Porównanie modeli pianin cyfrowych Casio

Poniżej porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Casio. W tekście opisałam moje wrażenia dotyczące brzmienia pianin oraz mechaniki klawiatury pianin cyfrowych Casio. Są to najważniejsze elementy w pianinach elektrycznych, a trudno je ocenić bez samodzielnego wypróbowania pianina.

Szanowni Państwo, sklep Elpiano nie prowadzi sprzedaży pianin cyfrowych Casio, poniższe porównanie ma charakter informacyjny. W ofercie Elpiano mamy doskonałe pianina z drewnianą klawiaturą w cenie 4860zł oraz bardzo dobre i niedrogie pianina dla uczniów szkół muzycznych w cenie 3490zł - zapraszam do zakupu przez tę stronę.

Porównanie pianin cyfrowych Casio - seria Privia (PX) oraz Celviano (AP):

Aktualizuję ten wpis we wrześniu 2023r. Warto zauważyć, że już od roku 2018 dominują w ofercie pianin Casio te same modele, czyli: pianina z serii Privia PX-770 i PX-870 oraz z serii Celviano AP-270 i AP-470. Będę je poniżej opisywać jako modele typu “x70”, w odróżnieniu od poprzednich modeli typu “x60”, czyli np. AP-260 czy PX-760, które obecnie można spotkać tylko na rynku wtórnym. Można więc oczekiwać, że w roku 2024 zostaną zaprezentowane nowe modele, choć z jednej serii pianin Casio - jednak zobaczymy, czy rzeczywiście tak się stanie.

Obecna oferta pianin cyfrowych Casio jest dość skomplikowana, ponieważ według specyfikacji oraz informacji od producenta, prawie wszystkie kluczowe elementy są dokładnie takie same, a jednak pianina mają zróżnicowane ceny i dają inne odczucia z gry.

Według informacji od producenta, wszystkie nowe modele kończące się na “70” (czyli PX-770, PX-870, AP-270 i AP-470) mają dokładnie ten sam mechanizm klawiatury. Mają też takie same próbki brzmieniowe Grand Piano, z tym, że pianina Celviano (czyli AP-270 i AP-470) mają jedno dodatkowe brzmienie Grand Piano, czyli razem mają 2 brzmienia typu Grand Piano, podczas gdy w Privii jest 1 brzmienie tego typu. Oczywiście są też modyfikacje tego brzmienia, czyli dane brzmienie Grand Piano jest zmieniane na typ “Mellow” lub “Jazz”.

Próbka brzmieniowa Grand Piano użyta w pianinach Casio “x70” jest nowa, czyli odmienna od brzmienia wcześniejszych modeli Casio (typu “x60”), choć posiada taką samą nazwę (“AiR Sound Source”). Czyli pomimo identycznej specyfikacji przykładowo modeli: PX-160 i PX-770, jest powód, by pianina te wydawały się inne. Pomimo teoretycznie identycznej klawiatury i brzmienia fortepianu, różnicę w grze odczuwam także pomiędzy modelami Privia “x70” a Celviano “x70” - przyczyny różnego odbioru tych pianin opisałam poniżej:

Cechy wspólne dla pianin cyfrowych Casio seria Privia PX-770, PX-870 oraz Celviano AP-270 i AP-470.

Klawiatura i brzmienie:

Teoretycznie mechanizm klawiatury nowych modeli Casio “x70” jest taki sam, jak poprzedzających je pianin “x60”. Jednak w moim odczuciu klawisze nowych modeli pracują z większym oporem niż w pianinach “x60”. Sam fakt większego oporu klawiszy nie jest minusem, jeśli za tym podąża odpowiednia reakcja dynamiczna. Tymczasem w modelach PX-770 i PX-870 oraz AP-270 i AP-470, aby wydobyć mocniejsze, nasycone brzmienie, trzeba nieproporcjonalnie mocno pracować palcami. Modele poprzednie (x60) nie dawały takiego wrażenia.

