Posts filed under Nauka gry na pianinie

Nauka gry na pianinie - pierwsze kroki

Jak rozpocząć naukę gry na pianinie?

Pierwsze miesiące nauki gry na pianinie mogą wydawać się żmudne - w tym czasie ćwiczy się proste gamy oraz łatwe utwory, grane często jedną ręką.

Są różne podejścia do tego, jak rozpocząć naukę gry. Moim zdaniem, jeśli nauka gry ma być początkiem poważniejszej, kilkuletniej nauki, to należy ją zacząć właśnie od ćwiczenia gam i prostych wprawek.

Inne podejście to m.in. metoda Suzuki, gdzie nie ćwiczy się gam i prostych etiud, tylko intuicyjnie naśladuje się nauczyciela, szukając "własnej" techniki. Więcej o tej metodzie napisałam tutaj:

Jak w praktyce wyglądają pierwsze miesiące nauki gry na pianinie, zakładając "klasyczny" typ nauki:

Celem tego etapu jest upewnienie się, że ręka jest luźna podczas gry, a palce (i ciężar całej ręki) oparte na klawiaturze. W tym celu ćwiczy się najprostsze melodie, początkowo prawą i lewą ręką osobno, oraz gamy - na początku również oddzielnie. 

Jakie utwory grać w pierwszych miesiącach nauki?

Program, czyli wybór utworów, jakich w danym momencie uczy się osoba rozpoczynająca naukę, zazwyczaj składa się z 2 - 3 utworów oraz z gamy (w kolejnych miesiącach mogą dojść też pasaże). 

Utwory są różnego rodzaju, tak, by uczący się poznał różnorodne kwestie - zarówno techniczne jak i te dotyczące harmonii. Repertuar uczącego się powinien więc składać się przykładowo z następujących utworów:

  • etiuda (autorzy znanych etiud to m.in.: C. Gurlitt, H. Gnesina, często korzysta się z wyboru etiud "Etiudy dla dzieci na fortepian" pod red. S. Raube)
  • utwór J. S. Bach (w początkowym etapie będzie to zapewne z podręcznika "Łatwe utwory na fortepian")
  • utwór tzw. "dowolny", np. z nut "W krainie melodii"

Każde ćwiczenie rozpoczyna się od zagrania gamy. Pierwsze gamy są w tonacji C-dur / a-moll lub G-dur / e-moll, ponieważ są to tonacje najłatwiejsze. Przy poważnym podejściu do nauki warto kupić książkę "Gamy i pasaże", w której przedstawione są wszystkie gamy i pasaże wraz z palcowaniem.

Jak ćwiczyć grę na pianinie?

3 zbiory utworów przedstawione powyżej oraz książka "Gamy i pasaże" swobodnie wystarczą na pierwszy rok nauki. Można w tym czasie dobrze opanować po kilka utworów z każdego z tych zbiorów. Każdy z utworów najlepiej rozpocząć od nauki osobno prawą i lewą ręką, dopiero po kilku tygodniach warto próbować łączyć obydwie ręce. Ważne jest też, by ćwiczyć powoli. Dużo bardziej wartościowa jest powolna, ale pewna i prawidłowa gra, aniżeli utwór grany szybko, ale za to nieprawidłową techniką czy też nierówno lub błędnie.

Życzę powodzenia :)

Posted on September 14, 2015 and filed under Nauka gry na pianinie.

Utwór "Mam tę moc" ("Let it go") z filmu Kraina lodu - jak zagrać na pianinie

Jak wykonać na pianinie utwór "Mam tę moc" z filmu "Kraina lodu"? Poniżej nagranie - zapraszam do nauki!

Część 1 utworu "Mam tę moc" ("Let it go"):

Część 2 utworu "Mam tę moc" ("Let it go"):

Część 3 utworu "Mam tę moc" ("Let it go"):

Nuty, z których korzystałam w tym utworze dostępne są tutaj:

"Mam tę moc" - Kraina Lodu / "Let it go" - Frozen - nuty (music sheet)

Zapis literowy powyższej wersji "Mam tę moc" ("Let it go") - 3 pierwsze strony:

Prawa ręka: (Znak: "/" oznacza kolejny takt, a "&" akord)

