Publikujemy kolędy w wykonaniu Katarzyny Kowalskiej: "Kolędowy czas", "Jezus malusieńki" oraz "Idzie na Ziemię". Wykonania te były zaprezentowane na ostatnim koncercie Elpiano.
Koncert dla Najmłodszych w kinie Luna
21 listopada 2010r. odbył się kolejny koncert z cyklu koncertów dla Najmłodszych w kinie Luna. Tym razem można było dowiedzieć się więcej o polskich tańcach - oberku, polonezie czy kujawiaku.
Oto zaproszenie od Organizatorów na kolejne podobne koncerty w niedzielne poranki w kinie Luna:
"Kino LUNA i Misiowi Przyjaciele zapraszają wszystkie dzieci i rodziców na wyjątkowe wydarzenia muzyczne. „Koncerty w kapciach” to wyjątkowa okazja, by w koncertach mogły uczestniczyć zarówno dzieci, jak i dorośli, bez znużenia i skrępowania, w miłej rodzinnej atmosferze. Nasi goście swoim talentem; cudowną muzyką, pięknym śpiewem okraszają wspaniałe bajki. Czas koncertu około 45 min, rezerwacja biletów: tel: 22 621 78 28 lub kasa.luna@kinoluna.pl ".
Kolejne koncerty już niebawem:
28 listopada - "Po co jest dyrygent"
19 grudnia - "Kolędowy czas"
Poniżej kilka zdjęć z koncertu, który odbył się 11 listopada. Po koncercie najmłodsi widzowie sami chętnie występowali na scenie oraz uczyli się grać na pianinie. Zapraszam na kolejne poranki muzyczne!



W jakim wieku rozpocząć naukę gry na pianinie?
Czy osoby w każdym wieku poradzą sobie przy nauce gry? Jak wcześnie zapisać dziecko na lekcje pianina?
Jak długo uczyć się wykonywania utworu na pianinie?
Wystarczą 3-4 miesiące, aby dopracować utwór do perfekcji. Więcej w filmie...
Ile czasu poświęcać na naukę gry na pianinie?
Ile czasu warto zaplanować sobie na ćwiczenia, jeśli rozpoczynamy naukę gry na pianinie?
Wiedza teoretyczna przy interpretacji utworów
Film wyjaśnia, na ile ważna jest wiedza teoretyczna przy interpretacji wykonywanych utworów.
Akompaniament i wybór rytmów
Wiele utworów można grać z wykorzystaniem akompaniamentu i rytmów. Czym są te opcje w pianinach?
Styl utworu
Styl utworu to część interpretacji, która związana jest z epoką lub kompozytorem. Film wyjaśnia, w jaki sposób pomoże to w lepszej grze na pianinie.
Tempo
Jeżeli mamy dobrą technikę, jeżeli dobrze znamy nuty, dynamikę i artykulację, wówczas tempo powinno być pod kontrolą.
Dynamika i artykulacja
Film wyjaśnia pojęcie dynamiki podczas gry na pianinie (wykonanie forte lub piano) oraz pojęcie artykulacji (wykonanie legato i staccato).
Konkurs Chopinowski - jak słuchać?
Tak dużo mówi się o Konkursie Chopinowskim, tak dużo jest wokół tego wydarzenia reklamy, uwagi mu poświęconej. Jednak po tym, jak miałam możliwość na żywo przysłuchiwać się wykonawcom Konkursu, mogę powiedzieć, że każda złotówka i każda minuta poświęcona na ten konkurs, są tego warte.
W czwartek, 7 października, udało mi się uczestniczyć w przedpołudniowych przesłuchaniach I etapu. Pierwsze wrażenie to ciekawość - kilka rzędów dalej zasiada jury, a w nim Martha Argerich, Piotr Paleczny, Kevin Kenner i wielu, wielu innych najlepszych światowych pianistów. Pierwszym wykonawcą w tym dniu jest Polak, Marek Bracha. Słucha się bardzo przyjemnie. Następnie Austriak, Ingolf Wunder, potem Włoch - Giuseppe Greco... Słuchamy etiud, ballad, nokturnów Chopina. W przerwach dzielę się wrażeniami z koleżanką, artystą - muzykiem i muzykologiem. Koleżanka stale mówi, że to nie to, że nie grają odpowiednim dźwiękiem, że nie ma on pełni - nie brzmi dobrze. Mnie się podoba, jedynie wyłapuję inne drobne uchybienia. A co do dźwięku - mówię, że to prawdopodobnie taka akustyka sali, że przez mikrofony raczej pełniejszego dźwięku nie usłyszymy. Trochę nie dowierzam mojej Koleżance, że to, co słyszymy, to jeszcze "nie to".
