Porównanie modeli pianin cyfrowych Casio

Poniżej porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Casio. W tekście opisałam moje wrażenia dotyczące brzmienia pianin oraz mechaniki klawiatury pianin cyfrowych Casio. Są to najważniejsze elementy w pianinach elektrycznych, a trudno je ocenić bez samodzielnego wypróbowania pianina.

Szanowni Państwo, sklep Elpiano nie prowadzi sprzedaży pianin cyfrowych Casio, poniższe porównanie ma charakter informacyjny. W ofercie Elpiano mamy pianina z drewnianą klawiaturą w cenie 5290zł, a pianina dla uczniów szkół muzycznych w cenie 2690zł.

Porównanie pianin cyfrowych Casio:

W roku 2018, firma Casio wprowadziła do swojej oferty wiele nowych modeli - zarówno do serii Privia jak i Celviano. Nowe modele to modele kończące się na “70”, czyli np AP-270 czy PX-770. Będę je poniżej opisywać jako modele typu “x70”, w odróżnieniu od poprzednich modeli typu “x60”, czyli np AP-260 czy PX-760. Modele “x60” wciąż są prezentowane i sprzedawane, więc te nowe pianina są uzupełnieniem poprzedniej oferty.

Dodatkowo Casio ma bardzo podstawowy model CDP-130, jak i mocno promowane pianina hybrydowe, z których najtańszy model można kupić za ok. 12500zł. Czyli oferta jest spora, poniżej przedstawię szczegóły:

Casio CDP-130 (cena ok. 1500 zł, listopad 2018):

To bardzo podstawowy model, aż wahałam się, czy go włączać do tego porównania. Jednak Casio CDP-130 można traktować jako słabszy odpowiednik Yamahy P-45, więc przedstawiam opis poniżej.

Główne specyfikacje modelu CDP-130:

  • klawiatura pełna (88 klawiszy), młoteczkowa

  • polifonia: 48 głosów

  • liczba brzmień: 10

  • moc głośników: 2x8W

  • złącza: midi, USB to host

  • cena ok. 1500 zł to cena za samą klawiaturę, więc by instrument przypominał pianino, należy dokupić jeszcze pedał oraz obudowę / stand

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio CDP-130:

Pianino bardzo podstawowe, ale nie blokuje się i “nie dławi” (czyli dźwięki nie są stłumione) nawet przy szybkiej grze. Jak na pianino w tej cenie, to jest to dużym plusem. Problemem jest bardzo mały przedział dynamiki - nie da się zagrać ani ładnego piano (czyli pianino nie wydobywa delikatnego, cichego dźwięku), ani pełnego, mocnego forte (głośnego dźwięku). Można uzyskać jedynie brzmienie średnio-głośne (czyli mezzo forte) i głośne (forte). Głośniki są dość słabe (2x8W).

Ale tryle wychodzą, klawiatura przyzwoicie i w przewidywalnym natężeniu wydobywa dźwięki, więc jak na tę cenę - całkiem ok. Czyli model odpowiedni, by nauczyć się grać z nut i wykonywać pierwsze utwory. Jednak na tworzenie muzyki dzięki dynamice - już nie wystarczy. Plusem CDP-130 jest też mała waga (sama klawiatura waży ok. 10kg).

Poniżej zdjęcia pianina CDP-130. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio CDP-130

CDP-130 panel

Pianina cyfrowe Casio seria Privia (PX) oraz Celviano (AP):

Obecna oferta pianin cyfrowych Casio jest dość skomplikowana, ponieważ według specyfikacji oraz informacji od producenta, prawie wszystkie kluczowe elementy są dokładnie takie same, a jednak pianina mają zróżnicowane ceny i dają inne odczucia z gry :)

Według informacji od producenta, wszystkie nowe modele kończące się na “70” (czyli PX-770, PX-870, AP-270 i AP-470) mają dokładnie ten sam mechanizm klawiatury. Mają też takie same próbki brzmieniowe Grand Piano, z tym, że pianina Celviano (czyli AP-270 i AP-470) mają jedno dodatkowe brzmienie Grand Piano, czyli razem mają 2 brzmienia typu Grand Piano, podczas gdy w Privii jest 1 brzmienie. Oczywiście są też modyfikacje tego brzmienia, czyli dane brzmienie Grand Piano jest zmieniane na Mellow lub Jazz, jednak wyjściowa próbka Grand Piano jest jedna w Casio Privia “x70” oraz są dwa takie sample w Casio Celviano “x70”.

Próbka brzmieniowa Grand Piano użyta w pianinach Casio “x70” jest nowa, czyli odmienna od brzmienia w Casio Privia PX-160. Jest to ważne, bo potwierdza moje wrażenie, że pomimo identycznej specyfikacji modelu PX-160 i przykładowo PX-770, jest powód, by pianina te wydawały się inne. Pomimo prawie identycznej specyfikacji, różnicę w grze odczuwam także pomiędzy modelami Privia “x70” a Celviano “x70”, pomimo, że teoretycznie ich klawiatury i główne brzmienie fortepianu jest takie samo. Moje odczucia i przyczyny różnego odbioru tych pianin opisałam poniżej:

Casio Privia PX-160 (cena około 2300 zł, listopad 2018):

Cena to ok. 2300zł bez obudowy / 2700zł z obudową.

Główne specyfikacje modelu PX-160:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II, simulated ebony and ivory keys”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku, teoretycznie taka sama, jak w PX-770, PX-870 itd.

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Sound Source”, czyli próbki brzmieniowe stworzone przez Casio o nazwie “Acoustic and intelligent Resonator”

  • polifonia: 128 głosów

  • liczba brzmień: 18

  • moc głośników: 2x8W

  • złącza: liniowe oraz USB to host

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio PX-160:

To podstawowy model serii Privia, starszy od tegorocznych modeli PX-770 czy PX-870.

Klawiatura jest dość stabilna, przyzwoita pod względem mechanicznym, dźwięki nie są tłumione, klawisze odzywają się nawet przy szybkiej repetycji czy trylach. Dodatkowo w porównaniu do wszystkich nowych modeli “x70”, czyli PX-770 czy PX-870, klawiatura PX-160 jest bardziej przyjazna: w PX-770 i PX-870 klawisze pracują z większym oporem niż w PX-160. Sam fakt większego oporu klawiszy nie jest minusem, jeśli za tym podąża odpowiednia reakcja dynamiczna. Tymczasem w modelach PX-770 i PX-870 (oraz AP-270 i AP-470), aby wydobyć mocniejsze, nasycone brzmienie, trzeba nieproporcjonalnie mocno pracować palcami. Model PX-160 nie jest aż tak trudny pod tym względem, warto więc ten model rozważyć.

Jak wytłumaczyć tę różnicę w odczuciach, pomimo teoretycznie tej samej klawiatury? Po pierwsze w klawiaturach mogły zajść niewielkie zmiany, ponieważ modele “x70” są wprowadzane o kilka lat później i pewne modyfikacje mogły się pojawić, nawet jeśli nazwa klawiatury pozostała taka sama. Po drugie, na odczucie z gry wpływ mają najdrobniejsze elementy współtworzące mechanizm klawiatury, nawet taki szczegół jak tzw. gumy kontaktowe czy też odległości pomiędzy elementami klawiatury. Kwestię tę prezentuję też dlatego, by mogli Państwo zrozumieć jak ważne jest wypróbowanie danego modelu, a jak niewiele mówi samo przeczytanie specyfikacji. Dodatkowo próbki brzmieniowe w PX-160 były inne, co potwierdził przedstawiciel Casio podczas targów muzycznych. Nowe próbki brzmieniowe Grand Piano, czyli te wykorzystane w modelach “x70”, choć nazywane są tak samo (“AiR Sound Source”), mają dłuższy czas wybrzmiewania (“decay time”). Czyli pomimo takiej samej specyfikacji, model PX-160 daje inne odczucia z gry, klawiatura jest bardziej przyjazna od nowych modeli “x70”.

Choć są też minusy pianina PX-160: minusem jest ograniczona dynamika, czyli trudno o uzyskanie naprawdę mocnego brzmienia, być może wynika to z dość małej mocy głośników (2x8W). Minusem jest też brzmienie przy grze na słuchawkach - górne oktawy przy głośniejszej grze są za ostre, a dolne z brzęczącym pogłosem. Nie jest to ładne brzmienie fortepianu.

Dodatkowo dość dziwne wrażenie w PX-160 sprawia to, że czarne klawisze chodzą ciężej niż białe, a przy grze bez słuchawek w niższej połowie klawiatury czuć wibrowanie klawisza przy każdym naciśniętym dźwięku. Efekt wibrowania występuje też czasem w instrumentach akustycznych, jednak nie tak silnie i raczej tylko przy korzystaniu z pedalizacji. W przypadku PX-160 ciągłe wibrowanie pod palcami jest uciążliwe.

Poniżej zdjęcia pianina PX-160. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio PX-160 - specyfikacja

Casio PX-160

Casio PX-160

Cechy wspólne dla pianin cyfrowych Casio seria Privia PX-770, PX-870 oraz Celviano AP-270 i AP-470.

Klawiatura i brzmienie:

Jak pisałam powyżej, w pianinach Casio typu “x70”, zarówno w serii Privia jak i Celviano, jest teoretycznie ten sam mechanizm klawiatury. Osobiście miałam wrażenie, że pianina Privia są bardziej przyjazne od Celviano, ponieważ w Celviano brzmienie jest bardziej wytłumione, trudniejsze do wydobycia niż w serii Privia. Być może nie wynika to z mechanizmu klawiatury, tylko z użytych próbek brzmieniowych i mocy głośników, tu nie mam pewności. Ogólnie mechanizm ten, czyli mechanizm użyty zarówno w serii Privia jak i Celviano, jest zdecydowanie za twardy, za oporny. Przy grze zwyczajnej, bez bardzo intensywnego nacisku klawiszy, gra się jakby “po wierzchu”, czyli nie wydobywa się odpowiednio mocnego brzmienia (niezależnie już od ustawienia głośności). Jest to efekt zbliżony do takiego, który miałam w niektórych modelach Roland, czyli gra z naturalną intensywnością nie pozwala na wydobycie odpowiednio mocnego dźwięku oraz na uzyskanie połączonych dźwięków (efektu legato, kolejne dźwięki są jakby oderwane od siebie, niepołączone). Jednak przy zaakceptowaniu tego nadmiernego progu twardości, pianino reaguje bardzo dobrze. To znaczy klawiatura dobrze reaguje na zmiany dynamiczne, można mocno pogłębiać dźwięk, uzyskać potężne, piękne brzmienie - jednak wszystko jest jakby z nadmiernym wysiłkiem, niewspółmiernym z uzyskaną dynamiką.

