Koncert Elpiano - 17 listopada 2017r., piątek, o godz. 18 - zapraszam!

Jest mi bardzo miło poinformować, że 17 listopada 2017r., w piątek, o godz. 18 odbędzie się kolejny koncert Elpiano.

Będzie to koncert trwający około 1,5 godziny. Osoby występujące to klienci Elpiano, o różnym stopniu zaawansowania gry. Każdy zagra 1 lub 2 utwory - utwory klasyczne lub dowolne.
Koncert rozpocznie się 17 listopada 2017r. o godz. 18 w restauracji LIF, przy Al. Niepodległości 80 w Warszawie (II Ogród Jordanowski).

Serdecznie zapraszam wszystkich chętnych do wysłuchania koncertu. Wstęp bezpłatny, proszę jedynie wcześniej o email lub telefon z informacją, że planują Państwo przyjść.

Zapraszam!

Posted on October 29, 2017 and filed under Koncerty Elpiano.

Porównanie modeli pianin cyfrowych Yamaha

W poniższym tekście przedstawiam porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Yamaha. W tekście opiszę moje wrażenia dotyczące brzmienia oraz mechaniki klawiatury. Są to kluczowe elementy pianin cyfrowych, które trudno ocenić bez wypróbowania pianina. Porównanie głównych opcji i funkcji pianin znajduje się w tabelach poniżej, dla każdej z serii Yamahy osobno.

Nowością pianin Yamaha w roku 2016 jest wprowadzenie nowych modeli tańszej serii Arius: model Arius YDP-142 został zastąpiony przez model YDP-143, natomiast model Arius YPD-162 został zastąpiony modelem YDP-163.

Modele z serii Yamaha Clavinova: CLP-525, CLP-535, CLP-545, CLP-575 oraz CLP-585, zaprezentowane po raz pierwszy w roku 2014, nie uległy zmianie.

Pianino dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole muzycznej

Jak wybrać pianino dla dziecka, które dopiero rozpoczyna naukę gry w szkole muzycznej? To bardzo częste pytanie, postaram się pomóc :)

Jakościowe pianino czy keyboard?

Dziecko, które będzie uczyło się w szkole muzycznej, powinno mieć dobry instrument w domu. W przypadku luźnych lekcji czy ogólnych zajęć rozwijających muzycznie, nie jest to aż tak kluczowe. Jednak w przypadku nauki w szkole muzycznej, edukacja ta i zaangażowanie jest na tyle duże, że warto zakupić dobry instrument. Może to być pianino akustyczne lub cyfrowe, jednak nie polecam zastępowania pianina keyboardem. Pianino musi mieć odpowiednią klawiaturę i naturalne brzmienie, inne opcje są jedynie miłym dodatkiem, nie są konieczne.

Jak wybrać pianino akustyczne?

Jeżeli mamy możliwość zakupienia pianina akustycznego, wówczas wybór jest łatwiejszy. Najczęściej w tym przypadku korzystamy z bieżącej oferty i kupujemy aktualnie oferowane pianino używane. Jednak w przypadku pianin używanych polecam zakup od znajomych albo też po gruntownej ocenie przez fachowca. Stare pianina akustyczne mogą być doskonałe, ale też mogą być niezdatne do gry (jest ryzyko, że pianino nie będzie trzymało stroju). By dobrze ocenić instrument, należy wypróbować go po nastrojeniu, a następnie ufając, że w międzyczasie pianino nie było ponownie strojone, wypróbować instrument ponownie po miesiącu czy dwóch.

Różnice pomiędzy keyboardem, pianinem cyfrowym oraz pianinem akustycznym omawiam w poniższym wideo:

Jak wybrać pianino cyfrowe?

Przy wyborze pianina cyfrowego, mamy więcej możliwości, bo z uwagi na niższą cenę, można i warto kupić instrument nowy.

Kluczowe elementy przy wyborze pianina cyfrowego to klawiatura oraz brzmienie.

Choć omawiam klawiaturę i brzmienie w wideo powyżej, warto podkreślić te aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę:

Praca klawiatury oraz brzmienie pianina:

Przy testowaniu pianin polecam wcześniej przygotować i samodzielnie zagrać choć kilka taktów czy po prostu gamę. Jeśli samodzielnie wcześniej Państwo nie mieli kontaktu z pianinem, to warto poprosić kogoś, kto choć 2 - 3 lata już uczył się grać. Polecam przygotować krótkie utwory o zróżnicowanej dynamice i tempie, które pokazują mi czy brzmienie i praca klawiatury są dobre. 

Na co zwrócić uwagę przy testowaniu klawiatury?

  • w jaki sposób klawisze odskakują - np czy jest imitacja pracy młoteczków
  • czy klawisze chodzą bardzo lekko czy ciężej - klawisze powinny stawiać pewien opór, choć oczywiście nie przesadny, jak w pianinach akustycznych
  • w przypadku klawiatury opisanej jako ważona, czy rzeczywiście klawisze na górze klawiatury chodzą lżej od tych basowych
  • czy grający odnosi wrażenie, że brzmienie można pogłębiać, czy też klawiatura wydaje się płytka
  • czy klawisze dobrze odskakują - mogą zdarzyć się pianina, które przy szybkim tempie miałyby kolejne dźwięki stłumione, jeśli zagrane szybko jeden za drugim

Dodatkowo należy upewnić się, czy klawiatura jest naprawdę równa, bez defektu: Czasami zdarzają się instrumenty, gdzie klawisze są naciśnięte z taką sama mocą i podczas gdy jeden będzie bardzo donośny, drugi będzie bardziej cichy. Jest to element, który jest bardzo niepokojący i dyskwalifikuje pianino. Polecam wybrać pianino, które ma już klawiaturę idealnie równą, tak że każdy klawisz brzmi już z takim samym natężeniem, poza różnicą wynikającą ze specyfiki klawiatury ważonej. Jaki powinien być mechanizm klawiatury i na co zwrócić szczególną uwagę opisałam również w poniższym wpisie

Testowanie brzmienia pianina:

Brzmienie pianina jest często subiektywne, zależy od tego, z jakim pianinem miało się dotychczas kontakt oraz jakie brzmienie sprawie nam większą przyjemność. Niektórzy wolą brzmienie przytłumione, inni jaśniejsze. Jedni wolą brzmienie suche, inni z pogłosem. W pianinach cyfrowych jest sporo ustawień, które aktualne brzmienie Grand Piano mogą zmienić, warto poprosić sprzedającego o zademonstrowanie tych możliwości.

Inne parametry pianina cyfrowego:

Korzystając z opinii innych osób lub po własnym wypróbowaniu klawiatury, można zwrócić uwagę na inne dodatkowe parametry pianina cyfrowego:

  • akompaniament - pozwalający na grę z podkładem muzycznym, przydatny do gry bardziej rozrywkowej
  • moc głośników - im wyższa moc tym pełniejsze brzmienie
  • opcje nagrywania (wejścia midi, liniowe, USB, mp3 itd)
  • ilość brzmień

Więcej o dodatkowych opcjach opisałam we wcześniejszych wpisach - zapraszam do przeczytania :)

W jakiej cenie kupić pianino cyfrowe? 

Moim zdaniem pianino cyfrowe dla dziecka rozpoczynającego naukę gry w szkole muzycznej można kupić w cenie od 3000 do 4000 złotych, szczegółowe porównanie modeli zostało przedstawione w moim wpisie na blogu

Pianino do gry zaawansowanej można kupić w cenie około 5000 zł. W celu szczegółowego porównania oferty różnych producentów polecam opis testów pianin cyfrowych różnych producentów, które możecie Państwo znaleźć na blogu Elpiano.

Posted on May 24, 2017 and filed under Pianino dla dziecka.

Kawai - porównanie pianin cyfrowych

Oto porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Kawai. Poniżej opisałam moje wrażenia dotyczące brzmienia oraz mechaniki klawiatury pianin Kawai. Dodałam też porównanie głównych opcji i funkcji.

Na Targach Muzycznych we Frankfurcie 2017, firma Kawai zaprezentowała wiele nowych modeli pianin cyfrowych. Poprzednie modele z serii ES (ES100) oraz CN (CN25 oraz CN35) zostały zastąpione nowymi modelami: ES110, CN27 oraz CN37. Starsze modele, wciąż jeszcze dostępne w sprzedaży w 2017 roku, opisałam na dole tego wpisu.

O jakości pianin cyfrowych, decyduje przede wszystkim mechanizm klawiatury oraz brzmienie. Więcej o klawiaturach pianin cyfrowych napisałam w tym wpisie, zapraszam do przeczytania.

Seria CN:

Kawai CN27 (nowość), w cenie ok. 5500zł:

Kawai CN27 jest następcą starszego modelu CN25. Mechanizm klawiatury CN27 to "RH III Action with Counterweights", czyli według opisu jest to klawiatura młoteczkowa z dodatkowym dociążeniem klawiszy. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). 