Fis, G, H, Fis, G / Fis, G, H, G, Fis, A / E, Fis, A, E, Fis, A / D, C

Fis, G, H, Fis, G / G, Fis, H, G, Fis, A / E, Fis, A, E, Fis, A / D, Cis, E

H, H, H, H, H / H, A, G, G, G, G / A, A, A, G, E 

D, C, E / H, H, H, H, D, D / H, G, G / A, H, A, G, A 

D, Cis / H, H, D, E / D, H, D, D / D, C, H, C

H, D, E, Fis, G, A, H, C / G & H, A, H, A, G, Fis & A / A, H, A, G / Cis & E / E, A

E & Fis, A, A, D, D / A, A, E, E / E, D, E, E, D

C & E, Fis, G, Fis, D & Fis / A, A, D, A & D / A, A, E, C & E

D, C & E / D & Fis, E & G / E, Fis, G

D, D, A / G / E, E, E, E, Fis, G

E, Fis, G / D, H, Fis & A / G, A, G & H

H, C, H, A, G / E & A, G, E & C, E & C / G & H & D, H, Fis & A / G, G

G & H & D, H, E & G / G, G / H & D & Fis, D, D / B, G

E & C, C, H, C, H, C, C / H, G.

Lewa ręka:

E & H / C & G / D & A / A & E 

E & H / C & G / D & A / A & E 

E, H, E / C, G, C, G / D, A, D

A & E & A / E, H, E / C, G, D, E / D, A, D

A, E, A /  E, H, E, H / C, G, C, G / D, A, D, A

A, E, A & C / E & E, D & D / A, E, A, H / A & Cis

D & A & D / D & A & D / C & G & C

C & G & C /  D & A & D /  D & A & D

C & G & C razy 4 / C & G & C razy 3 / C & G & C razy 4 / C & G & C razy 3

(G & H, D) razy 4 / (Fis & A, D) razy 4 / (G & H, E) razy 4

(G & C, E) razy 4 / (G & H, D) razy 4 /(Fis & A, D) razy 4

(E & G, H) razy 4 / (E & G, C) razy 2, E & G, C / G, D, G, D, G, D, G, D / D, A, D, A, D, A, D, A

E, H, E, H, E, H, E, H / C, G, C, G, C, G, C, G / H, Fis, H, Cis, D, H / B, F, B, C, D, B

C & G & C.

Nokturn Es-dur F. Chopin - nauka gry bez znajomości nut

Rok 2015 to rok niezwykły, bowiem w październiku tego roku odbędzie się kolejna edycja Konkursu Chopinowskiego. Na dobry początek tego roku proponuję Państwu naukę pięknego utworu Chopina - Nokturnu Es-dur.

Oto nagranie prezentujące, jak nauczyć się grać na pianinie Nokturn Es-dur nr 2 Op. 9 Fryderyka Chopina - zapraszam:

Nokturn_lewa_ręka.jpeg
 
Posted on January 12, 2015 and filed under Nauka gry na pianinie.

"Lulajże Jezuniu" - jak zagrać na pianinie bez znajomości nut.

Zapraszam do nauki gry na pianinie kolędy "Lulajże Jezuniu". Jest to łatwa wersja tej kolędy, z pewnością każdy z Państwa szybko się jej nauczy :)

Nuty kolędy "Lulajże Jezuniu":

 
 

Nuty grane przez prawą rękę:

E, E, E, G, F, E, F, D, D, F, A, G 

E, E, E, G, F, E, F, D, G, F, F, E

G, G, C, H, A, A, G, F, F, A, A, G

E, E, E, G, F, E, F, D, G, F, F, E

Nuty granę przez lewą rękę:

C, G, C, G, C, G, H, G, H, G, H, G, H, G, H, G, D, G, C, G, E, G, E, G

C, G, C, H, C, Cis, D, Cis, D, Cis, D, C, H, G, H, G, H, G, H, G, C, G, C, G 

E, C, E, C, E, C, F, C, F, C, F, E, D, Cis, D, C, H, G, , C, D, E, C, E, D

C, G, C, H, C, Cis, D, Cis, D, Cis, D, C, H, G, H, G, H, G, H, G, C, G, C

Posted on November 17, 2014 and filed under Nauka gry na pianinie.

"River flows in you" - Yiruma - jak zagrać na pianinie bez znajomości nut?

"River flows in you", kompozytor: Yiruma, część I - jak zagrać na pianinie bez znajomości nut? 