Pomijając ten nadmierny opór, cała reszta bardzo mi się podobała: możliwe jest pogłębianie aż do uzyskania mocnego dźwięku, dźwięk jest wyrównany, bardzo precyzyjnie odwzorowujący nacisk, choć - jak wspominałam - z nadmiernym, nieproporcjonalnym wysiłkiem ze strony grającego.

Plusem jest też możliwość precyzyjnych zmian dynamicznych, osiąganie ładnego piano, mocnego forte, świetnej kontroli dynamicznej pianina.

Opcja regulacji z poziomu tabletu / smartfona - Casio Chordana Play Piano:

W nowych modelach Casio mocno reklamowana jest możliwość wybierania opcji nie przez przyciski w pianinie, a przez ekran dotykowy tabletu lub telefonu. Wystarczy tablet lub telefon podłączyć kablem do pianina, a przez aplikację Casio Chordana Play Piano można wybierać opcje, które zazwyczaj reguluje się przez przyciski pianina, czyli:

  • zmiana brzmień

  • regulacja typu “hammer response” (odgłos uderzenia młoteczka), alikwoty

  • wrażenie otwartej / zamkniętej klapy fortepianu

  • funkcja layer, twin, reverb, itd

  • funkcja edukacyjna “Concert play” (czyli pianino ma wgrane 10 utworów na fortepian z orkiestrą, można partię fortepianu wyłączyć, tak, by grać ją samodzielnie

  • regulacja poziomów dynamicznych (touch)

  • equalizer (wzbogacenie dźwięku odtwarzanego przez słuchawki)

Jeszcze nie przekonałam się do ekranów dotykowych w pianinach cyfrowych, a to z uwagi na fakt, że podczas gry potrzebna jest często zmiana ustawień i wówczas stosowanie ekranu dotykowego jest trudniejsze od naciśnięcia przycisku. Przycisk jest jakby stabilniejszy, łatwiej w niego wcelować, a ekran dotykowy wymaga często więcej niż 1 szybkiego ruchu i większej precyzji dotyku (zbyt słaby dotyk nie spowoduje przełączenia).

Budowa i umiejscowienie głośników:

Warto zwrócić też uwagę na różnicę w wyglądzie modeli Privia i Celviano: modele Privia mają składaną górną pokrywę, przez co są bardziej kompaktowe od pianin serii Celviano. Wzdłuż płyty górnej w serii Privia dodano głośnik, co jest ciekawym rozwiązaniem. W serii Celviano sama klapa górna jest nieskładana, ale można ją otwierać - wewnątrz jest głośnik przez co podniesienie górnej płyty przypomina efekt jak przy podniesieniu klapy fortepianu, kiedy to brzmienie jest bardziej donośne i głębsze.

Casio Privia PX-770:

Cena to ok. 3400zł (oferta według portalu Allegro, listopad 2018).

Główne specyfikacje modelu PX-770:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Sound Source”, czyli próbki brzmieniowe stworzone przez Casio o nazwie “Acoustic and Intelligent Resonator”

  • polifonia: 128 głosów

  • liczba brzmień: 19 (w PX-160 jest 19 brzmień)

  • funkcja Concert Play (nie było jej w PX-160)

  • moc głośników: 2x8W

  • złącza: USB to host (w PX-160 było też liniowe)

  • nowość w modelach “x70”: połączenie z aplikacją “Chordana play”

Warto zauważyć, że specyfikacje pianina PX-770 są prawie takie same jak w PX-160. Główna różnica jest w próbkach brzmieniowych Grand Piano tych modeli, które mimo tej samej nazwy, nie są identyczne. Więcej o różnicach napisałam powyżej, przy modelu PX-160.

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio PX-770:

Wrażenia o PX-770 są takie, jak przy wspólnym opisie Privia i Casio “x70”, czyli: klawiatura bardzo precyzyjna, wyrównana, z możliwością uzyskania pięknego brzmienia, tylko zdecydowanie za twarda i za oporna w porównaniu do instrumentów akustycznych i innych pianin cyfrowych. Klawiatura ta wymaga ciągłej mocnej pracy palców, bez niej brzmienie pozostaje ciche i powierzchowne. Ale - warto zauważyć, że pianina serii Privia (PX-770 i PX-870) wydały mi się jakby lżejsza i mniej twarda niż seria Celviano (czyli AP-270 czy AP-470). Być może mechanizm jest taki sam, ale w PX-770 szybciej i lżej pojawia się brzmienie, więc ta twardość, która jest problemem pianin Casio, jest mniej odczuwalna w serii Privia.

Z ważnych elementów specyfikacji warto zauważyć słabe głośniki - moc 2x8W to zdecydowanie za mało w tym przedziale cenowym.

Poniżej zdjęcia pianina PX-770. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio PX-770 - specyfikacja

Casio PX-770

Casio PX-770

Casio Privia PX-870:

Cena to ok. 4100zł (oferta według portalu Allegro, listopad 2018).

Główne specyfikacje modelu PX-870:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku (jak w PX-770)

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową (jak w PX-770)

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Sound Source”, czyli próbki brzmieniowe stworzone przez Casio o nazwie “Acoustic and Intelligent Resonator” (jak w PX-770)

  • polifonia: 256 głosów (w PX-770 jest 128 głosów)

  • liczba brzmień: 19 (jak w PX-770)

  • funkcja Concert Play

  • moc głośników: 2x20W (w PX-770 jest 2x8W)

  • złącza: USB to host

  • nowość w modelach “x70”: połączenie z aplikacją “Chordana play”

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio PX-870:

Główna różnica w stosunku do tańszego PX-770 to mocniejsze głośniki. Brzmienie, klawiatura oraz większość specyfikacji pozostały bez zmian.

Wrażenia o PX-870 są bardzo zbliżone do wspólnych spostrzeżeń, jakie mam do całej nowej serii pianin Casio “x70”, przedstawiłam je szczegółowo powyżej.

Podsumowując: klawiatura PX-870 jest twarda, ale bardzo wyrównana, nic nie wyskakuje, można być pewnym reakcji dynamicznej pianina. W odczuciu PX-870 wydało mi się bardzo podobne do PX-770, choć klawiatura sprawiała wrażenie jeszcze bardziej odskakującej. Po pewnym czasie ten opór i odskakiwanie przestaje przeszkadzać, bo pianino bardzo dobrze reaguje dynamicznie. Czyli klawiatura chodzi twardo, ale jej praca różnicuje dźwięk, pozwala idealnie go modelować, pogłębiać. Problem jest tylko taki, że przy zwyczajnym graniu gamy palec jest odpychany, odbijany od tej twardej klawiatury. Wrażenia z gry więc prawie takie same jak przy pozostałych Casio “x70” - twardość klawiatury jest nadmierna, nieadekwatna do reakcji dynamicznej.

Brzmienie Grand Piano (podobnie jak w PX-770) jest jedno, występuje w kilku odmianach, np Mellow, Bright, itd. Na słuchawkach brzmienie góry jest ładne, dolne oktawy można mocno pogłębiać, jest potencjał dynamiczny.

Poniżej zdjęcia pianina PX-870. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio PX-870 - specyfikacje

Casio PX-870

Casio PX-870, Chordana Play Piano

Casio Celviano AP-270:

Cena to ok. 3500zł (oferta według portalu Allegro, listopad 2018).

Główne specyfikacje modelu AP-270:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku (teoretycznie, jak w modelach PX-770 i PX-870)

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Sound Source”, czyli próbki brzmieniowe stworzone przez Casio o nazwie “Acoustic and intelligent Resonator” (w serii AP są 2 brzmienia Grand Piano, w Privia jest 1 brzmienie Grand Piano)

  • polifonia: 192 głosy (w PX-770 jest 128 głosów)

  • liczba brzmień: 22

  • funkcja Concert Play

  • moc głośników: 2x8W (jak w PX-770)

  • złącza: USB to host

  • nowość w modelach “x70”: połączenie z aplikacją “Chordana play”, funkcja opisana powyżej

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio AP-270:

Wiele wrażeń o tym modelu przedstawiłam już powyżej, ponieważ wszystkie nowe pianina Casio, czyli modele: PX-770, PX-870, AP-270 i AP-470 są zbliżone pod względem brzmienia i pod względem pracy klawiatury. Stąd model AP-270 jest tak jak inne nowe modele Casio - z bardzo wyrównaną klawiaturą, która wymaga nadmiernej pracy palców. W przypadku pianin serii Celviano, czyli AP-270 i AP-470, wrażenie twardości jest nawet większe niż w serii Privia, ponieważ głębokie, intensywne brzmienie pojawia się dopiero przy jeszcze mocniejszym niż w Privii naciśnięciu klawiszy. Czyli aby pojawił się mocniejszy, aniżeli piano, dźwięk, należy mocno nacisnąć klawisz.

Moje wrażenia z gry na AP-270 opisałam następująco: ogólnie gra się trudno, brzmienie chyba jeszcze bardziej wytłumione niż w PX-770, opór umiarkowany a odbicie od spodu klawisza mocne. Gdy chce się wydobyć więcej barwy, to klawiatura reaguje słabo. Tryle świetne, klawiatura pracuje równiutko, dźwięk ładny, ale samo pogłębienie dźwięku wymaga za dużo wysiłku. Jest potencjał dynamiki, bo gdy opieram rękę “z całej siły”, to osiągam mocny, głęboki dźwięk, ale to przy nieproporcjonalnie mocnej grze. Jakby cała dynamika była przesunięta, bo normalna, umiarkowana gra daje tylko powierzchowne piano (ciche brzmienie). Pomijając to przesunięcie dynamiczne, klawiatura i brzmienie są naprawdę dobre. Gdy już “przestawiłam się” na ten inny rodzaj klawiatury, to gra na Casio sprawiała mi przyjemność, miałam poczucie świetnej kontroli dźwięku. Nowe pianina Casio mają więc sporo plusów, pozostaje tylko kwestia wypróbowania, czy ten opór klawiatury odpowiada grającemu.

Poniżej zdjęcia pianina AP-270. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio AP-270 - specyfikacja

Casio AP-270

Casio AP-270

Casio Celviano AP-470:

Cena to ok. 4500zł (oferta według portalu Allegro listopad 2018).

