Porównanie modeli pianin cyfrowych Yamaha

Poniżej porównanie aktualnych modeli pianin cyfrowych Yamaha. W tekście opiszę moje wrażenia dotyczące brzmienia oraz mechaniki klawiatury. Są to kluczowe elementy pianin cyfrowych, które trudno ocenić bez wypróbowania pianina. Porównanie głównych opcji i funkcji pianin znajduje się w tabelach poniżej, dla każdej z serii Yamahy osobno.

Nowością pianin Yamaha w roku 2017 jest wprowadzenie nowych modeli serii Clavinova: dotychczasowe modele Clavinova: CLP-525, CLP-535, CLP-545, CLP-575 oraz CLP-585 zostały zastąpione modelami "6xx", czyli: CLP-625, CLP-635, CLP-645, CLP-665GP, CLP-675 oraz CLP-685. Dawne modele Clavinova serii "5xx" są przedstawione na końcu tego wpisu.

Modele z serii Yamaha Arius: YDP-143, YDP-163 i YDP-S52 nie uległy zmianie.

Nowa seria Yamahy Clavinova - 6xx:

Yamaha Clavinova CLP-625:

Główne specyfikacje modelu CLP-625:

  • mechanizm klawiatury typu "Graded Hammer 3X", czyli klawiatura młoteczkowa, ważona, typ 3X (w CLP-525 był typ klawiatury: 3)
  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową,
  • próbki brzmieniowe typu CFX oraz Bösendorfer (inne niż w CLP-525)
  • polifonia: 256 głosów (tak jak w CLP-525)
  • liczba brzmień: 10 (tak jak w CLP-525)
  • moc głośników: 2x20W (tak jak w CLP-525)

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu CLP-625:

Klawiatura: klawisze chodzą umiarkowanie ciężko. Mechanizm klawiatury dobry, pozwalający na pogłębianie dźwięku w sposób naturalny, czyli dobra amortyzacja klawiszy (klawisz nie jest nadmiernie odpychany, jak zdarza się to w nowych drogich modelach Clavinovy). Minus to wyszukane pokrycie klawiatury: czarne klawisze są mocno chropowate, a białe śliskie i gładkie, wyczuwalnie plastikowe, co daje nienaturalne odczucie podczas gry. 

Brzmienie Grand Piano zbyt brzęczące, nienaturalne, zdecydowanie mniej przyjemne niż np w Clavinovie CVP-701. Moc głośników to 2x20W, na potrzeby mieszkania wystarczające, choć w tej cenie można oczekiwać brzmienia o większej mocy. 

Cena sugerowana przez producenta dla modelu CLP-625 to 1420 euro, w Polsce aktualna cena to ok. 5100zł.

Poniżej zdjęcia pianina CLP-625. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha CLP-625

Yamaha CLP-625

Yamaha CLP-625 - specyfikacje

Yamaha Clavinova CLP-635:

Główne specyfikacje modelu CLP-635:

  • mechanizm klawiatury taki, jak w CLP-625, czyli: typu "Graded Hammer 3X", czyli klawiatura młoteczkowa, ważona, typ 3X
  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową
  • próbki brzmieniowe typu CFX oraz Bösendorfer
  • polifonia: 256 głosów (tak jak w CLP-625)
  • liczba brzmień: 36 (w CLP-625 jest ich 10)
  • moc głośników: 2x30W (w CLP-625 jest 2x20W)

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu CLP-635:

Mechanizm klawiatury odczułam jako taki sam, jak w CLP-625, czyli: klawiatura umiarkowanie ciężka, pozwala na pogłębianie dźwięku w sposób naturalny, czyli dobra amortyzacja klawiszy (klawisz nie jest nadmiernie odpychany, jak zdarza się to w nowych drogich modelach Clavinovy).  Minusem klawiatury są plastikowe klawisze - w pianinie za 1850 euro powinny być drewniane.

Brzmienie CFX jest dość dobre, natomiast brzmienie Bosendorfer jest wygłuszone, wytłumione. Z opisu producenta wynika, że próbki CFX są typu "binaural", czyli przy wykorzystaniu mikrofonów umieszczonych w różnych miejscach, tak, że przy odbiorze ich ma się wrażenie przestrzenności, efekt 3D. Brzmienie CFX jest zdecydowanie lepsze od Bosendorfer, być może częściowo dzięki temu efektowi.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu CLP-635 to 1850 euro, w Polsce aktualna cena to ok. 6600zł.

Poniżej zdjęcia pianina CLP-635. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha CLP-635

Yamaha CLP-635

Yamaha CLP-635 - specyfikacje

Yamaha Clavinova CLP-645:

Główne specyfikacje modelu CLP-645:

  • mechanizm klawiatury NWX - Natural Wood X, czyli klawiatura drewniana, typ X
  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową
  • próbki brzmieniowe typu CFX oraz Bösendorfer, takie same jak w CLP-635
  • polifonia: 256 głosów
  • liczba brzmień: 36
  • 20 rytmów (bez akompaniamentu)
  • moc głośników: 4x25W )

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu CLP-645:

Model CLP-645 opisałam jako najlepszy spośród pianin Yamaha Clavinova seria 6xx. Klawiatura jest drewniana, z dobrą amortyzacją klawiszy (czyli nie odskakują zbyt mocno po naciśnięciu), głębia dźwięku większa niż w tańszych modelach, ładne, głębokie basy. Modele droższe, czyli CLP-675 oraz CLP-685, mają inny, udziwniony mechanizm klawiatury, gdzie klawisze po naciśnięciu mocno odskakują, przez co gra się nieprzyjemnie, przy próbie pogłębienia dźwięku, klawisz uderza od spodu opuszki palców.