Jak wytłumaczyć tę różnicę w odczuciach, pomimo teoretycznie tej samej klawiatury? Po pierwsze w klawiaturach mogły zajść niewielkie zmiany, ponieważ modele “x70” są wprowadzane o kilka lat później i pewne modyfikacje mogły się pojawić, nawet jeśli nazwa klawiatury pozostała taka sama. Po drugie, na odczucie z gry wpływ mają najdrobniejsze elementy współtworzące mechanizm klawiatury, nawet taki szczegół jak tzw. gumy kontaktowe czy też odległości pomiędzy elementami klawiatury. Kwestię tę prezentuję też dlatego, by mogli Państwo zrozumieć jak ważne jest wypróbowanie danego modelu, a jak niewiele mówi samo przeczytanie specyfikacji. Dodatkowo próbki brzmieniowe w pianinach poprzednich były inne, choć nazywane są tak samo (“AiR Sound Source”), co potwierdził przedstawiciel Casio podczas targów muzycznych. Nowe próbki brzmieniowe Grand Piano, czyli te wykorzystane w modelach “x70”, mają dłuższy czas wybrzmiewania (“decay time”). Czyli pomimo takiej samej specyfikacji, wrażenia z brzmienia oraz pracy klawiatury są inne.

Jak pisałam powyżej, w pianinach Casio typu “x70”, zarówno w serii Privia jak i Celviano, jest teoretycznie ten sam mechanizm klawiatury. Osobiście miałam wrażenie, że pianina Privia są bardziej przyjazne, ponieważ w Celviano brzmienie jest bardziej wytłumione, trudniejsze do wydobycia niż w serii Privia. Być może nie wynika to z mechanizmu klawiatury, tylko z użytych próbek brzmieniowych i mocy głośników. Ogólnie mechanizm ten (użyty zarówno w serii Privia jak i Celviano), jest zdecydowanie za twardy, za oporny. Przy grze zwyczajnej, bez bardzo intensywnego nacisku klawiszy, gra się jakby “po wierzchu”, czyli nie wydobywa się odpowiednio mocnego brzmienia (niezależnie już od ustawienia głośności). Jest to efekt zbliżony do takiego, który miałam w niektórych modelach Roland, czyli gra z naturalną intensywnością nie pozwala na wydobycie odpowiednio mocnego dźwięku oraz na uzyskanie połączonych dźwięków (efektu legato, kolejne dźwięki są jakby oderwane od siebie, niepołączone). Jednak przy zaakceptowaniu tego nadmiernego progu twardości, pianino reaguje bardzo dobrze. To znaczy klawiatura dobrze reaguje na zmiany dynamiczne, można mocno pogłębiać dźwięk, uzyskać potężne, piękne brzmienie - jednak wszystko jest jakby z nadmiernym wysiłkiem, niewspółmiernym z uzyskaną dynamiką.

Pomijając ten nadmierny opór, cała reszta bardzo mi się podobała: możliwe jest pogłębianie aż do uzyskania mocnego dźwięku, dźwięk jest wyrównany, bardzo precyzyjnie odwzorowujący nacisk, choć - jak wspominałam - z nadmiernym, nieproporcjonalnym wysiłkiem ze strony grającego.

Plusem jest możliwość precyzyjnych zmian dynamicznych, osiąganie ładnego piano, mocnego forte, świetnej kontroli dynamicznej pianina.

Opcja regulacji z poziomu tabletu / smartfona - Casio Chordana Play Piano:

W modelach Casio mocno reklamowana jest możliwość wybierania opcji nie przez przyciski w pianinie, a przez ekran dotykowy tabletu lub telefonu. Wystarczy tablet lub telefon podłączyć kablem do pianina, a przez aplikację Casio Chordana Play Piano można wybierać opcje, które zazwyczaj reguluje się przez przyciski pianina, czyli:

  • zmiana brzmień

  • regulacja typu “hammer response” (odgłos uderzenia młoteczka), alikwoty

  • wrażenie otwartej / zamkniętej klapy fortepianu

  • funkcja layer, twin, reverb, itd

  • funkcja edukacyjna “Concert play” (czyli pianino ma wgrane 10 utworów na fortepian z orkiestrą, można partię fortepianu wyłączyć, tak, by grać ją samodzielnie

  • regulacja poziomów dynamicznych (touch)

  • equalizer (wzbogacenie dźwięku odtwarzanego przez słuchawki)

Jeszcze nie przekonałam się do ekranów dotykowych w pianinach cyfrowych, a to z uwagi na fakt, że podczas gry potrzebna jest często zmiana ustawień i wówczas stosowanie ekranu dotykowego jest trudniejsze od naciśnięcia przycisku. Przycisk jest jakby stabilniejszy, łatwiej w niego wcelować, a ekran dotykowy wymaga często więcej niż 1 szybkiego ruchu i większej precyzji dotyku (zbyt słaby dotyk nie spowoduje przełączenia).