Główne specyfikacje modelu AP-470:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku (teoretycznie, jak w modelach PX-770, PX-870 i AP-270)

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Sound Source”, czyli próbki brzmieniowe stworzone przez Casio o nazwie “Acoustic and Intelligent Resonator” (w serii AP są 2 brzmienia Grand Piano, w Privia jest 1 brzmienie Grand Piano)

  • polifonia: 256 głosów (w AP-270 są 192 głosy)

  • liczba brzmień: 22

  • funkcja Concert Play

  • moc głośników: 2x20W (w AP-270 jest tylko 2x8W)

  • złącza: liniowe, USB to host

  • nowość w modelach “x70”: połączenie z aplikacją “Chordana play”, funkcja opisana powyżej

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio AP-470:

Wrażenia prawie dokładnie takie same jak przy grze na pianinie AP-270, czyli wszystko jest bardzo dobrze poza nadmiernie oporną klawiaturą, która wymaga zbyt dużej siły, aby wydobyć odpowiedni poziom dźwięku. Zapraszam do przeczytania szczegółowych opisów powyżej.

Wrażenia z AP-470 są takie same jak dla modelu AP-270, czyli: wyrównana klawiatura z możliwością uzyskania dużej różnorodności dynamicznej. Tryle wychodzą świetnie, klawiatura reaguje na zmiany dynamiczne (czyli można uzyskać i nagłe uderzenie, i stopniowe pogłębianie dźwięku, każdy odcień od bardzo cichego ppp do bardzo głośnego brzmienia fff), ale głównym problemem jest to, że odpowiedni poziom dynamiki i intensywności dźwięku osiąga się przy zbyt dużym wysiłku palców, nieproporcjonalnym do reakcji klawiatur w pianinach akustycznych.

Poniżej zdjęcia pianina AP-470. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

 
 

Casio Celviano AP-700:

Cena to ok. 7000 zł (oferta według portalu Allegro listopad 2018).

Główne specyfikacje modelu AP-700:

  • mechanizm klawiatury typu “Tri-sensor Scaled Hammer Action Keyboard II”, czyli klawiatura ważona, młoteczkowa, z 3 czujnikami dźwięku (teoretycznie, jak w modelach Casio “x70”, choć w odczuciu zupełnie inna)

  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową

  • próbki brzmieniowe typu “AiR Grand Sound Source”, czyli inne niż w AP-270 czy AP-470

  • polifonia: 256 głosów

  • liczba brzmień: 26, w tym 3 brzmienia Grand Piano

  • moc głośników: 2x30W

  • złącza: liniowe, USB to host, midi

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu Casio AP-700:

Po grze na pianinach Casio AP-270 czy AP-470, model AP-700 wydał mi się naprawdę przyjazny :)

Normalna klawiatura, z której można dużo wydobyć - dźwięk wydobywa się łatwiej, nie trzeba aż tak mocno pracować palcami, przez co klawiatura w AP-700 wydaje się mniej twarda. W rzeczywistości - czyli teoretycznie według specyfikacji - mechanizm klawiatury jest taki sam, ale inaczej działa dynamika: w AP-700 brzmienie umiarkowanie głośne (typu mf) pojawia się szybciej, przy mniejszym wysiłku palców. W modelach AP-270 czy AP-470 przy takiej samej pracy palców, brzmienie było dużo płytsze i bardziej ciche.

Ma to swoje potwierdzenie w specyfikacji, ponieważ w AP-700 są inne próbki brzmieniowe (twz. AiR Grand Sound Source) niż w pozostałych modelach Casio (AiR Sound Source). W AP-700 jest też więcej brzmień typu Grand Piano (3 sample Grand Piano, każdy w kilku odmianach typu “mellow” czy “bright”).

Głośniki są umiarkowanie mocne (jest o 6 głośników o łącznej mocy 60W), co powinno być wystarczające, jednak przy grze na słuchawkach w AP-700 szybciej odczuwałam limit potężnego brzmienia, niż w tańszych modelach Celviano. Brakowało mi potężnego forte fortissimo, jakby za płytki był limit mocnego, potężnego brzmienia. Być może to potężne brzmienie byłoby słyszalne przy grze bez słuchawek, ponieważ w AP-700 można otworzyć górną klapę pianina, głośniki są umieszczone na listwie wewnątrz, więc podniesienie górnej płyty pozwala na osiągnięcie bardziej pełnego brzmienia.

Klawisze są plastikowe, co już nie powinno się zdarzać w tym przedziale cenowym. Czyli nowe próbki Grand Piano pozwalają na przyjemniejszą grę niż tańsze modele Casio Celviano, choć warto zauważyć, że teoretycznie jest to ten sam mechanizm, który jest w modelach Casio za 3000zł.

Poniżej zdjęcia pianina AP-700. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Casio AP-700 - specyfikacje

Casio AP-700

 Casio AP-700

Casio AP-700

Analiza pianin Casio pozwala na ciekawy wniosek - ten sam mechanizm klawiatury może być odczuwalny w zupełnie inny sposób, gdy inne są próbki brzmieniowe lub nawet gdy inna jest moc głośników. Co więcej, modele Casio potrafią dawać zupełnie inne odczucie z gry, nawet przy teoretycznie takim samym mechanizmie klawiatury oraz takich samych próbkach brzmieniowych - przykładowo pianino (keyboard) Casio Privia PX-560M ma teoretycznie taki sam mechanizm i próbki jak prezentowane modele Privia PX i Celviano AP-270 i AP-470, a tymczasem klawiatura wydaje się lżejsza i zdecydowanie bardziej płytka niż pozostałe modele Casio.

Warto więc każdy model przed zakupem wypróbować, ponieważ sama specyfikacja może być niewystarczająca, by chociażby mieć wyobrażenie o danym pianinie.

Posted on November 6, 2018 .

Jakie pianino kupić w cenie 3000 - 4000 zł?

Jakie pianino cyfrowe wybrać w cenie 3000 – 4000 zł.? Poniżej porównanie pianin cyfrowych głównych producentów pianin: Yamaha, Roland, Kawai, Casio oraz Elpiano.

Porównanie pianin cyfrowych w cenie do 4000 zł.

Ceny i modele zaktualizowane we wrześniu 2018 r.:

Szczegółowe porównanie kluczowych funkcji, w formie tabeli znajduje się na dole tego wpisu.

MARKA YAMAHA YAMAHA ROLAND KAWAI KAWAI CASIO CASIO ELPIANO ELPIANO
MODEL YDP-143 YDP-163 F-140R ES110 KDP110 PX-770 AP-270 SLP-210 SLP-250H
CENA 2 700 zł 3 650 zł 3 500 zł 3 300 zł (z obudową) 3 900 zł 3 400 zł 3 500 zł 2 690 zł 3 690 zł
BRZMIENIA 10 10 316 19 15 19 22 18 33
POLIFONIA 192 192 128 192 192 128 192 81 256
AKOMPAN. & RYTMY - - TAK 100 rytmów, bez akomp. - - - - -
REGULACJA KLAWIATURY 3 POZ. 3 POZ. 5 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ.
IVORY TOPS - TAK TAK - - TAK TAK - TAK
FUNKCJA EDUKACYJNA - - przez Bluetooth TAK TAK TAK TAK TAK TAK
WEJŚCIA / WYJŚCIA MIDI, USB to host MIDI, USB to host MIDI, LINE, USB MIDI, LINE OUT, bluetooth MIDI, USB, bluetooth USB USB MIDI, LINE, USB MIDI, LINE, USB
GŁOŚNIKI 2 x 6W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 7W 2 x 20W 2 x 8W 2 x 8W 2 x 12W 2 x 15W

Co oznaczają poszczególne terminy w specyfikacji pianin cyfrowych i które z nich są istotne:

Co oznacza klawiatura pełna, ważona, dynamiczna, czym jest polifonia i brzmienia:

 
 

Jaka powinna być moc głośników, czym jest rejestracja utworów, a czym rejestracja ustawień, o wyjściach na słuchawki, systemie nauczania i wyświetlaczu:

 
 

Co oznacza w pianinach funkcja reverb, split, layer, dual, chorus, metronom, transpozycja i akompaniament:

 
 

Niektóre z funkcji dostępnych w pianinach są rzadko używane lub mogą być całkowicie niepotrzebne. Stąd zachęcam do obejrzenia powyższych nagrań, by mogli Państwo sami zdecydować, które parametry będą przydatne.

Porównanie pianin przedstawionych w tabeli:

Yamaha - modele: YDP-143 oraz YDP-163:

Najtańsze pianino cyfrowe Yamahy to Arius YDP-143, w cenie ok. 2700zł. Jednak z serii Arius warto raczej rozważyć model wyższy, czyli YDP-163 w cenie ok. 3650zł, a to z uwagi na zbyt słabe głośniki (2x6W), które są w YDP-143. Model Yamaha YDP-163 ma już odpowiednie głośniki (2x20W), co ma duży wpływ na jakość brzmienia.

 Yamaha YDP-143

Yamaha YDP-143

Szczegółowe porównanie modeli Yamaha znajdą Państwo w artykule: "Porównanie pianin cyfrowych Yamaha", poniżej przedstawię najważniejsze kwestie:

Yamaha YDP-143:

YDP-143 ma dość miękką klawiaturę, lekkie i płytkie klawisze, trochę za bardzo przypominające keyboard. Zdarza się, że przy szybkich powtórzeniach pojedyncze dźwięki odzywają się słabiej niż powinny. Zaletą klawiatury YDP-143 jest to, że nie ma aż tak mocnego odskoku (odbicia) klawiszy jak YDP-163, przez co klawiatura wydaje się bardziej przyjazna. Brzmienie podobne do YDP-163, czyli ładne, naturalne, szczególnie przy grze piano (cicho).

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Yamaha YDP-143:

  • klawiatura miękka, bardziej przyjazna niż ta w YDP-163

  • wysoka jak na tę cenę pianina polifonia: 192 głosy

  • model dość podstawowy z uwagi na słabe głośniki i lekką klawiaturę

Yamaha YDP-163:

Klawiatura w YDP-163 ma sporo plusów: dobrze wychodzą tryle, reakcja klawiatury na dynamikę jest poprawna, można śmiało na niej ćwiczyć gamy i etiudy bez obawy, że dźwięki będą gorzej słyszalne. Klawiatura chodzi z oporem, ale określiłam to jako opór akceptowalny - czyli jest twarda, ale daje dobrą odpowiedź na intensywniejszą grę - czyli dynamika i pogłębianie dźwięku są poprawne, choć nie dają przyjemności, bo odskok po uderzeniu klawisza jest zbyt silny. Czyli daleko tej klawiaturze do amortyzacji, która jest w np w pianinach Yamaha Clavinova, Kawai seria CS czy Elpiano model DPR-3500. Natomiast jest to klawiatura stabilna i poprawna.