Zalety CN27 wynikające ze specyfikacji to: wysoka polifonia (192 głosy),  funkcja edukacyjna, półpedał. W odróżnieniu do tańszych modeli, w CN27 wprowadzono połączenie USB (choć to standard u konkurencji).

Do słabszych cech specyfikacji należą: mała ilość brzmień (19), tylko 1 ścieżka nagrywania, brak rytmów i akompaniamentu. Moc głośników umiarkowana (2x20W), konkurencja w tej cenie ma mocniejsze.

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CN27:

Klawiatura wyrównana, można dobrze ćwiczyć tryle, choć przy szybkim Impromptu Schuberta już nie wszystkie dźwięki były równomiernie słyszalne, jakby klawiatura nie nadążała. Do poprawienia jest też słaba amortyzacja po naciśnięciu klawisza, ponieważ miałam wrażenie, jakby klawisze były od spodu wypychane, odbijane, zamiast zamortyzowane. Klawisze plastikowe, to zupełnie inna klasa niż seria Kawai CS czy CA.  Brzmienie przyjemne, dość jasne, zdecydowanie lepsze niż np. u Yamahy Arius. Do plusów należy też dopracowany półpedał, który dobrze reaguje na zróżnicowaną siłę nacisku.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CN27. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CN27 - specyfikacja

Kawai CN27

Kawai CN27 - panel

Kawai CN37 (nowość), w cenie ok. 6800zł:

Kawai CN37 jest następcą starszego modelu CN35. Mechanizm klawiatury CN37 według specyfikacji oraz według moich odczuć jest taki sam, jak w modelu CN27. Określany jako "RH III Action with Counterweights", klawiatura młoteczkowa z dodatkowym dociążeniem klawiszy. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku. 

Ważne, dobre cechy specyfikacji modelu CN37 to: bardzo rozbudowana liczna głosów - ponad 300 brzmień, wysoka polifonia (256 głosów, jeszcze więcej niż w CN27), możliwość nagrywania i odtwarzania w wielu formatach, dostępne rytmy perkusyjne (choć bez akompaniamentu), dodane 2 głośniki wysokotonowe (choć ogólna moc głośników to 40W, tak jak w CN27). 

Specyfikacja jest więc bardzo rozbudowana, wskazać można tylko 1 podstawowy minus jak na pianino w tej cenie: klawisze są plastikowe, nie drewniane. W tej cenie konkurencja oferuje też akompaniament i zazwyczaj mocniejsze głośniki. Jednak plusem CN37 jest duża liczba brzmień oraz zwiększenie możliwości połączeń z komputerem, to zazwyczaj słabe strony pianin Kawai.

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CN37:

Odczucia dotyczące mechanizmu klawiatury miałam takie same, jak w CN27, czyli klawiatura poprawna, wyrównana, choć ze zbyt słabą amortyzacją (mocne odskakiwanie klawisza bez wrażenia, że dźwięk można z przyjemnością pogłębić). Doskonała klawiatura ze świetną amortyzacją jest już w modelu Kawai CA67, a nawet już w CA17 w cenie 7500zł, więc szukając dobrej klawiatury Kawai zdecydowanie polecam serię CA zamiast CN37. 

CN37 oferuje 2 brzmienia Grand Piano. Brzmienie Grand Piano 1 wydawało mi się przyjemne, jakby bardziej przyciemnione od brzmienia w CN27, natomiast Grand Piano 2 w CN37 zdecydowanie zbyt brzęczące, nieprzyjemne, polecam więc Grand Piano 1.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CN37. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CN37 - specyfikacja

Kawai CN37

Kawai CN37

Kawai CN37 - panel

Kawai CN14, w cenie ok. 3550zł:

Mechanizm klawiatury CN14 to "Advanced Hammer Action IV-F", czyli klawiatura młoteczkowa (oczywiście też pełna i dynamiczna).

Zalety modelu CN14 to: wysoka polifonia (192 głosy),  funkcja edukacyjna oraz półpedał.

Słabe strony to bardzo podstawowa klawiatura (nawet nie ważona), bez pokrycia lakierem imitującym kość słoniową, mała ilość brzmień (15).

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CN14:

Model CN14 jest już starszym modelem, wprowadzonym 4 lata temu. Być może stąd wynikają dość ograniczone możliwości klawiatury, które w ostatnich latach szybko się u konkurencji zmieniały. Mechanizm klawiatury CN14 zdecydowanie słabszy niż w CN27 czy CN37, czyli: jeszcze słabsza amortyzacja (klawisze odbijają się ze zbyt dużą siłą), przy zagraniu kilku dźwięków, niektóre grają ciszej, średnie i mocne uderzenie klawisza daje brzmienie o takiej samej intensywności (brak wielu odcieni dynamicznych). Tworzenie dynamiki jest na poziomie Yamahy Arius, z tą różnicą, że klawiatura Kawai jest lżejsza. Do plusów należy ładne brzmienie basów oraz dobrze słyszalne działanie półpedału. 

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CN14. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CN14 - specyfikacja

Kawai CN14

Kawai CN14 - panel

Seria ES (portable pianos - pianina przenośne):

Kawai ES110 (nowość), w cenie ok. 2900zł (bez obudowy) / 3700zł (z obudową):

Mechanizm klawiatury ES110 to "Responsive Hammer Compact Weighted-key Action", czyli klawiatura młoteczkowa, kompaktowa, ważona. Jest to nowy typ klawiatury, której mechanizm jest lżejszy niż dotychczas stosowany w innych modelach Kawai. Instrument ten trudno oceniać jako pianino cyfrowe, ponieważ ze względu na lekką wagę i słabe głośniki, ma on przeznaczenie głównie estradowe.

Do plusów modelu ES110 należy: lekka waga instrumentu, wysoka polifonia (192 głosy),  funkcja edukacyjna, podłączenie liniowe (poza midi). 

Minusem tego modelu (poza - moim zdaniem  - mechanizmem klawiatury) są słabe głośniki (2x7W).

Moje wrażenia z testów modelu Kawai ES110:

Klawiaturę opisałam jako "mechanizm w stylu Rolanda", czyli: słaba amortyzacja przy uderzeniu klawisza - naciśnięcie klawisza jest bardzo twardo zakończone, powstaje wrażenie odpychania klawisza od spodu.

Brzmienie przyjemne, naturalne, nie za ostre, minusem jest ograniczenie w pogłębianiu dynamiki, choć jak na tę cenę instrumentu, jest to akceptowalne. Ogólnie ES110 należy traktować jako keyboard, czyli instrument służący do podłączenia do wzmacniaczy, gdzie liczy się przyjemne brzmienie uzyskane dzięki zewnętrznym głośnikom. Nie jest to pianino najlepsze do ćwiczenia gry klasycznej, ponieważ szybko bolą opuszki palców, a możliwości dynamiczne są ograniczone. Dla osób potrzebujących taniego przenośnego keyboardu - polecam z uwagi na ładny dźwięk i konkurencyjną wagę instrumentu.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai ES110. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai ES110 - specyfikacje

Kawai ES110

Kawai ES110 - panel

Kawai ES8, w cenie ok. 6500zł:

Mechanizm klawiatury ES8 to "RH III Action with Counterweights", czyli klawiatura młoteczkowa z dodatkowym dociążeniem klawiszy. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). Jest to taki sam mechanizm jak w nowych modelach CN27 oraz CN37.

Ważnymi zaletami opisanymi w specyfikacji modelu ES8 to: wysoka polifonia (256 głosów), liczne możliwości nagrywania i odtwarzania (format mp3, wave, midi), rytmy i akompaniament.  

Słabsze cechy ES8 to: jak na tę cenę instrumentu, oferuje on małą ilość brzmień (34 brzmienia) oraz małą moc głośników (2x15W).

Moje wrażenia z testów modelu Kawai ES8:

Według specyfikacji, klawiatura ES8 jest taka, jak w nowych modelach CN27 i CN37. W moim odczuciu wydawała się bardziej luźna, jakby lżejsza. Klawiatura jest równa, można spokojnie ćwiczyć bez obawy, że jakiś dźwięk będzie zagrany nieoczekiwanie za cicho czy za głośno. Dość ograniczone jest uzyskanie zróżnicowanej dynamiki, przy średnim i mocnym naciśnięciu klawiszy uzyskuje się zbliżony, głośny dźwięk, brak dobrej stopniowalności. Czyli jest to raczej instrument estradowy, z akompaniamentem i licznymi brzmieniami.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai ES8. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai ES8 - specyfikacja

Kawai ES8

Kawai ES8 - panel

Seria MP - "stage pianos":

Serię Kawai MP, czyli instrumenty "stage pianos", trudno porównywać do pianin cyfrowych, ponieważ służą one do innej gry niż pianina cyfrowe, mające na celu imitację prawdziwego pianina. "Stage pianos"  to raczej instrument - komputer do grania i odtwarzania brzmień, a nie instrument służący do tworzenia muzyki przez odpowiednią grę na klawiaturze. Poniżej dodam swoje uwagi odnośnie klawiatury, jednak warto pamiętać, że dla muzyków scenicznych nie to jest najważniejsze - zazwyczaj ważniejsza od klawiatury jest ilość brzmień, efektów, możliwości rejestracji nagrań, itd. 