Klawiatura jest dość dobrze zamortyzowana (choć dla mnie nawet trochę za mało, ale na akceptowalnym poziomie), czyli po naciśnięciu klawisza palce nie są od spodu odbijane, tylko mogą być łagodnie oparte na klawiszu. Tryle wychodzą świetnie, z możliwością pogłębiania. Klawisze z drewna wydają się naturalnie ciężkie, to naprawdę duży plus klawiatury.

Brzmienia fortepianu są oparte na takich samych próbkach jak w CLP-635, czyli: Bosendorfer i CFX. Brzmienie CFX jest dobre, natomiast brzmienie Bosendorfer jest wygłuszone, wytłumione, wydaje się, że zmiana brzmienia na Bosendorfer utwardza klawiaturę. Próbki CFX są typu "binaural", czyli z efektem 3D. Dużym plusem jest ilość głośników - są to 4 głośniki po 25W.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu CLP-645 to 2400 euro, w Polsce aktualna cena to ok. 9000zł.

Poniżej zdjęcia pianina CLP-645. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha CLP-645

Yamaha CLP-645

CLP-645 - specyfikacje

Yamaha Clavinova CLP-675:

Główne specyfikacje modelu CLP-675:

  • mechanizm klawiatury: Grand Touch Keyboard, mechanizm inny niż w CLP-645 i tańszych modelach Yamahy, mechanizm klawisza jest dłuższy oraz klawiatura jest typu "linear"
  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową
  • próbki brzmieniowe typu CFX oraz Bösendorfer, takie same jak w CLP-645
  • polifonia: 256 głosów
  • liczba brzmień: 36
  • 20 rytmów (bez akompaniamentu)
  • moc głośników - (35W + 50W + 20W ) x 2

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu CLP-675:

Model CLP-675 to, obok CLP-685, najbardziej zaawansowany model Yamaha Clavinova. Mechanizm klawiatury jest inny, typu Grand Touch, który niestety wydał mi się gorszy niż w tańszych modelach. Na pewno jest to mechanizm bardzo dopracowany, jednak z kluczową wadą - klawisze są po naciśnięciu mocno odbijane, nie ma dobrej amortyzacji. Więcej o mechanizmach klawiatur napisałam na blogu w tym wpisie.

Klawiatura jest ważona, w opisie producenta jest to typ"linear graded". Czyli każdy klawisz jest indywidualnie doważony, ma inną wagę młoteczka. Oczywiście różnice w postaci 5g doważenia pomiędzy najwyższym i najniższym klawiszem nie są odczuwalne przez człowieka pomiędzy kolejnymi klawiszami, jednak cecha ta świadczy o dopracowaniu klawiatury. W praktyce moje wrażenia są negatywne, jak na topowe pianino flagowej serii pianin Yamaha: Grę na CLP-675 opisałam następująco: klawiatura odczuwalna jako bardzo twarda, a to przez odskok klawisza z odbiciem od spodu. Pod palcami czuć opór, a nie wrażenie miękkości, przez co niechętnie się dźwięk pogłębia. 

Jak w innych modelach Clavinova: próbki Bosendorfer są wytłumione, próbki CFX dają piękne brzmienie, można powiedzieć, że tylko brzmienie CFX warto brać pod uwagę. Zakres dynamiczny szeroki, muzycznie można bardzo wiele na tym pianinie osiągnąć, jednak - moim zdaniem - gra się bez przyjemności.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu CLP-675 to 2980 euro, w Polsce aktualna cena to ok. 11000zł.

Poniżej zdjęcia pianina CLP-675. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha CLP-675

Yamaha CLP-675

CLP-675 - specyfikacje

Yamaha Clavinova CLP-685:

Główne specyfikacje modelu CLP-685:

  • mechanizm klawiatury: Grand Touch Keyboard, mechanizm różniący się od tego w CLP-675 tym, że jest "with counterweights", czyli z dodatkowym dociążeniem klawiszy (więcej o tej cesze napisałam tutaj
  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową
  • próbki brzmieniowe typu CFX oraz Bösendorfer, takie same jak w CLP-675
  • polifonia: 256 głosów
  • liczba brzmień: 49 brzmień oraz 14 zestawów perkusyjnych i efektów specjalnych, dodatkowo 480 głosów XG (XG to rozszerzone brzmienia General Midi)  
  • 6 głośników po 50W
  • 20 rytmów (bez akompaniamentu)

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu CLP-685:

W skrócie model CLP-685 opisałam następująco: "Wszystko pięknie, jak w CLP-675, poza bardzo nieprzyjemną klawiaturą, w której odpychanie klawisza od dołu przekreśla przyjemność z gry. Czyli - tak jak w modelu CLP-675 - nie ma dobrej amortyzacji. Reszta świetna, czyli: piękne brzmienie Grand Piano CFX, świetne tworzenie dynamiki, można wszystko zagrać i wysłyszeć, bogate basy, soprany jak dzwoneczki, mnóstwo pośrednich warstw dynamiki, niekończące się tryle...  Więcej o mechanizmach klawiatur napisałam na blogu w tym wpisie.