Brzmienie bardzo ładne w części basowej, natomiast brzęczące przy dźwiękach wysokich.

 Yamaha YDP-163

Yamaha YDP-163

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Yamaha YDP-163:

  • klawiatura twarda, dobra do wyćwiczenia palców, choć mniej przyjazna w graniu

  • wysoka polifonia - 192 głosy

  • niewiele innych opcji, przykładowo nie ma rytmów i akompaniamentu, niewielka ilość brzmień (10)

  • plusem w porównaniu do konkurentów są dość mocne głośniki oraz pokrycie klawiszy lakierem imitującym kość słoniową

Warto zauważyć, że trochę tańszym odpowiednikiem modelu YDP-163 jest model YDP-S52, w cenie około 3700zł. Jest to prawie taki sam model jak YDP-163, z główną różnicą w wyglądzie pianina: YDP-163 ma wysuwaną pokrywę (klapę) klawiatury, podczas gdy w S52 pokrywa jest opuszczana.

 

Roland - model F-140R :

Roland F-140R jest dostępny w cenie od 3800zł.

Więcej o modelach Roland napisałam również  w porównaniu pianin cyfrowych Roland.

 Roland F-140R

Roland F-140R

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Roland F-140R:

  • mechanizm klawiatury ("PHA-4 Standard Keyboard") pozytywnie mnie zaskoczył - klawiatura jest twarda, ale nie tak oporna jak w modelach Roland z mechanizmem "Ivory Feel-S Keyboard"

  • nawet przy mniej intensywnym nacisku, nie zanika dźwięk, co zdarzało się w innych modelach Roland

  • brzmienie Grand Piano tego modelu oparte jest na próbkach tzw. "SuperNatural Piano". Przez włączenie na stałe wielu efektów dodatkowych (których nie można po prostu wyłączyć), jak String Resonance, Damper Resonance oraz Key Off Resonance, pianino brzmi moim zdaniem dość nienaturalnie, z nadmiernym pogłosem. Istotnym ulepszeniem byłaby też większa moc głośników, w F-140R zastosowano niestety głośniki o dość słabej mocy (2x12W).

 

Kawai - model ES110:

Model Kawai ES110 to pianino typu przenośnego, czyli “portable piano”. Zalety pianin przenośnych są oczywiste: niższa cena (bez obudowy) i łatwość przenoszenia. Warto pamiętać, że niska waga wiąże się często z mniej zaawansowaną klawiaturą (tak, by klawiatura była jak najlżejsza). Pianino, które jest przenośne, nie ma też wbudowanych pedałów. Niektóre z pianin przenośnych mają możliwość podpięcia tylko 1 pedału, a niektóre 3, w przypadku ES110 są to 3 pedały.

Cena pianina ES110 bez obudowy to około 2500zł, z obudową to około 3300zł. Zalety modelu Kawai ES110 wynikające ze specyfikacji to m.in. wysoka polifonia (aż 192 głosy), funkcja edukacyjna, naprawdę niska waga instrumentu (tylko 12 kg).

Mechanizm klawiatury ES110 to "Responsive Hammer Compact Weighted-key Action", czyli klawiatura młoteczkowa, kompaktowa, ważona. Moje odczucia dotyczące klawiatury ES110 opisałam jako: "mechanizm w stylu Rolanda", czyli: słaba amortyzacja przy uderzeniu klawisza - naciśnięcie klawisza jest twardo zakończone, powstaje wrażenie odpychania klawisza od spodu.

Brzmienie przyjemne, naturalne, minusem jest ograniczenie w pogłębianiu dynamiki - czyli grający wkłada dużo energii, naciska klawisz z dużą mocą, a brzmienie jest niezmienione, jakby wciąż pozostawało na poziomie forte bez pogłębienia. Jest to całkowicie akceptowalne w pianinie w tej cenie (do około 3000zł), w pianinach droższych to pogłębienie i możliwości dynamiczne pianina powinny być dużo większe.

Kawai ES110

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Kawai ES110:

  • plusem modelu ES110 jest przyjemne, naturalne brzmienie, choć do pianina warto podłączyć wzmacniacz (wbudowane głośniki mają słabą moc: 2x7W)

  • nie jest to pianino najlepsze do ćwiczenia gry klasycznej, ponieważ szybko bolą opuszki palców, a możliwości dynamiczne są ograniczone

  • dużym plusem jest ładny dźwięk i konkurencyjna waga instrumentu

Porównanie modeli pianin cyfrowych firmy Kawai jest dostępne tutaj.

 

Kawai - model KDP110:

Pianino KDP110 to następca dość popularnego modelu KDP90. O ile w KDP90 nacisk był tylko na klawiaturę i brzmienie z ograniczeniem innych opcji, tak w KDP110 dodano możliwości podłączeń (poza midi jest bluetooth i USB to host). Cała specyfikacja wciąż pozostaje dość uboga, jednak w tym modelu właśnie o to chodzi - ma to być przede wszystkim pianino do nauki gry, bez dużej ilości dodatków.

Moje wrażenia z testów tego modelu są dobre: klawiatura równa, choć dość lekka, nie trzeba mocno pracować palcami. Amortyzacja klawiatury udana, bez odskoku, choć oczywiście wciąż bez miękkości, która jest w drogich pianinach Kawai.

Dźwięk można w dobry sposób pogłębiać, czyli brzmienie i natężenie dźwięku dobrze odzwierciedla to, co zamierza grający, klawiatura dobrze reaguje na dynamikę. Jedynie brakuje już mocnego, potężnego brzmienia forte, ale jak na pianino do 4000zł jest to poziom akceptowalny. Samo brzmienie pianina jest ładne, choć trochę specyficzne, jakby trochę perełkowe, rozjaśnione.

Kawai KDP110

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Kawai KDP110:

  • klawiatura dość lekka, ale naturalnie pracująca, wyrównana, z dobrą reakcją dynamiczną

  • standardowe parametry na dobrym poziomie (jak na tę cenę), czyli: głośniki 2x20W, polifonia 192 głosy

  • pokrycie klawiszy - nie ma tu pokrycia Ivory Touch, czego oczekiwałabym już w tej cenie, choć odczucie z klawiatury miałam przyjemne, palce nie ślizgały się

  • KDP110 jest modelem zdecydowanie lepszym niż porównywalny cenowo ES110, warto o tym pamiętać, jeśli tylko nie mają Państwo konieczności zakupu instrumentu przenośnego

Porównanie modeli pianin cyfrowych firmy Kawai jest dostępne tutaj.

Casio - model Privia PX-770:

Casio oferuje 2 główne serie pianin cyfrowych: serię Privia (modele typu PX) oraz serię Celviano (modele typu AP). Nie było mi łatwo zrozumieć logikę oferty Casio, ale oto, czego się doszukałam i dowiedziałam od przedstawiciela firmy Casio: teoretycznie mechanizm klawiatur modeli Privia oraz modeli Celviano, zakończonych na “70”, czyli seria x70, np: PX-770 czy AP-270, jest taki sam. Czyli te same klawiatury są używane w tych różnych pianinach Casio. Było to dla mnie sporym zaskoczeniem, bo mogłabym przysiąc, że czuję różnicę. Tym bardziej jestem przekonana o konieczności testowania pianin, nawet gdy teoretycznie dane modele nie różnią się mechanizmem klawiatury lub źródłem dźwięku - często inne elementy wpływają na odmienny odbiór pianina. W przypadku pianin Privia i Celviano być może właśnie odmienne w tych dwóch modelach źródło dźwięku wywołało przekonanie, że klawiatury są inne, ponieważ bardziej wytłumione brzmienie daje odczucie, że to klawiatura jest twarda, gdy pomimo mocnego nacisku, brzmienie pozostaje dość wytłumione, nie oddaje odpowiedniej dynamiki. W przypadku pianin Privia PX-770, miałam wrażenie, że klawiatura jest bardziej przyjazna, mniej wytłumiona niż w Casio Celviano AP-270.

Moje wrażenia z gry na pianinie Privia PX-770: klawiatura dobrze odpowiada na dynamikę, można mocno pogłębiać dźwięk. Główny minus jest taki, że przy zwyczajnej grze, bez nadmiernego wysiłku, jest za mało intensywny dźwięk, gra się jakby za bardzo "po wierzchu”. Przypomina mi to trochę klawiatury Rolanda, gdzie trzeba mocno pracować palcami, ażeby wydobyć odpowiednią intensywność dźwięku. Drugi minus tej klawiatury to odpychanie od spodu, czyli gdy naciskam klawisz, to od spodu czuję lekkie odepchnięcie (w dobrych pianinach, np Kawai serii CS, czuć miękkie lądowanie, z wrażeniem, że dźwięk można jeszcze bardziej pogłębić). Cała reszta bardzo mi się podobała, czyli zalety PX-770 to m.in.: możliwość pogłębiania brzmienia, dźwięki wyrównane, bez żadnego dźwięku wyskakującego pod względem dynamicznym, natężenie brzmienia bardzo dobrze odwzorowujące zmiany nacisku klawisza, choć to wszystko z zastrzeżeniem, że wydobycie dźwięku odbywa się ze zbyt dużym wysiłkiem ze strony grającego, zdecydowanie większym niż w instrumentach akustycznych. Czyli można pięknie sterować dźwiękiem, wydobywać intensywne brzmienie, osiągać ładne piano, głębokie forte, w pełni kontrolować zwiększenie i zmniejszenie dynamiki przy szybkich trylach - jednak to wszystko jest jakby przy większej pracy palców aniżeli w pianinach i fortepianach akustycznych. Gdy gra się bez dużego wysiłku, to nie osiąga się nawet poziomu dynamicznego średnio-cicho (mp), a jedynie piano (cicho). Czyli instrument Casio PX-770 bardzo ciekawy, ale ryzykowny przy konieczności późniejszej gry na instrumentach akustycznych, których klawiatury będą reagować w inny sposób.