Budowa i umiejscowienie głośników:

Warto zwrócić też uwagę na różnicę w wyglądzie modeli Privia i Celviano: modele Privia mają składaną górną pokrywę, przez co są bardziej kompaktowe od pianin serii Celviano. Wzdłuż płyty górnej w serii Privia dodano głośnik, co jest ciekawym rozwiązaniem. W serii Celviano sama klapa górna jest nieskładana, ale można ją otwierać - wewnątrz jest głośnik przez co podniesienie górnej płyty przypomina efekt jak przy podniesieniu klapy fortepianu, kiedy to brzmienie jest bardziej donośne i głębsze.

Casio Privia PX-770:

Cena około 3600zł

Główne specyfikacje modelu PX-770:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Sound Source”, czyli próbki brzmieniowe stworzone przez Casio o nazwie “Acoustic and Intelligent Resonator”

  • polifonia: 128 głosów

  • liczba brzmień: 19 (w PX-160 jest 19 brzmień)

  • funkcja Concert Play (nie było jej w PX-160)

  • moc głośników: 2x8W

  • złącza: USB to host (w PX-160 było też liniowe)

  • nowość w modelach “x70”: połączenie z aplikacją “Chordana play”

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio PX-770:

Wrażenia o PX-770 są takie, jak przy wspólnym opisie Privia i Casio “x70”, czyli: klawiatura bardzo precyzyjna, wyrównana, z możliwością uzyskania pięknego brzmienia, tylko zdecydowanie za twarda i za oporna w porównaniu do instrumentów akustycznych i innych pianin cyfrowych. Klawiatura ta wymaga ciągłej mocnej pracy palców, bez niej brzmienie pozostaje ciche i powierzchowne. Ale - warto zauważyć, że klawiatura serii Privia (PX-770 i PX-870) wydała mi się jakby lżejsza i mniej twarda niż klawiatury pianin Celviano (czyli AP-270 czy AP-470). W serii Privia szybciej i lżej pojawia się brzmienie, więc ta twardość, która jest problemem pianin Casio, jest w tej serii mniej odczuwalna niż w Celviano.

Z ważnych elementów specyfikacji warto zauważyć słabe głośniki - moc 2x8W to zdecydowanie za mało w tym przedziale cenowym.

Poniżej zdjęcia pianina PX-770. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio PX-770 - specyfikacja

Casio PX-770

Casio PX-770

Casio Privia PX-870:

Cena około 4700zł

Główne specyfikacje modelu PX-870:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku (jak w PX-770)

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową (jak w PX-770)

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Sound Source”, czyli próbki brzmieniowe stworzone przez Casio o nazwie “Acoustic and Intelligent Resonator” (jak w PX-770)

  • polifonia: 256 głosów (w PX-770 jest 128 głosów)

  • liczba brzmień: 19 (jak w PX-770)

  • funkcja Concert Play

  • moc głośników: 2x20W (w PX-770 jest 2x8W)

  • złącza: USB to host

  • nowość w modelach “x70”: połączenie z aplikacją “Chordana play”

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio PX-870:

Główna różnica w stosunku do tańszego PX-770 to mocniejsze głośniki. Brzmienie, klawiatura oraz większość specyfikacji pozostały bez zmian.

Wrażenia o PX-870 są bardzo zbliżone do wspólnych spostrzeżeń, jakie mam do całej nowej serii pianin Casio “x70”, przedstawiłam je szczegółowo powyżej.

Podsumowując: klawiatura PX-870 jest twarda, ale bardzo wyrównana, nic nie wyskakuje, można być pewnym reakcji dynamicznej pianina. W odczuciu PX-870 wydało mi się bardzo podobne do PX-770, choć klawiatura sprawiała wrażenie jeszcze bardziej odskakującej. Po pewnym czasie ten opór i odskakiwanie przestaje przeszkadzać, bo pianino bardzo dobrze reaguje dynamicznie. Czyli klawiatura chodzi twardo, ale jej praca różnicuje dźwięk, pozwala idealnie go modelować, pogłębiać. Problem jest tylko taki, że palce są zbyt mocno odbijane od tej twardej klawiatury. Wrażenia z gry więc prawie takie same jak przy pozostałych Casio “x70” - twardość klawiatury jest nadmierna, nieadekwatna do reakcji dynamicznej.