Kawai MP7, w cenie ok. 6600zł:

Mechanizm klawiatury MP7 to "RH II Graded Hammer Action", czyli klawiatura młoteczkowa i ważona. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). Jest to mechanizm wcześniejszy i mniej zaawansowany niż nowo wprowadzony RHIII w modelach CN27 oraz CN37. Jednak mechanizm klawiatury wydał mi się bardziej przyjazny niż nowszy RHIII. Klawiatura dość lekka w graniu, ale dobra, wyrównana, przyjemnie się na niej gra. Opisałam ją jako "bez udziwnień, dobra klawiatura keyboardowa." 

Poniżej zdjęcia pianin Kawai MP7. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai MP7 - specyfikacja

Kawai MP7

Kawai MP7 - panel

Kawai MP11, w cenie ok. 9500zł:

Stage piano MP11 to pod względem klawiatury zupełnie inny instrument niż MP7. Mechanizm klawiatury MP11 to "Grand FeeI Wooden Keys Graded Hammer Action", czyli klawiatura drewniana, młoteczkowa, ważona, typu "grand Feel". Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). Dodatkowo typ "Grand Feel" jest dodatkowym ulepszeniem mechanizmu. Polega na tym, że ta część klawisza określana jako "pivot" (czyli część klawisza od brzegu klawiatury do środka ciężkości klawisza) jest tak długa, jak w fortepianach akustycznych Kawai.

Moje wrażenia z testowania MP11 były bardzo pozytywne: bardzo dobra klawiatura, z dużą możliwością pogłębiania dźwięku, dobra amortyzacja naciskanego klawisza.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai MP11. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai MP11 - specyfikacja

Kawai MP11

Kawai MP11 - panel

Seria CA ("Concert Artist"):

Kawai CA17, w cenie ok. 7500zł:

Mechanizm klawiatury CA17 to "RM3 Grand II Wooden Key Action", czyli klawiatura drewniana, młoteczkowa, typu RM3 Grand II. Według opisu producenta, klawisze są też dodatkowo doważone. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk). 

Zalety CA17 wynikające ze specyfikacji to: wysoka polifonia (192 głosy),  funkcja edukacyjna (raczej standard w tej cenie), półpedał oraz system "Grand Feel Pedal" (mechanizm wszystkich 3 pedałów odwzorowuje system pedalizacji fortepianu). Plusem jest też to, że są 4 głośniki, choć ich łączna moc 40W jest średnim wynikiem jak na pianino w tej cenie.

Do słabszych cech specyfikacji należą: mała ilość brzmień (19), brak wyjścia liniowego (w tej cenie powinien to być standard), brak rytmów i akompaniamentu. 

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CA17:

Jest to po prostu najtańsze pianino z drewnianą, dobrą klawiaturą. Mocno ograniczone są inne cechy wspomniane powyżej, jednak należy ten model traktować jako pianino cyfrowe z godną polecania klawiaturą drewnianą w umiarkowanej, jak na Kawai, cenie. Model CA17 testowałam już po droższym modelu CA67, więc znalazłam w nim sporo braków, jednak warto podkreślić, że klawiatura CA17 jest nieporównywalnie lepsza od wcześniej opisanych serii CN czy ES. Klawiatura CA17 mogłaby jedynie mieć większą miękkość, poza tym mechanizm jest godny polecenia. Brzmienie wydało mi się zbyt jasne, momentami brzęczące, aż sprawdzałam ustawienie brzmień, jednak prawdopodobnie można je wyregulować przez opcję Brillance. 

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CA17. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CA17 specyfikacja

Kawai CA17

Kawai CA17 - panel

Kawai CA17 - panel

Kawai CA67, w cenie ok. 9900zł:

Mechanizm klawiatury CA67 to "Grand Feel II Wooden Key Action", czyli klawiatura drewniana, młoteczkowa, typu Grand Feel II. Nazwa zbliżona do tej w modelu CA17, jednak jest to inny mechanizm klawiatury, raczej jest to jeszcze lepiej dopracowany mechanizm z modelu MP11. Według opisu producenta, klawisze są też dodatkowo doważone, długość klawisza od końca do środka ciężkości jest taki, jak w fortepianach. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk).

Zalety CA67 wynikające ze specyfikacji to, poza świetną klawiaturą: wysoka polifonia (256 głosy), półpedał oraz system "Grand Feel Pedal" (mechanizm wszystkich 3 pedałów odwzorowuje system pedalizacji fortepianu), 4 głośniki o łącznej mocy 100W (co jest dużym skokiem w porównaniu do 40W w CA17). Plusem jest też możliwość nagrywania i odtwarzania w formatach mp3, wave i midi.

Słabszych cech specyfikacji prawie nie ma, wskazałabym jedynie na brak akompaniamentu i rytmów, które w tej cenie naprawdę powinny być standardem. Jest to raczej komunikat ze strony Kawai, że CA67 to instrument klasyczny, a nie keyboard :)

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CA67:

Kawai CA67 to pianino, które, obok CA97, warto wybrać z oferty Kawai, porównując jakość instrumentu do ceny. Testowałam ten model grając Nokturn Es-dur Chopina, oto moje wrażenia: lewa ręka jest miękka i delikatna, ale głęboka, tryle udają się idealnie, z doskonałym odwzorowaniem dynamiki, melodia prawej ręki wydobywa intensywny dźwięk bez potrzeby nienaturalnej walki z klawiszami, jak ma to miejsce w wielu innych pianinach. Z oferty Kawai porównywalny jest tylko CA97 i seria CS :)

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CA67. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CA67 - specyfikacja

Kawai CA67

Kawai CA67 - panel

Kawai CA67 - panel

Kawai CA97, w cenie ok. 12700zł:

Kawai CA97 to najwyższy (najdroższy) model z serii Concert Artist. Mechanizm klawiatury CA97 to "Grand Feel II Wooden Key Action", czyli taki sam jak w CA67. Jest to klawiatura drewniana, młoteczkowa, typu Grand Feel II. Klawisze są też dodatkowo doważone, długość klawisza od końca do środka ciężkości jest taki, jak w fortepianach. Klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową. Pod każdym klawiszem są 3 czujniki dźwięku, jest też mechanizm let-off (wymyk).

Różnica pomiędzy CA67 oraz CA97 nie jest duża - w CA97 jest 6 głośników o łącznej mocy 135W (w CA67 to 4 głośniki o łączniej mocy 100W). Druga różnica to ilość brzmień - w CA97 jest ich 80, a w CA67 jest ich 60, różnica nie jest więc kluczowa. Zatem zalety CA97 to, podobnie jak w CA67: wspaniała klawiatura, wysoka polifonia (256 głosy - choć to już standard w tej cenie), półpedał oraz system "Grand Feel Pedal" (mechanizm wszystkich 3 pedałów odwzorowuje system pedalizacji fortepianu),  6 głośników o łącznej mocy 135W. Plusem jest też możliwość nagrywania i odtwarzania w formatach mp3, wave i midi, choć to już również standard w tej cenie.

Podobnie jak w CA67, w modelu CA97 nie ma akompaniamentu i rytmów, trudno powiedzieć, czy z uwagi na koszty czy na politykę Kawai, gdzie sam fortepian, a nie dodatki, są najważniejsze.

Moje wrażenia z testów modelu Kawai CA97:

Kawai CA97 opisałam podczas testów następująco: klawisze ze świetną amortyzacją, jakby lądowały na poduszce - gdy klawisz dotyka spodu, to czuje się miękkie lądowanie, z wrażeniem, że klawiaturę można pogłębiać bez ograniczeń. Można wydobyć nieskończenie wiele warstw dynamicznych. Basy brzmią mocno, głęboko, natomiast górne dźwięki brzmią jak równe "perełki". Tryle bez zarzutu. Klawiatura oraz brzmienie CA97 są według wszelkich specyfikacji takie same. Wrażenia z gry równie doskonałe przy tych obydwu modelach, różnica nie jest odczuwalna.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CA97. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CA97 specyfikacja

Kawai CA97

Kawai CA97 - panel

Kawai CA97 - panel

Seria CS ("Classic Series"):

Seria Kawai CS odpowiada serii CA, a główną różnicą, według specyfikacji, jest obudowa pianina. Według informacji producenta, mechanizm klawiatury, brzmienie oraz wszelkie cechy specyfikacji są dokładnie takie same jak w serii CA - czyli model CS8 odpowiada modelowi CA67, a CS11 odpowiada CA97. Jedyną różnicą jest inna obudowa - ta w serii CS bardziej przypomina wykończenie pianin akustycznych. Przyznam, że testując pianina na słuchawkach miałam wrażenie, że dłuższy i bardziej intensywny dźwięk można uzyskać w pianinach serii CA. Być może bez słuchawek tego wrażenia nie ma.