Jako ostatni przed przerwą zaczyna swój występ Lukas Geniusas, reprezentujący Litwę / Rosję. Koleżanka po kilku pierwszych nutach mówi z zachwytem, że to jest to. Słuchamy. Już nie komentujemy, że dynamika czy tempo trochę nieodpowiednie, tak jak w przypadku poprzednich wykonawców. Przy wykonaniu Geniusas'a po prostu słuchamy pełnego, pięknego dźwięku. To ten sam fortepian, co przy poprzednich wykonawcach, a jednak jak inaczej "gra". Przy piano doskonale słychać każdą nutę, przy forte, nawet fortissimo, zdaje się, że fortepian może zabrzmieć jeszcze dużo głośniej, choć i tak wykonywane forte brzmi donośnie. Wspaniałe było odkrycie, że tak doskonałe wykonanie jest możliwe. Że konkurs nie będzie polegał na wskazaniu tego, kto zagrał najprzyjemniej i z interpretacją, która przypadnie do gustu jury, tylko na tym, że można wybrać wykonawcę grającego pięknie. Po trzech pierwszych usłyszanych wykonaniach na tym samym koncertowym Steinway'u byłam pewna, że instrument ten już tak brzmi i lepiej się nie da. Geniusas pokazał, że doskonałe wykonanie jest możliwe.
Konkurs daje niezwykłą możliwość porównania wykonawców. To trochę tak jak targi muzyczne pozwalają porównać instrumenty. Tutaj jest ta sama publiczność, ten sam fortepian - choć wykonawcy mogą wybrać jeden z trzech, to najczęściej wybierają Steinway'a. To, jak utwór zabrzmi, zależy tylko od pianisty.
Słuchanie Konkursu Chopinowskiego to duże wyzwanie - wymaga czasu i skupienia. Powtarzające się utwory mogą powodować znużenie. Jak słuchać? Po pierwsze, jeśli tylko można - na żywo. Słuchanie w przewie zajęć domowych nie powoli na usłyszenie różnic wykonawczych. Wybranie się na koncert wymaga czasu i wysiłku, jednak warto słuchać i porównywać, ponieważ tylko dzięki odniesieniu do innych wykonań można rozpoznać to doskonałe. A takie moim zdaniem, było wykonanie Lukasa Geniusas'a. Bardzo się cieszę, że usłyszę go w 2-gim etapie Konkursu, mam nadzieję, że również w finale.
Prawidłowa praca rąk podczas gry na pianinie
W filmie zwracam uwagę na kluczowe znaczenie techniki gry na pianinie.
Targi muzyczne w Krakowie
Kilka miesięcy temu na blogu o Targach muzycznych opisałam Targi we Frankfurcie. Polecałam targi muzyczne jako doskonałą okazję do uzyskania dużej wiedzy o instrumentach oraz dokonania rzetelnego porównania pianin cyfrowych. Ponieważ targi we Frankfurcie odbywają się tylko raz do roku (w marcu), stąd przedstawiłam wcześniejsze i bliższe nam wydarzenia muzyczne - Międzynarodowe Targi Muzyki, Tańca i Rozrywki SHOWEXPO w Kielcach oraz Targi w Krakowie, pod pełną nazwą: "MUSIC MEDIA w Krakowie, czyli 6.Targi Instrumentów, Sprzętu Muzycznego, Scenicznego i Oświetleniowego", określane przez organizatorów jako "wyjątkowe spotkanie branży muzycznej w Polsce".
We wrześniu 2010 roku uczestniczyłam w Targach Muzycznych w Krakowie. Niestety wystawców było bardzo mało - trzy niewielkie sale. Na osoby, które przyjechały z uwagi na wystawców pianin cyfrowych, czekało tylko jedno stoisko - dystrybutora instrumentów marki Korg. Trzy dostępne pianina wypróbowałam w niecałą godzinę. Na targach było też kilka, może około pięciu, stoisk z innymi instrumentami, trochę więcej ze sprzętem oświetleniowym oraz kilka punktów związanych z działalnością promocyjną w branży muzycznej.
Niewiele mogę napisać poza tym, że wielkość targów naprawdę mnie rozczarowała. Trudno pouczać mi innych dystrybutorów i inne marki, ponieważ Elpiano również nie było wśród wystawców. Mam nadzieję, że za rok Elpiano będzie już pośród wystawców, ponieważ targi muzyczne to wspaniałe wydarzenie - i nie myślę tu o promocji dla marki czy o pozyskaniu nowych klientów. Piszę to z punktu widzenia klientów, którzy uczestnicząc w targach mogą zyskać bardzo dużo wiedzy i następnie dokonać świadomego zakupu. Obecnie po tę wiedzę trzeba wybrać się na targi zagraniczne, mam nadzieję, że niebawem ulegnie to zmianie i największe marki obecne w Polsce zaprezentują swoje produkty na targach krajowych.
Jeżeli ktoś z czytających uczestniczył na Międzynarodowych Targach Muzyki, Tańca i Rozrywki SHOWEXPO w Kielcach, zapraszam do podzielenia się w komentarzu swoimi wrażeniami.
Co oznaczają znaki na pięciolinii?