Brzmienie Grand Piano (podobnie jak w PX-770) jest jedno, występuje w kilku odmianach, np. Mellow, Jazz, Bright, itd. Na słuchawkach brzmienie góry jest ładne, dolne oktawy można mocno pogłębiać, jest potencjał dynamiczny.

Poniżej zdjęcia pianina PX-870. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio PX-870 - specyfikacje

Casio PX-870

Casio PX-870, Chordana Play Piano

Casio Celviano AP-270:

Cena około 3800 zł

Główne specyfikacje modelu AP-270:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku (teoretycznie, jak w modelach PX-770 i PX-870)

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Sound Source”, czyli próbki brzmieniowe stworzone przez Casio o nazwie “Acoustic and intelligent Resonator” (w serii AP są 2 brzmienia Grand Piano, w Privia jest 1 brzmienie Grand Piano)

  • polifonia: 192 głosy (w PX-770 jest 128 głosów)

  • liczba brzmień: 22

  • funkcja Concert Play

  • moc głośników: 2x8W (jak w PX-770)

  • złącza: USB to host

  • nowość w modelach “x70”: połączenie z aplikacją “Chordana play”, funkcja opisana powyżej

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio AP-270:

Wiele wrażeń o tym modelu przedstawiłam już powyżej, ponieważ wszystkie nowe pianina Casio, czyli modele: PX-770, PX-870, AP-270 i AP-470 są zbliżone pod względem brzmienia i pod względem pracy klawiatury. Stąd model AP-270 jest tak jak inne nowe modele Casio - z bardzo wyrównaną klawiaturą, która wymaga nadmiernej pracy palców. W przypadku pianin serii Celviano, czyli AP-270 i AP-470, wrażenie twardości jest nawet większe niż w serii Privia, ponieważ głębokie, intensywne brzmienie pojawia się dopiero przy jeszcze mocniejszym niż w Privii naciśnięciu klawiszy. Czyli aby pojawił się mocniejszy, aniżeli piano, dźwięk, należy mocno nacisnąć klawisz.

Moje wrażenia z gry na AP-270 opisałam następująco: “Ogólnie gra się trudno, brzmienie chyba jeszcze bardziej wytłumione niż w PX-770, opór umiarkowany, a odbicie od spodu klawisza mocne. Gdy chce się wydobyć więcej barwy, to klawiatura reaguje słabo. Tryle świetne, klawiatura pracuje równiutko, dźwięk ładny, ale samo pogłębienie dźwięku wymaga za dużo wysiłku. Jest potencjał dynamiki, bo gdy opieram rękę “z całej siły”, to osiągam mocny, głęboki dźwięk, ale to przy nieproporcjonalnie mocnej grze. Jakby cała dynamika była przesunięta, bo normalna, umiarkowana gra daje tylko powierzchowne piano (ciche brzmienie).”

Pomijając to przesunięcie dynamiczne, klawiatura i brzmienie są naprawdę dobre. Gdy już “przestawiłam się” na ten inny rodzaj klawiatury, to gra na Casio sprawiała mi przyjemność, miałam poczucie świetnej kontroli dźwięku. Nowe pianina Casio mają więc sporo plusów, pozostaje tylko kwestia wypróbowania, czy ten opór klawiatury odpowiada grającemu.

Poniżej zdjęcia pianina AP-270. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio AP-270 - specyfikacja

Casio AP-270

Casio AP-270

Casio Celviano AP-470:

Cena około 5000 zł (ceny tego modelu są bardzo zróżnicowane, w zależności od sklepu)

Główne specyfikacje modelu AP-470:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku (teoretycznie, jak w modelach PX-770, PX-870 i AP-270)

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Sound Source”, czyli próbki brzmieniowe stworzone przez Casio o nazwie “Acoustic and Intelligent Resonator” (w serii AP są 2 brzmienia Grand Piano, w Privia jest 1 brzmienie Grand Piano)

  • polifonia: 256 głosów (w AP-270 są 192 głosy)

  • liczba brzmień: 22

  • funkcja Concert Play

  • moc głośników: 2x20W (w AP-270 jest tylko 2x8W)

  • złącza: liniowe, USB to host

  • nowość w modelach “x70”: połączenie z aplikacją “Chordana play”, funkcja opisana powyżej

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio AP-470:

Wrażenia prawie dokładnie takie same jak przy grze na pianinie AP-270, czyli wszystko jest bardzo dobrze poza nadmiernie oporną klawiaturą, która wymaga zbyt dużej siły, aby wydobyć odpowiedni poziom dźwięku. Zapraszam do przeczytania szczegółowych opisów powyżej.