Casio Privia PX-770

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Casio PX-770:

  • specyfikacje Casio PX-770 są standardowe dla pianin w tej cenie, czyli umiarkowana polifonia (128 głosów), słabe głośniki (2x8W), umiarkowana ilość brzmień (19), czyli te parametry mieszczą się w “średniej” tego przedziału cenowego

  • dużym plusem tego modelu jest reakcja dynamiczna na grę, czyli - pisząc wprost - to, w jaki sposób i jakiej jakości brzmienie jest tworzone przez grającego: w tym przypadku ciekawe są możliwości dynamiczne, czyli bardzo duże zmiany dynamiczne, jakie można uzyskać

  • dużym minusem jest to, że cała dynamika jest jakby przesunięta, pianino wymaga dużo większego wysiłku niż standardowe pianino: przy grze bez wysiłku, klawisz prawie się nie odzywa. Ale jest potencjał dynamiczny, i gdy uderzam z dużym natężeniem, to osiągam fff, czyli bardzo, bardzo głośno. Mam wrażenie, jakby cała dynamika była przesunięta, a normalna, lekka gra daje bardzo cichy, powierzchowny dźwięk.


Casio - model AP-270:

Pianino cyfrowe Casio AP-270 jest w cenie ok. 3 500 zł.

Jak pisałam przy opisie modelu Privia PX-770, teoretycznie te dwa modele Casio: PX-770 i AP-270, mają taki sam mechanizm klawiatury. Miałam wrażenie, że w AP-270 brzmienie jest bardziej wytłumione, gra się dość trudno, bez amortyzacji, czyli z mocnym odskokiem klawisza od spodu. Tryle wychodzą świetnie, klawiatura pracuje równiutko, ale aby wydobyć głębszy dźwięk, trzeba nieproporcjonalnie mocno pracować palcami.

Brzmienie jest bardzo ładne, wyrównane. Wg informacji od producenta - we wszystkich nowych modelach Casio typu x70 (czyli też w PX-770, AP-270) dodano nowe źródło dźwięku. W Celviano są 2 barwy Grand Piano (co jest plusem, ponieważ w Casio Privia jest 1 barwa typu Grand Piano, jedynie przetwarzana na “Mellow” czy “Jazz”).

Casio Celviano AP-270

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Casio AP-270:

  • specyfikacja pianina dość standardowa jak na tę cenę, czyli wysoka polifonia (192 głosy), umiarkowana ilość brzmień (22), niewielka moc głośników (2x8W)

  • wrażenia dość podobne jak przy grze na Privia PX-770, z tym, że klawiatura wydaje się bardziej twarda

  • klawiatura bardzo wyrównana, dobrze wychodzą tryle, zmiany dynamiczne, można uzyskać duże zróżnicowanie intensywności dźwięku, jednak uzyskanie mocnego brzmienia wymaga nieproporcjonalnie dużego wysiłku i mocnej pracy palców

  • minusem jest brak amortyzacji, czyli zbyt ostre odbicie, przy naciskaniu klawisza do samego dołu

 

Elpiano SLP-210 w cenie 2690zł:

 Elpiano SLP-210

Elpiano SLP-210

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Elpiano SLP-210:

  • jest to model w bardzo atrakcyjnej cenie, który ma jakość klawiatury i brzmienie porównywalne z pianinami zdecydowanie droższymi, stąd dodanie modelu SLP-210 do porównania pianin droższych

  • klawiatura jest młoteczkowa, z naturalną i przyjemną pracą klawisza. Klawiatura jest dobrze amortyzowana, czyli naciskany dźwięk nie odskakuje zbyt mocno, jak ma to miejsce np u Casio

  • naturalne brzmienie generowane przez źródło dźwięku ROS v.3. Dzięki zaawansowanym metodom próbkowania dźwięku, które są wykorzystywane w pianinie SLP-210, pianiści mogą doświadczyć pięknego, naturalnego brzmienia instrumentu. Źródło dźwięku ROS V.3 Plus (Real Orchestra Sound - prawdziwe brzmienie orkiestry) pozwala wydobyć naturalny dźwięk, który jest bardzo zbliżony do brzmienia fortepianu oraz wiele innych pięknych brzmień, takich jak klawesyn czy organy.

  • polifonia - 81 głosów, całkowicie wystarczająca do gry klasycznej

  • liczne możliwości połączenia z komputerem – wejście i wyjście liniowe, USB to host

  • funkcja edukacyjna

Model SLP-210 został dokładnie przedstawiony na tej stronie - kliknij tutaj

 

Elpiano SLP-250H w cenie 3690zł:

 Elpiano SLP-250H

Elpiano SLP-250H

Co jest, moim zdaniem, ważne w modelu Elpiano SLP-250H:

  • zdecydowanym plusem jest mechanizm klawiatury typu Advanced Real Hammer Action I (ARHA-I). Klawisze są typu "Ivory touch", czyli są pokryte lakierem imitującym kość słoniową. Klawiatura jest głęboka, młoteczkowa, ważona, z bardzo dobrym odwzorowaniem pracy młoteczków oraz amortyzacją uderzanego klawisza - naciskany dźwięk nie odskakuje zbyt mocno, jak ma to miejsce np u Casio

  • naturalne brzmienie generowane przez źródło dźwięku ROS v.4. Tak jak w fortepianie - każdy klawisz ma swój tembr dźwięku, który zmienia się pod wpływem gry pianisty. W czasie gry na fortepianie powstają dźwięki, które nie są bezpośrednio związane z naciśnięciem klawisza, lecz są efektem różnego typu rezonansów, występujących w fortepianie. Za odwzorowanie efektów rezonansowych odpowiada symulator akustyczny (Acoustic Simulator), który odzwierciedla dźwięki powstające w fortepianie, w tym: rezonans strun, rezonans pedału forte, wibracja strun przy naciśnięciu pedału forte, czyli efekt wibracji pozostałych strun, poza naciskanymi w danym momencie klawiszami, brzmienie odskoku klawisza, czyli odzwierciedlenie subtelnego dźwięku, generowanego przy puszczeniu klawisza, gdy na strunę opada tłumik. Efekt ten pozwala na jeszcze bardziej prawdziwe odzwierciedlenie gry na fortepianie.

  • wysoka polifonia - 256 głosów

  • liczne możliwości połączenia z komputerem – wejście i wyjście liniowe, USB to host

  • funkcja edukacyjna

Model SLP-250H został dokładnie przedstawiony na tej stronie - kliknij tutaj

Porównanie różnych modeli Elpiano jest dostępne tutaj.

Pianina w przedziale 3000 - 4000zł - szczegółowe porównanie modeli:

MARKA YAMAHA YAMAHA ROLAND KAWAI KAWAI CASIO CASIO ELPIANO ELPIANO
MODEL YDP-143 YDP-163 F-140R ES110 KDP110 PX-770 AP-270 SLP-210 SLP-250H
CENA 2 700 zł 3 650 zł 3 500 zł 3 300 zł 3 900 zł 3 400 zł 3 500 zł 2 690 zł 3 690 zł
BRZMIENIA 10 10 316 19 15 19 22 18 33
POLIFONIA 192 192 128 192 192 128 192 81 256
AKOMP. - - TAK - - - - - -
RYTMY - - 72 100 - - - - -
REGULACJA KLAWIATURY 3 POZ. 3 POZ. 5 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ. 3 POZ.
IVORY TOPS - TAK TAK - - TAK TAK - TAK
REVERB i CHORUS tylko REVERB tylko REVERB efekt Ambience, czyli REVERB na słuchawk. tylko REVERB tylko REVERB TAK TAK TAK TAK
LAYER / SPLIT tylko LAYER tylko LAYER TAK TAK tylko LAYER TAK TAK TAK TAK
DUO / TWIN TAK TAK TAK - TAK TAK TAK TAK TAK
DAMPER RESON. TAK TAK TAK - TAK TAK TAK - TAK
FUNKCJA NAUCZANIA - - przez Bluetooth TAK TAK TAK TAK TAK TAK
EKRAN - - LED - - - - - -
UTWORY DEMO 10+50 10+50 189 12 15 70 70 50 50 + 250
MIDI IN/OUT TAK TAK TAK TAK TAK tylko przez USB tylko przez USB TAK TAK
LINE IN/OUT - - TAK tylko LINE OUT - - - TAK TAK
USB TAK TAK TAK - TAK TAK TAK TAK TAK
GŁOŚNIKI 2 x 6W 2 x 20W 2 x 12W 2 x 7W 2 x 20W 2 x 8W 2 x 8W 2 x 12W 2 x 15W

Jak zdecydować, które pianino cyfrowe jest dobre, a które lepsze od innych?

Wiem, jak trudna jest ta decyzja. Powyższa analiza i szczegóły specyfikacji też zapewne niewiele Państwu wyjaśniły. Poniżej przedstawię trochę inny opis, który być może wreszcie sprawi, że poczują się Państwo pewniej przy wyborze pianina.

Prawie każdy pianista / kupujący wskazuje na inną cechę, która jest istotna przy wyborze pianin. Inni od razu mówią, że tylko “taka i taka” marka pianina. Tymczasem warto zastanowić się, co dokładnie jest dobrego, a co nie, w konkretnym modelu pianina. Jakie ewentualne braki można zaakceptować, a jakie są nieakceptowalne w danym przedziale cenowym. Myślę, że taka analiza pozwoli też spokojniej i bardziej świadomie podjąć Państwu decyzję, jakie pianino cyfrowe wybrać.

Aby lepiej opisać, kiedy pianino można uznać za dobre, a kiedy nie, zagrałam na wielu pianinach te same utwory i zwróciłam uwagę na te same cechy pianin. Utwory, które zagrałam to:

  • “Impromptu” Es-dur Schuberta, bardzo szybki utwór, gdzie prawa ręka ma dźwięki powtarzające się jeden po drugim w szybkim tempie

  • “Marriage d’Amour” (P. de Senneville) - utwór, gdzie na powtarzających się szybkich dźwiękach mocno zwiększa się i zmniejsza dynamika, czyli są liczne, ale stopniowe przejścia od gry cichej do głośnej, dobrze to testuje reaktywność pianina na zmiany dynamiczne, można sprawdzić, czy pianino wykonuje takie zmiany dynamiczne, jakie chcemy

  • Nokturn Es-dur Chopina - utwór, gdzie w obydwu rękach jest bardzo delikatne piano, ale też dźwięki, które powinny być zagrane intensywnie. W lewej ręce są zarówno delikatne dźwięki piano, jak też mocne basy - doskonały utwór, by sprawdzić, jakie odcienie dynamiczne można wydobyć z pianina. Dodatkowo przy zagraniu bez użycia pedału, można odczuć, jak wychodzi gra legato, czyli jak najlepsze połączenie dźwięków.