Kawai CS8 w cenie ok. 12500zł:

Jest to odpowiednik CA67, tylko z inną obudową - wszystkie funkcje oraz wrażenia z gry są takie jak powyżej opisałam przy CA67.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CS8. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CS8 - specyfikacja

Kawai CS8

Kawai CS8 - panel

Kawai CS8 - panel

Kawai CS11 w cenie ok. 16200zł:

Jest to odpowiednik CA97, tylko z inną obudową - wszystkie funkcje oraz wrażenia z gry są takie jak powyżej opisałam przy CA97.

Poniżej zdjęcia pianin Kawai CS11. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Kawai CS11  - specyfikacja

Kawai CS11

Kawai CS11 - panel

Kołysanka Belli ("Bella's lullaby") z filmu "Zmierzch" (Twilight)

Kołysanka Belli ("Bella's lullaby") z filmu "Zmierzch" (Twilight) - jak zagrać na pianinie? Można to obejrzeć w poniższym nagraniu

Wyjaśnienie nazw nut: na ekranie widzą Państwo nazewnictwo angielskie, gdzie nuta w Polsce nazywana "H", określana jest jako "B".(Dla utrudnienia w Polsce nutą "B" określa się czarny klawisz na lewo od nuty "H"). Polecam, by korzystali Państwo z polskich nazw, czyli białe klawisze to: C, D, E, F, G, A, H. Natomiast czarne klawisze to: Cis czyli Des, Dis czyli Es, Fis czyli Ges, Gis czyli As oraz His czyli B. Powodzenia!

 

Posted on May 21, 2017 and filed under Nauka gry na pianinie.

Jakie pianino kupić w cenie 3000 - 4000zł?

Jakie pianino cyfrowe wybrać w cenie 3000 – 4000zł.? Poniżej porównanie pianin cyfrowych głównych producentów pianin: Yamaha, Roland, Kawai i Casio oraz Elpiano.

Porównanie pianin cyfrowych w cenie do 4000zł.

Ceny i modele zaktualizowane w maju 2017r.:

Porównanie kluczowych funkcji, szczegółowe porównanie znajduje się na dole tego wpisu.

MARKA YAMAHA YAMAHA ROLAND KAWAI CASIO CASIO ELPIANO ELPIANO
MODEL YDP-143 YDP-163 F-130R / F-140R KDP-90 AP-260 AP-460 SLP-210 SLP-250H
CENA 3 160 zł 4 100 zł 3600 / 4100 zł 3 590 zł 3 500 zł 4 300 zł 2 590 zł 3 690 zł
BRZMIENIA 10 10 316 15 18 18 18 33
POLIFONIA 192 192 128 192 128 256 81 256
AKOMPAN. & RYTMY - - TAK - - - - -
REGULACJA KLAWIATURY 3 POZ. 3 POZ. 5 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ.
IVORY TOPS - TAK TAK - TAK TAK - TAK
FUNKCJA EDUKACYJNA - - tylko w F-130R, w F-140 przez Bluetooth TAK TAK TAK TAK TAK
WEJŚCIA MIDI, USB to host MIDI, USB to host MIDI, LINE, USB MIDI MIDI, USB MIDI, LINE, USB MIDI, LINE, USB MIDI, LINE, USB
GŁOŚNIKI 2 x 6W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 13W 2 x 8W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 15W

Co oznaczają poszczególne terminy w specyfikacji pianin cyfrowych i które z nich są istotne:

Co oznacza klawiatura pełna, ważona, dynamiczna, czym jest polifonia i brzmienia:

 
 

Jaka powinna być moc głośników, czym jest rejestracja utworów, a czym rejestracja ustawień, o wyjściach na słuchawki, systemie nauczania i wyświetlaczu:

 
 

Co oznacza w pianinach funkcja reverb, split, layer, dual, chorus, metronom, transpozycja i akompaniament:

 
 

Niektóre z funkcji dostępnych w pianinach są rzadko używane lub mogą być całkowicie niepotrzebne. Stąd zachęcam do obejrzenia powyższych nagrań, by mogli Państwo sami zdecydować, które parametry będą przydatne.

Porównanie pianin przedstawionych w tabeli:

Yamaha - modele: YDP-143 oraz YDP-163:

Najtańsze pianino cyfrowe Yamahy to Arius YDP-143, w cenie ok. 3160zł. Jednak z serii Arius warto raczej rozważyć model wyższy, czyli YDP-163 w cenie ok. 4100zł, a to z uwagi na zbyt słabe głośniki (2x6W), które są w YDP-143. Model Yamaha YDP-163 ma już odpowiednie głośniki (2x20W), co ma duży wpływ na jakość brzmienia.

Yamaha YDP-143

Yamaha YDP-143

Szczegółowe porównanie modeli Yamaha znajdą Państwo w artykule: "Porównanie pianin cyfrowych Yamaha", poniżej przedstawię najważniejsze kwestie:

Yamaha YDP-143:

YDP-143 ma dość miękką klawiaturę, lekkie i płytkie klawisze, trochę za bardzo przypominające "keyboard". Zdarza się, że przy szybkich powtórzeniach pojedyncze dźwięki odzywają się słabiej niż powinny. Zaletą klawiatury YDP-143 jest to, że nie ma aż tak mocnego odskoku klawiszy jak YDP-163, przez co klawiatura wydaje się bardziej przyjazna. Brzmienie podobne do YDP-163, czyli przy piano ładne, a przy próbie mocniejszego zagrania - brzęczące.

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Yamaha YDP-143:

  • klawiatura miękka, bardziej przyjazna niż ta w YDP-163
  • wysoka jak na tę cenę pianina polifonia: 192 głosy
  • zdecydowanie podstawowy model z uwagi na słabe głośniki

Yamaha YDP-163:

Klawiatura w YDP-163 ma sporo plusów: dobrze wychodzą tryle, reakcja klawiatury na dynamikę jest poprawna, można śmiało na niej ćwiczyć gamy i etiudy bez obawy, że dźwięki będą gorzej słyszalne. Klawiatura chodzi z oporem, ale określiłam to jako opór akceptowalny - czyli jest twarda, ale daje dobrą odpowiedź na intensywniejszą grę - czyli dynamika i pogłębianie dźwięku są poprawne, choć nie dają przyjemności, bo odskok po uderzeniu jest zbyt silny. Czyli daleko tej klawiaturze do amortyzacji, która jest w Kawai czy Elpiano, natomiast jest to klawiatura stabilna, poprawna.

Brzmienie bardzo ładne w części basowej, natomiast brzęczące przy dźwiękach wysokich.

Yamaha YDP-163

Yamaha YDP-163

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Yamaha YDP-163:

  • klawiatura twarda, dobra do wyćwiczenia palców, choć mniej przyjazna w graniu
  • wysoka polifonia - 192 głosy
  • niewiele innych opcji, przykładowo nie ma rytmów i akompaniamentu, niewielka ilość brzmień (10)
  • plusem w porównaniu do konkurentów są dość mocne głośniki oraz pokrycie klawiszy lakierem imitującym kość słoniową

Warto zauważyć, że trochę tańszym odpowiednikiem modelu YDP-163 jest model YDP-S52, w cenie około 3900zł. Jest to prawie taki sam model jak YDP-163, z główną różnicą w wyglądzie pianina: YDP-163 ma wysuwaną pokrywę (klapę) klawiatury, podczas gdy w S-52 pokrywa jest opuszczana.

 

Roland - modele F-130R oraz F-140R :

Najtańszym modelem pianin cyfrowych Roland jest model Roland F-20, w cenie 2300zł. Istotną kwestią do rozważenia przy modelu F-20 to słabe głośniki (2x7W), wpływające na jakość brzmienia. Druga kwestia to budowa pianina - dostępny jest tylko 1 pedał, bez listwy dolnej pianina. Często też cena tego modelu podawana jest dla samej klawiatury, bez obudowy. Z tańszych modeli Rolanda wart rozważenia jest raczej model Roland F-130R.

Roland F-130R jest dostępny w cenie od 3600zł, od połowy roku 2016 dostępny jest też bardzo podobny, choć nieco gorszy model F-140R. Model F-140R jest w cenie ok. 4000zł.

Więcej o modelu F-130R napisałam również  w porównaniu pianin cyfrowych Roland.