Wrażenia z AP-470 są takie same jak dla modelu AP-270, czyli: wyrównana klawiatura z możliwością uzyskania dużej różnorodności dynamicznej. Tryle wychodzą świetnie, klawiatura reaguje na zmiany dynamiczne (czyli można uzyskać i nagłe uderzenie, i stopniowe pogłębianie dźwięku, każdy odcień od bardzo cichego ppp do bardzo głośnego brzmienia fff), ale głównym problemem jest to, że odpowiedni poziom dynamiki i intensywności dźwięku osiąga się przy zbyt dużym wysiłku palców, nieproporcjonalnym do reakcji klawiatur w pianinach akustycznych.

Poniżej zdjęcia pianina AP-470. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

 
 

Podsumowanie:

Analiza pianin Casio pozwala na ciekawy wniosek - ten sam mechanizm klawiatury może być odczuwalny w zupełnie inny sposób, gdy inne są próbki brzmieniowe lub nawet gdy inna jest moc głośników. Co więcej, modele Casio potrafią dawać zupełnie inne odczucie z gry, nawet przy teoretycznie takim samym mechanizmie klawiatury oraz takich samych próbkach brzmieniowych - przykładowo pianino przenośne Casio Privia PX-560M ma teoretycznie taki sam mechanizm i próbki jak prezentowane modele Privia PX i Celviano AP-270 i AP-470, a tymczasem klawiatura wydaje się lżejsza i zdecydowanie bardziej płytka niż pozostałe modele Casio.

Warto więc każdy model przed zakupem wypróbować, ponieważ sama specyfikacja może być niewystarczająca, by chociażby mieć wyobrażenie o danym pianinie.

Dawne modele pianin cyfrowych Casio:

Casio Celviano AP-700:

Cena to ok. 7000 zł (cena archiwalna)

Główne specyfikacje modelu AP-700:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku (teoretycznie, jak w modelach Casio “x70”, choć w odczuciu zupełnie inna)

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Grand Sound Source”, czyli inne niż w AP-270 czy AP-470

  • polifonia: 256 głosów

  • liczba brzmień: 26, w tym 3 brzmienia Grand Piano

  • moc głośników: 2x30W

  • złącza: liniowe, USB to host, midi

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio AP-700:

Po grze na pianinach Casio AP-270 czy AP-470, model AP-700 wydał mi się naprawdę przyjazny.

Normalna klawiatura, z której można dużo wydobyć - dźwięk wydobywa się łatwiej, nie trzeba aż tak mocno pracować palcami, przez co klawiatura w AP-700 wydaje się mniej twarda. W rzeczywistości - czyli teoretycznie według specyfikacji - mechanizm klawiatury jest taki sam, ale inaczej działa dynamika: w AP-700 brzmienie umiarkowanie głośne (typu mf) pojawia się szybciej, przy mniejszym wysiłku palców. W modelach AP-270 czy AP-470 przy takiej samej pracy palców, brzmienie było dużo płytsze i bardziej ciche.

Ma to swoje potwierdzenie w specyfikacji, ponieważ w AP-700 są inne próbki brzmieniowe (twz. AiR Grand Sound Source) niż w pozostałych modelach Casio (AiR Sound Source). W AP-700 jest też więcej brzmień typu Grand Piano (3 sample Grand Piano, każdy w kilku odmianach typu “mellow” czy “bright”).

Głośniki są umiarkowanie mocne (jest o 6 głośników o łącznej mocy 60W), co powinno być wystarczające, jednak przy grze na słuchawkach w AP-700 szybciej odczuwałam limit potężnego brzmienia, niż w tańszych modelach Celviano. Brakowało mi potężnego forte fortissimo, jakby za płytki był limit mocnego, potężnego brzmienia. Być może to potężne brzmienie byłoby słyszalne przy grze bez słuchawek, ponieważ w AP-700 można otworzyć górną klapę pianina, głośniki są umieszczone na listwie wewnątrz, więc podniesienie górnej płyty pozwala na osiągnięcie bardziej pełnego brzmienia.

Klawisze są plastikowe, co już nie powinno się zdarzać w tym przedziale cenowym. Czyli nowe próbki Grand Piano pozwalają na przyjemniejszą grę niż tańsze modele Casio Celviano, choć warto zauważyć, że teoretycznie jest to ten sam mechanizm, który jest w modelach Casio za 3000zł.