Cechy pianin, które uważam za konieczne w pianinach cyfrowych do 4000zł:

  • Odpowiednia, naturalna reakcja dynamiczna pianina na zmianę nacisku klawisza, czyli przykładowo lekkie zwiększenie nacisku powoduje odpowiednio mocniejszy dźwięk, zagranie nagłe / ostre - powinno powodować wyostrzenie dźwięku, zagranie łagodne - łagodny dźwięk. Zwiększanie i zmniejszanie dynamiki powinno być też całkowicie liniowe, bez żadnych skoków, gdzie odrobinę mocniejszy nacisk powoduje nieproporcjonalnie mocniejszy dźwięk. Wraz z mocniejszym naciskiem powinien iść w parze mocniejszy, pełniejszy dźwięk, to zachęca do tworzenia dynamiki, a tworzenie odpowiedniej dynamiki jest jednym z kluczowych elementów gry na fortepianie.

  • Żadne dźwięki nie mogą być tłumione przy szybkiej grze czy powtarzających się dźwiękach. Efekt takiego tłumienia się dźwięków określam czasem w moich opisach jako “chińszczyznę”, ponieważ - obecnie - pojawia się prawie zawsze w pianinach wyprodukowanych w Chinach, ale nie tylko. Oczywiście w pierwszych latach nauki, przy powolnej grze, takie wytłumione dźwięki nie będą stanowiły przeszkody, jednak świadczą o słabym mechanizmie klawiatury. Dodatkowo pianina w granicach do 4000zł to już nie są pianina tylko dla początkujących, powinny one służyć już spokojnie na okres nauki w szkole muzycznej II stopnia, a pianino z tłumiącą się klawiaturą nie będzie wystarczające na naukę w szkole muzycznej II stopnia. Tłumienie bardzo łatwo zauważyć przy grze z repetycją lub trylami - gdy przy trylach i repetycji niektóre dźwięki przestają się odzywać, a niektóre są wyciszone.

  • Klawiatura powinna być przyjemna przy nacisku, z odpowiednią amortyzacją, czyli naciśnięty klawisz nie powinien powodować odskoku i nadmiernego odbicia od spodu. Odbijanie klawiszy męczy rękę, jest nieprzyjemne dla palców i zniechęca do pogłębiania dźwięku.

  • Możliwość osiągnięcia łagodnego piano i dość mocnego forte - czyli łagodna gra powinna pozwolić na wydobycie odpowiednio cichego i delikatnego brzmienia, bez ryzyka, że klawisz nie odezwie się.

Te powyższe cechy powinny być spełnione, by pianino w granicy do 4000zł uznać za dobre. Oczywiście dochodzi jeszcze jakość brzmienia, choć ten element, choć bardzo ważny, nie wydaje mi się obecnie najważniejszy, a to z uwagi na fakt, że coraz częściej brzmienia można podłączyć z nieograniczonej puli brzmień z komputera lub brzmienia wgrane w pianinie można na bardzo wiele sposobów modyfikować (np przez reverb, equalizer, brillance, wiele, wiele innych opcji).

Gdy te powyższe wymagania są spełnione, można rozpocząć porównywanie dodatkowych aspektów, które stanowią już wyróżnik dla pianin droższych. Te inne cechy to przykładowo odpowiednia miękkość amortyzacji czy możliwość dotarcia do naprawdę mocnego, intensywnego dźwięku - elementy te opiszę w poniższym wpisie, zapraszam: Klawiatury pianin cyfrowych.

Porównanie pianin cyfrowych w cenie około 5 000 PLN jest dostępne w poniższym wpisie na moim blogu.

Porównanie modeli pianin cyfrowych Yamaha

Poniżej porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Yamaha. W tekście opiszę moje wrażenia dotyczące brzmienia oraz mechaniki klawiatury. Są to kluczowe elementy pianin cyfrowych, które trudno ocenić bez wypróbowania pianina. Porównanie głównych opcji i funkcji pianin znajduje się w tabelach poniżej, dla każdej z serii Yamahy osobno.

W roku 2018 Yamaha nie wprowadziła wielu zmian w swojej ofercie pianin cyfrowych. Bez zmian pozostała seria Clavinova, czyli modele "6xx", czyli: CLP-625, CLP-635, CLP-645, CLP-665GP, CLP-675 oraz CLP-685. Dawne modele Clavinova serii "5xx" są przedstawione na końcu tego wpisu.

Pojawiły się 3 nowe modele: YDP-S34 z serii Arius oraz CSP-150 i CSP-170 z serii Clavinova, dodałam je do opisu poniżej.

Kawai - porównanie pianin cyfrowych

Oto porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Kawai. Poniżej opisałam moje wrażenia dotyczące brzmienia oraz mechaniki klawiatury pianin Kawai. Dodałam też porównanie głównych opcji i funkcji.

Na Targach Muzycznych we Frankfurcie 2018, firma Kawai zaprezentowała wiele nowych modeli pianin cyfrowych. Poprzednie modele z serii CA: CA17, CA67 i CA97 zostały zastąpione nowymi modelami: CA48, CA58, CA78 i CA98. Starsze modele, wciąż jeszcze dostępne w sprzedaży w 2018 roku, opisałam na dole tego wpisu. Serie pianin Kawai CN, ES oraz CS pozostały bez zmian.

O jakości pianin cyfrowych, decyduje przede wszystkim mechanizm klawiatury oraz brzmienie. Więcej o klawiaturach pianin cyfrowych napisałam w tym wpisie, zapraszam do przeczytania.

Klawiatury pianin cyfrowych - jaki powinien być dobry mechanizm klawiatury

Mechanizm klawiatury pianin cyfrowych to kluczowa kwestia przy wyborze instrumentu. Poniżej wyjaśnię określenia używane do opisu klawiatur oraz przedstawię te cechy, które są, moim zdaniem, naprawdę ważne. 

Następujące cechy pianin cyfrowych uznaję za konieczne:

  • klawiatura pełna
  • klawiatura dynamiczna
  • klawiatura młoteczkowa

Te 3 cechy to zupełne minimum, by uznać instrument za substytut pianina. Co one oznaczają?

Klawiatura pełna (full keyboard):

Klawiatura pełna oznacza, że jest 88 klawiszy, czyli dokładnie tyle, co w pianinie akustycznym (tradycyjnym). Jeżeli ktoś się decyduje na zakup pianina, to zachęcam do wybrania instrumentu z pełną klawiaturą, tak by wraz z coraz bardziej zaawansowanym poziomem gry, nie pojawił się problem, że brakuje klawiszy. Warto kupić klawiaturę pełną, czyli 88-klawiszową.

Klawiatura dynamiczna (dynamic keyboard):

Klawiatura dynamiczna oznacza, że klawisze reagują na to, jakie natężenie dźwięku, czyli poziom głośności, chcemy wydobyć. Jeśli gramy leciutko, wówczas pianino gra cicho, jeżeli naciśnie się klawisz mocno, wówczas wydobędzie się dźwięk głębszy, mocniejszy, głośniejszy. Właśnie ta reakcja na naszą dynamikę jest określana jako klawiatura dynamiczna. Klawiatura dynamiczna jest konieczna do gry na pianinie.

Klawiatura młoteczkowa (hammer action):

Obecnie większość pianin cyfrowych posiada klawiaturę młoteczkową. Oznacza to imitację mechanizmu młoteczkowego, który jest w pianinach akustycznych, w odróżnieniu od mechanizmu sprężynowego, który był używany w keyboardach. Mechanizm młoteczkowy pozwala na istotną różnicę w odczuciu pracy klawiatury pod palcami i zdecydowanie wpływa na jakość gry. Klawiatura młoteczkowa jest kluczowa w grze na pianinie. Oczywiście klawiatura z mechanizmem sprężynowym też może wydawać ładne brzmienie, jednak uczucie pod palcami pianisty będzie zupełnie odmienne. 

Podstawowe cechy klawiatury przedstawiłam w poniższym filmie:

Cechy, które dodatkowo powinna mieć dobra klawiatura:

Klawiatura ważona ("graded hammer weighted" lub "linear graded"):

Klawiatura ważona oznacza imitację pianina akustycznego pod tym względem, że młoteczki są stopniowo dociążane, tak, by klawisze od strony prawej (sopranów) chodziły lżej, a klawisze basowe - ciężej. Zazwyczaj klawiatury pianin cyfrowych są ważone, choć warto zauważyć, że z różnym efektem - czasem cecha ta jest bardzo słabo odczuwalna.

Dobrze jest też, gdy klawiatura jest opisana jako ważona, wówczas można mieć nadzieję, że producent lepiej dopracował mechanizm klawiatury, choć znam wiele klawiatur pianin opisanych jako "ważone", gdzie zupełnie tej cechy nie można wyczuć.

3 lub 2 czujniki klawiatury ("triple sensor"): 

Pod każdym klawiszem znajdują się czujniki / sensory, które przekazują informacje o tym, jak klawisz został naciśnięty, tak, by siła nacisku (dynamika) i sposób naciśnięcia klawisza mogły zostać odzwierciedlone w brzmieniu. 3 czujniki są zaletą w porównaniu do wcześniej dominujących 2 czujników. 

Cecha "triple sensor" / 3 czujniki może poprawić mechanizm klawiatury, jednak nie musi - wiele zależy od położenia czujników oraz od mechanizmu młoteczka. W założeniu cecha ta pozwala na szybkie powtórzenia dźwięku, gwarantuje, że wszystkie tryle będą dobrze słyszalne. Do nauki gry klasycznej na poziomie szkoły muzycznej I lub II stopnia, pianino z dwoma czujnikami jest zupełnie wystarczające.

Natural Wood - klawiatura drewniana:

Klawisze wykonane są z drewna są znaczącą zaletą klawiatury, rzadko spotyka się je w pianinach poniżej 8 - 9 tys. zł. Wyjątkiem jest model Elpiano DPR-3500, gdzie klawisze są wykonane z litego drewna lipowego (drewno najczęściej używane do produkcji instrumentów muzycznych). Tańsze pianina cyfrowe najczęściej mają klawisze z plastiku. Klawiatura drewniana jest lepsza, ponieważ jest naturalnie cięższa od klawiszy plastikowych. W fortepianach akustycznych oraz lepszych pianinach akustycznych, klawisze są z drewna.