Roland F-130R

Roland F-130R

Warto zauważyć, że model F-140R, wbrew swojej nazwie, nie jest bardziej zaawansowany od F-130R. W modelu F-140R jest inny kształt głośników i to, co ważne - połączenie wifi zastąpiono przez bluetooth. W rezultacie w modelu F-130R można korzystać z aplikacji "Piano Partner", oferującą m.in. funkcję edukacyjną dla F-130R, jednak w modelu F-140R już tej możliwości brakuje.  Obecnie trwają prace nad opcją "Piano Partner 2", która być może umożliwi korzystanie z tej aplikacji przez bluetooth, jednak warto przed zakupem pianina dobrze się z tymi funkcjami zapoznać.

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Roland F-130R i F-140R:

  • mechanizm klawiatury ("PHA-4 Standard Keyboard") pozytywnie mnie zaskoczył - klawiatura jest twarda, ale nie tak oporna jak w modelach Roland z mechanizmem "Ivory Feel-S Keyboard"
  • nawet przy mniej intensywnym nacisku, nie zanika dźwięk, co zdarzało się w F20 czy też droższych modelach Roland
  • brzmienie Grand Piano tego modelu oparte jest na próbkach tzw. "SuperNatural Piano", czyli takich samych jak w F-20. Przez włączenie na stałe wielu efektów dodatkowych (których nie można po prostu wyłączyć), jak String Resonance, Damper Resonance oraz Key Off Resonance, pianino brzmi moim zdaniem dość nienaturalnie, z nadmiernym pogłosem. Istotnym ulepszeniem byłaby też większa moc głośników, w F-130R zastosowano niestety głośniki o dość słabej mocy (2x12W).

 

Kawai - model KDP-90:

Najtańsze z pianin cyfrowych Kawai to model KDP-90, w cenie od około 3590zł. Plusem tego modelu jest wysoka polifonia (aż 192 głosy). 
Mechanizm klawiatury jest dobry, przyjazny dla grającego, choć klawiatura może wydawać się zbyt miękka w porównaniu z innymi modelami Kawai. Dla osób mniej zaawansowanych w grze na pianinie, plusem może być też funkcja edukacyjna.

Minusem są bardzo ograniczone możliwości połączenia z komputerem (tylko wyjście midi), co już jest raczej rzadkością w pianinach cyfrowych powyżej 3000zł. Brakuje również wyjścia liniowego (line out), co utrudnia podłączenie do zewnętrznego systemu nagłośnienia (wzmacniacz, kolumny).

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Kawai KDP-90:

  • plusem modelu KDP-90 jest dobra praca klawiatury, może trochę zbyt miękka, ale z wyczuwalną pracą młoteczków
  • opcje dodatkowe ograniczone do minimum, np: mała ilość dostępnych brzmień, brak wejść poza MIDI, tylko 1 ścieżka nagrywania
  • dość słabe głośniki (2x13W) wpływają na jakość brzmienia

Porównanie modeli pianin cyfrowych firmy Kawai jest dostępne tutaj.

 

Casio - model AP-260 oraz AP-460:

Pianina cyfrowe Casio w cenie ok. 4000zł to Celviano AP-260 oraz AP-460.

Obydwa modele mają ten sam typ mechanizmu klawiatury (klawiatura młoteczkowa, z 3 sensorami, klawisze pokryte są lakierem imitującym kość słoniową). Choć według specyfikacji, AP-460 ma więcej możliwości regulacji pracy klawiatury.  Według opisów i według moich odczuć, takie same też są brzmienia AP-260 oraz AP-460. Zauważalną różnicą może być przede wszystkim sposób ułożenia głośników: w AP-460 2 głośniki dostępne są pod górną pokrywą pianina, która może być otwierana, tak, by dźwięk wydobywał się z górnej części pianina. Jest to imitacja efektu rozchodzenia się dźwięku w fortepianach cyfrowych.

Moje wrażenia z gry na pianinie Casio AP-260 oraz AP-460:

  • mechanizm klawiatury dość twardy, choć dobrze wychodzą tryle; przy trylach czy szybko zagranych nutach dźwięki przypominają "perełki" - czyli są dźwięczące, niewytłumione
  • minusem jest brak amortyzacji, czyli zbyt ostre odbicie, przy naciskaniu klawisza do samego dołu
  • brzmienie trochę zbyt metaliczne (trochę przypominające klawesyn), szczególnie do poprawy jest oktawa tenorowa (druga od lewej)
  • plusem jest funkcja edukacyjna, niedostępna np. w porównywanych modelach Yamahy

 

Elpiano SLP-210 w cenie 2590zł:

Elpiano SLP-210

Elpiano SLP-210

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Elpiano SLP-210:

  • jest to model w bardzo atrakcyjnej cenie, który ma jakość klawiatury i brzmienie porównywalne z pianinami zdecydowanie droższymi, stąd dodanie modelu SLP-210 do porównania pianin droższych
  • klawiatura jest młoteczkowa, z naturalną i przyjemną pracą klawisza. Klawiatura jest dobrze amortyzowana, czyli naciskany dźwięk nie odskakuje zbyt mocno, jak ma to miejsce np u Casio
  • naturalne brzmienie generowane przez źródło dźwięku ROS v.3. Dzięki zaawansowanym metodom próbkowania dźwięku, które są wykorzystywane w pianinie SLP-210, pianiści mogą doświadczyć pięknego, naturalnego brzmienia instrumentu. Źródło dźwięku ROS V.3 Plus (Real Orchestra Sound - prawdziwe brzmienie orkiestry) pozwala wydobyć naturalny dźwięk, który jest bardzo zbliżony do brzmienia fortepianu oraz wiele innych pięknych brzmień, takich jak klawesyn czy organy.
  • polifonia - 81 głosów, całkowicie wystarczająca do gry klasycznej
  • liczne możliwości połączenia z komputerem – wejście i wyjście liniowe, USB to host
  • funkcja edukacyjna

Model SLP-210 został dokładnie przedstawiony na tej stronie - kliknij tutaj

 

Elpiano SLP-250H w cenie 3690zł:

Elpiano SLP-250H

Elpiano SLP-250H

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Elpiano SLP-250H:

  • zdecydowanym plusem jest mechanizm klawiatury typu Advanced Real Hammer Action I (ARHA-I). Klawisze są typu "Ivory touch", czyli są pokryte lakierem imitującym kość słoniową. Klawiatura jest głęboka, młoteczkowa, ważona, z bardzo dobrym odwzorowaniem pracy młoteczków oraz amortyzacją uderzanego klawisza - naciskany dźwięk nie odskakuje zbyt mocno, jak ma to miejsce np u Casio
  • naturalne brzmienie generowane przez źródło dźwięku ROS v.4. Tak jak w fortepianie - każdy klawisz ma swój tembr dźwięku, który zmienia się pod wpływem gry pianisty. W czasie gry na fortepianie powstają dźwięki, które nie są bezpośrednio związane z naciśnięciem klawisza, lecz są efektem różnego typu rezonansów, występujących w fortepianie. Za odwzorowanie efektów rezonansowych odpowiada symulator akustyczny (Acoustic Simulator), który odzwierciedla dźwięki powstające w fortepianie, w tym: rezonans strun, rezonans pedału forte, wibracja strun przy naciśnięciu pedału forte, czyli efekt wibracji pozostałych strun, poza naciskanymi w danym momencie klawiszami, brzmienie odskoku klawisza, czyli odzwierciedlenie subtelnego dźwięku, generowanego przy puszczeniu klawisza, gdy na strunę opada tłumik. Efekt ten pozwala na jeszcze bardziej prawdziwe odzwierciedlenie gry na fortepianie.
  • wysoka polifonia - 256 głosów
  • liczne możliwości połączenia z komputerem – wejście i wyjście liniowe, USB to host
  • funkcja edukacyjna

Model SLP-250H został dokładnie przedstawiony na tej stronie - kliknij tutaj

Porównanie różnych modeli Elpiano jest dostępne tutaj.

Pianina w przedziale 3000 - 4000zł - szczegółowe porównanie modeli:

MARKA YAMAHA YAMAHA ROLAND KAWAI CASIO CASIO ELPIANO ELPIANO
MODEL YDP-143 YDP-163 F-130R / F-140R KDP-90 AP-260 AP-460 SLP-210 SLP-250H
CENA 3 160 zł 4 100 zł 3600 zł /4100 zł 3 590 zł 3 500 zł 4 300 zł 2 590 zł 3 690 zł
BRZMIENIA 10 10 316 15 18 18 18 33
POLIFONIA 192 192 128 192 128 256 81 256
AKOMPANIAMENT - - TAK - - - - -
RYTMY - - 72 - - - - -
REGULACJA KLAWIATURY 3 POZ. 3 POZ. 5 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ.
IVORY TOPS - TAK TAK - TAK TAK - TAK
REVERB i CHORUS tylko REVERB tylko REVERB efekt Ambience, czyli REVERB na słuchawk. tylko REVERB TAK TAK TAK TAK
LAYER / SPLIT tylko LAYER tylko LAYER TAK TAK TAK TAK TAK TAK
DUO / TWIN TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK
DAMPER RESON. TAK TAK TAK TAK TAK TAK - TAK
FUNKCJA NAUCZANIA - - tylko w F-130R,w F-140R przez Bluetooth TAK TAK TAK TAK TAK
EKRAN - - LED - - - - -
UTWORY DEMO 10+50 10+50 189 8 60 60 50 50 + 250
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK
LINE IN/OUT - - TAK - - TAK TAK TAK
USB TAK TAK TAK - TAK TAK TAK TAK
GŁOŚNIKI 2 x 6W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 13W 2 x 20W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 15W

Porównanie pianin cyfrowych w cenie około 5 000 PLN jest dostępne w poniższym wpisie na moim blogu.