Zapraszam do nauki gry tego utworu na pianinie, powodzenia! :)

Oto zapis nutowy powyższego fragmentu "River flows in you":

Prawa ręka (znak "/" oznacza kolejny takt, "&" oznacza akord):

A, Gis, A, Gis, A, E, A, D / D, A, Cis / A, Gis, A, Gis, A, E, A, D / A, Cis / A, Gis, A, A, Gis, A, A, E, A, A, D, A / Cis, D, A&E, Cis, Gis&H, A, Gis / A, E, A, H, Cis, Cis, D / E, D, Cis, H / A, Gis, A, A, Gis, A, A, E, A, A, D, A / Cis, D, E, Cis, H, E, E, A, Gis / E&A, A, H, Cis, E, A, Cis, D / E, E, Cis, D, Cis, H

Lewa ręka:

Fis, Cis, Fis, D, A, E /przytrzymany dźwięk E / Fis, Cis, Fis, D, A, E /przytrzymany dźwięk E / Fis, Cis, Fis, D, A, E, D / A, E, Cis, Gis, H, E / Fis, Cis, Fis, D, A, E / A, E, Cis, E, H, Gis / Fis, Cis, Fis, D, A, E, D / A, E, A, E, H, E / Fis, Cis, Fis, D, A, E / A, E, Cis, E, H, E

 

Posted on February 21, 2014 and filed under Nauka gry na pianinie.

Nauka gry na pianinie dla początkujących - od czego zacząć?

Od czego zacząć naukę gry na pianinie? Ten wpis dedykuję wszystkim tym klientom, którzy przy odbiorze pianina pytają: "A czy mogłaby Pani jeszcze powiedzieć, jak szybko nauczyć się grać?" :)

Poniżej kilka wskazówek dla osób, które dopiero zaczynają naukę gry na pianinie, bez pomocy nauczyciela.

Kolejne etapy nauki gry na pianinie (szczegółowo opisane poniżej) to:

  1. Nauka nut
  2. Koordynacja obydwu rąk
  3. Dalsza praca nad utworem (od strony "muzycznej")

1. Nauka nut:

Ten etap nauki gry na pianinie to nauka nut na pięciolinii oraz nauka rozkładu nut na klawiaturze. Można zacząć od nut w kluczu wiolinowym, ale szybko będzie potrzebna również znajomość klucza basowego. Klucz basowy jest potrzebny, ponieważ w nim zapisywane są nuty niższej części klawiatury, czyli te, które grane są najczęściej lewą ręką.

Oto graficzne przedstawienie nut na klawiaturze:

Nuty na klawiaturze. Źródło grafiki: www.pianino.xmc.pl 

A jak najłatwiej i najszybciej nauczyć się nut? Proponuję zacząć od klucza wiolinowego. Więcej wskazówek, jak najłatwiej nauczyć się nut przedstawiłam w poniższym nagraniu:

Nagranie: "4 sposoby na łatwiejszą naukę nut"

2. Koordynacja gry obydwu rąk:

Gdy znamy nuty, to pojawia się pytanie, jak skoordynować grę obydwoma rękoma. Wiele osób ma z tym problem, jednak na przejście przez ten etap nie ma magicznej recepty. Po prostu trzeba cierpliwie ćwiczyć, ćwiczyć i ćwiczyć. Często należy ćwiczyć każdą rękę osobno, potem próbować połączyć, następnie znów osobno, i znów próbować razem.

Poniżej opis jednego z klientów Elpiano, o tym, jak połączyć grę obydwu rąk:

"Ważnym jest, aby ćwicząc sukcesywnie lewą i prawą rękę osobno, a potem na przemian razem, uzmysłowić sobie że nie musimy wiedzieć, co robią obie ręce. Mówiąc inaczej. Weźmy jakiś prosty utwór fortepianowy. Wyćwiczmy wątek prawą ręką na "bank", nie patrzymy na klawiaturę, bo to jest najważniejszy błąd!!!. Wyćwiczmy akompaniament lewej ręki "na bank". Zamykamy oczy i gramy osobno lewą rękę, osobno prawą rękę, na przemian. Ręce wiedzą, co mają grać. I wtedy, ale bardzo wolno i bez patrzenia na klawiaturę, zaczynamy grać obydwoma rękoma. BARDZO POWOLI!!!! Niech ręce się nie kontrolują, nie patrzymy na klawiaturę!!! Gramy i słuchamy, co gramy. Chodzi o przyzwyczajenie rąk do siebie. Obydwie robią co innego. Dlatego powoli gramy, aż poczujemy, że nie musimy kontrolować rąk, bo one wiedzą, co mają grać. I przyśpieszamy stopniowo, aż do normalnego tempa utworu. I po problemie."