Zmiany CLP-685 względem modelu CLP-675 to: odrobinę inny mechanizm klawiatury (dodana jest cecha doważenia klawiszy, tzw. "counterweights". Wzmocniony jest system nagłośnienia, jest aż 6 głośników po 50W każdy, co daje nagłośnienie 300W - to naprawdę bardzo dużo. Inny jest też sposób zamykania klawiatury - we wszystkich "niższych" modelach Clavinova pokrywa jest wysuwana, w modelu CLP-685 pianino jest zamykane od góry.

Aktualna cena dla modelu CLP-685 to ok. 16000zł.

Poniżej zdjęcia pianina CLP-685. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha CLP-685

Yamaha CLP-685

CLP-685 - klawiatura

Seria Arius:

Yamaha Arius YDP-143:

Arius YDP-143 to podstawowy model pianin cyfrowych Yamahy. Główne cechy YDP-143:

  • polifonia 192 głosy
  • mechanizm klawiatury typu Graded Hammer Standard (GHS)
  • 10 brzmień
  • nowa opcja względem poprzednika YDP-142: "stereophonic optimiser", czyli opcja która według opisu producenta pozwala na uzyskanie bardziej realistycznego odczucia przy korzystaniu ze słuchawek
  • głośniki: 2x6W
  • opcja bluetooth (która jednak wymaga karty sieci bezprzewodowej)

Próbki brzmieniowe oraz mechanizm klawiatury typu Graded Hammer Standard (GHS) pozostały takie same jak w pianinie YDP-142, czyli niezmienione już od wielu lat.

Mechanizm klawiatury YDP-143 opisałam jako dość prosty, bez odczucia młoteczków. Wbrew nazwie (Graded Hammer Standard - czyli klawiatura ważona młoteczkowa), w klawiaturze YDP-143 nie czuć wyraźnie mechanizmu młoteczkowego, klawiatura lżejsza i płytsza niż w YDP-163, czyli bardziej zbliżona do keyboardu. Plusem jest amortyzacja klawiatury, przez co wydaje się ona bardziej przyjazna od klawiatury YDP-163. Zdarza się jednak, że przy szybkich powtórzeniach klawisze nie odzywają się lub grają ciszej, co jest sporym niedociągnięciem

Mechanizm klawiatury, który zastosowano w YDP-143 jest taki sam jak w pianinach przenośnych Yamahy, np w modelu P-45 w cenie 490 euro.

Brzmienie basów jest bardzo przyjemne, naturalne i głębokie. Niestety brzmienie górnej część klawiatury jest zdecydowanie za ostre. Przy próbie gry "Sonaty Księżycowej" pianino nie sprawdza się - trudno o dobrą dynamikę, wyższe dźwięki nieprzyjemnie się wybijają. 

Cena sugerowana przez producenta dla modelu YDP-143 to 850 euro, w Polsce ok. 3000zł.

Poniżej zdjęcia pianin Yamaha Arius YDP-143. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha Arius YDP-143

Yamaha YDP-143 - panel

Yamaha YDP-143 specyfikacje

Yamaha Arius YDP-163:

Model YDP-163 zastąpił w 2016 r. model YDP-162. Zmiany dotyczą mechanizmu klawiatury oraz zwiększenia polifonii ze 128 do 192 głosów. Klawiatura modelu YDP-163 jest typu "Graded Hammer 3 (GH3)", w praktyce jest to klawiatura bardziej oporna i twarda niż w YDP-143 oraz w YDP-S52. 

Główne cechy YDP-163:

  • polifonia 192 głosy
  • mechanizm klawiatury typu Graded Hammer 3 (GH3) z lakierem imitującym kość słoniową
  • 10 brzmień (tak jak w YDP-143)
  • nowa opcja względem poprzednika YDP-162 to "stereophonic optimiser", czyli opcja która według opisu producenta pozwala na uzyskanie bardziej realistycznego odczucia przy korzystaniu ze słuchawek
  • głośniki: 2x20W

Wrażenia z gry na pianinie YDP-163: klawiatura chodzi z oporem, jednak opór ten jest, moim zdaniem, akceptowalny. To odczucie oporu wynika przede wszystkim ze słabej amortyzacji klawiatury - po naciśnięciu klawisza czuć twarde odbicie, brakuje wrażenia, że dźwięk można pogłębić. Plusem jest stabilność klawiatury, idealna do ćwiczenia gam i etiud, tryle wychodzą bardzo dobrze, żaden dźwięk nie zanika.

Brzmienie bardzo ładne w części basowej, natomiast gorsze przy dźwiękach wysokich, przy pogłębianiu dźwięków łatwo o zbyt ostre brzęczące brzmienie w górnych rejestrach. Takie samo wrażenie dotyczące brzmienia (za ostre górne oktawy) miałam zarówno w pianinach Yamahy YDP-143 jak i YDP-S52.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu YDP-163 to 1120 euro, w Polsce to ok. 3950zł.