Klawiatury pianin cyfrowych - jaki powinien być dobry mechanizm klawiatury

Mechanizm klawiatury pianin cyfrowych to kluczowa kwestia przy wyborze instrumentu. Poniżej wyjaśnię określenia używane do opisu klawiatur oraz przedstawię te cechy, które są, moim zdaniem, naprawdę ważne. 

Następujące cechy pianin cyfrowych uznaję za konieczne:

  • klawiatura pełna
  • klawiatura dynamiczna
  • klawiatura młoteczkowa

Te 3 cechy to zupełne minimum, by uznać instrument za substytut pianina. Co one oznaczają?

Klawiatura pełna (full keyboard):

Klawiatura pełna oznacza, że jest 88 klawiszy, czyli dokładnie tyle, co w pianinie akustycznym (tradycyjnym). Jeżeli ktoś się decyduje na zakup pianina, to zachęcam do wybrania instrumentu z pełną klawiaturą, tak by wraz z coraz bardziej zaawansowanym poziomem gry, nie pojawił się problem, że brakuje klawiszy. Warto kupić klawiaturę pełną, czyli 88-klawiszową.

Klawiatura dynamiczna (dynamic keyboard):

Klawiatura dynamiczna oznacza, że klawisze reagują na to, jakie natężenie dźwięku, czyli poziom głośności, chcemy wydobyć. Jeśli gramy leciutko, wówczas pianino gra cicho, jeżeli naciśnie się klawisz mocno, wówczas wydobędzie się dźwięk głębszy, mocniejszy, głośniejszy. Właśnie ta reakcja na naszą dynamikę jest określana jako klawiatura dynamiczna. Klawiatura dynamiczna jest konieczna do gry na pianinie.

Klawiatura młoteczkowa (hammer action):

Obecnie większość pianin cyfrowych posiada klawiaturę młoteczkową. Oznacza to imitację mechanizmu młoteczkowego, który jest w pianinach akustycznych, w odróżnieniu od mechanizmu sprężynowego, który był używany w keyboardach. Mechanizm młoteczkowy pozwala na istotną różnicę w odczuciu pracy klawiatury pod palcami i zdecydowanie wpływa na jakość gry. Klawiatura młoteczkowa jest kluczowa w grze na pianinie. Oczywiście klawiatura z mechanizmem sprężynowym też może wydawać ładne brzmienie, jednak uczucie pod palcami pianisty będzie zupełnie odmienne. 

Podstawowe cechy klawiatury opisałam w poniższym filmie:

 
 

Cechy, które dodatkowo powinna mieć dobra klawiatura:

Klawiatura ważona ("graded hammer weighted" lub "linear graded"):

Klawiatura ważona oznacza imitację pianina akustycznego pod tym względem, że młoteczki są stopniowo dociążane, tak, by klawisze od strony prawej (sopranów) chodziły lżej, a klawisze basowe - ciężej. Zazwyczaj klawiatury pianin cyfrowych są ważone, choć warto zauważyć, że z różnym efektem - czasem cecha ta jest bardzo słabo odczuwalna.

Dobrze jest też, gdy klawiatura jest opisana jako ważona, wówczas można mieć nadzieję, że producent lepiej dopracował mechanizm klawiatury, choć znam wiele klawiatur pianin opisanych jako "ważone", gdzie zupełnie tej cechy nie można wyczuć.

3 lub 2 czujniki klawiatury ("triple sensor"): 

Pod każdym klawiszem znajdują się czujniki / sensory, które przekazują informacje o tym, jak klawisz został naciśnięty, tak, by siła nacisku (dynamika) i sposób naciśnięcia klawisza mogły zostać odzwierciedlone w brzmieniu. 3 czujniki są zaletą w porównaniu do wcześniej dominujących 2 czujników. 

Cecha "triple sensor" / 3 czujniki może poprawić mechanizm klawiatury, jednak nie musi - wiele zależy od położenia czujników oraz od mechanizmu młoteczka. W założeniu cecha ta pozwala na szybkie powtórzenia dźwięku, gwarantuje, że wszystkie tryle będą dobrze słyszalne. Do nauki gry klasycznej na poziomie szkoły muzycznej I lub II stopnia, pianino z dwoma czujnikami jest zupełnie wystarczające.

Natural Wood - klawiatura drewniana:

Klawisze wykonane są z drewna są znaczącą zaletą klawiatury, rzadko spotyka się je w pianinach poniżej 8 - 9 tys. zł. Wyjątkiem jest model Elpiano DPR-3500, gdzie klawisze są wykonane z litego drewna lipowego (drewno najczęściej używane do produkcji instrumentów muzycznych). Tańsze pianina cyfrowe najczęściej mają klawisze z plastiku. Klawiatura drewniana jest lepsza, ponieważ jest naturalnie cięższa od klawiszy plastikowych. W fortepianach akustycznych oraz lepszych pianinach akustycznych, klawisze są z drewna.

 

Cechy, które są mało istotne dla jakości klawiatury:

Są też liczne opisy mechanizmów klawiatur oraz nazwy marketingowe, które są niezrozumiałe dla większości klientów, a które równocześnie niewiele mówią o jakości mechanizmu klawiatury. Oto przykłady tych opisów: 

Mechanizm "let-off" ("escapement"), czyli tzw. "wymyk klawisza": 

Na temat "wymyku" klawisza powstało wiele teorii. Niektórzy pytają o tę cechę, jakby była ona kluczowa w wyborze pianina. Tymczasem od lat tworzone były klawiatury pianin cyfrowych, które doskonale odwzorowywały mechanizm pianin akustycznych, a dany fragment mechanizmu określany dziś jako "wymyk", nie był nazywany czy opisywany. Po prostu mechanizm klawiatury dobrze działał. Od kilku lat Roland przoduje w tym, by podkreślać fakt, że pianina Roland mają mechanizm "let off", jednak warto pamiętać, że to, czy pianino ma ten mechanizm czy też nie, nie jest kluczowe. Najważniejsze jest to, jaki jest efekt końcowy mechanizmu klawiatury, czyli jak ona po prostu działa. Mechanizm wymyku, jest to mała dźwignia, która uwalnia opadający młoteczek tuż po uderzeniu. Dzięki temu klawisz jest od razu gotowy do repetycji (powtórzenia dźwięku). Według niektórych opisów, mechanizm ten pozwala też uzyskać jeszcze lepszy dźwięk przy grze pianissimo. Producent Kawai określa ten mechanizm jako "let-off", u Yamahy jest to "escapement".

Mechanizm wymyku (let off / escapement) nie jest cechą, która mówi wiele o klawiaturze, poza tym, że jest to prawdopodobnie dość drogie pianino. Mechanizm ten, bardzo często spotykany w modelach Rolanda, coraz popularniejszy też u konkurencji, nie jest dla mnie gwarancją przyjaznej, dobrej klawiatury. Brak mechanizmu też nie powoduje, by klawiatura była gorsza - przykładowo model Kawai CA63 ma doskonałe klawiatury bez tego mechanizmu. Jest to raczej cecha marketingowa, realnie nie zmienia wrażenia z gry. 

Klawiatura "with counterweights":

Dodatkowe dociążenie klawiszy, czyli tzw. klawiatura "with counterweights": Klawiatura z dodatkowym dociążeniem klawiszy posiada nie tylko młoteczki o zróżnicowanej wadze, ale dodatkowo dodane jest obciążenie na końcach białych i czarnych klawiszy (czyli od strony grającego). Długo szukałam informacji, czemu to służy, szczególnie gdy dodawane jest to do klawiszy drewnianych, czyli już naturalnie cięższych od plastikowych. Tymczasem dociążenie to jest zróżnicowane, czyli jest inne dla poszczególnych oktaw.

Oto znaczenie cechy "with counterweights" według producenta pianin Yamaha: "Dociążenie ma zrównoważyć wagę młoteczków i pozwala na bardziej precyzyjną kontrolę przy cichej, delikatnej grze (pianissimo) oraz pozwala na lepszy powrót klawisza przy szybkiej grze." Znaczenie cechy "with counterweights" według producenta Kawai: "Odpowiednie dociążenie pozwala na to, by dotyk klawiatury był lżejszy przy grze cichej, natomiast dodaje wrażenie większego oporu przy grze z większą siłą."