A co dalej, gdy już potrafimy odczytać samodzielnie nuty i zagrać je równocześnie obydwoma rękoma? To oznacza, że podstawę techniczną mamy opanowaną, od tego momentu rozpoczyna się praca nad muzyką.

3. Dalsza praca nad utworem od strony "muzycznej":

Czym jest praca nad utworem? W skrócie można wyróżnić kilka elementów, które składają się na pracę nad wykonaniem utworu:

  1. Dynamika i artykulacja
  2. Styl
  3. Interpretacja

Szczegółowy opis tych elementów znajduje się w poniższych nagraniach:

1. Dynamika i artykulacja:

Dynamika to siła natężenia dźwięku, czyli oznacza sposób wykonania danego utworu - głośniej czy trochę ciszej, czy też może całkiem cicho. Artykulacja jest z kolei sposobem łączenia dźwięków, czyli opisuje m.in. czy kolejne następujące po sobie dźwięki zagramy łącznie (co określa się jako legato), czy też może każdy z dźwięków lekko zaakcentujemy, wtedy określa się to jako staccato. Są to określenia łacińskie czasami opisane słownie jak legato, a czasami zaznaczone łukiem.

2. Styl

Styl jest częścią interpretacji, która jest w znacznym stopniu narzucona, ponieważ styl wykonania powinien być dostosowany do epoki, do kompozytora i do samego utworu.

3. Interpretacja

Poza dynamiką, artykulacją, tempem i stylem pozostaje jeszcze cała reszta. Ta "cała reszta" może być określona jako własna interpretacja i jest tym miejscem, gdzie wykonawca może dodać najwięcej od siebie.

Czy jest jeszcze coś, co może pomóc w pierwszych krokach nauki gry na pianinie?

Jeśli czują Państwo, że nie starczy motywacji, by szybko nauczyć się nut, to zapraszam do serii moich nagrań o tym, jak nauczyć się grać bez znajomości nut. Oto kilka z tych nagrań:

"Dla Elizy" - L. Beethoven - jak zagrać na pianinie bez znajomości nut:

"Sonata księżycowa" - L. van Beethoven - jak zagrać na pianinie bez znajomości nut:

Amelia. Comptine d'un autre été - Yann Tiersen - jak zagrać na pianinie bez znajomości nut:

Druga sprawa - niezależnie od zdolności i motywacji grającego, polecam lekcje z nauczycielem. Nie muszą to być lekcje 2 czy 3 razy w tygodniu, może to być 1 spotkanie na 2 tygodnie. Jednak polecam, ponieważ lekcje z nauczycielem pozwolą dużo szybciej przejść pewne etapy nauki gry. Dodatkowo przy samodzielnej nauce jest ryzyko grania ręką zbyt napiętą, lub o niewłaściwym ułożeniu. Dobry nauczyciel od razu zwróci na to uwagę i zadba o poprawną pracę ręki. Oto nagranie o poprawnym ułożeniu rąk na klawiaturze:

Życzę dużo wytrwałości w nauce gry na pianinie :) Jestem pewna, że późniejsza radość z gry z pewnością wynagrodzi długie godziny spędzone przy mozolnych ćwiczeniach.

Jeśli mają Państwo jakieś zapytania o naukę gry, to proszę smiało zadać je w komentarzu lub w mailu, postaram się jak najlepiej pomóc.

Zapraszam do zakupu kursu lekcji gry na pianinie. Jest to cykl stworzonych przeze mnie 13 lekcji (materiałów teoretycznych i ćwiczeń) o tym, jak nauczyć się grać z nut. 

Kurs lekcji gry na pianinie online pozwoli Państwu na:

  • prawidłową grę z nut utworów na poziomie drugiej i trzeciej klasy szkoły muzycznej
  • właściwą technikę gry
  • samodzielne opracowywanie utworów, czyli odczytywanie oznaczeń w nutach i ich poprawną interpretację

Materiał ten przewidziany jest na 3 miesięczną intensywną naukę gry. 

Więcej szczegółów na temat kursu znajdziecie Państwo na naszej stronie kurs - zapraszam!