Poniżej zdjęcia pianin Yamaha Arius YDP-163. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha Arius YDP-163

Yamaha Arius YDP-163

Yamaha Arius YDP-163 specyfikacje

Yamaha Arius YDP-S52:

Główne cechy YDP-S52:

  • mechanika klawiatury: Graded Hammer, czyli inny mechanizm aniżeli w YDP-143 oraz w YDP-163
  • pokrycie klawiszy lakierem imitującym uczucie gry na klawiszach z kości słoniowej
  • polifonia: 192 głosy
  • liczba brzmień: 10
  • próbki brzmieniowe oparte na CF Sound Engine, czyli takie jak w YDP-143 oraz YDP-163
  • głośniki o mocy 2x20W

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu YDP-S52:

Klawiatura w YDP-S52 jest taka sama jak w dawnym modelu YDP-162. Jest to klawiatura bardziej oporna i twardsza niż w tańszym modelu YDP-143 oraz w modelu YDP-163, który i tak już ma twardą i mało przyjazną klawiaturę. Uzyskanie forte, czyli pełnego, głośnego brzmienia, wymaga naprawdę mocnej pracy palców. Należy też uważać, by mocno uderzony dźwięk nie był zbyt ostry - 3 górne oktawy tego pianina mają krzykliwe brzmienie Grand Piano. 

Mechanizm klawiatury YDP-S52 wydaje mi się odpowiedni do ćwiczenia gam i etiud (na wzmocnienie palców), jednak nie jest możliwa na nim śpiewna i melodyjna gra. Na plus można dodać to, że wszystkie klawisze wybrzmiewają, nawet przy szybkiej repetycji czy trylach. Jednak w tej cenie powinno to być już oczywiste ;)

Podobnie jak w YDP-143 oraz w YDP-163, górna część klawiatury, czyli górne 2-3 oktawy, mają za ostre brzmienie, część basowa ma przyjemny, głęboki dźwięk fortepianu.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu YDP-S52 to 1069 euro, w Polsce to ok. 3950zł.

Poniżej zdjęcia pianin Yamaha Arius YDP-S52. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha YDP-S52

Yamaha YDP-S52

YDP-S52 - specyfikacje

Porównanie głównych opcji i funkcji pianin cyfrowych Arius:

MODEL YDP-143 YDP-163 YDP-S52
Typ klawiatury Graded Hammer Standard (GHS) Graded Hammer 3 (GH3) Graded Hammer (GH)
Polifonia 192 192 192
Klawisze "Ivory tops" - Tak Tak
Regulacja klawiatury 3 poziomy 3 poziomy 3 poziomy
Ilość brzmień 10 10 10
Moc głośników 2 x 6W 2 x 20W 2 x 20W
Typ zamknięcia klawiatury Pokrywa wysuwana Pokrywa wysuwana Pokrywa opuszczana
Dual, Duo, Reverb Tak Tak Tak
USB to host Tak Tak Tak
Cena (lipiec 2017) 3 000 zł 3 950 zł 3 950 zł

Jak wskazuje tabela, główne różnice między modelami Arius to:

  • rodzaj klawiatury (typ oraz pokrycie klawiszy), najbardziej twarda i oporna w YDP-S52, najlżejsza w YDP-143, choć najlepsza w YDP-163
  • moc głośników (najsłabsze w YDP-143)

Nie dodałam do porównania  kilku określeń technicznych, które wydały mi się bardziej chwytami marketingowymi aniżeli rzeczywistą funkcją. Przykładem może być "Stereophonic Optimizer" w modelu YDP-S52 oraz YDP-163. Wg opisu producenta jest to: "Unikalna technologia Yamaha, gwarantująca niezwykle przestrzenny, stereofoniczny obraz brzmienia podczas gry w słuchawkach."

Pianina przenośne, czyli "portable pianos":

Pianina przenośne zazwyczaj mają inne mechanizmy klawiatury aniżeli te zastosowane w pianinach cyfrowych. Tymczasem w przypadku serii Arius, zastosowany mechanizm klawiatur pianin cyfrowych jest według opisu taki sam jak w przypadku pianin przenośnych. Warto jednak zauważyć, że sam opis klawiatury nie świadczy o tym, że na danej klawiaturze gra się tak samo.

Przykładowo mechanizm typu GHS użyty w pianinie przenośnym P-45 wydał mi się zdecydowanie słabszy niż w taki sam mechanizm, który jest w modelu Arius YDP-143. W pianinach przenośnych różnica ta może wynikać m.in.  z innego doważenia klawiszy, z innej długości (całkowitej, również tej niewidocznej dla grającego) klawiszy. Stąd warto wypróbować poszczególny model, ponieważ informacja o typie klawiatury może być niewystarczająca. Przy zakupie pianin przenośnych warto też dokładnie zapoznać się z ofertą, ponieważ ceny pianin przenośnych są zazwyczaj podawane bez statywu/stojaka (bez "standu"). 

Yamaha P-45 (tzw. pianino przenośne):

Model P-45 posiada mechanizm klawiatury "Graded Hammer Standard", czyli według opisu jest taki sam, jak w pianinie cyfrowym Arius YDP-143 oraz taki jak w pianinach przenośnych P-115 (model opisany poniżej). W tłumaczeniu opis klawiatury oznacza: "standardowy mechanizm młoteczkowy, klawiatura ważona".  W porównaniu do YDP-143, klawiatura pianina przenośnego P-45 była zdecydowanie gorsza: przy szybkiej grze częściej nie wybrzmiewały dźwięki lub odzywały się z nieproporcjonalną dynamiką, klawiatura bardzo płytka, zakres dynamiczny ograniczony. Oceniłam, że to model dla zupełnie początkujących, na pierwsze 2 lata nauki.