 

Cechy, które są mało istotne dla jakości klawiatury:

Są też liczne opisy mechanizmów klawiatur oraz nazwy marketingowe, które są niezrozumiałe dla większości klientów, a które równocześnie niewiele mówią o jakości mechanizmu klawiatury. Oto przykłady tych opisów: 

Mechanizm "let-off" ("escapement"), czyli tzw. "wymyk klawisza": 

Na temat "wymyku" klawisza powstało wiele teorii. Niektórzy pytają o tę cechę, jakby była ona kluczowa w wyborze pianina. Tymczasem od lat tworzone były klawiatury pianin cyfrowych, które doskonale odwzorowywały mechanizm pianin akustycznych, a dany fragment mechanizmu określany dziś jako "wymyk", nie był nazywany czy opisywany. Po prostu mechanizm klawiatury dobrze działał. Od kilku lat Roland przoduje w tym, by podkreślać fakt, że pianina Roland mają mechanizm "let off", jednak warto pamiętać, że to, czy pianino ma ten mechanizm czy też nie, nie jest kluczowe. Najważniejsze jest to, jaki jest efekt końcowy mechanizmu klawiatury, czyli jak ona po prostu działa. Mechanizm wymyku, jest to mała dźwignia, która uwalnia opadający młoteczek tuż po uderzeniu. Dzięki temu klawisz jest od razu gotowy do repetycji (powtórzenia dźwięku). Według niektórych opisów, mechanizm ten pozwala też uzyskać jeszcze lepszy dźwięk przy grze pianissimo. Producent Kawai określa ten mechanizm jako "let-off", u Yamahy jest to "escapement".

Mechanizm wymyku (let off / escapement) nie jest cechą, która mówi wiele o klawiaturze, poza tym, że jest to prawdopodobnie dość drogie pianino. Mechanizm ten, bardzo często spotykany w modelach Rolanda, coraz popularniejszy też u konkurencji, nie jest dla mnie gwarancją przyjaznej, dobrej klawiatury. Brak mechanizmu też nie powoduje, by klawiatura była gorsza - przykładowo model Kawai CA63 ma doskonałe klawiatury bez tego mechanizmu. Jest to raczej cecha marketingowa, realnie nie zmienia wrażenia z gry. 

Klawiatura "with counterweights":

Dodatkowe dociążenie klawiszy, czyli tzw. klawiatura "with counterweights": Klawiatura z dodatkowym dociążeniem klawiszy posiada nie tylko młoteczki o zróżnicowanej wadze, ale dodatkowo dodane jest obciążenie na końcach białych i czarnych klawiszy (czyli od strony grającego). Długo szukałam informacji, czemu to służy, szczególnie gdy dodawane jest to do klawiszy drewnianych, czyli już naturalnie cięższych od plastikowych. Tymczasem dociążenie to jest zróżnicowane, czyli jest inne dla poszczególnych oktaw.

Oto znaczenie cechy "with counterweights" według producenta pianin Yamaha: "Dociążenie ma zrównoważyć wagę młoteczków i pozwala na bardziej precyzyjną kontrolę przy cichej, delikatnej grze (pianissimo) oraz pozwala na lepszy powrót klawisza przy szybkiej grze." Znaczenie cechy "with counterweights" według producenta Kawai: "Odpowiednie dociążenie pozwala na to, by dotyk klawiatury był lżejszy przy grze cichej, natomiast dodaje wrażenie większego oporu przy grze z większą siłą."

Z pewnością więc cecha klawiatury "with counterweights" ma przybliżać ciężar i wrażenia dotyczące ciężaru poszczególnych klawiszy do wrażeń z gry na klawiaturze pianina czy fortepianu akustycznego, jednak dokładne działanie tej cechy jest różnie tłumaczone przez poszczególnych producentów.

Klawiatura "with counterweights" jest więc cechą, która nie jest dla mnie wyznacznikiem tego, jak dobra jest klawiatura. Dodanie ciężarków z przodu klawiszy może dać świetny efekt, tak jak w modelu Yamahy CVP-709. Jednak doważenie nie jest gwarancją, że klawiatura będzie dobra.

 

Cecha naprawdę dobrej klawiatury - amortyzacja uderzenia oraz powiązanie mechanizmu klawiatury i brzmienia:

Kolejne targi muzyczne i testowanie dziesiątek, jeśli nie setek, kolejnych pianin, pozwalają mi zrozumieć, że opis techniczny klawiatury prawie zupełnie nie przekłada się na to, jak klawiaturę czuje się pod palcami. Zastanawiałam się, jaka powinna być klawiatura idealnego pianina cyfrowego - oto odpowiedź:

Gra na pianinie powinna sprawiać przyjemność. Klawisze powinny pracować tak, jak w pianinie akustycznym, czyli z pewnym (drobnym) oporem, powinny mieć swoją wagę, powinny wydobywać głębokie brzmienie, które w zależności od siły i sposobu nacisku, ma wiele poziomów dynamiki. Im więcej tych poziomów tym lepiej, powinno się wydawać, że jest ich nieskończenie wiele. Co ważne - te różne stopnie dynamiki powinny być w naturalny i równomierny sposób powiązane z siłą nacisku. W kilku testowanych na targach pianinach (w cenie około 1000 euro) zauważyłam, że już umiarkowany nacisk powoduje ostre brzmienie i grę forte, co jest oczywistą wadą.

Podczas ostatnich targów odkryłam element, który jest dla mnie kluczowy w decyzji, czy pianino mi się podoba, czy też nie. Zaczęłam analizować, dlaczego niektóre modele, niekoniecznie te najdroższe, tak bardzo mnie wciągają, a niektóre - nawet te droższe - odpychają, po prostu nie chce mi się na nich grać. Otóż z przyjemnością i radością gra mi się na pianinach, których klawiatura ma miękkie, zamortyzowane odbicie naciskanego klawisza. Czyli w momencie, gdy klawisz jest jest naciskany, to czujemy opór. Istotne jest to, czy opór ten odczuwamy jako łagodne, zamortyzowane zatrzymanie klawisza, czy też zderzenie z czymś bardzo twardym, wręcz odbijającym. Przez zatrzymanie zamortyzowane rozumiem miękkie, łagodne zatrzymanie klawisza, z wrażeniem, że naciskając go mocniej, można uzyskać jeszcze więcej (jeszcze głębsze zapadnięcie się klawisza i przez to jeszcze mocniejszy dźwięk). Naciskanie klawisza, który sprawia wrażenie odbicia się od powierzchni sprężynującej, zniechęca do pogłębiania dźwięku, a nawet do dalszej gry. Taka klawiatura zniechęca mnie z dwóch powodów:

  • 1-szy powód, oczywisty: przy takiej reakcji klawiatury, bardziej bolą palce
  • 2-gi powód jest taki, że pogłębianie dźwięku na takiej klawiaturze nie jest przyjemne. Mocne odbicie przy średnim naciśnięciu świadczy o tym, że więcej nie da się zrobić, a silniejsza gra wiąże się z jeszcze mocniejszym odbiciem klawisza. Nawet zagranie gamy jest nieprzyjemne dla palców, gdy od spodu czuje się uderzenie.  

Mam wrażenie, że element odczucia pod palcami po naciśnięciu klawisza, jest zupełnie pomijany przez producentów, a często zdarza się, że drogie modele mają odpychającą, sprężynującą klawiaturę. W modelach Elpiano nie ma tego odbicia, między innymi dlatego tak cenię sobie grę na pianinach tego producenta. Przykładowo świetnie pracuje też klawiatura modeli Kawai CA98 czy CS11. Oczywiście są to dość drogie modele, ale tańsze od niektórych konkurentów, na których gra się nieprzyjemnie, jak na przykład bardzo droga Yamaha Silent (cena powyżej 20000 zł), gdzie klawisze mocno odskakują po naciśnięciu, nie miały żadnej amortyzacji. 

Różne wrażenia z gry przy takich samych klawiaturach - powiązanie mechanizmu klawiatury i brzmienia:

Długie godziny testów kolejnych pianin dały mi jasną odpowiedź, że choć kluczowy jest mechanizm klawiatury oraz to, jakie są próbki brzmieniowe, to niezmiernie ważny jest również fakt, w jaki sposób te elementy są ze sobą powiązane. Już tłumaczę: wiele modeli (na przykład wszystkie nowe pianina Casio) mają ten sam mechanizm klawiatury (wg danych producenta). Czyli taka sama klawiatura jest w nowych modelach Casio serii Celviano oraz Privia. A jednak w pianinach Celviano klawiatura wydaje mi się twardsza i bardziej oporna niż w Privii. Dlaczego? Wpływa na to sposób i moment wydobywania dźwięku: brzmienie bardziej donośne, niewytłumione, będzie powodowało, że klawiatura wyda się bardziej miękka. A jeśli pianino z tym samym mechanizmem będzie miało wytłumione brzmienie, które nie będzie odpowiednio pogłębiane wraz z mocniejszym uderzeniem klawisza, wówczas taka klawiatura wyda się grającemu nadmiernie twarda. 

Warto to odróżnić, bo czasem nawet dość twarda klawiatura może okazać się przyjazna, jeśli wraz z pokonaniem oporu nastąpi uzyskanie mocnego, pełnego brzmienia. To właśnie ta relacja: zmiana brzmienia na skutek pracy klawiatury jest kolejnym kluczowym elementem dobrego pianina cyfrowego.

To powiązanie brzmienia z mechanizmem klawiatury jest moim zdaniem kwintesencją gry na pianinie, ponieważ oznacza, czy pianino prawidłowo reaguje na to, co chce z instrumentu wydobyć grający. A jak sprawdzić, czy ta reakcja pianina jest dobra? Polecam sprawdzić następujące elementy:

  • zasada dla mnie nadrzędna: konieczna jest pełna kontrola nad dynamiką, czyli stopniowe zwiększenie oparcia musi powodować stopniowe zwiększenie dynamiki, bez nadmiernych przeskoków. Tej kontroli nad dynamiką brakowało mi przykładowo w Kawai CA43 czy w modelu Yamahy YDP-S34, nie mówiąc już o producencie GEWA.
  • bardzo mocne postawienie (oparcie) ręki na klawiaturze daje pełnię głębokiego brzmienia fff (forte fortissimo, czyli bardzo głośno)
  • gdy pełny, nasycony dźwięk mf (mezzoforte, czyli umiarkowanie głośny) osiąga się bez "walki", czyli bez nadmiernego wysiłku przy każdym naciśnięciu klawisza. Gdy opieram rękę i przechodzę opartymi palcami na kolejne dźwięki, to brzmienie powinno być pełne, donośne, a nie jakby zbyt słabe i bez połączenia z poprzednim dźwiękiem. Ta konieczność zbyt mocnego naciskania klawiszy występuje we wszystkich nowych modelach Casio, gdzie jest możliwe uzyskanie pięknego i mocnego brzmienia, ale dopiero po zdecydowanie mocnym naciśnięciu. Przy zwyczajnym oparciu ręki ten dźwięk jest za słaby. Czyli naturalna praca ręki i palców powinna dawać odpowiednio nasycony dźwięk.
  • gdy dodanie emocji, mocy i energii w prawej ręce pozwala uzyskać brzmienie z efektem "dzwoneczków" / "perełek", czyli takich klarownych, równych, donośnie brzmiących dźwięków, a nie brzmienie krzykliwe i brzęczące

Gdy te wszystkie warunki klawiatury i brzmienia są spełnione, to jest to pianino, którego Państwo szukali :)

 

Cechy dobrej klawiatury pianina cyfrowego - podsumowanie:

Przy wyborze pianina cyfrowego, polecam upewnić się, że klawiatura jest:

  • pełna
  • dynamiczna
  • młoteczkowa
  • ważona
  • ma 3 czujniki klawiatury (triple sensor)

Równie ważne jak powyższe 5 cech, jest dla mnie to, w jaki sposób klawisz zachowuje się po naciśnięciu, czyli co odczuwa palec, który pozostaje na wciśniętym klawiszu. Czy odczuwalne jest odbicie, jakby uderzenie klawisza od spodu? Takie pianino gorąco odradzam. Naciśnięcie klawisza powinno być zakończone łagodnym, miękkim zatrzymaniem się klawisza, jakby na poduszce z amortyzacją. Takie zamortyzowanie zachęca, by pogłębiać dźwięk, tak, by uzyskać jeszcze bardziej intensywne brzmienie. Niestety ta cecha nie doczekała się opisu od producentów.

