tym, jak wybrać pianino cyfrowe można obejrzeć poniżej:

Brzmienie

Na dobre brzmienie największy wpływ mają: silnik brzmieniowy, próbki brzmieniowe oraz głośniki. Ponieważ kwestia brzmienia jest bardzo subiektywna, najlepszą metodą na sprawdzenie brzmienia jest samodzielne przetestowanie pianina cyfrowego, które mamy zamiar zakupić. 

Silnik brzmieniowy (generator dźwięku) 

Silnik brzmieniowy jest "mini komputerem", które jest wbudowany do pianina cyfrowego. Bardziej dokładne odwzorowanie dźwięku pianina wymaga wyższej klasy silnika brzmieniowego. Takie subtelności dźwięku jak odwzorowanie rezonansów pomiędzy strunami pianina, brzmienie odskoku klawisza, wydobycie wielowarstwowego dźwięku są obecnie oferowane wyłącznie w wyższych modelach pianin cyfrowych.

Próbki brzmieniowe

Każde pianino cyfrowe ma wgrane próbki dźwiękowe brzmienia pianina akustycznego oraz innych instrumentów muzycznych. Na jakość brzmienia ma wpływ np. czy każdy klawisz jest oddzielnie nagrany w próbkach dźwiękowych czy np jest "syntetycznie modulowany" z jednej próbki brzmieniowej, jaka jest dokładność, głębia nagrania każdej próbki brzmieniowej.

Głośniki 

Jakość wbudowanych głośników ma ogromny wpływ na jakość dźwięku wydobywanego przez pianino cyfrowe. Na jakość brzmienia ma wpływ moc głośników, klasa wbudowanych głośników. 

Praca klawiatury

Moim zdaniem praca klawiatury powinna w maksymalnie zbliżonym stopniu odwzorowywać pracę klawiatury fortepianu akustycznego. Następujące cechy są moim zdaniem konieczne:

  • klawiatura pełna
  • klawiatura dynamiczna
  • klawiatura młoteczkowa

Na co zwrócić szczególną uwagę w pracy klawiatury szczegółowo opisałam w poniższym wpisie na blogu.

Inne specyfikacje pianin cyfrowych

Jeden z kluczowych aspektów specyfikacji jest dostępność akompaniamentu w pianinie cyfrowym. Do gry klasycznej akompaniament nie jest konieczny. Więcej o specyfikacji pianin można dowiedzieć się z serii krótkich filmów wyjaśniających wszystkie najważniejsze parametry, oraz na poniższym wpisie na moim blogu.

Jak wybrać pianino cyfrowe dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole muzycznej opisałam również w poniższym wpisie na blogu

Tutaj możesz zobaczyć porównanie wszystkich modeli Elpiano.

Posted on August 10, 2010 .

Pianina cyfrowe o brzmieniu pianin akustycznych

Jak kupić pianino cyfrowe, które jest jak najdoskonalszą imitacją pianina akustycznego?

Wiele osób nie jest zainteresowanych licznymi dodatkowymi funkcjami pianin cyfrowych, jak np. akompaniament. Warto jednak zauważyć, że niektóre opcje ustawień i regulacji są kluczowe dla jakości instrumentu, nawet jeśli początkowo nie planujemy korzystać z żadnych dodatkowych funkcji.

Poniżej przedstawiłam te specyfikacje pianin cyfrowych, które mają znaczenie dla jakości gry na pianinie:

Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :) Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Specyfikacje pianin cyfrowych są najczęściej rozbudowane i nie do końca jasne. Trudno zdecydować, który z elementów jest istotny, a który mniej. Poniżej przedstawiam kilka podstawowych specyfikacji dla klientów, którzy kupują pianino cyfrowe z myślą o korzystaniu z niego jak z pianina akustycznego. W takim przypadku warto zwrócić uwagę na trzy specyfikacje i na trzy elementy:

Jaka powinna być klawiatura pianin cyfrowych:

Klawiatura zależy w dużym stopniu od zaawansowania grającego, w przypadku zaawansowanych pianistów gorąco polecam wcześniejsze wypróbowanie pianina. Nie tylko pianina innych producentów różnią się między sobą, ale też kolejne modele tego samego producenta mają odmienne klawiatury. Nawet ten sam typ klawiatury, o dokładnie takiej samej nazwie, inaczej sprawdza się w dwóch różnych modelach pianin tego samego producenta.