Samo brzmienie - akceptowalne, trochę brzęczące przy forte, ale - jak na tę cenę - brzmienie jest w porządku.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu P-45 to 480 euro, w Polsce 1500zł bez statywu.

Poniżej zdjęcia pianina przenośnego P-45. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha P-45

Yamaha P-45

P-45 - specyfikacje

Yamaha P-115 (tzw. pianino przenośne):

Model P-115 posiada mechanizm klawiatury "Graded Hammer Standard", czyli według opisu jest taki sam, jak w pianinie cyfrowym Arius YDP-143. W tłumaczeniu opis klawiatury oznacza: "standardowy mechanizm młoteczkowy, klawiatura ważona".  Niestety mechanizm młoteczkowy nie jest tu wyczuwalny, podobnie jak w modelu Arius YDP-143. Odczucia miałam podobne, jak przy grze na YDP-143, choć w modelu P-115 częściej zdarzały się przypadki, że klawisz nie odzywał się przy szybszej grze lub nie był równy pod względem dynamicznym (czyli niektóre klawisze "wyskakiwały" - grały relatywnie ciszej / głośniej od pozostałych).

Plusem modelu P-115 jest niska cena w porównaniu do możliwości, minusem - słabe głośniki (2x7W).

Cena sugerowana przez producenta dla modelu P-115 to 695 euro, w Polsce to 2200zł bez statywu oraz 2790zł za pianino P-115 ze statywem (stojakiem).

Poniżej zdjęcia pianina przenośnego P-115. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha P-115 (portable piano)

Yamaha P-115 - panel

Yamaha P-115 - specyfikacje

Yamaha P-255 (tzw. pianino przenośne):

Klawiatura w modelu P-255 jest według specyfikacji taka sama jak w dawnym modelu Arius YDP-162. Ten typ klawiatury najmniej sobie cenię ze wszystkich klawiatur Yamahy Arius: amortyzacji właściwie nie czuć, klawisze po naciśnięciu są twardo odbijane, czuć uderzenie w opuszkach palców. Odbicie od spodu psuje całą przyjemność gry - gamy z opartą ręką nie da się zagrać. Ale są też plusy: pogłębianie dźwięku nie jest przyjemne dla palców, jednak można uzyskać głębokie, intensywne, ładne brzmienie, szczególnie basów. Pianino to pozwala na wydobycie wielu odcieni dynamicznych oraz dobre pogłębianie brzmienia od strony muzycznej.

Głośniki mają moc 2x15W, co daje znacznie lepsze brzmienie niż w modelu P-115. Podobnie jak w modelach YDP-143, YDP-163 czy P-115, brzmienie basów jest bardzo przyjemne i głębokie, podczas gdy dźwięk górnych oktaw jest metaliczny i zbyt ostry.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu P-255 to 1500 euro, w Polsce to ok. 5000zł bez statywu.

Poniżej zdjęcia pianina przenośnego P-255. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha P-255

Yamaha P-255 - panel

Yamaha P-255 - specyfikacje

Yamaha DGX-660 oraz DGX-650 (tzw. portable grand):

Model DGX 660 to bezpośredni następca modelu DGX-650. Są to bardzo podobne modele, różniące się jedynie zwiększoną liczbą polifonii (ze 128 głosów w DGX-650 do 192 głosów w DGX-660). Druga różnica to dodanie funkcji "Piano room", czyli możliwość zmiany ustawień przypominająca funkcję reverb (pogłosu pianina).

Podobnie jak pianina P-115 oraz P-255, modele DGX-650 i 660 to instrumenty przenośne. Z uwagi na rozbudowane funkcje "keyboardowe", takie jak ilość brzmień czy rytmy i style, modele te określone są jako tzw. pianina "portable grand".

Mechanizm klawiatury modeli DGX-650 i DGX-660 to Graded Hammer Standard, czyli taki jak w modelu Arius YDP-143 oraz w P-45 i P-115. Brzmienie ma ten sam minus, co we wszystkich modelach serii Arius - przy grze piano (cicho), dźwięk jest delikatny, dość przyjemny, jednak próba zagrania forte kończy się nieprzyjemnym, ostrym brzmieniem od połowy klawiatury w górę. Głośniki mają niewielką moc: 2x6W.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu DGX-660 to 854 euro, w Polsce cena to ok. 2970zł.

Wygląd modeli DGX-650 i DGX-660 jest taki sam.

Poniżej zdjęcia pianina przenośnego DGX-660. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha DGX-660

Yamaha DGX-660 panel

Yamaha DGX-660 specyfikacje

Poniżej zdjęcia pianina przenośnego DGX-650. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha DGX-650

Yamaha DGX-650 - panel

Yamaha DGX-650 - specyfikacja

Pianino hybrydowe - Hybrid Piano NU1:

Określenie "pianino hybrydowe" często wzbudza zainteresowanie klientów. Nie należy mylić pianina hybrydowego z pianinem akustycznym, które ma zamontowany system "Silent", bo są to zupełnie inne rozwiązania. Pianina z systemem "Silent", czyli z systemem przejścia na słuchawki, to standardowe pianina akustyczne, do których dodaje się opcję wyciszenia strun przy równoczesnym przełączeniu wydobycia dźwięku z zainstalowanego modułu.