Moje wrażenia z gry oraz szczególnie tę cechę klawiatur przedstawiłam w opisie poszczególnych producentów - zapraszam do przeczytania moich kolejnych wpisów!

"Dla Elizy" - L. van Beethoven - jak zagrać na pianinie, nauka od podstaw

Po ośmiu latach tworzenia filmów o nauce gry na pianinie, wiem już, że trzeba tłumaczyć najwolniej i najklarowniej, jak tylko się da.
Ten film rozpoczyna serię nagrań, gdzie tłumaczę, jak zagrać dany utwór, a równocześnie dodaję wiedzę o nutach, tak, by z czasem opanowali Państwo samodzielną grę z nut. Analizuję też utwór, tak, by ułatwić Państwu zapamiętanie nut.

Zapraszam więc do nauki i czekam na Państwa dalsze komentarze - dzięki nim uczę się, jak najlepiej przekazywać wiedzę. Dziękuję!

"Dla Elizy" - L. Beethoven - jak zagrać na pianinie bez znajomości nut, cz. I., nauka od podstaw.

Koncert Elpiano 2017 - nagrania

17 listopada 2017r. odbył się kolejny, dziewiąty już, koncert Elpiano. Wystąpili zarówno początkujący jak i zaawansowani pianiści, a każdy zagrał powyżej moich - i myślę, że również innych słuchaczy - oczekiwań. Zarówno początkujący, grający kilka miesięcy pianiści, jak i profesjonalnie występujący muzycy, zagrali przepięknie. 

W tym roku nie przeprowadzamy głosowania na najlepszego wykonawcę. Zwycięzcami są wszyscy występujący, którzy stworzyli piękną muzykę i pozwolili nam na odrobinę zasłuchania. 

Gorąco gratuluję i dziękuję wszystkim występującym. Dziękuję też publiczności, dzięki której koncert ten miał tak ciepłą i serdeczną atmosferę.

Zapraszam do wysłuchania nagrań z koncertu Elpiano 2017:

Franciszek Sokół

Szymon Zembol

Kuba Roślik

Matylda Mielcarska

Mateusz Wątroba

Małgorzata Rusak

 

Jiwon Victoria Park

 
Posted on November 23, 2017 and filed under Koncerty Elpiano.

Koncert Elpiano - 17 listopada 2017r., piątek, o godz. 18 - zapraszam!

Jest mi bardzo miło poinformować, że 17 listopada 2017r., w piątek, o godz. 18 odbędzie się kolejny koncert Elpiano.

Będzie to koncert trwający około 1,5 godziny. Osoby występujące to klienci Elpiano, o różnym stopniu zaawansowania gry. Każdy zagra 1 lub 2 utwory - utwory klasyczne lub dowolne.
Koncert rozpocznie się 17 listopada 2017r. o godz. 18 w restauracji LIF, przy Al. Niepodległości 80 w Warszawie (II Ogród Jordanowski).

Serdecznie zapraszam wszystkich chętnych do wysłuchania koncertu. Wstęp bezpłatny, proszę jedynie wcześniej o email lub telefon z informacją, że planują Państwo przyjść.

Zapraszam!

Posted on October 29, 2017 and filed under Koncerty Elpiano.

Pianino dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole muzycznej

Jak wybrać pianino dla dziecka, które dopiero rozpoczyna naukę gry w szkole muzycznej? To bardzo częste pytanie, postaram się pomóc :)

Jakościowe pianino czy keyboard?

Dziecko, które będzie uczyło się w szkole muzycznej, powinno mieć dobry instrument w domu. W przypadku luźnych lekcji czy ogólnych zajęć rozwijających muzycznie, nie jest to aż tak kluczowe. Jednak w przypadku nauki w szkole muzycznej, edukacja ta i zaangażowanie jest na tyle duże, że warto zakupić dobry instrument. Może to być pianino akustyczne lub cyfrowe, jednak nie polecam zastępowania pianina keyboardem. Pianino musi mieć odpowiednią klawiaturę i naturalne brzmienie, inne opcje są jedynie miłym dodatkiem, nie są konieczne.

Jak wybrać pianino akustyczne?

Jeżeli mamy możliwość zakupienia pianina akustycznego, wówczas wybór jest łatwiejszy. Najczęściej w tym przypadku korzystamy z bieżącej oferty i kupujemy aktualnie oferowane pianino używane. Jednak w przypadku pianin używanych polecam zakup od znajomych albo też po gruntownej ocenie przez fachowca. Stare pianina akustyczne mogą być doskonałe, ale też mogą być niezdatne do gry (jest ryzyko, że pianino nie będzie trzymało stroju). By dobrze ocenić instrument, należy wypróbować go po nastrojeniu, a następnie ufając, że w międzyczasie pianino nie było ponownie strojone, wypróbować instrument ponownie po miesiącu czy dwóch.

Różnice pomiędzy keyboardem, pianinem cyfrowym oraz pianinem akustycznym omawiam w poniższym wideo:

Jak wybrać pianino cyfrowe?

Przy wyborze pianina cyfrowego, mamy więcej możliwości, bo z uwagi na niższą cenę, można i warto kupić instrument nowy.

Kluczowe elementy przy wyborze pianina cyfrowego to klawiatura oraz brzmienie.

Choć omawiam klawiaturę i brzmienie w wideo powyżej, warto podkreślić te aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę:

Praca klawiatury oraz brzmienie pianina:

Przy testowaniu pianin polecam wcześniej przygotować i samodzielnie zagrać choć kilka taktów czy po prostu gamę. Jeśli samodzielnie wcześniej Państwo nie mieli kontaktu z pianinem, to warto poprosić kogoś, kto choć 2 - 3 lata już uczył się grać. Polecam przygotować krótkie utwory o zróżnicowanej dynamice i tempie, które pokazują mi czy brzmienie i praca klawiatury są dobre. 

Na co zwrócić uwagę przy testowaniu klawiatury?

  • w jaki sposób klawisze odskakują - np czy jest imitacja pracy młoteczków
  • czy klawisze chodzą bardzo lekko czy ciężej - klawisze powinny stawiać pewien opór, choć oczywiście nie przesadny, jak w pianinach akustycznych
  • w przypadku klawiatury opisanej jako ważona, czy rzeczywiście klawisze na górze klawiatury chodzą lżej od tych basowych
  • czy grający odnosi wrażenie, że brzmienie można pogłębiać, czy też klawiatura wydaje się płytka
  • czy klawisze dobrze odskakują - mogą zdarzyć się pianina, które przy szybkim tempie miałyby kolejne dźwięki stłumione, jeśli zagrane szybko jeden za drugim

Dodatkowo należy upewnić się, czy klawiatura jest naprawdę równa, bez defektu: Czasami zdarzają się instrumenty, gdzie klawisze są naciśnięte z taką sama mocą i podczas gdy jeden będzie bardzo donośny, drugi będzie bardziej cichy. Jest to element, który jest bardzo niepokojący i dyskwalifikuje pianino. Polecam wybrać pianino, które ma już klawiaturę idealnie równą, tak że każdy klawisz brzmi już z takim samym natężeniem, poza różnicą wynikającą ze specyfiki klawiatury ważonej. Jaki powinien być mechanizm klawiatury i na co zwrócić szczególną uwagę opisałam również w poniższym wpisie

Testowanie brzmienia pianina:

Brzmienie pianina jest często subiektywne, zależy od tego, z jakim pianinem miało się dotychczas kontakt oraz jakie brzmienie sprawie nam większą przyjemność. Niektórzy wolą brzmienie przytłumione, inni jaśniejsze. Jedni wolą brzmienie suche, inni z pogłosem. W pianinach cyfrowych jest sporo ustawień, które aktualne brzmienie Grand Piano mogą zmienić, warto poprosić sprzedającego o zademonstrowanie tych możliwości.

Inne parametry pianina cyfrowego:

Korzystając z opinii innych osób lub po własnym wypróbowaniu klawiatury, można zwrócić uwagę na inne dodatkowe parametry pianina cyfrowego:

  • akompaniament - pozwalający na grę z podkładem muzycznym, przydatny do gry bardziej rozrywkowej
  • moc głośników - im wyższa moc tym pełniejsze brzmienie
  • opcje nagrywania (wejścia midi, liniowe, USB, mp3 itd)
  • ilość brzmień

Więcej o dodatkowych opcjach opisałam we wcześniejszych wpisach - zapraszam do przeczytania :)

W jakiej cenie kupić pianino cyfrowe? 

Moim zdaniem pianino cyfrowe dla dziecka rozpoczynającego naukę gry w szkole muzycznej można kupić w cenie od 3000 do 4000 złotych, szczegółowe porównanie modeli zostało przedstawione w moim wpisie na blogu

Pianino do gry zaawansowanej można kupić w cenie około 5000 zł. W celu szczegółowego porównania oferty różnych producentów polecam opis testów pianin cyfrowych różnych producentów, które możecie Państwo znaleźć na blogu Elpiano.

Posted on May 24, 2017 and filed under Pianino dla dziecka.