Z pewnością więc cecha klawiatury "with counterweights" ma przybliżać ciężar i wrażenia dotyczące ciężaru poszczególnych klawiszy do wrażeń z gry na klawiaturze pianina czy fortepianu akustycznego, jednak dokładne działanie tej cechy jest różnie tłumaczone przez poszczególnych producentów.

Klawiatura "with counterweights" jest więc cechą, która nie jest dla mnie wyznacznikiem tego, jak dobra jest klawiatura. Dodanie ciężarków z przodu klawiszy może dać świetny efekt, tak jak w modelu Yamahy CVP-709. Jednak doważenie nie jest gwarancją, że klawiatura będzie dobra.

 

Cecha naprawdę dobrej klawiatury - amortyzacja uderzenia:

Kolejne targi muzyczne i testowanie dziesiątek, jeśli nie setek, kolejnych pianin, pozwalają mi zrozumieć, że opis techniczny klawiatury prawie zupełnie nie przekłada się na to, jak klawiaturę czuje się pod palcami. Zastanawiałam się, jaka powinna być klawiatura idealnego pianina cyfrowego - oto odpowiedź:

Gra na pianinie powinna sprawiać przyjemność. Klawisze powinny pracować tak, jak w pianinie akustycznym, czyli z pewnym (drobnym) oporem, powinny mieć swoją wagę, powinny wydobywać głębokie brzmienie, które w zależności od siły i sposobu nacisku, ma wiele poziomów dynamiki. Im więcej tych poziomów tym lepiej, powinno się wydawać, że jest ich nieskończenie wiele. Co ważne - te różne stopnie dynamiki powinny być w naturalny i równomierny sposób powiązane z siłą nacisku. W kilku testowanych na targach pianinach (w cenie około 1000 euro) zauważyłam, że już umiarkowany nacisk powoduje ostre brzmienie i grę forte, co jest oczywistą wadą.

Podczas ostatnich targów odkryłam element, który jest dla mnie kluczowy w decyzji, czy pianino mi się podoba, czy też nie. Zaczęłam analizować, dlaczego niektóre modele, niekoniecznie te najdroższe, tak bardzo mnie wciągają, a niektóre - nawet te droższe - odpychają, po prostu nie chce mi się na nich grać. Otóż z przyjemnością i radością gra mi się na pianinach, których klawiatura ma miękkie, zamortyzowane odbicie naciskanego klawisza. Czyli w momencie, gdy klawisz jest jest naciskany, to czujemy opór. Istotne jest to, czy opór ten odczuwamy jako łagodne, zamortyzowane zatrzymanie klawisza, czy też zderzenie z czymś bardzo twardym, wręcz odbijającym. Przez zatrzymanie zamortyzowane rozumiem miękkie, łagodne zatrzymanie klawisza, z wrażeniem, że naciskając go mocniej, można uzyskać jeszcze więcej (jeszcze głębsze zapadnięcie się klawisza i przez to jeszcze mocniejszy dźwięk). Naciskanie klawisza, który sprawia wrażenie odbicia się od powierzchni sprężynującej, zniechęca do pogłębiania dźwięku, a nawet do dalszej gry. Taka klawiatura zniechęca mnie z dwóch powodów:

  • 1-szy powód, oczywisty: przy takiej reakcji klawiatury, bardziej bolą palce
  • 2-gi powód jest taki, że pogłębianie dźwięku na takiej klawiaturze nie jest przyjemne. Mocne odbicie przy średnim naciśnięciu świadczy o tym, że więcej nie da się zrobić, a silniejsza gra wiąże się z jeszcze mocniejszym odbiciem klawisza. Nawet zagranie gamy jest nieprzyjemne dla palców, gdy od spodu czuje się uderzenie.  

Mam wrażenie, że element odczucia pod palcami po naciśnięciu klawisza, jest zupełnie pomijany przez producentów, ponieważ często drogie modele dobrych marek mają odpychającą, sprężynującą klawiaturę. W modelach Elpiano nie ma tego odbicia, między innymi dlatego tak cenię sobie grę na pianinach tego producenta. Przykładowo świetnie pracuje też klawiatura modeli Kawai CA67 i CA97. Oczywiście są to dość drogie modele, ale tańsze od niektórych konkurentów, na których gra się nieprzyjemnie, jak na przykład najdroższe modele z nowej serii Yamahy CLP, czyli model CLP-675 oraz CLP-685, które nieprzyjemnie odpychają palce. Jeszcze mniej przyjazna wydała mi się Yamaha Silent (cena powyżej 20000 zł), gdzie klawisze mocno odskakują po naciśnięciu, nie miały żadnej amortyzacji. 

Różne wrażenia z gry przy takich samych klawiaturach:

Poniżej przykład 2 pianin Kawai, z dokładnie takim samym mechanizmem klawiatury, który jednak jest odczuwalny w zupełnie inny sposób:

Pianino CA97 gorąco polecam, ma jedna z najlepszych klawiatur, na jakiej miałam przyjemność grać: klawiatura bardzo głęboka, ma mnóstwo warstw dynamicznych, miękka, wspaniale zamortyzowana. Tymczasem droższy model serii CS jest bardziej wytłumiony, a amortyzacja klawiatury słabsza, ze znacznie mocniejszym odbijaniem się klawisza od spodu.

Kawai CA97,

w cenie ok. 12700 zł, mechanizm klawiatury:

"Grand Feel II wooden-key action with Ebony & Ivory Touch key surfaces and ‘Let-Off’ mechanism"

Kawai CS11,

 

w cenie ok. 16300 zł, mechanizm klawiatury:

 

"Grand Feel II wooden-key action with Ebony & Ivory Touch key surfaces and ‘Let-Off’ mechanism"

 

Cechy dobrej klawiatury pianina cyfrowego - podsumowanie:

Przy wyborze pianina cyfrowego, polecam upewnić się, że klawiatura jest:

  • pełna
  • dynamiczna
  • młoteczkowa
  • ważona
  • ma 3 czujniki klawiatury (triple sensor)

Równie ważne jak powyższe 5 cech, jest dla mnie to, w jaki sposób klawisz zachowuje się po naciśnięciu, czyli co odczuwa palec, który pozostaje na wciśniętym klawiszu. Czy odczuwalne jest odbicie, jakby uderzenie klawisza od spodu? Takie pianino gorąco odradzam. Naciśnięcie klawisza powinno być zakończone łagodnym, miękkim zatrzymaniem się klawisza, jakby na poduszce z amortyzacją. Takie zamortyzowanie zachęca, by pogłębiać dźwięk, tak, by uzyskać jeszcze bardziej intensywne brzmienie. Niestety ta cecha nie doczekała się opisu od producentów.

Moje wrażenia z gry oraz szczególnie tę cechę klawiatur przedstawiłam w opisie poszczególnych producentów - zapraszam do przeczytania moich kolejnych wpisów!

Pianina cyfrowe w cenie ok. 5000 zł - porównanie modeli.

Poniżej jest porównanie modeli: Yamaha CLP-525, Kawai CN27, Casio AP 650, Roland HP 504 oraz Elpiano DPR-3500 w przedziale cenowym 5000 zł.

MARKA YAMAHA KAWAI CASIO ROLAND ELPIANO
MODEL CLP-525 CN27 AP 650 HP 504 DPR-3500
CENA min. na Ceneo 4970 zł 5480 zł 5599 zł 5740 zł 5290 zł
KLAWIATURA GH3
(Graded Hammer 3)
RH3
(Responsive Hammer 3)
Scaled Hammer
Action Keyboard II
PHA-4 premium ARHA-3W
(Advanced Real Hammer Action)
KLAWISZE Klawisze z plastiku.
Białe klawisze: Ivory Tops.
Klawisze z plastiku.
Białe klawisze: Ivory Tops.
Klawisze z plastiku.
Białe klawisze: Ivory Tops,
czarne: imitacja hebanu.
Klawisze z plastiku.
Białe klawisze: Ivory Tops,
czarne: imitacja hebanu.
Klawisze z drewna.
Białe klawisze: Ivory Tops,
czarne: imitacja hebanu.
POLIFONIA 256 192 256 128 256
ILOŚĆ BRZMIEŃ 10 19 250 350 128
AKOMPANIAMENT & RYTMY - - tak, 180 rytmów - tak, 80 rytmów
REGULACJA KLAWIATURY 3 poziomy 3 poziomy 3 poziomy 5 poziomów 9 poziomów
FUNKCJA EDUKACYJNA - tak tak - tak
GŁOŚNIKI 2 x 20W 2 x 20W 2 x 30W 2 x 12W 2 x 45W
WEJŚCIA & WYJŚCIA USB to HOST USB-to-host
MIDI In/Out
USB-to-host
USB to device
MIDI In/Out
Line In/Out
USB to device
MIDI In/Out
Line In/Out
USB-to-host
USB to device
MIDI In/Out
Line In/Out
MP3 in
Mic in (microphone in)