Pianino hybrydowe nie ma strun, natomiast posiada cały - pełny i rozbudowany - mechanizm młoteczkowy, który jest w pianinach akustycznych. Jest to nie tylko klawisz z doważonym młoteczkiem, jak w typowych pianinach cyfrowych, ale pełny mechanizm, na który składa się cały element od klawisza do prawdziwego młoteczka, który jest w pianinie akustycznym. Najlepiej ilustruje to poniższe zdjęcie modelu Hybrid Piano NU1, gdzie zastosowano przeźroczystą obudowę umożliwiającą poznanie mechanizmu hybrydowego:

Yamaha NU1

Mechanizm młoteczkowy w Yamaha NU1

W standardowych modelach pianin cyfrowych, mechanizm młoteczkowy nie jest tak rozbudowany - młoteczek jest położony dużo bliżej klawisza, nie ma całego pionowego mechanizmu pianina akustycznego. W pianinie hybrydowym NU-1 zastosowano cały mechanizm pianin akustycznych, z tą różnicą, że młoteczek nie uderza w strunę, ale w czujniki dźwięku.

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu pianina hybrydowego Yamaha Hybrid Piano NU1:

Klawiatura dość dziwna, ponieważ w klawiszach czuć silne drganie po każdym uderzeniu. Czyli gdy naciskamy klawisz ze standardową siłą, to pod palcem, który wciąż przytrzymuje klawisz, czuć drgania. Być może w niektórych pianinach akustycznych występuje efekt niewielkich drgań, jednak odczucia z gry na pianinie hybrydowym NU1 są nienaturalne.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu Yamaha Hybrid Piano NU1 to około 5000 euro, w Polsce 22000zł.

Poniżej zdjęcia pianina Hybrid Piano NU1. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Yamaha Hybrid Piano NU1

Yamaha NU1

Yamaha NU1 - specyfikacja

Fortepiany cyfrowe Yamaha AvantGrand N1, N2, N3X:

Nie będzie to wpis prezentujący szczegóły fortepianów AvantGrand, z tej przyczyny, że jest to już przedział cenowy, przy którym trudno prezentować opinię o tym, czy warto kupić dany instrument. Cena sugerowana modelu AvantGrand N1to 7000 euro, w przypadku modelu AvantGrand N3X jest to 19200 euro.

W tym wpisie chciałam odpowiedzieć na pytanie: "Jaki fortepian kupić w przypadku, gdy ma się do wydania na instrument dowolną kwotę?"

Fortepiany cyfrowe AvantGrand to wartościowe, piękne instrumenty. Zdecydowanie też różnią się między sobą odczuciem klawiatury - przykładowo AvantGrand N1 ma bardzo twardą, dość nieprzyjemną klawiaturę, podczas gdy klawiatura AvantGrand N2 jest miękka i głęboka. Opcje dodatkowe fortepianów AvantGrand są - jak na tę ceną - dość oganiczone: oczywiście można na nich korzystać z kilku brzmień czy grać na słuchawkach, jednak nie jest to raczej przeznaczenie dla tego typu instrumentów.

Dysponując kwotą około 10000 euro, warto - moim zdaniem - kupić fortepian akustyczny. Nie widzę powodu, by wybrać instrument doskonale imitujący prawdziwy fortepian, podczas, gdy można mieć w tej cenie po prostu prawdziwy fortepian akustyczny. Mam tu na myśl fortepiany tradycyjne mniejsze, o wymiarach 150x150cm, nie instrumenty koncertowe, których cena często przekracza 130 tysięcy euro. Wymiary fortepianów cyfrowych AvantGrand są również zbliżone do mniejszych fortepianów akustycznych, ich głębokość to ok 140cm.

Preferencja fortepianów akustycznych to oczywiście moja subiektywna opinia, na pewno jest wiele przypadków, gdy wyciszenie, słuchawki czy opcje nagrywania dostępne w instrumentach cyfrowych stanowią przewagę nad fortepianem akustycznym.

Fortepiany AvantGrand mogą też być ozdobą każdego salonu, poniżej ich zdjęcia:

AvantGrand N1

AvantGrand N1

AvantGrand N1 - specyfikacje

AvantGrand N2

AvantGrand N2

AvantGrand N2 - specyfikacje

AvantGrand N3X

AvantGrand N3X

AvantGrand N3X - specyfikacje

Pianina Yamahy z lat wcześniejszych, czyli modele prezentowane w roku 2015 i 2016: 

Ciekawymi i wciąż obecnymi na rynku pianinami Yamahy jest seria Clavinova CLP 5xx, czyli modele: CLP-525, CLP-535, CLP-545, CLP-575 i CLP-585. 

Seria Clavinova:

Yamaha Clavinova CLP-525:

Główne specyfikacje modelu CLP-525:

  • mechanizm klawiatury typu "Graded Hammer 3", czyli klawiatura młoteczkowa typ 3
  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową
  • próbki brzmieniowe typu CFIIIS
  • polifonia: 256
  • liczba brzmień: 10
  • moc głośników: 2x20W

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu CLP-525:

Klawiatura: dość twarda i bardziej oporna w porównaniu do zaawansowanych modeli z serii Clavinova, jak np. CLP-545, CLP-575 czy CLP-585. 

Brzmienie: tak jak w serii Arius - od dźwięku "c-trzykreślnego" w górę, czyli 2 górne oktawy mają zbyt ostre brzmienie. Basy mają ładny, naturalny dźwięk, dość głęboki (moc głośników to 2x20W). 