To, na co warto zwrócić uwagę w specyfikacji pianina, jest fakt, by klawiatura była opisana jako:

  • pełna (88-klawiszowa)
  • dynamiczna
  • młoteczkowa
  • ważona

Więcej o klawiaturze pianin cyfrowych przedstawiłam we wcześniejszym wpisie - by przeczytać, kliknij tutaj

Brzmienia pianin cyfrowych:

Jeżeli ktoś decyduje się na pianino cyfrowe głównie z myślą o korzystaniu z niego jak z pianina akustycznego, ważną kwestią jest brzmienie: ilość brzmień (tzw głosów - "voices") i ich jakość. Oczywiście chodzi o brzmienia pianina, opisywane jako "Grand Piano", ponieważ ilość brzmień innych instrumentów może być bardzo duża i nie mieć znaczenia przy grze z wykorzystaniem głosu fortepianu.

Poza brzmieniem Grand Piano często dostępne jest też brzmienie organów, skrzypiec, klawesynu i wiele innych. Kluczowe jednak jest wypróbowanie dostępnych brzmień pianina, których jest najczęściej 2 lub 3.

Więcej o brzmieniach pianin cyfrowych przedstawiłam we wcześniejszym wpisie - by przeczytać, kliknij tutaj. 

Twardość klawiatury pianin cyfrowych:

Ciekawą funkcją pianin cyfrowych jest możliwość regulacji twardości klawiatury (inaczej poziomów dynamiki klawiatury). Najczęściej w pianinach w przedziale cenowym do kilku tysięcy zł, oferowane pianina mają kilka poziomów regulacji twardości klawiatury (od 2 do 9). 

Regulacja twardości klawiatury zmienia efekt dynamiczny. Nie jest tu możliwa zmiana mechaniczna samego klawisza, natomiast dzięki tej funkcji można sprawić, że pianino będzie miało mniej lub bardziej wytłumiony dźwięk. W konsekwencji jeśli ustawimy klawiaturę na bardziej twardą, wówczas należy mocniej pracować palcami, by uzyskać oczekiwane brzmienie. Przy zmianie na ustawienie "soft", czyli na bardziej delikatną klawiaturę, brzmienie pianina jest pełniejsze nawet przy słabszej pracy palców.

Regulacja jest przydatna w zależności od wykonywanego utworu orazw zależności od potrzeby grającego. Czasami lepiej jest grać dany utwór np. Chopina, gdy twardość klawiatury jest mniejsza, czyli gdy klawiatura jest bardziej delikatna i lepiej reaguje na uderzenie klawisza. Z kolei utwory Bacha, moim zadaniem, lepiej jest wykonywać na twardej klawiaturze. Możliwość regulacji twardości klawiatury jest przydatna szczególnie dla uczniów, którzy przed egzaminem chcą być przygotowani do wystąpienia na nowej, nieznanej sobie klawiaturze. Jeżeli dany repertuar można poćwiczyć na różnych ustawieniach klawiatury, wówczas można mieć pewność, że nowy instrument z inną klawiaturą, nie będzie problemem podczas egzaminu. 

Reverb:

Funkcja reverb pozwala na ustawienie echa, czyli pogłosu sali. Zazwyczaj jest kilka typów reverb dostępnych w pianinie - od pogłosu naturalnego, niewielkiej sali, aż po imitację dużej sali koncertowej. Efekt ten wpływa na brzmienie fortepianu, stąd jego dostępność jest bardzo ważna również wówczas, gdy pianino ma służyć wyłącznie grze klasycznej, bez dodatkowych opcji. Dzięki funkcji reverb możemy wpłynąć na jakość brzmienia fortepianu.

Więcej o funkcji reverb przedstawiłam we wcześniejszym wpisie - by przeczytać, kliknij tutaj.