Poniżej zdjęcia pianina AP-700. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio AP-700 - specyfikacje

Casio AP-700

Casio AP-700

Casio AP-700

Pianino przenośne Casio CDP-130:

Cena to ok. 1500 zł

To bardzo podstawowy model, aż wahałam się, czy go włączać do tego porównania. Jednak Casio CDP-130 można traktować jako słabszy odpowiednik Yamahy P-45, więc przedstawiam opis poniżej.

Główne specyfikacje modelu CDP-130:

  • klawiatura pełna (88 klawiszy), młoteczkowa

  • polifonia: 48 głosów

  • liczba brzmień: 10

  • moc głośników: 2x8W

  • złącza: midi, USB to host

  • cena ok. 1500 zł to cena za samą klawiaturę, więc by instrument przypominał pianino, należy dokupić jeszcze pedał oraz obudowę / stand

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio CDP-130:

Pianino bardzo podstawowe, ale nie blokuje się i “nie dławi”, czyli dźwięki nie są stłumione nawet przy szybkiej grze czy trylach. Jak na pianino w tej cenie, to jest to dużym plusem. Problemem jest bardzo mały przedział dynamiki - nie da się zagrać ani ładnego piano (czyli pianino nie wydobywa delikatnego, cichego dźwięku), ani pełnego, mocnego forte (głośnego dźwięku). Można uzyskać jedynie brzmienie średnio-głośne (czyli mezzo forte) i głośne (forte). Głośniki są dość słabe (2x8W).

Ale tryle wychodzą, klawiatura przyzwoicie i w przewidywalnym natężeniu wydobywa dźwięki, więc jak na tę cenę - całkiem ok. Czyli model odpowiedni, by nauczyć się grać z nut i wykonywać pierwsze utwory. Jednak na tworzenie muzyki dzięki dynamice - już nie wystarczy. Plusem CDP-130 jest też mała waga (sama klawiatura waży ok. 10kg).

Poniżej zdjęcia pianina CDP-130. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio CDP-130

CDP-130 panel

Casio Privia PX-160:

Cena to ok. 2300zł bez obudowy / 2700zł z obudową (cena archiwalna)

Główne specyfikacje modelu PX-160:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II, simulated ebony and ivory keys”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku, teoretycznie taka sama, jak w PX-770, PX-870 itd.

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Sound Source”, czyli próbki brzmieniowe stworzone przez Casio o nazwie “Acoustic and intelligent Resonator”

  • polifonia: 128 głosów

  • liczba brzmień: 18

  • moc głośników: 2x8W

  • złącza: liniowe oraz USB to host

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio PX-160:

To podstawowy model serii Privia, starszy od prezentowanych powyżej modeli PX-770 czy PX-870.

Klawiatura jest dość stabilna, przyzwoita pod względem mechanicznym, dźwięki nie są tłumione, klawisze odzywają się nawet przy szybkiej repetycji czy trylach. Dodatkowo w porównaniu do wszystkich nowych modeli “x70”, czyli PX-770 czy PX-870, klawiatura PX-160 jest bardziej przyjazna, nie wymaga tak nadmiernej pracy palców, jak nowsze pianina.

Choć są też minusy pianina PX-160: minusem jest ograniczona dynamika, czyli trudno o uzyskanie naprawdę mocnego brzmienia, być może wynika to z dość małej mocy głośników (2x8W). Minusem jest też brzmienie przy grze na słuchawkach - górne oktawy przy głośniejszej grze są za ostre, a dolne z brzęczącym pogłosem. Nie jest to ładne brzmienie fortepianu.

Dodatkowo dość dziwne wrażenie w PX-160 sprawia to, że czarne klawisze chodzą ciężej niż białe, a przy grze bez słuchawek w niższej połowie klawiatury czuć wibrowanie klawisza przy każdym naciśniętym dźwięku. Efekt wibrowania występuje też czasem w instrumentach akustycznych, jednak nie tak silnie i raczej tylko przy korzystaniu z pedalizacji. W przypadku PX-160 ciągłe wibrowanie pod palcami jest uciążliwe.

Poniżej zdjęcia pianina PX-160. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio PX-160

Casio PX-160

Dziękuję za przeczytanie mojej analizy pianin Casio - w przypadku jakichkolwiek pytań, proszę o pozostawienie komentarza - dziękuję!