Cena sugerowana przez producenta dla modelu CLP-525 to 1390 euro.

Poniżej zdjęcia pianina CLP-525. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Clavinova CLP-525

Clavinova CLP-525

Clavinova CLP-525 - specyfikacja

Clavinova CLP-525

Clavinova CLP-525 - panel

Yamaha Clavinova CLP-535:

Główne specyfikacje modelu CLP-535:

  • mechanizm klawiatury typu "Graded Hammer 3X", czyli klawiatura młoteczkowa typ 3X (inny niż w CLP-525), z tzw. "wymykiem"
  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową
  • próbki brzmieniowe typu CFX i Bosendorfer Imperial
  • polifonia: 256
  • liczba brzmień: 34
  • moc głośników: 2x30W

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu CLP-535:

Klawiatura dość twarda, choć w porównaniu do CLP-525, model CLP-535 oferuje bardziej przyjazny mechanizm klawiatury: opór klawiszy jest mniejszy, łatwiej jest wydobyć pełne brzmienie. Dużym plusem modelu CLP-535 są próbki brzmieniowe, takie same jak w CLP-545, CLP-575 czy CLP-585. Zaletą tego modelu jest mocne, głębokie brzmienie dolnej części klawiatury.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu CLP-535 to 1764 euro.

Poniżej zdjęcia pianina CLP-535. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Clavinova CLP-535

Clavinova CLP-535

Clavinova CLP-535 - specyfikacje

Clavinova CLP-535

Clavinova CLP-535 - panel

Yamaha Clavinova CLP-545:

Główne specyfikacje modelu CLP-545:

  • mechanizm klawiatury typu "Natural Wood X", czyli klawiatura drewniana, typ X, z tzw. "wymykiem"
  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową
  • próbki brzmieniowe typu CFX i Bosendorfer Imperial
  • polifonia: 256
  • liczba brzmień: 34
  • 20 rytmów
  • moc głośników: (25W + 25W) x . Są to tzw. "dwudrożne" głośniki, które producent opisuje w następujący sposób: "do wyższych i średnich tonów dedykowane są specjalne głośniki, zapewniające dynamiczne brzmienie." 

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu CLP-545:

Mechanika klawiatury modelu CLP-545 bardzo mi się spodobała - klawiatura nie jest zbyt twada, a równocześnie jest głębsza od tańszych modeli Yamahy. Oceniam klawiaturę jak najlepiej  - jest taka, jaka, moim zdaniem, powinna być: o odpowiedniej twardości oraz z bardzo dużą możliwością pogłębiania brzmienia.

Brzmienie w górnej części klawiatury wciąż za ostre, jednak w odróżnieniu od CLP-525 czy CLP-535, jest to tylko w skrajnej, najwyższej oktawie. Poza górną oktawą, dźwięk jest piękny i wyrównany, czyli nawet przy grze forte nie zaskakują zbyt ostre dźwięki.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu CLP-545 to 2300 euro.

Poniżej zdjęcia pianina CLP-545. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Clavinova CLP-545

Clavinova CLP-545

Clavinova CLP-545

Clavinova CLP-545 - specyfikacja

Clavinova CLP-545

Clavinova CLP-545 - panel

Yamaha Clavinova CLP-575:

Główne specyfikacje modelu CLP-575:

  • mechanizm klawiatury typu "Linear Graded Hammers, Natural Wood X", czyli klawiatura drewniana, typ X, z liniowo ważonymi młoteczkami oraz z tzw. "wymykiem"
  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową
  • próbki brzmieniowe typu CFX i Bosendorfer Imperial
  • polifonia: 256
  • liczba brzmień: 34
  • 20 rytmów
  • moc głośników: (40W + 40W) x 2. Są to tzw. głośniki dwudrożne, jak w CLP-545.
  • 303 utwory do ćwiczeń

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu CLP-575:

Klawiatura świetna, wydała mi się bardziej miękka niż klawiatura modelu CLP-545. Choć ważny jest opór klawiszy w pianinach cyfrowych, tak, by palce musiały pracować z odpowiednią siłą, to klawiatura CLP-575 bardziej mi się spodobała niż CLP-545. W tańszych modelach Yamahy, twardość klawiatury jest nadmierna i nienaturalna. W przypadku modelu CLP-575 klawiatura stawia naturalny opór, a równocześnie umożliwia uzyskanie głębi dźwięku.

W modelach serii Clavinova, być może z wyjątkiem CLP-525, brzmienie pianin jest naturalne, głębokie - godne polecenia. Jedynym minusem jest ostrość dźwięków w najwyższych oktawach, czyli zbyt mocne brzmienie sopranów. W pianinie CLP-575 ten problem jest niezauważalny, myślę, że to dzięki zastosowanemu mechanizmowi klawiatury typu: "Linear Graded Hammer". Oznacza on, że każdy klawiasz jest doważany młoteczkiem o innej wadze. Oczywiście różnice w wadze są symboliczne, jednak ich zastosowanie pozwoliło w przypadku CLP-575 na uzyskanie klawiatury o naturalnym, liniowym obciążeniu klawiszy oraz na wyrównanie zbyt ostrych brzmień górnych oktaw, które występują w tańszych modelach Yamahy.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu CLP-575 to 2900 euro.