B-moll, krzyżyk, pauza, kasownik - przy wykonywaniu utworu ważne jest, aby rozumieć każdy z tych znaków :)
Więcej o nauce nut w wideo pod tytułem "4 Sposoby na łatwiejszą naukę nut".
Jak interpretować utwory?
Trzeci film poświęcony interpretacji utworów na pianinie. Po wyjaśnieniu czym jest interpretacja oraz gdzie leżą jej ograniczenia, powiemy o tym, jak należy robić to prawidłowo.
Ograniczenia w interpretacji utworów
Na ile ważna jest swoboda w interpretacji utworu na pianinie, a na ile należy trzymać się wyznaczonych standardów? Na to pytanie odpowiada film.
Osoby, które po raz pierwszy spotykają się z terminem interpretacji utworów, zapraszam do nagrania "Czym jest interpretacja utworów?".
Czym jest interpretacja utworów?
Interpretacja utworów to aspekt, który wyróżnia dobrego wykonawcę.
Wyniki konkursu Elpiano
Mam przyjemność ogłosić wyniki konkursu na najpiękniejsze wykonanie podczas koncertu Elpiano, który odbył się 4 września 2010r. W konkursie wzięło udział 5 wykonawców, nagrania z koncertu dostępne są na blogu Elpiano.
Najwięcej głosów w głosowaniu internetowym zdobyła Emilka Pietrzak, która przepięknie wykonała Taniec cyganski Feliksa Rybickiego oraz Etiudę C-dur C. Gurlitt'a. Serdecznie gratuluję!
Wszyscy uczestnicy konkursu mogą czuć się zwycięzcami, ponieważ każdy z występujących zdobył co najmniej kilkadziesiąt głosów. Oznacza to, że każdy ma już dużą grupę oddanych słuchaczy i talent, którzy inni doceniają: Ania Wyszyńska, choć gra dopiero 3 miesiące, zagrała bardzo poprawnie, prezentując doskonałą kontrolę nad utworami i pewność wykonawczą. Kasia Witkowska zaprezentowała dużą wrażliwość , a dodatkowo duże brawa należą się za wykonanie własnej, bardzo melodyjnej kompozycji. Emilka Pietrzak, zwyciężczyni konkursu, zagrała spokojnie i bardzo poprawnie utwory, które przygotowała zupełnie sama. Agnieszka Janiszewska, choć uczy się gry dopiero kilka miesięcy, wspaniale poradziła sobie z zaawansowanym utworem, w którym przedstawiła nie tylko bardzo dobrą technikę gry, ale też wiele emocji. Sławomir Urban wykonał ambitne utwory o zróżnicowanym charakterze - pierwszy z nich pozwolił na zasłuchanie się - tak piękne było wykonanie ze zmienną dynamiką i nastrojem, a drugi utwór dowiódł niezwykłej sprawności technicznej.
Główną nagrodą w konkursie są bilety do filharmonii, które otrzymuje Emilka Pietrzak. Z uwagi na tak wspaniałe wyniki wszystkich wykonawców, każdy z występujących otrzyma dodatkową nagrodę - zestaw nut.
Serdecznie dziękuję za piękną grę i gratuluję!
Druga część koncertu Elpiano - recital Katarzyny Łabuś
W drugiej części koncertu Elpiano w dn. 4 września 2010r. wystąpiła Katarzyna Łabuś. Usłyszeliśmy przepiękne wykonanie mazurków, etiud oraz nokturnu Chopina, jak również "Ogrody w deszczu" C. Debussy'ego. Zapraszam do wysłuchania:
Etiuda c-moll op. 10 (tzw Etiuda Rewolucyjna) - F. Chopin
„Ogrody w deszczu" - C. Debussy
Nokturn f-moll - F. Chopin
Etiuda c-moll op. 25 – F. Chopin
Mazurki: D-dur, g-moll, a-moll – F. Chopin
O Katarzynie Łabuś:
Absolwentka Akademii muzycznej w Warszawie w zakresie fortepianu (klasa prof. Kazimierz Gierżoda), teorii muzyki i dyrygentury chóralnej (dyplom z wyróżnieniem). Pianistka obecnie jest stażystką na macierzystej uczelni w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej. Uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych specjalistów w zakresie pianistyki: w Dusznikach Zdroju w klasie Philippe’a Giusiano, we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Aleksieja Orłowieckiego.
W ramach warsztatów pracowała pod kierunkiem Diny Joffe, Eugene Indjic’a, Janusza Olejniczaka, Zbigniewa Raubo, Johna O’Conora. Obecnie współpracuje z warszawską operą kameralną w charakterze akompaniatora-korepetytora. udziela się również na estradach w ramach roku chopinowskiego (Maraton Chopinowski, koncert Roztańczony Chopin czy ostatnio Majówka z Chopinem).
Związana jest czynnie z warszawskim środowiskiem muzycznym.
Konkurs
Kasia Witkowska
Agnieszka Janiszewska
Sławomir Urban
Emilka Pietrzak