Powyższej przedstawiłam najważniejsze, moim zdaniem, specyfikacje pianin. Specyfikacje te różnią się w poszczególnych modelach. Warto zauważyć, że powyższe modele mają dodatkowe specyfikacje, które jednak są do siebie dość zbliżone, np: 

  • damper resonance
  • półpedał
  • mechanizm let off
  • wiele efektów brzmieniowych typu: layer, split, brillance, reverb, chorus, itd
  • funkcje oczywiste, typu: słuchawki, metronom, transpozycja, tuning, itd

Poniżej przedstawiam moje subiektywne oceny (zapiski z testów podczas targów muzycznych) powyższych modeli:

Yamaha CLP-525

Klawiatura dość twarda w porównaniu do wyższych modeli Yamahy Clavinova. Mechanizm klawiatury godny polecenia, odczucia z gry bardzo podobne do tych z gry na pianinie akustycznym. Brzmienie naturalne i ładne, jednak od c 3-kreślnego w górę, czyli w dwóch górnych oktawach, brzmienie jest ostre i nieprzyjemne. Basy mają naturalny i dość głęboki dźwięk. Plusem jest więc dobra praca klawiatury, dość ładne brzmienie (poza górnymi oktawami), minusem ograniczone możliwości połączenia z komputerem czy nagłośnieniem zewnętrznym (jedyne wyjście to kabel USB). Więcej o modelach Clavinova napisałam tutaj.

Kawai CN27

Model Kawai CN27 zastąpił wcześniejszy CN25, jednak bardziej podobał mi się poprzedni CN25. Być może znając doskonałą serię Kawai CA oraz CS, mam wygórowane oczekiwania względem tego producenta. Klawiatura pianin Kawai zazwyczaj jest delikatna, z dobrą "amortyzacją", czyli klawisze nie odskakują zbyt silnie. W CN27 mam wrażenie, jakby coś wypychało klawisze od spodu, zamiast je delikatnie amortyzować, tak jak jest to w serii Kawai CA i CS. Klawiatura jest plastikowa. Brzmienie Grand Piano dość jasne, ale przyjemne. Przy rozważaniu pianina Kawai w cenie powyżej 5000zł, zdecydowanie warto rozważyć dodanie 2000zł i zakup Kawai CA17 w cenie około 7400zł.

Casio AP-650

Casio_AP650_2.JPG

Klawiatura i próbki brzmieniowe takie same jak w tańszym modelu AP-460, z tym, że w AP-650 dodano też akompaniament i rytmy, oraz możliwość otwierania górnej pokrywy pianina. Dzięki otwieraniu górnej pokrywy pianina, imituje się efekt otwierania klapy fortepianu, z uzyskaniem głośniejszego dźwięku. Dźwięk w AP-650 jest metaliczny, wręcz brzęczący. Gdy gra się głośno w górnej części klawiatury, to słychać brzęczenie. Jest też zbyt mała możliwość pogłębiania dźwięku, przy mocnym oparciu ręki, dźwięk jest głośniejszy, ale nie głębszy. Plusem klawiatury jest to, że jest bardzo stabilna, w porównaniu do dawniejszych modeli Casio. W AP-650 z przyjemnością i bez obawy można ćwiczyć tryle, co nie było oczywiste we wcześniejszych modelach Casio, gdzie klawiatura sprawiała wrażenie niestabilnej. W AP-650 zostało to poprawione.

Roland HP 504

Klawiatura typowa dla Rolanda, czyli plusem jest to, że jest bardzo wyrównana, gra przypomina równe perełki. Z drugiej strony klawiatura jest oporna - by wydobyć głębsze brzmienie, konieczna jest mocna praca palców. Więcej o klawiaturach Rolanda napisałam tutaj. Praca klawiatury HP 504 zbliżona do znacznie droższego modelu LX-15e, a brzmienie w dolnej części klawiatury nawet delikatniejsze, co jest dużym plusem. 

Pianino dobre do wyćwiczenia palców, jednak trudne do wydobycia odpowiedniej dynamiki - trzeba bardzo uważać, bo przy grze forte wyskakują dźwięki, a z drugiej strony zagranie forte wymaga nadmiernego wysiłku palców. Przykładowo gdy grałam szybki utwór, jak "Impromptu" Schuberta, to dźwięki zagrane zwyczajnie, bez wysiłku, są za ciche, jakby zagrane "po wierzchu". Trzeba dźwięk zaakcentować, by miał on swoją intensywność, a to z kolei powoduje brak legato (czyli dźwięki są wystukane, nie zagrane łącznie).

Elpiano DPR-3500

Jedyny model w tym przedziale cenowym, który ma klawiaturę drewnianą. Ma to ogromne znaczenie dla jakości gry. Dzięki temu odczucia z gry są takie, jak na prawdziwym fortepianie - klawisze mają swój naturalny ciężar i stabilność. Mechanizm klawiatury jest bardzo dopracowany, z doskonałą repetycją, wieloma poziomami tworzenia dynamiki i pogłębiania dźwięku. Brzmienie głębokie dzięki głośnikom (2x45W oraz dodatkowe głośniki wysokotonowe). Model, który wybierają zawodowi pianiści.

Porównanie pianin cyfrowych w cenie od 3000 do 4000 zł jest dostępne w poniższym wpisie na moim blogu.

Walc a-moll - F. Chopin, z filmu "Pragnienie miłości" - jak zagrać na pianinie

Walc a-moll Fryderyka Chopina, wykonany również w filmie "Pragnienie miłości". Oto nagranie, jak zagrać ten utwór bez znajomości nut:

Wyjaśnienie nazw nut: na ekranie widzą Państwo nazewnictwo angielskie, gdzie nuta w Polsce nazywana "H", określana jest jako "B".(Dla utrudnienia w Polsce nutą "B" określa się czarny klawisz na lewo od nuty "H"). Polecam, by korzystali Państwo z polskich nazw, czyli białe klawisze to: C, D, E, F, G, A, H. Natomiast czarne klawisze to: Cis czyli Des, Dis czyli Es, Fis czyli Ges, Gis czyli As oraz His czyli B. Powodzenia!

Koncert Elpiano 2016

18 grudnia 2016r. odbył się kolejny, ósmy już, koncert Elpiano. Występujący zagrali utwory muzyki klasycznej, filmowej oraz piękne kolędy. Wystąpili zarówno początkujący jak i zaawansowani pianiści.

Zapraszam do wysłuchania nagrań z koncertu Elpiano 2016.

Jest mi miło ogłosić, że w głosowaniu na nagranie, które najbardziej się Państwu spodobało, najwięcej głosów uzyskało wystąpienie Ani Winiarskiej - gorąco gratuluję! Nagrodą dla Ani są - do wyboru - bilety do Filharmonii lub cykl lekcji fortepianu u doświadczonego pedagoga.

Dziękuję wszystkim Występującym za udział w koncercie. Wiem z doświadczenia, jak wiele wysiłku i odwagi wymaga każde wystąpienie przed publicznością. Gorąco gratuluję wszystkim Występującym i dziękuję za tak piękny koncert!

Oto nagrania z koncertu Elpiano 2016:
 

 

Ela Piechna

Miłosz Więcek

Jan Kochanek

Michalina Grodzicka

Wojciech Sak

Mateusz Piechna

Ania Winiarska

Zosia Gruczek

Hania Horyd

Jakub Marciniak

 

Jakub Cieśla

 
Posted on December 21, 2016 and filed under Koncerty Elpiano.

Koncert Elpiano - 18 grudnia 2016 roku, godz. 11. Zapraszam :)

Jest mi bardzo miło poinformować, że 18 grudnia, w niedzielę, o godz. 11 odbędzie się kolejny koncert Elpiano.

Będzie to koncert trwający około 1,5 godziny. Osoby występujące to klienci Elpiano, o różnym stopniu zaawansowania gry. Każdy zagra 1 lub 2 utwory - utwory klasyczne lub dowolne. Na zakończenie koncertu wystąpi pianistka Katarzyna Pietroń, która wykona Sonatę Patetyczną L. van Beethovena. 

Koncert rozpocznie się 18 grudnia o godz. 11 w restauracji LIF, przy Al. Niepodłegłości 80 w Warszawie (II Ogród Jordanowski).

Listę występujących mamy już zamkniętą, jednak serdecznie zapraszam wszystkich chętnych do wysłuchania koncertu. Wstęp bezpłatny, proszę jedynie wcześniej o email lub telefon z informacją, że planują Państwo przyjść.

Zapraszam!

Posted on November 28, 2016 and filed under Koncerty Elpiano.