Poniżej zdjęcia pianina CLP-575. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Clavinova CLP-575

Clavinova CLP-575

Clavinova CLP-575

Clavinova CLP-575 - specyfikacje

Clavinova CLP-575 - panel

Clavinova CLP-575 - panel

Yamaha Clavinova CLP-585:

Główne specyfikacje modelu CLP-585:

  • mechanizm klawiatury typu "Linear Graded Hammers, Natural Wood X with counterweight", czyli klawiatura drewniana, typ X, z liniowo ważonymi młoteczkami i przeciwwagą oraz z tzw. "wymykiem"
  • pokrycie klawiatury lakierem imitującym kość słoniową
  • próbki brzmieniowe typu CFX i Bosendorfer Imperial
  • polifonia: 256
  • liczba brzmień: 48 brzmień panelu głównego oraz 480 brzmień XG
  • 20 rytmów
  • moc głośników: (30W + 30W + 30W) x 2
  • 303 utwory do ćwiczeń

Moja opinia o klawiaturze i brzmieniu CLP-585:

Klawiatura pianina CLP-585 jest podobna do tej w modelu CLP-575, choć wydaje się badziej miękka i głęboka. Gra się wspaniale, pianino to daje możliwość pogłębiania brzmienia w bardzo wielu warstwach dynamicznych, dźwięki (nawet te z najwyższych oktaw) nie wyskakują. W przypadku modeli serii Clavinova jest ścisła zależność między jakością a ceną - czyli każdy kolejny, droższy model, posiada lepszą klawiaturę i brzmienie. (Przykładowo w przypadku pianin Roland nie ma takiej zależności). Model CLP-585 jest obecnie najdroższym z serii Clavonova CLP, jest też zdecydowanie najlepszy.

Cena sugerowana przez producenta dla modelu CLP-585 to ok. 4000 euro.

Poniżej zdjęcia pianina CLP-585. Należy kliknąć, by powiększyć zdjęcie:

Clavinova CLP-585

Clavinova CLP-585

Clavinova CLP-585

Clavinova CLP-585 specyfikacje

Clavinova CLP-585 - panel

Clavinova CLP-585

Porównanie głównych funkcji pianin cyfrowych Clavinova, dawna seria 5xx:

W przypadku serii Clavinova, każdy kolejny (droższy) model oferuje lepszą klawiaturę, bogatsze brzmienie, mocniejsze głośniki oraz dodatkowe opcje, zaprezentowane w powyższej tabeli. Główne różnice, poza jakością brzmienia i klawiatury, to m.in.:

  • ilość brzmień
  • akompaniament i rytmy
  • efekty Chorus, Brillance itd
  • funkcja edukacyjna

Nie dodałam do porównania kilku określeń technicznych, które są już zawarte w opisie pracy klawiatury lub w opinii o brzmieniu. Przykładem może być opcja "wymyku" ("escapement"), dostępna we wszystkich modelach poza pianinem CLP-525. Jest to raczej techniczne rozwiązanie, które klient odczuwa jako mniej lub bardziej pozytywne wrażenia dotyczące klawiatury. 

Podobnie z efektem "Virtual Resonance Modeling - VRM" dostępnym dla modeli CLP-575 i CLP-585. Według opisu producenta, VRM "oblicza różne stany strun dla każdego z 88 klawiszy. Dzięki temu, instrument gwarantuje bogatą ekspresję muzyka, odzwierciedlając wiele czynników wpływających na brzmienie." Opisane wcześniej - pozytywne -  wrażenia z brzmienia CLP-575 i CLP-585 już zawierają w sobie korzyść danego elementu technicznego, stąd nie jest on przedstawiony w poniższej tabeli.

MODEL CLP-525 CLP-535 CLP-545 CLP-575 CLP-585
Typ klawiatury GH3 (Graded Hammer 3) GH3X (Graded Hammer 3X) NWX (Natural Wood X) NWX (Natural Wood X), Linear Graded Hammer NWX, Linear Graded Hammer, z przeciwwagą
Cena (ceneo Lip 2017) 4 360 zł 5 489 zł 7 290 zł 8 500 zł 11 500 zł
Klawisze "Ivory tops" Tak Tak Tak Tak Tak
Regulacja klawiatury 3 poziomy 5 poziomów 5 poziomów 5 poziomów 5 poziomów
Ilość brzmień 10 34 34 34 48 i 480 XG
Akompaniament - - 20 rytmów 20 rytmów 20 rytmów
Moc głośników 2 x 20W 2 x 30W (25W+25W)x2 (40W+40W) x 2 (30W+30W+30W) x 2
Zamknięcie klawiatury Pokrywa wysuwana Pokrywa wysuwana Pokrywa wysuwana Pokrywa wysuwana Pokrywa opuszczana
Split, Chorus, Brillance - Tak Tak Tak Tak
Funkcja edukacyjna - 303 utwory 303 utwory 303 utwory 303 utwory
Wyświetlacz LCD - Tak Tak Tak Tak
Efekt pedału damper "GP response" - - - Tak Tak
Ilość ścieżek do nagrywania 2 16 16 16 16
Polifonia 256 256 256 256 256

Więcej informacji o pianinach Yamaha umieściłam w relacji z Targów Muzycznych Frankfurt 2014 - zapraszam do przeczytania!

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące któregoś z pianin, to proszę napisać w komentarzu  - chętnie pomogę!